• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • W Gdańsku może nie ma szans.

    Ale w Gdyni od dawna 4A i 808 jeżdżą obwodnicą. Jeszcze Gryfobus z gdyńskiego dworca do Banku BPH w Gdańsku.

    Nie słuchajcie takich Zomkowskich, bo to amatorzy na ciepłych posadkach. Ich modele komunikacji miejskiej nie sprawdziłyby się nawet w wielkopolskim miasteczku Kórnik.

    Inna sprawa, że pomiędzy Matarnią a Kiełpinkiem obecnie jeździ pociąg i to z częstotliwością 15 min. Więc czytelnik, czytelniczka czy ktokolwiek nie powinien mieć problemu z dojazdem i olać ciepłym moczem ZTM i Zomkowskiego.

    • 3 1

  • To żadna obwodnica!

    Zwykła miejska dwupasmówka!

    • 1 1

  • a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki

    To moze przestaniemy nazywac to obwodnica , jesli urzednicy miejscy juz jako taka to nie uwazaja ?

    • 3 0

  • autobus na obwodnicy dobry pomysł

    Szkoda ze mamy takie podejscie władz... Dlatego muszę korzystać z auta żeby dojechac do pracy. Gdyby byla taka możliwość jazdy autobusu obwodnica to pewnie czesc osób zamieniła by auta na komunikację... Ale taki autobus musialby jechac np. Od kowal do portu lub do stoczni gdynia estakada. I pewnie kwestie przystanków to sa do przemyślenia/budowy, a korki sa wszędzie. A obwodnica jeździ sie najszybciej- gdansk orunia gorna do stoczni gdynia w 30minut (przepisowo). Komunikacja miejska 1,5h (autobus tramwaj skm autobus)

    • 2 0

  • autobusy by staly w korkach? (2)

    Jakby ZTM było punktualne... mieszkam przy slowackiego. Tu nawet nie ma co patrzec w rozkład.

    • 4 3

    • (1)

      no bardziej glupiej wypowiedzi, gdzie jedno potwierdza drugie i zarazem samo przeczy sobie to dzisiaj jeszcze nie przeczytałem . Mysl to nie boli.

      • 0 4

      • masz na myśli, ze autobusy jadące slowackiego to te ktore jada zjazem z obwodnicy? Otóż spóźnione są wszystkie. Nawet te które jadą krótką, 9przystankową linią z niedźwiednika czy matemblewa.
        Jak cała reszta i tak stoi w korkach to ja nie widze problemu aby w przypadku zatoru na obwodnicy i tamte stały.

        • 2 0

  • W Gdańsku komunikacja powinna zostać sprywatyzowana. (6)

    Istnienie ZKM to marnowanie pieniędzy bo im nie zależy na worzeniu pasażerów w przeciwieństwie do firm prywatnych. Czy autobusem pojedzie po nierentownej linii powietrze czy przepełniony autobus wychodzi na jedno.
    I tak mamy też korki bo rodzice nie chcą jechać z dzieckiem zapchanym autobusem w którym dziecko widzi jedynie pupy pasażerów. A na prośbę o większy autobus lub nawet dwa na porannym kursie ZTM odpowiada nie da się. Gdyby linię obsługiwał prywatny przewoźnik to podstawi nawet 3 autobusy jeśli będą dla nich pasażerowie.
    Istniała w Gdańsku linia ekspresowa która z Osowej do Chełmu jechała o kilka minut dłużej niż prywatny samochód. Kierowcy tej linii byli uprzejmi zawsze zatrzymywali się na przystankach i czekali na pasażerów ale niestety decyzja prezydenta Gdańska o długotrwałym remoncie spacerowej doprowadziła do bankructwa tej linii.
    Planetobusem jeździły osoby które wcześniej korzystały z samochodów bo jakość usługi była wysoka pomimo że na linii jeździły stare autobusy to jednak były czyste i nie śmierdziało w nich a wentylacja była sprawna.
    Może jakiś przewoźnik porwie się na wskrzeszenie tej linii kto wie?

    • 22 4

    • Komunikacja miejska w Gdańsku jest zła (3)

      To dobrze, że się się rozbudowuje, że tabor jest stosunkowo nowoczesny, że większość taboru stanowią autobusy i tramwaje niskopodłogowe, ale na tym koniec...
      Nie zwraca się jednak uwagi na potrzeby mieszkańców, brakuje linii autobusowych w jednych rejonach, w innych jeżdżą puste, niepotrzebne autobusy, albo z kolei zbyt rzadko, rozkłady jazdy są z księżyca, niedostosowane do potrzeb pasażerów, niedopasowane do wymyślonych ostatnio przesiadek, a do tego oderwane od realiów - bo jak rozumieć stałe opóźnienia autobusów rzędu 10-15 minut w pewnych porach dnia? Czy nie można tego uwzględnić w rozkładach? Przegubowe autobusy jeżdżą po mniej ruchliwych trasach, małe po bardziej... Tramwaje rozkładu w ogóle się nie trzymają, nawet na pętlach i regularnie grzęzną na fali czerwonych świateł...
      Tłok w pojazdach także jest dla zarządzających obojętny. Podejrzewam, że nieraz są przeciążone i z takim obciążeniem nie mają prawa jeździć... Trasy także są często z księżyca - wg widzimisię decydentów, a głos mieszkańców jest nieistotny! Władza wie lepiej ;) Dlatego właśnie nie ma autobusów na obwodnicy ani na Armii Krajowej - "bo się nie da" i nie warto nawet spróbować... Za to można wyrzucać pieniądze na takie inwestycje jak na przykład pętla na Siedlcach (za mała, nieprzystosowana, wręcz niebezpieczna), czy na Witosa (kompletnie pusta i nikomu niepotrzebna). Coś mi się wydaje, że brak jest długofalowego spojrzenia ze strony władz i dużo improwizacji! Badania natężenia ruchu pasażerów są niewystarczające, a preferencje pasażerów zapewne w ogóle nie badane...
      Niestety brak w Gdańsku priorytetu dla komunikacji miejskiej! Za mało ZKM posiada autobusów, za mało tramwai, więc "przędzie" jak może... Nie ma też BUS-pasów ani zielonej fali dla tramwajów. Priorytet w mieście mają samochody i to pod nie projektuje się drogi i sygnalizację świetlną.
      Oczywiście, że obwodnica powinna być dostępna dla autobusów miejskich! Na pewno byłoby to wielkie udogodnienie dla wielu pasażerów i oszczędność czasu.

      • 4 2

      • (2)

        To matoły z Zarządu Transportu Mijeskiego są odpowiedzialni za tą sytuacje nie Zakład Komunikacji MIejskiej. ZTM jest organizatorem rozkladów , tras czy decyzji jaki autobus (czy przegubowy czy krotki) puscic na daną trase. ZKM jest tylko podwykonawcą !

        • 1 1

        • (1)

          To prawda, ale moja pomyłka w porównaniu z tym, co wyczyniają ci z ZTM na szczęście jest mała.
          Ogólnie wiem o kogo chodzi - tzn, że o ZTM. A poza tym w przeciwieństwie do tamtych "matołów" przyznaję się do pomyłki i natychmiast ją poprawiam, co widać w moim podpisie :)

          • 1 0

          • no i ok .

            • 0 0

    • planetobus r.i.p.

      fakt, szkoda że przerwali działalność

      ciekawe jakie dziady ich wygryzły
      skoro dawali radę BEZ dofinansowania
      mieć bilety w takiej samej cenie co dofinansowane w 50% MZKZG

      i bilet bez łachy można było kupić w autobusie,
      to były jedyne autobusy gdzie nie było z tym problemu

      szkoda mi ich cholernie

      i szkoda starej linii 101

      • 4 0

    • raczysz żartować

      To zły pomysł, co widac po prywatnej linii ze Straszyna do Gdańska. Autobus raz na godzine lub dwie, czasem nie przyjedzie wcale. Co z tego że ludzie chcą jeździć, chcą płacić, skoro nie wystarczająco dużo dla przewoźnika prywatnego. Prywatny musi zarobić, więc puści linie tylko tam gdzie są największe tłumy, a wszędzie indziej oleje.

      • 5 1

  • Biznes

    Jesli nie ma komunikacji miejskiej,a tzm nie zamierza uruchomic polaczen w miare dochodowe... To nie prywatne busy kursuja 1 jak wywietrza w tym biznes to tzm zrobi polaczenia za "nasze podatki z budrzetu miasta" bo trojmiasto jest mobilne

    • 0 0

  • Do marud jezdzacych autobusami po centrach handlowych. (3)

    Skoro Was stac na zakupy w centrach i lubicie wydawac w nich pieniadze kupcie sobie samochod, mozecie tez jezdzic motorkiem z przyczepa. Na Wasze zakupy wsytarczy. Poza tym to Wy wybraliscie mieszkanie na przedmiesciach. Wiec ponoscie konsekwancje swoich wyborow.

    • 6 13

    • Czytając takie mądrości uważam,że powinni całkowicie zabronić wjazdu samochodom do centrum miasta.Wtedy ci z przedmieść i centrum mieliby takie same kłopoty.

      • 3 0

    • skoro temat cie nie dotyczy bo rozwiązaniem na wszystko jest "kup sobie samochód" to po co się wypowiadasz? to nie temat o samochodach tylko o komunikacji miejskiej dla ludzi którzy nie chcą samochodu lub ich na to nie stać

      • 4 0

    • nie ma...

      Nie produkuje sie juz motorków z przyczepą, a szkoda

      • 0 0

  • ekran akustyczny (29)

    Jako wieloletni mieszkaniec miasta Gdańska i potomek osób, którym
    zabierano ziemię pod budowę Obwodnicy Trójmiasta, chciałbym
    zwrócić Państwa
    uwagę na kwestię braku ekranu akustycznego wzdłuż Obwodnicy
    Trójmiasta,
    między węzłem Owczarnia a węzłem Matarnia. W szczególności
    chodzi o
    odcinek na wysokości Klukowa (od skrzyżowania ulicy
    Telewizyjnej/Radarowej/Galaktycznej do ulicy Zenitowej około 1,5
    kilometra). Coraz większe natężenie ruchu na Obwodnicy powoduje
    coraz
    większy hałas, który jest nie do zniesienia. W godzinach szczytu
    hałas
    emitowany przez pędzące samochody to ponad 65 dB. Rozwój miasta
    sprawia że
    ruch samochody odbywa się niemal bez przerwy przez całą dobę. Na
    wspomnianym odcinku Obwodnicy mieszka kilkaset osób, które są
    narażone na
    utratę zdrowia fizycznego i psychicznego poprzez przebywanie w
    nieustannym
    i ciągłym hałasie. I nie są to tylko i wyłącznie osoby napływowe
    ale i
    starzy mieszkańcy, którzy mieszkają tam od zawsze i nie mieli oni
    żadnego
    wpływu na przebieg obwodnicy i jej budowę.

    • 58 134

    • wyprowadz sie

      • 1 1

    • (15)

      do tej pory by nie było obwodnicy, gdyby jeszcze starzy mieszkańcy mieli tu coś do gadania, a nie chciałeś mieszkać w mieście, miasto samo przyszło
      proponuję zamykać na noc obwodnicę, aby książę się wyspał
      i nie marudź jak jest korek nie ma co hałasować

      • 10 25

      • a jak jaśnie Pan właściciel ziemski sypia też za dnia to zamknąć całodobowo... (4)

        lol O:)

        • 2 2

        • Nietylko jaśnie pan właściciel ziemski sypia w dzień (3)

          ale również pracujący w systemach zmianowych:
          - kolejarze - abyś mógł sobie swoją obrażoną d*pę wozić po Polsce w ruinie,
          - lekarze - aby miał ci kto zrobić płukanie żołądka jak z własnej woli nażresz się dopalaczy,
          - policja - żebyś mógł bezpiecznie po nocy drzeć ryja 'onaaaa taaańczyyyy dla mnieeeee' tak, żeby współmieszkańcy nie zatańczyli z tobą tak jak się należy,
          - piekarze - co by na śniadanie mamusia mogła ci kupić świeże bułeczki, takie zdrowe, bo jak tak cały dzień przed komputerem pracy szukasz, to żebyś z sił nie opadł,
          - cała rzesza innych grup zawodowych, o których istnieniu nie powiedzieli ci na religii

          • 10 0

          • (2)

            Akurat lekarze to śpią na dyżurach i są wielce obrażeni że ktoś ich budzi i cztery litery zawraca w nocy. Przecież od rana przyjmowali w przychodni, potem prywatnie również w przychodni albo szpitalu (bo wie Pan, na NFZ to skierowanie za dwa lata a prywatnie to ja moge Pana od ręki przyjąć, a prosze pamiętać że czas działa na pańską niekorzyść), a w nocy "dyżur" i monety lecą podczas snu (nie dotyczy chirurgii urazowej bo tam non stop ruch). A poza oni nie muszą spać, bo albo naćpani amfetaminą albo non stop wypoczywają szerzej na Seszelach na koszt firm farmaceutycznych za wypisywanie nam leków które nic nie dają ale producent odpowiedni... Wielokrotnie potwierdzone w autopsji.
            Policja? Chyba tylko drogówka nie śpi bo musi limity mandatów wypisać.
            Piekarze? pracują od 19.00 do 3.00 i potem kimka, bo dalej to już 'Ci źli mordercy i piraci drogowi" do sklepów wywożą...
            Jedynie kto śpi w dzień i ma postawę roszczeniową to "kolarze" bo całe noce grupowo pedałują, a jak sie po tym wyśpią to jadą podokuczać kierowcom na drogach i pieszym na przejściach....

            • 2 5

            • Ulżyło jak się wyżaliłeś?

              Wszyscy bumelanci tylko Ty jedyny uczciwie pracujesz.

              • 4 0

            • zminusował "lekarz" z Osowej czy kolarz z Cartusii?

              • 2 1

      • "w miescie mieszkasz przeprowadz sie na wies" (4)

        • 9 9

        • Obojętnie na jak głuchą wieś się człowiek wyprowadzi (3)

          zaraz z tyłu d*pu przylezie miastowy motłoch ze swoją 'wielkomiejską' kulturą:
          1. śmierdzącym grillem
          2. sr*jącym wszędzie kundlem
          3. ryczącym na cały regulator disco polo
          4. warczącą 3 razy dziennie kosiarką
          5. podrzucanymi w lesie śmieciami z całego tygodnia
          6. darciem po nocy zachlanego ryja

          • 16 5

          • Osiedl się na Antarktydzie, będziesz miał spokój, zwłaszcza latem (2)

            • 8 8

            • też przyleziesz polski cebulaku

              • 1 1

            • będą mu pingwiny przeszkadzały !

              • 4 7

      • No pewnie, bo prawo do snu to masz ty a nie inni

        jak jest korek to silniki samochodów i tak pracują, bo żaden jełop kluczyka nie przekręci, nawet jak stoi w tym samym miejscu przez 3 godziny.

        • 7 3

      • (3)

        Obwodnicę to będziemy zamykać jak nie zbudują tego ekranu na wysokości Klukowa. Codziennie w godzinach szczytu, do skutku

        • 10 13

        • wiem, będziecie chodzic po przejściu dla pieszych i blokowac

          • 4 2

        • Na cmentarzach przybędzie nagrobków...

          • 4 7

        • Uważaj bo spacery po obwodnicy kiepsko się kończą

          • 13 8

    • (1)

      A na wysokości Pruszcz ostatnio (rok temu) postawili "nowe", "większe" i jest głośniej! Bo zrobili to TYLKO z jednej strony gdzie były pola, ale regionalny deweloper na siłe buduje nowe budynki. Z drugiej strony został stary ekran i teraz wszystkie auto słychać w starych domach...

      • 1 0

      • no popatrz, developer potrafi nawet hałas przenieść żeby zarobić:-)

        zdolnych ludzi ma:-)

        • 1 0

    • zostala przeprowadzka, cywilizacji panie nie przeskoczysz

      • 3 0

    • (2)

      Ekrany... w Gdyni codziennie tracę 40 minut bo do jednego pasa zwęzili obwodnice bo przez dwa miesiące będą budować kilkadziesiąt metrów ekranów... Na obwodnicy trzeba już budować 3 pas i pobocza a nie ekrany... bo wszystko stanie w przyszłym roku i cały ruch pójdzie po mieście a to będzie dla mieszkańców TRAGEDIA

      • 29 6

      • jeszcze 17 pasow!

        Szczegolnie, ze ostatnie statystyki pokazuja, ze w ciagu 5 lat ubylo mieszkancow Trojmiasta. Budowac autostrady! Wiecej asfaltu!

        50% budzetu na drogi! Za malo drog! Sw. Przepustowosc. Tylko drogi to rozwoj.

        • 2 5

      • i dobrze

        przynajmniej na wspomnianym wyżej odcinku będzie ciszej

        • 7 6

    • (2)

      Łomatko i łocórko! Hałas na poziomie 65 dB! Toż to nie do wytrzymania! Chyba muszę rzucić pracę w biurze, bo 8 godzin dziennie spędzam właśnie w hałasie na takim poziomie! Olaboga!

      • 7 8

      • ale potem wracasz do domu (1)

        A spróbuj mieszkać w takim hałasie i nie móc wrócić do ciszy, to zrozumiesz. (Albo i nie bo po komentarzu widać głębię myśli)

        • 8 6

        • Dziwne, mieszkając w centrum jestem przyzwyczajona i do tramwajów i hałasujących imprezowiczów i jakoś żyje (całkiem nie najgorzej :) ). Może trzeba lepsze okna kupic?

          • 5 4

    • to nareszcie czujesz się tak...

      jakbyś mieszkał w centrum. bo tu jest to normalka i nikt o jakis ekranach nie prawi

      • 7 2

    • przecież budują.. (1)

      lol

      • 14 10

      • ale w gdyni

        • 9 1

  • Skuteczność transportu miejskiego

    Transport miejski jest atrakcyjny dla mieszkańców jeśli jest szybszy i tańszy od samochodu osobowego. Mieszkam na Wiszących Ogrodach. Kilkanaście lat temu mieliśmy tu 3 nr autobusów i to wszystkie do centrum Gdańska. Teraz nie mamy takiego dojazdu wcale. Wszystko jeździ do Wrzeszcza. Zarówno kolej , jak i autobusy. Do centrum nic bezpośredniego. efekt komunikacji miejskiej jest odwrotny. Przesiadamy się na samochody osobowe, bo bezpośrednio i szybciej. Panie i panowie urzędnicy: BEZ SENSU WASZE POCZYNANIA !!!!!

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane