• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie ma szans na autobusy miejskie na obwodnicy

Krzysztof Koprowski
12 października 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami. Choć przejazd między węzłami na obwodnicy trwa zwykle kilka minut, pasażerowie komunikacji miejskiej muszą zadowolić się okrężnymi i wielokrotnie dłuższymi trasami.

Obwodnica Trójmiasta powoli przeistacza się w drogę wewnątrz miasta. Za tym nie idą jednak zmiany w komunikacji i ewentualne uruchomienie linii autobusowych. Urzędnicy przekonują, że nie ma takiej potrzeby, a samo połączenie byłoby nieatrakcyjne ze względu na częste korki.



Czy powinna istnieć linia autobusowa kursująca przez obwodnicę?

Sprawa uruchomienia autobusów po obwodnicy wielokrotnie pojawia się w wiadomościach od naszych czytelników, którzy przekonują, że ułatwiłoby to podróże po mieście.

- Mieszkam na osiedlu Wiszące Ogrody zobacz na mapie Gdańska, a pracuję w Parku Handlowym Matarnia zobacz na mapie Gdańska. Dzisiaj dojazd autobusem zajmuje mi się ponad 40 minut i wiąże się z uciążliwą przesiadką na rondzie turbinowym zobacz na mapie Gdańska, gdzie między przystankami trzeba pokonać znaczny dystans. Ta sama trasa samochodem zajmuje mniej niż 15 minut. W jaki sposób ma to zachęcić do korzystania z komunikacji miejskiej? - pyta pan Andrzej, czytelnik Trojmiasto.pl.
Pani Beata, nasza czytelniczka, zwraca natomiast uwagę na brak połączeń między obiektami handlowymi wzdłuż obwodnicy.

- Obwodnica stała się właściwie wielkim pasażem handlowym - niemal przy każdym węźle istnieje centrum handlowe, ale dostanie się z jednego do drugiego bez auta to rzecz praktycznie nie do wykonania w rozsądnym czasie. Przykładowo - dojazd z Fashion House zobacz na mapie Gdańska do Auchan, a więc dostanie się tylko do "sąsiedniego" węzła, wymaga cofnięcia się aż do ul. Jabłoniowej zobacz na mapie Gdańska lub nawet Łostowickiej zobacz na mapie Gdańska. Jeszcze gorzej wygląda podróż, gdy chcemy dostać się [z Fashion House - dop. red.] do Osowej - trzeba przejeżdżać przez dolny taras.
Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko. Dojazd do Parku Handlowego Matarnia z rejonu Węzła Karczemki trwa komunikacją miejską ponad 40 minut i wymaga jednej przesiadki. Podróż z Osowej oznacza natomiast przejazd przez lotnisko.
Te argumenty nie przekonują jednak urzędników. Zdaniem Zarządu Transportu Miejskiego komunikacja miejska prowadzona po obwodnicy ze zjazdem na każdym węźle na najbliższy przystanek nie sprawdzi się.

- Obwodnica Trójmiasta jest bliska wyczerpania swojej przepustowości. Podczas wakacyjnych weekendów "bito" tam rekordy dobowej liczby pojazdów. Praktycznie był to jeden wielki korek. Ponadto prawie codziennie występują zdarzenia drogowe w postaci kolizji, generujące zatory drogowe. To sprawia, że linia autobusowa funkcjonująca na znacznym odcinku obwodnicy byłaby narażona na niepunktualność i nieregularność - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora ZTM Gdańsk ds. przewozów.
W opinii ZTM, wadą takiej linii jest także wydłużony czas przejazdu ze względu na brak wygodnego powrotu na obwodnicę po wykonaniu kursu do najbliższego przystanku.

- W obrębie większości węzłów nie ma w pobliżu przystanków możliwości zawrócenia np. na Matarni lub Osowej. Trasa taka byłaby zatem dłuższa niż prowadzona równoległymi drogami - dodaje Zomkowski - W naszym przekonaniu należy dążyć do modelu wykorzystania szybszego i pewniejszego transportu szynowego (PKM) zintegrowanego z dojazdową komunikacją autobusową, ponieważ nie same węzły obwodnicy są celem podróży pasażerów, lecz osiedla i tereny usługowe położone w znacznej odległości od tych węzłów.
Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody. Brak dogodnej lokalizacji wjazdów na Trasę W-Z (Armii Krajowej) wymusza skomplikowane i wydłużone przejazdy wykonywane na wysokości osiedla Wiszące Ogrody.
Również odległości do pokonania na węźle Karczemki, zdaniem ZTM, dyskwalifikują pomysł skierowania autobusów do Karczemek przez węzeł przy centrum handlowym zobacz na mapie Gdańska, a następnie "główny" węzeł z obwodnicą i Trasą W-Z zobacz na mapie Gdańska. Byłaby to alternatywa dla obecnego układu linii i krążenia autobusów po ul. Kartuskiej celem dostania się na Trasę W-Z.

- Długość tras autobusów przez "ślimaki" jest niemalże identyczna jak aktualne trasy autobusów, a czas przejazdu proponowaną trasą może być nawet dłuższy, co wynika z zakorkowania dróg dojazdowych i możliwości wystąpień zdarzeń utrudnień na obwodnicy (kolizje, wypadki, awarie) - wyjaśnia zastępca dyrektora ZTM ds. przewozów.

Miejsca

Opinie (273) 2 zablokowane

  • A co ze zlotym pociagiem ?

    Kto i kogo sie wystraszył -----------------------?
    jakos ZAMILKŁO ?
    adolf paluszkiem pogroził ?

    no co tam ciekawy jestem , wykopali czy nie wykopali ?

    • 1 1

  • centra handlowe (2)

    dojazd do centrum handlowych to makabra dla osób nie mających samochodu .
    z Gdyni do Ikei na Matarni nie ma czym dojechać - można przez Gdańsk z kilkoma przesiadkami . Ale powrót z większą ilością zakupów to męka .

    • 7 2

    • Z tą matarnią zagadkowa sprawa (1)

      100 lat temu, młodzież może nie pamiętać, jeździł bezpłatny autobus (bofajze

      • 2 0

      • Chrzanie te słowniki

        100 lat temu jeździł bezpłatny 05 (pełen po sufit). Było za dobrze to zrobili płatny 2 złote autobus Gryfa (a to niespodzianka, pełen po sufit). Znów było za dobrze, ch matarnia zlikwidowało linię i straciło trochę klientów. szkoda

        • 4 0

  • Gdynia od wielu lat ma na Obwodnicy linie K i X. Można? Można. (1)

    ZTM po prostu nie ma ochoty popracować trochę.

    • 11 2

    • ZKM Gdynia się stara

      ZTM Gdańsk ma chyba w nosie.

      • 3 1

  • (12)

    buspasy na obwodnicy i po sprawie. Jak i tak sie korkuje, to przynajmniej ktos bedzie mial ok. :)

    • 130 151

    • Takie rzeczy tylko w POlsce (10)

      zakorkowane obwodnice i autostrady hehehehehehehehehe

      • 27 29

      • W pupie byłeś i kupkę widziałeś (3)

        Pelikanie pisowski

        • 24 28

        • Lemingi zaciekle kąsają (2)

          Po wyborach zostanie im już tylko żałosne skomlenie :)

          • 16 27

          • pislamskie oszołomy wierzą że #jarosławpolskęzbaw da im piniondze, ale obudzą się z dużym bulem d*py. (1)

            • 14 7

            • Oni nawet nie chcą, by im żyło się lepiej.

              Oni chcą, by innym żyło się gorzej. G*wno każdemu równo.

              • 5 0

      • Przejedź się obwodnicą Londynu (M25) w godzinach szczytu

        a przestaniesz takie brednie wypisywać. Polecam zwłaszcza okolice Heathrow - 4 pasy ruchu plus 2 pasy zjazdowe i prędkość poruszania się 0-20 MPH.

        • 9 0

      • "autostrady miejskie" i inne drogi pseudoszybkiego ruchu bywają zakorkowane

        we wszystkich aglomeracjach świata.

        Teza, że korki można zlikwidować budując estakady, "ślimaki" i inne wielopoziomowe rozwiązania ma taką samą wartość logiczną jak teza, że można leczyć otyłość popuszczaniem pasa.

        Potrzebna jest zmiana myślenia wielu decydentów i niezłej liczby mieszkańców przyspawanych mentalnie do siedzeń swoich samochodów.

        • 7 0

      • Po wyborach na pewno nie będzie korków, bo kto żyw będzie uciekał z tego ogłupionego kraju

        • 12 5

      • tylko w polsce widziales bo w d*pie byles. a pod mopsem jak stoisz to ci kolejka nie przeszkadza?

        • 13 3

      • A widziałeś jak wyglądają czasami autostrady w Niemczech, Francji czy USA? Te wielokilometrowe korki?

        Rzecz jasna, że nie widziałeś, bo skoro najdalej w życiu było się w Kościerzynie, to trudno mieć o tym pojęcie. Tylko po co wtedy zabierać głos i głupoty opowiadać?!

        • 38 2

      • Jesteś głupi jak te korki których zapewne w innych krajach niema tylko w Polsce.

        • 15 1

    • I jeszcze kontrapas dla rowerzystów :-)

      • 8 1

  • PKM i ZKM

    Podobno PKM miała być skorelowana z np.tramwajami 10 (tak było gdy we wrześniu jechałam 2 razy do Brętowa). W październiku przesunięto czasy przejazdu PKM ale zapomniano o tramwaju i gdy podjeżdża się do przystanku to widać tylko odjeżdżający tramwaj. Trzeba czekać ponad 10 min. Z 2 przesiadkami przejaz zajął mi dłużej niż stanie w korku autobusem. Spóźniłam się do pracy. Dziękuję PKM - więcej nie jadę.

    • 5 3

  • Komunikacja publiczna wzdłuż obwodnicy

    Zamiast puszczać autobus po zakorkowanej obwodnicy, gdzie poruszające się pojazdy osiągają znacznie większe prędkości od pojazdów komunikacji miejskiej, ciekawą alternatywą byłby tramwaj/ kolejka kursująca wzdłuż osi obwodnicy. W przyszłości z możliwością rozbudowania, wedle potrzeb i uznania. Na pewno handlowcom ten pomysł by się opłacił. Uzyskujemy w ten sposób doskonały środek transportu, nie narażamy się na stanie w korkach. Fakt, koszt inwestycji początkowo spory, ale transportu publicznego nie powinno się przeliczać tylko na pieniądze, bo być może takie rozwiązanie odkorkowałoby zapchaną obwodnicę, chociaż w pewnym stopniu, co z kolei mogłoby odsunąć w czasie (lub być może okazałoby sie to zbędne) poszerzanie i przebudowę drogi obwodowej.

    • 4 1

  • (10)

    wiszace ogrody są przy stacji PKM Kiełpinek co za problem kupić bilet i podjechać do pkm matarnia i przejazd by trwał 2 minuty :p

    • 21 6

    • Przejazd tak, ale dojście do przystanków PKM zajmie 25 minut. (4)

      • 5 2

      • (2)

        Od przystanku PKM Matarnia do centrum handlowego jest jakieś 900 metrów, serio będziesz ten dystans przez 25 minut pokonywać?

        • 2 1

        • W linii prostej jest 900 m, ale chodnikami jest 1,3 km wg. google mapy. (1)

          Z domu do przystanku też trzeba dojść. Dodaj więc obydwa czasy do siebie, to będziesz miał 25-30 minut.

          • 3 2

          • W linii prostej to jest 700 metrów. Właśnie chodnikami to jest 900-950 metrów, na parking można zejść wcześniej, zaraz za ślimakiem, nie trzeba obchodzić stacji benzynowej dookoła.

            • 2 1

      • to i tak szybciej niż autobusami

        przy okazji o ile zdrowsze

        • 4 0

    • A ty wiesz gdzie są te przystanki (3)

      Moim zdaniem nie masz pojęcia.
      Wiszące Ogrody to rzeczywiście mają jeszcze blisko do przystanku, ale na tym koniec.
      Przystanek Matarnia nie jest przy centrum Handlowym, ale po drugiej stronie obwodnicy, więc aby tam dotrzeć trzeba dojść do PKM podjechać przystanek, przejść na przystanek autobusowy i podjechać 2 i przejść się od słowackiego na Matarnię. Z racji, że transport nie jest zsynchronizowany to podróż potrwa około 1h, czyli nie dużo mniej niż podróż samymi autobusami w kierunku centrum, a przy okazji taka podróż będzie droższa. PKM 3,5 + ZKM 3 zł.

      Przystanek Osowa nie jest w pobliżu centrum, a nawet nie w pobliżu Osowy i do tego po drugiej stronie obwodnicy. Sytuacja podobna do Matarni, czyli dojście do PKM, przejazd 2 przystanki, czekanie na autobus, przejazd 4-6 przystanków. Koszt znów 7,5zł i czas ponad 1h, gdyż autobusy kursują rzadko, a PKM co 15min.

      ZKM musi wreszcie zrozumieć, że coraz więcej ludzi potrzebuje transportu z pominięciem centrum.

      • 6 3

      • Co ty bredzisz człowieku. Z PKM Matarnia do centrum handlowego jest mniej niż kilometr, po cholerę chcesz jeszcze 2 przystanki autobusem jechać, jak piechotą się idzie ok. 10 minut?

        • 3 0

      • no i tu chyba jest pies pogrzebany (1)

        "ZKM musi wreszcie zrozumieć, że coraz więcej ludzi potrzebuje transportu z pominięciem centrum."

        Tu się rozchodzi o główne założenia KM w Gdańsku. Trasa przez ZOT jest niezgodna z tym modelem.
        Inaczej jest w Gdyni, gdzie takiego założenia nie ma i na ZOT śmigają autobusy.

        Być może model "gdański" jest bardziej elastyczny i być może w przyszłości okaże się, że ludzie się do niego przekonają. Być może.
        Z pewnością obecnie budzi jednak spore kontrowersje (np. kwestia tramwajów na Morenę), a to nie zachęca do korzystania z KM.

        • 1 2

        • Model Gdański i Gdyński jest wynikiem budowy dróg, a nie planem działania

          Układ Drogowy i Węzłowy umożliwiał swobodne pomijanie centrum, gdyż Morska idzie obok centrum.
          W Gdańsku dopiero niedawno rozbudowano drogi przez Morenę oraz Łostowicką i Havla.
          Do tego w Gdynii obwodnica włącza się w Morską więc skrót z Chylonii do Karwin przez Obwodnicę sam się nasuwał. W Gdańsku Obwodnica biegnie równolegle do innych dróg, więc nie jest to żaden skrót.

          Jednakże Gdańsk się mocno rozbudował i czas zmienić koncepcję i zacząć wykorzystywać właśnie do tego węzły PKM.

          • 1 0

    • bo jak jest miesięczny

      to pracującego w matarni nie stać na kolejny bilet

      • 3 3

  • bzdura

    z Karwin do Auchan w Osowej, dojeżdża bezpłatny autobus, i nie ma jakiegoś problemu, jeszcze linie komunikacyjne ZKM Gdynia, może tez zlikwidują ruch ciężarówek

    • 0 1

  • Bez sensu uruchamiać kolejne linie

    Wystarczy że po obwodnicy jeżdżą Gdyńskie linię autobusowe nie potrzeba więcej autobusów bo wiadomo że większość z nas ma auta więc niech zostanie jak jest

    • 0 8

  • autobus do centrum handlowego. autobus do szkoły. dworca, cmentarza, kościoła... (5)

    w głowach się od tego dobrobytu poprzewracalo...

    • 70 97

    • Takie autobusy powinny opłacać centra handlowe ze swojej kieszeni. (3)

      Przez lata były kursy z centrum miasta do Matarni, Auchan itp., ale cwaniaczki stwierdziły, że szkoda kasy, więc nie ma.

      • 19 3

      • (2)

        cwaniaczki to uzywaly tych autobusow zeby sie xa darmo przemiescic od siebie ze wsi do miasta.

        • 20 2

        • czyli jak wracali z gdyni do gdanska ?

          ale takze uzywali jadac w druga strone z miasta do wsi tylko rano.

          • 0 0

        • Wiesz, bo korzystałeś? Te autobusy nie muszą być całkiem darmowe.

          Ważne żeby były dobrze skomunikowane door-to-door w strategicznych punktach dzielnic np. dworce PKP czy pętle autobusowe. Po tym jak PKM umieszczono w polu, a 210 pewnie zlikwidują za chwilę, zwłaszcza Matarnia powinna pomyśleć o takim rozwiązaniu. Jasień chyba obecnie pocięciach autobusów też jest gorzej skomunikowany z centrum, więc dostęp do Auchan też jest trudniejszy.
          A jak nie, to na szczęście są inne opcje zakupowe już w centrum, a nowe molochy handlowe za chwilę ruszą we Wrzeszczu i na Targu Rakowym, więc centra za obwodnicą zostaną dla samochodziarzy.

          • 4 0

    • na tym polega

      komunikacja publiczna, nie są to fanaberie mieszkańców

      • 4 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane