- 1 Wypadek i blokada obwodnicy. W akcji LPR (153 opinie)
- 2 "Pani już tu nie mieszka". Wyrzucili też kota (808 opinii)
- 3 Rozporządzenie ws. zakazu wstępu do lasów (137 opinii)
- 4 2,5 roku więzienia dla rosyjskiego szpiega (76 opinii)
- 5 Majówkowe świętowanie, ale bez parady (101 opinii)
- 6 Drogie oferty na remont Zielonej w Gdyni (52 opinie)
Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej
Otwarty w poniedziałek gdyński kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni działa dobrze, ale czytelnicy informują nas o niebezpiecznych sytuacjach, jakie stwarzają kierowcy ignorujący znaki. Policjanci przestrzegają nie tylko przed mandatami, ale też znacznie gorszymi konsekwencjami łamania przepisów.
Jak działa? Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna. Dzięki temu podróż do centrum skraca się o ok. 10 minut.
O funkcjonującym buspasie informują specjalne znaki. Nie tylko "tradycyjne", ale też zmiennej treści.
Dodatkowo, co kilkaset metrów kierowcy jadący z centrum w stronę Chwarzna widzą nad jezdnią kolejne przypomnienia o tym, że wolno poruszać się tylko prawym pasem.
Policjanci dyscyplinują kierowców
Nie wszyscy się tym jednak przejmują, więc na miejscu codziennie jest patrol policji. Przez poprzedni tydzień, gdy trwały testy systemu bez autobusów, policjanci głównie pouczali kierowców.
Teraz są jednak bardziej surowi, bo łamanie przepisów może się skończyć tragicznie.
- Kierowcy autobusów zdają sobie sprawę z zagrożenia i jeżdżą kontrapasem dość ostrożnie. I tak sprawnie omijają korek, więc słusznie, że nie szarżują. Wszyscy wiemy, co mogłoby się stać, gdyby doszło do czołowego zdarzenia z autobusem - mówi pan Patryk, który codziennie dojeżdża tą trasą do pracy.
Na przesłanym do nas filmie widać kierowcę beztrosko jadącego lewym pasem, mimo sygnalizacji informującej, że jest to zabronione. Kierowca nadjeżdżającego z naprzeciwka autobusu hamuje i ostrzega kierowcę długimi światłami. Tym razem skończyło się jedynie na strachu.
Z potencjalnych zagrożeń doskonale zdają sobie jednak sprawę patrolujący ten odcinek policjanci. Na miejscu codziennie jest też statyczny patrol, który wyłapuje niesfornych kierowców i ich dyscyplinuje. W jaki sposób?
- O tym, czy będzie to pouczenie, czy mandat, zawsze decyduje policjant, który ocenia skalę wykroczenia, jakie popełnił kierujący - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni. - Gdy funkcjonariusz uzna, że przekroczenie przepisów było rażące i doszło do spowodowania zagrożenia w ruchu, może to być nawet skierowanie wniosku o ukaranie do sądu - podkreśla komendant.
Sąd może nałożyć na kierowcę grzywnę od 100 zł do 5 tys. zł. Trzeba też pokryć koszty rozprawy, które wynoszą od 100 zł w górę.
Opinie (314) ponad 20 zablokowanych
-
2019-12-19 09:44
Przecież to było do przewidzenia, że zaraz pojawią się miszczowie kierownicy którzy będą zaiwaniać pasem wyłączonym z ruchu. W Polsce powinny być same polne i dziurawe drogi, żeby jeden z drugim jechał wolno. Czekam teraz tylko na wypadki....
- 20 18
-
2019-12-19 09:45
no to dzwon niebawem - uwazajcie ludzie swieta nie uciekna
- 27 8
-
2019-12-19 09:47
Jak zwykle d**ilne decyzje
Zamiast zrobic stale rozwiazanie, ktore fizycznie wyeliminuje ryzyko takich sytuacji, to w Polsce mysla, ze sa zachodem i robia tego typu eksperymenty z kierowcami z ktorych wiekszosc niestety jest buraczana.
Ten pas podwojny na polnoc jest totalnie zbedny. Kto w ogole robil ta ulice na poczatku i po cholere zrobil dwa pasy w tym kierunku? Robi sie wiecej niz jeden pas jesli jest ku temu potrzeba!!!- 31 4
-
2019-12-19 09:57
Przecież działa
Wczoraj sobie radośnie koleś w białym Mercedesie pomykał kontrapasem omijając koreczki :)
- 37 1
-
2019-12-19 09:59
Jak w końcu to miasto dojrzeje i zrezygnuje z tramwajów... (1)
To są właśnie piękne zmiany wykorzystujące elastyczność sieci drogowej. Bardzo niskim kosztem można rozwiązać duży problem komunikacji zbiorowej i przy okazji nie utrudniać życia zbytnio kierowcom! Przecież kierowcy nic nie tracą, ponieważ przez utworzenie kontrapasu nie tworzą się tam korki. I teraz proszę sobie wyobrazić brak linii tramwajowej w centrum Gdańska przed dworcem głównym. Gdyby go nie było cały bus pas można by przenieść zasadą kontrapasu. Rano w stronę Gdańska po południu w stronę Pruszcza. Jedyną przeszkodą jest tramwaj. Tramwaj jest wrogiem numer jeden wszystkich skrzyżowań, ponieważ przez jego uprzywilejowany ruch trzeba wprowadzić dodatkowy cykl świetly, a tracą na tym wszyscy pozostali z autobusami włącznie. Tramwaj sam w sobie ma ograniczenia wydajnościowe, których nie da się przeskoczyć, a liczbę autobusów możemy zwiększać prawie dowolnie i to właśnie w tą stronę powinno iść miasto! Brawo Gdynia.
- 25 6
-
2019-12-19 10:04
Wszystko pięknie, ładnie. Jest tylko jedno ale. Nie w Polsce, gdzie większość traktuje swoją jazdę jako uprzywilejowaną, chamską i bezrefleksyjną.
- 3 0
-
2019-12-19 10:09
a moze zamist kontabuspasa...droge wybudowac...??
tak szeroka jak jest od chwarzna i przejechac po tym wszystkim co tam jest?? miejsca jest pod dostatkiem i 1 lepszy architekt to by zrobil a dalej przeciez jest za skrzyzowaniem przy vitavie szeroka tylko.... a.. przepraszam... woleli wtopic 100mln zl na lotnisko
- 31 8
-
2019-12-19 10:15
Ciekawe kiedy dojdzie do tragedii
Kto normalny wprowadza kontrpas na łuku jezdni?? 80% kierowców ma gdzieś znaki i jeździ na pamięć. Czy ktoś w tej sytuacji pomyślał o bezpieczeństwie pasażerów ZKM? Ile było stłuczek na Władysława IV gdy robili ulicę podjazd i autobusy miały tak kontrbuspas? A tu walnęli kontrbuspas na łuku drogi. Brawo Samorządowcy!!! Chyba rządzicie ostatnie 3 lata. W głowach Wam się poprzewracało. Kiedyś Gdynia przyjazna dla mieszkańca, a teraz utrudniacie jak tylko możecie! Gdzie nie można to zrobicie uchwałę Rady Miasta i gotowe.
- 30 11
-
2019-12-19 10:27
Przeciez to bylo
Oczywiste. Jak Pan Szczurek nie wiedział jak to będzie wyglądało to trzeba było przejechać się do tunelu pod martwa Wisła i zamknąć jeden pas. Durni ignorujacych czerwony "x" jest tam na pęczki.
- 30 3
-
2019-12-19 10:32
większe znaki
Kierowcy i kierowczyni zajęci swoimi smartfonami i zamyśleni codziennymi problemami zapominają, niezauważają sygnalizacji.
Wieksze znaki proponuję.Serio- 26 6
-
2019-12-19 10:40
Dlaczego policja jeżdzi konrapasem?
Wczorajszy poranek Panowie w BMW śmiało cieli kontapasem. Mogą?
- 36 3
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.