• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nie wszyscy respektują kontrapas na Chwarznieńskiej

Michał Sielski
19 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 

Otwarty w poniedziałek gdyński kontrapas autobusowy na ul. Chwarznieńskiej w Gdyni działa dobrze, ale czytelnicy informują nas o niebezpiecznych sytuacjach, jakie stwarzają kierowcy ignorujący znaki. Policjanci przestrzegają nie tylko przed mandatami, ale też znacznie gorszymi konsekwencjami łamania przepisów.



Zwracasz uwagę na znaki na drogach, którymi często jeździsz?

Gdyński kontrapas autobusowy został oficjalnie uruchomiony w poniedziałek.

Jak działa? Na leśnym odcinku ul. Chwarznieńskiej, w godzinach porannego szczytu, pasażerowie autobusów nie muszą stać w korku, bo pojazdy komunikacji publicznej mogą skorzystać z kontrapasa autobusowego, który wyznaczony jest na lewym pasie jezdni, prowadzącej w kierunku Chwarzna. Dzięki temu podróż do centrum skraca się o ok. 10 minut.

O funkcjonującym buspasie informują specjalne znaki. Nie tylko "tradycyjne", ale też zmiennej treści.

Dodatkowo, co kilkaset metrów kierowcy jadący z centrum w stronę Chwarzna widzą nad jezdnią kolejne przypomnienia o tym, że wolno poruszać się tylko prawym pasem.

  • Kierowcy są informowani o kontrapasie autobusowym, zanim zostanie włączony.
  • Kierowcy są informowani o kontrapasie autobusowym, zanim zostanie włączony.

Policjanci dyscyplinują kierowców



Nie wszyscy się tym jednak przejmują, więc na miejscu codziennie jest patrol policji. Przez poprzedni tydzień, gdy trwały testy systemu bez autobusów, policjanci głównie pouczali kierowców.

Teraz są jednak bardziej surowi, bo łamanie przepisów może się skończyć tragicznie.

- Kierowcy autobusów zdają sobie sprawę z zagrożenia i jeżdżą kontrapasem dość ostrożnie. I tak sprawnie omijają korek, więc słusznie, że nie szarżują. Wszyscy wiemy, co mogłoby się stać, gdyby doszło do czołowego zdarzenia z autobusem - mówi pan Patryk, który codziennie dojeżdża tą trasą do pracy.
Na przesłanym do nas filmie widać kierowcę beztrosko jadącego lewym pasem, mimo sygnalizacji informującej, że jest to zabronione. Kierowca nadjeżdżającego z naprzeciwka autobusu hamuje i ostrzega kierowcę długimi światłami. Tym razem skończyło się jedynie na strachu.

Z potencjalnych zagrożeń doskonale zdają sobie jednak sprawę patrolujący ten odcinek policjanci. Na miejscu codziennie jest też statyczny patrol, który wyłapuje niesfornych kierowców i ich dyscyplinuje. W jaki sposób?

- O tym, czy będzie to pouczenie, czy mandat, zawsze decyduje policjant, który ocenia skalę wykroczenia, jakie popełnił kierujący - mówi mł. insp. Sławomir Pachura, komendant miejski Policji w Gdyni. - Gdy funkcjonariusz uzna, że przekroczenie przepisów było rażące i doszło do spowodowania zagrożenia w ruchu, może to być nawet skierowanie wniosku o ukaranie do sądu - podkreśla komendant.
Sąd może nałożyć na kierowcę grzywnę od 100 zł do 5 tys. zł. Trzeba też pokryć koszty rozprawy, które wynoszą od 100 zł w górę.

Opinie (314) ponad 20 zablokowanych

  • (2)

    Zwykłe warchoły i zaprzańcy,jakich to wielu w tym społeczeństwie,każde prawo a nie daj boże ograniczenia,są ich wrogiem,typowe aspołeczne zachowania,które są co dzień widoczne na naszych drogach.

    • 29 13

    • Nawet nie wiesz jaki z Ciebie bolszewik wyszedl w tym wpisie (1)

      Prawo stanowią ludzie po to by żyło im się lepiej. Nie Tak jak u Ciebie ruscy by Cię wykorzystywać

      • 0 6

      • Właśnie prawo stanowią ludzie,i ustanowiono je po to aby ludziom żyło siię lepiej,w tym przypadku podróżowało,powinieneś zasięgnąć porady specjalisty skoro wszystko kojarzy ci się z bolszewią,widać cała Europa jest bolszewicka.

        • 5 0

  • Tylko czekać na tragedię :-(

    • 30 11

  • ja (1)

    ciekawe ile to nas kosztowało?

    • 31 6

    • 4mln oficjalnie

      Ile pozostałych kosztów, a zawsze jakieś są, to o tym już jest cicho.

      • 13 3

  • wcześniejsze myślenie!

    W czasie przebudowy chwarznieńskiej mogli lepiej wybudować jeszcze jeden pas jako buspas a nie teraz kombinować i stwarzać zagrożenie. Przecież wiadomo było że autobusy będa tam stały w korkach.

    • 27 14

  • Takie rozwiązania są stosowane od wielu lat (1)

    we Francji i Włoszech. Jakoś inni potrafią to ogarnąć, tylko Polacy nie (na szczęście nie wszyscy).
    A policjantów zapraszam każdego ranka, w dni robocze, na ulicę Beniowskiego. Mandatowa żyła złota - Strefa Tempo 30.

    • 29 12

    • Tak ale dla wszystkich aut!

      • 2 0

  • jazda na pamięć

    • 24 9

  • Gdynia lubi robić na pokaz

    jak się okazuje nie tylko imprezy ale i inwestycje...łucyk i szczurzy wręcz przepadają za obecnościa w tv

    • 25 13

  • Tak dla wyjaśnienia - nie ma zakazu wyprzedzania w tym miejscu (3)

    Jest to po prostu droga dwukierunkowa. Więc wyprzedzamy tak samo jak na drodze dwukierunkowej - upewniając się, że nic z naprzeciwka nie jedzie, a nie wyjeżdżając z zakrętu na czołówkę.

    No ale niestety jesteśmy tylko ludźmi, a ludzie w większości jeżdżą na pamięć. I nie ma co się dziwić, tak działa nasz mózg.

    • 32 12

    • jest zakaz - wyswietla sie. Tylko trzeba myslec!

      • 8 0

    • Jest

      na filmie prześwietlony, na obrazku widać. Jechałem dziś tamtędy i nie sposób nie zauważyć. Ale takie czasy, że czerwone światło, ciągła liinia, zakaz wyprzedzania, ograniczenie prędkości, a nawet opuszczony szlaban są "dla frajerów, albo "nie będę przestrzegał głupich (czytaj: niepasujących mi) przepisów"

      • 5 0

    • Zakaz wyprzedzania jest - na znaku zmiennej treści. Ale gdyby go nawet nie było, to i tak nie możesz wjechać na lewy pas ruchu, kiedy znajdujący się nad nim sygnalizator S-4 wyświetla czerwony znak X.
      Tylko czy ty w ogóle słyszałeś kiedykolwiek o takim sygnalizatorze? Jeśli nie, to OK, pod warunkiem, że nie masz prawa jazdy, bo w przeciwnym przypadku radzę się trochę podszkolić.

      • 4 0

  • Ten kontrapas to i**otyzm

    Powinien byc obok na jezdni a najwyzej kierowcy osobowek staliby w jeszcze wiekszym korku. A po drugiej stronie normalnie 2 pasy. Za takie cos rzadzacy Gdynia powinni byc postawieni przed Sadem za swiadome i celowe dzialanie na szkode zdrowia i zycia mieszkancow Gdyni.

    • 33 15

  • marnotrastwo (2)

    Cały pas tylko dla jednego autobusu to straszne marnotrastwo. Powoduje korki, a stojące auta więcej spalin emitują do powietrza którym oddychamy. Wg mnie głupi pomysł z tymi bus pasami.

    • 20 27

    • (1)

      Korki? Autobusy teraz je omijają, a leszcze stoją w korku tak jak wcześniej

      • 5 1

      • Prostak!

        • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane