• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nietypowe rondo powstało w Gdańsku

rb
14 czerwca 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Ruch rowerowy poprowadzony dedykowanym pasem środkiem jezdni ma poprawiać widoczność i bezpieczeństwo rowerzystów i uniemożliwiać kierowcom wyprzedzanie jednośladów.

Przy ul. CzerskiejMapka w Gdańsku powstało pierwsze rondo w Trójmieście z pasem rowerowym poprowadzonym środkiem pasa, co ma poprawić widoczność, zwiększyć bezpieczeństwo rowerzysty i uniemożliwić kierowcom wyprzedzanie jednośladów. Rozwiązanie od lat z powodzeniem stosowane jest m.in. w Holandii i Niemczech. Jak zapowiadają urzędnicy - w przyszłości skrzyżowań tego typu ma być więcej.



Nowatorskie rozwiązania w infrastrukturze rowerowej w Trójmieście oceniam:

Nietypowe skrzyżowanie o ruchu okrężnym zostało oddane do użytku kilka dni temu. Ul. Czerska to jedna z lokalnych ulic na Oruni Górnej na południu Gdańska. Dotychczas nawierzchnia była pokryta betonowymi płytami, a ostatnio zyskała nowy asfalt. Przebudowę wykorzystano do wdrożenia nowatorskiego w Gdańsku i całym Trójmieście rozwiązania, by ruch rowerowy na samym rondzie poprowadzić środkiem jezdni po dedykowanym dla jednośladów pasie.

- Takie rozwiązanie, pierwsze w Gdańsku, jest wzorowane na doświadczeniach m. in. holenderskich. Po latach stosowania różnych rozwiązań dla rond uznano tam, że dla ulic o mniejszym natężeniu, poprowadzenie rowerzystów środkiem ronda, wspólnie z samochodami, poprawia wzajemną widoczność. Dzięki temu mocno spada liczba konfliktów, co przekłada się na bezpieczeństwo - tłumaczy Remigiusz Kitliński, kierownik Referatu Mobilności Aktywnej w Gdańsku, pomysłodawca powstania ronda.
Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe. Nowe skrzyżowanie wyróżniają też jednokierunkowe i wyniesione względem jezdni pasy rowerowe.
Sama przebudowa skrzyżowania powstała w ramach tzw. umowy 16-stkowej i została sfinansowana przez firmę Lidl Polska.

Warto dodać, że wyprzedzanie na rondzie - które formalnie jest skrzyżowaniem - jest zabronione, o czym wielu kierowców zdaje się zapominać, przez co dochodzi tam do wielu kolizji z udziałem rowerzystów.

Poza pasem rowerowym poprowadzonym środkiem jezdni, nowe skrzyżowanie przy ul. Czerskiej wyróżnia się też wyniesionymi względem jezdni jednokierunkowymi pasami rowerowymi.

Jak przekonują urzędnicy, tego typu rozwiązania można stosować na rondach niemal każdej wielkości, w tym także na rondach turbinowych, choć tam jest to nieco bardziej skomplikowane. Przykładem jest skrzyżowanie Wodnika i ul. Nowy ŚwiatMapka w Osowej, gdzie powstało podobne rozwiązanie, ale tylko na fragmencie pasa.

Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech. Rozwiązanie tego typu od lat z powodzeniem funkcjonuje w Holandii i Niemczech.
rb

Opinie (519) ponad 20 zablokowanych

  • Za pieniądze kierowców (1)

    Kierowcy płacą podatki na drogi w paliwie. Rowerzyści za te pieniądze dostają drogi choć grosza nie dokładają, a kierowcy po dziurach dalej jeżdżą. W tym kraju to normalne pracujący płacą, bezrobotni dostają schemat zachowany...

    • 3 2

    • Mam dwa samochody. Mam prawo jeżdzić rowerem czy nie ??

      • 0 0

  • Pozytywnie ale czy rowerzysci korzystaja z dedykowanej dla nich infrastruktury.

    Fajnie ze miasto wprowadza nowe rozwiazania i buduje infrastrukture dla rowerow ale w parze z tym musza isc rozsadek, logika oraz reakcja jesli nie policji to strazy miejskiej. Po co straz? Ano po to zeby nie karala ale zwracala uwage i pouczala kierujacych jednosladami. Ciagle widze rowery ktore pomimo sciezki rowerowej obok jada waska ulica utrudniajac ruch lub stanowia zagrozenie dla pieszych. Przyklad to przejazdy z duza predkoscia obok wiat przystankowych od strony zatrzymujacego sie autobusu mimo ze sciezka rowerowa omija przystanek z drugiej strony. Lobby rowerowe dziala bo jest moda na eko a wladze miasta maja sie czym pochwalic. Szkoda ze zwiekszajaca sie liczba rowerow nie idzie w parze z konsekwencjami dla stanowiacych zagrozenie na szlakach komunikacyjnych. Juz pomijam fakt ile nietrafionych inwestycji miasto zrealizowalo, np budowy wielopowierzchniowych wiat dla rowerow gdzie nikt jednosladu nie zostawia.

    • 0 0

  • i po co marnować pieniądze .... (2)

    .... na ścieżki rowerowe skoro 95% rowerzystów i tak jedzie jezdnią a tu wypowiada się na temat PRD
    Może czas wprowadzić karty rowerowe i egzaminować jak kiedyś a może zacząć karać rowerzystów za łamanie przepisów....

    • 1 1

    • a może czas wprowadzić prawa jazdy i egzminować jak kiedyś a może zacząć karać kierowców za łamanie przepisów... a nie, zaraz... udziela mi się... czas zakąsić...

      • 0 0

    • 114% jeżdzi jezdnią !

      • 0 0

  • Kierowca .

    Zauważyłem , że zdecydowana większość kierowców nie wie , jak ma się poprawnie / zgodnie z prawem o ruchu drogowym / zachować przy dojeżdżaniu do tych miejsc pomalowanych na czerwono i przy wjeżdżaniu na nie . Przypomnę tylko , że jeśli dojeżdżamy autem do skrzyżowania , na którym przed sygnalizatorem świetlnym jest czerwone ,,pole " / miejsce dla rowerzystów / i świeci się czerwone światło , to kierowcy auta nie wolno !!!! zatrzymać się na tym czerwonym miejscu .

    • 0 0

  • rondo

    Jak mam wiechać na drogę dla rowerów na rądzie

    • 0 0

  • te czerwone ścieżki na drodze są niebezpieczne

    i nikt normalny nie bedzie tam jechał rowerem. Kierowcy ignorują rowerzystów i wymuszają przez co narażają nas na wypadek. Co mi po ich przpraszam - policja powinna surowo karac ignorancje kierowcow żeby sie zaczęli rozglądać . Dopiero wtedy zacznę tamtędy jezdzić na razie jadę chodnikiem . I nikt mnie nie zmusi żebym ryzykował.

    • 0 0

  • ścieżki rowerowe tylko na poboczu

    Wszystkie te ronda i pasy rowerowe w pasie ruch to głupota , czy oni kiedyś chociaż pomyślą że te rozwiązania są tylko na pojazdy osobowe. A my kierowcy autobusów lub wozów ciężkich się nie mieścimy, w tych pasach razem z rowerzystą. Nie ma jak ich ominąć, bo linia ciągła albo pod górkę a ten matoł 1 z 2 nie zjedzie na bok ,bo to ja rowerzysta.. Myślcie panowie architekci pasy róbcie rowerowe z chodnikiem nie w pasie ruchu.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane