• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • Poczekajmy jeszcze kilka lat, aż instynkt i podstawowa zasada ograniczonego zaufania u pieszych wychowanych na nowych

    zaniknie całkowicie.

    • 4 0

  • Panie redaktorze Ziemba. Czy nie uważa Pan, że ten artykuł miałby większy sens gdyby poczekał Pan te 1,5 miesiąca do końca roku. Mając dane za cały rok można by zrobić porównanie. Niestety wynik byłby inny i mogłoby się okazać, że zmaiany są na niekorzyść. A tak mamy manipulowanie danymi dla udowodnienia tezy.

    • 5 1

  • Apeluję o noszenie odblasków (6)

    Drodzy piesi, w okresie jesienno-zimowym większa część z Was nosi ubrania w ciemnych barwach. Dlatego proszę noście odblaski! Taki drobiazg można nosić w kieszeni i w razie potrzeby zakładać na rękaw. Kierowca ma światła i go widzicie. Nie działa to jednak w drugą stronę. Nie bądźmy egoistami i nośmy odblaski.

    • 12 9

    • Nie ośmieszaj tym apelem ! Kierujesz go też do ludzi z palestry prawniczej, gdzie w drodze do samochodów czy z nich (1)

      przed brzaskiem czy po zmierzchu mają jako piesi do pokonania niekoniecznie przejście dla pieszych ?

      Mój prawnik przed SR w Gdyni jak nie było miejsca przy samym budynku sądu na Jana z Kolna to parkował kiedyś po drugiej stronie - na parkingu przed dużym budynkiem magazynowym (który już nie istnieje). W grudniu o 8:00 w trakcie opadu deszczu jak przechodził przez jezdnię JzK był mocno "widoczny" w swoim eleganckim czarnym płaszczu.

      Wyobrażasz sobie tych ludzi (nawet szeregowych pracowników sądów) w odblaskach ? Pan red. Zięba też ?

      • 0 6

      • Odblask to nie wstyd

        Tak, apel jest do wszystkich pieszych bez względu na wykonywaną przez nich profesję.

        • 0 0

    • Klasyczna metoda przenoszenia odpowiedzialności na słabszego.

      Jeżeli warunki pogodowe i oświetlenie nie zapewniają ci wystarczającej widoczności to dostosuj odpowiednio prędkość i skupienie. Jeżeli już o coś powinniśmy apelować, to o odpowiednie oświetlenie przejść.

      • 1 1

    • To zwalniaj, zbliżając się do przejścia. Będziesz poruszać się na tyle wolno, że gdy zobaczysz w świetle swoich reflektorów pieszego, na spokojnie wyhamujesz. Problem solved, ależ to było proste, a całe otoczenie nie musi nosić trójkątów ostrzegawczych na głowie, bo ty slabo widzisz.

      • 3 2

    • P.S. Zatem sam daj przykład i wrzuć tu swoje zdjęcia z odblaskami na eleganckim ubraniu z zamazaną twarzą.

      • 1 2

    • A ja prosze nie poruszac sie autem z zaparowanymi szybami

      Takich kosmitów widuje przynajmniej 1x dziennie wgapionych w szybę jak ślepy w telewizor!

      • 4 4

  • Jaki niewielki spadek, skoro rok się jeszcze nie skończył? Do końca roku jeszcze te statystyki mogą wzrosnąć, zwłaszcza, że szybciej zaczęło się robić ciemno. Te przepisy są nastawione na kasę z mandatów, nic ponad to. Mnie zawsze uczyli, że przed przejściem należy się rozejrzeć, więc nawet teraz nie pcham się na przejście licząc na to, że mi ktoś ustąpi.

    • 5 1

  • Może zamiast... (6)

    Karać kierowców, zacząć karać pieszych za wtargnięcie na jezdnie bez upewnienia się...
    Najlepiej ganiać kierowcę a pieszy jest świętą krową!

    • 61 28

    • nie na jezdnie, a na pasy. I nie wtargnięcie, a wejście na te pasy. A ty masz sie zatrzymać i tyle.

      • 1 0

    • Nie ma teraz czegoś takiego jak wtargnięcie skoro jest nakaz przepuszczenia pieszego.

      • 9 1

    • wtedy kierowcy już całkowicie oleją pieszych, a przepis taki będą tak interpretować tak, że jeśli tylko pieszy został potrącony

      to znaczy, że wtargnął, wówczas będziemy mieli istną rzeź

      • 5 2

    • W przepisach nie ma pojęcia wtargnięcia

      Jest artykuł 14 ustęp pierwszy. Przeczytaj go. Tylko dokładnie

      • 9 2

    • może zamiast karać gwałcicieli to karać ofiary za zbyt krótkie spódniczki

      albo zbyt obcisłe spodnie? Najlepiej ganiać perwersów, a kusiciele są świętą krową!

      • 19 4

    • Uprawnienia daje się kierowcom

      • 12 7

  • Oho brak odblasków (4)

    Redaktorowi podziękujemy. Jak kierowca nie widzi to niech nie prowadzi.

    • 17 23

    • (2)

      Chyba nigdy nie prowadziłeś samochodu wieczorem/nocą w kiepsko oświetlonych częściach miasta.

      • 8 11

      • Dostosowanie prędkości do panujących warunków coś mówi czy wciąż uważasz, że ja jadę i zwalniać nie będę?

        • 1 2

      • W światłach mijania zobaczysz pieszego

        Nikt nie każe Ci jeździć na pozycyjnych czy innych dziennych

        • 5 5

    • Bezmyslny niech się nie odzywa.

      • 0 4

  • Zły przepis (2)

    To jest zły przepis, piesi czują się zbyt pewnie na przejściach. Zapominają, że powinni zachować ograniczone zaufanie przed wejściem na przejście.
    Totalny brak czujności z ich strony.
    Dzięki temu przepisowi będziemy mieli coraz więcej lĕmingõw a nie pieszych
    Do tego stanu rzeczy przyczynia się totalny brak edukacji w szkołach.
    Nie byliśmy gotowi na wprowadzenie tego przepisu drogowego.

    • 29 10

    • Piesi powinni się czuć na przejściach stuprocentowo pewnie. Jeżeli tak nie jest, to znaczy że przepisy i infrastruktura jeszcze (1)

      • 0 0

      • nie sa wystarczająco przystosowane.

        • 0 0

  • Trzeba się cieszyć, że liczba potrąceń nie wzrosła bo niektórzy piesi wchodzą na przejście bez zachowania jakiejkolwiek

    • 2 1

  • Pieszy to z reguły nieobecna postać wpatrzona w smartfona, całkowicie oderwana od rzeczywistości (5)

    żaden przepis nie pomoże

    • 57 29

    • Kto tu prowadzi cięzki pojazd, wymagający uprawnień? Kierowca czy pieszy?

      Pieszy nie powinien, z racji swojej pozycji w ruchu drogowym, być zmuszony do zachowania ciągłej uwagi. Wszelkie punkty styku ciagów pieszych i jezdni powinny być rozwiązane tak, aby to pieszy miał tam poczucie bezpieczeństwa i bezwzględne pierwszeństwo. Każde przejście bez świateł powinno być traktowane jak część chodnika, gdzie przejazd samochodu jest dopuszczony warunkowo.

      • 1 0

    • Tak samo jak kałtor tak samo powtarzasz bzdury

      • 5 1

    • ponieważ pieszy jest wpatrzony w telefon, zatrzymuj się na przed przejściem, albo zwolnij do takiej prędkości, że mu nic nie (1)

      zresztą zgodnie z przepisami, które cie obowiązują

      • 7 3

      • no tak

        lepiej być wpatrzony w telefon i zginąć niż myśleć, różne rzeczy się zdarzają, ktoś się nawet i zagapi z kierowców, zasłabnie bądź jest nawalony.....no ale bezwzględne pierwszeństwo obowiązuje, choćby nawet cmentarz albo wózek....

        • 3 9

    • Szkoda, ze rzczywistosc i dane mowia cos zupelnie innego. Rozumiem, ze ty sie takimi glupotami jak prawda nie przejmujesz, prawdziwy komuszek.

      • 18 8

  • przejścia naziemne (2)

    statystyka potrąceń pieszych na przejściach naziemnych vs w przejściach podziemnych... od Forum do Dworca będą niebawem 3 przejścia naziemne i 2 podziemne.... tylko po co?

    • 5 8

    • Żebyś nie pędził jak głupi przez miasto.

      • 1 0

    • A te przejścia bez świateł będą czy są ?

      I po co ? Aby nie budować kładek i tuneli dla pieszych pochłaniających potężną kasę np. z podatków od nieruchomości w ich utrzymaniu.

      • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane