• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Niewielki spadek potrąceń na przejściach po 1,5 roku nowych przepisów

Szymon Zięba
15 listopada 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (256)

O włos od potrącenia pieszych na przejściu. Film archiwalny.

Przyznanie pieszym bezwzględnego pierwszeństwa i drakońskie kary grożące kierowcom przyczyniły się do niewielkiego spadku liczby wypadków na trójmiejskich przejściach. Z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku wynika, że przez cały 2021 r. na trójmiejskich "pasach" doszło do 69 wypadków. Przez 10 miesięcy 2022 r. było ich w sumie 57.



Czy zauważyłe(a)ś zmiany w zachowaniu kierowców przed przejściami dla pieszych?

Przypomnijmy: od 1 czerwca 2021 r. piesi mają bezwzględne pierwszeństwo przy wchodzeniu na przejście przez jezdnię.

Kierujący pojazdem, zbliżając się do przejścia dla pieszych, ma obowiązek - poza oczywiście zachowaniem ostrożności i ustąpieniem pierwszeństwa pieszemu znajdującemu się już na przejściu - zmniejszyć prędkość tak, aby nie narazić na niebezpieczeństwo osoby przechodzącej przez przejście oraz ustąpić jej pierwszeństwa, gdy ta dopiero wchodzi na "pasy".

Za niezastosowanie się do tych przepisów grożą bardzo wysokie kary: policjant przyłapanemu na wykroczeniu kierowcy wystawi mandat w wysokości 1,5 tys. zł.

Niewielki spadek liczby wypadków w Trójmieście



Czy nowe przepisy i drakońskie sankcje poprawiły bezpieczeństwo na trójmiejskich "zebrach"? Jak wynika z danych Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku - niezbyt.

W 2021 r.:

  • W Gdańsku doszło do 45 wypadków, 2 osoby zginęły, 46 osób było rannych.
  • W Gdyni doszło do 21 wypadków, 2 osoby zginęły, 20 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby odniosły obrażenia.

W 2022 r. (do listopada):

  • W Gdańsku doszło do 34 wypadków, 1 osoba zginęła, 36 było rannych.
  • W Gdyni doszło do 20 wypadków, 1 osoba zginęła, 19 było rannych.
  • W Sopocie doszło do 3 wypadków, 3 osoby były ranne.

Mimo że dane obejmują tylko 10 miesięcy 2022 r., to liczba wypadków w Gdyni jest niemal identyczna co rok wcześniej, a w Sopocie dokładnie taka sama. Tylko w Gdańsku jest ich mniej, ale nie wiadomo, ile ich jeszcze wydarzy się do końca roku.

Gdzie dochodziło do największej liczby wypadków?



Na jakich ulicach było najniebezpieczniej? Policjanci wyliczają, że w Gdańsku w tym roku doszło do 4 wypadków na przejściach ul. Chłopskiej i 5 na al. Grunwaldzkiej (tu była jedna ofiara śmiertelna i 4 osoby ranne).

W Gdyni najniebezpieczniejsze przejścia znajdowały się na ul. Hutniczej (2 wypadki) i Rdestowej (3 wypadki). Na Unruga doszło do wypadku śmiertelnego.

W Sopocie najczęściej do wypadków dochodziło na przejściach przy al. Niepodległości, Malczewskiego, i Powstańców Warszawy.

- Najczęstszą przyczyną zdarzeń w 2021 i 2022 r. było nieustąpienie pierwszeństwa pieszemu na przejściu dla pieszych - podsumowuje nadkom. Joanna Skrent z Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Wojewódzkiej Policji w Gdańsku.

Sporym problemem jest również brak odblasków u pieszych.

Opinie (256) ponad 10 zablokowanych

  • xxx (3)

    teraz niektórzy wchodzą jak zombie na przejście nie patrząc co jedzie bo "on" ma pierwszeństwo. Ale te przepisy też nakładają kary na pieszych którzy wtargną.

    • 14 9

    • "Niektórzy", słowo klucz. No i co? To znaczy, że dla odsetka osób naruszających zasady powinniśmy znieść przepisy, które dla większości osób świetnie się sprawdzają? To może skoro "niektórzy" kierowcy przekraczają prędkość, to zabrońmy jeździć wszystkim.

      • 1 4

    • Teraz nie ma czegoś takiego jak wtargnięcie skoro kierowca musi się zatrzymać. Przepis o wtargnięciu koliduje logicznie z tym (1)

      o pierwszeństwie pieszych.

      • 2 6

      • Pieszemu zabrania się wjeżdżania wprost przed nadjeżdżający pojazd, tak więc jest.

        • 6 2

  • Ktoś kto potrafi czytać dane widzi, że ta ustawa przyniosła odwrotny skutek - wzrost ilości wypadków z pieszymi. (3)

    PS. Porównywanie 10 miesięcy 2021 do 12 miesięcy 2022 - serio?

    • 12 3

    • Ale jak doszedłeś do takiego wniosku? (2)

      Zainteresowałem się.

      • 5 2

      • Poszukaj sobie na google artykulu z 30 września: (1)

        "Coraz więcej pieszych ginie na przejściach, a nowe prawo miało ich ratować"

        • 9 2

        • XDDD

          • 3 3

  • kto był w starych dobrych czasach w przedszkolu pamięta (2)

    w lewo, potem w prawo i jeszcze raz w lewo...... najprostsze rozwiązanie ale nie trafia do tych co mają ...uwaga...bezwzględne pierwszenstwo

    • 14 5

    • Tak. Przed wprowadzeniem nowych przepisów mogłam sobie tak stać, w deszczu, wietrze i mrozie, rozglądając się w prawo, w lewo, w prawo, w lewo, aż mi kark sztywniał, a samochodziarze jechały sobie wesoło ciurkiem, mając mnie zupełnie gdzieś, bo ich komfort ważniejszy. Najprostsze rozwiązanie to w końcu nałożyć obowiązek szanowania otoczenia najbardziej uprzywilejowanej grupie w mieście, która wciąż czuje się zbyt bezkarnie, więc wzrost mandatów jeszcze o 100% się należy.

      • 1 5

    • Bzdura co do dzieci. Dzieci się patrzą i g... to pomaga w stosunku do 2 samochodów.

      Gdy jedno auta podjeżdża z lewej strony chcącego wejść na przejście dziecka i zatrzymuje się przed nim. Dziecko idzie i patrzy się w prawo, gdzie widzi jak kierowca samochodu jadącego w drugą stronę lekko zwalnia (ale czy stanie ?), gdzie typowe dziecko myśli, że skoro zrobił to pierwszy kierowca (zwolnił i się zatrzymał) to zapewne drugi zrobi to samo, skoro już zwolnił i nie czeka na całkowite zatrzymanie się tego drugiego kierowcy, gdzie kierowcy myślą, że jak między pasami jest wysepka to dziecka stanie, a on zdąży przejechać przed nim.

      Nie wiesz, dlaczego ludziom wydaje się dowody osobiste w wieku 18 lat ? Głównie z powodu dojrzałości psychicznej.

      • 2 5

  • a "mistrzowie świata" kierunkowskazów nadal nie używają...

    • 1 4

  • własnie przed chwila gdy byłem na przejsciu wymusiło pierwszenstwo 2 buraków w suwach GDA oraz jeden w jakims kajtku :) (1)

    I to na skrzyzowaniu jest monitoring!!Tak długo jak nie bedzie reakcji policji to tez przepis nie wiele wnosi a kary są jeszcze za Niskie!!

    • 2 9

    • nudny już jesteś trollu

      • 5 0

  • W mieście powinien być zakaz poruszania się samochodami (3)

    co za problem żeby wszyscy jeździli rowerami albo komunikacją?

    • 13 47

    • Czasami lepiej się nie odzywać niż pisać brednie.

      • 1 0

    • Tak, o ile nakażą posiadania przynajmniej jednego dziecka.

      • 2 0

    • zapomniałeś jeszcze napisać o rowerze cargo.... nikt mnie nie będzie zmuszał bym jeździł rowerem, robię to kiedy mam na to ochotę, oraz uznaję że warunki pogodowe do tego celu mi odpowiadają... jest zimno, ciemno pada to rower sobie grzecznie czeka schowany na ładna pogodę
      a z komunikacji nie korzystam bo wole do pracy jechać samochodem 20 minut niż tłuc się zbiorkomem ponad godzinę - taki mam niestety dojazd z domu o pracy, krótsza droga własnym autem lub na około z przesiadkami

      • 9 0

  • Ktoś nie uważał na matematyce.

    Porównanie wprost wyniku za 12 miesiecy roku 2021 do 10 miesiecy roku 2022 wymaga przemnozenia tego drugiego przez 1.2. Po tej prostej operacji widać, że liczba potrąceń wzrosła, a nie zmalała.

    • 5 3

  • Bzdurny przepis, tylko pis mógł to wymyślić (2)

    ..

    • 10 5

    • Cała opozycja prócz Brauna i Bosaka i ich kolesi za tym głosowała. Zatem żaden to pomysł PiS, tylko Zachodu. (1)

      • 4 3

      • raczej wybiórcza część pomysłu Zachodu

        Na zachodzie jest znacznie mniej zebr, a w takich Niemczech na wielopasowych drogach nie wyznacza się klasycznych zebr.

        • 3 0

  • Redaktorze! proszę dodać statystki z 2019 (2)

    Błędem jest porównywanie obecnego roku tylko do roku 2020 i 2021 w których była pandemia i była zauważalna mniejsza mobilność społeczeństwa i liczba wypadków była też nieporównywalnie mniejsza. Rok 2019 jest ostatnim rokiem kiedy nie było żadnych ograniczeń a także były znacząco wyższe niż w 2020 2021 i 2022 statystyki wypadków i ofiar na drogach. Rok 2022 jest pierwszym po pandemi bez żadnych ograniczeń, z poziomem zapełnienia ulic jak w 2019 więc ten rok powinien się znaleźć w zestawieniu.

    • 20 0

    • Przez czas "pandemii" przebudowano wiele niebezpiecznych przejść, tak więc 2019 też średnio nadaje się do porównania.

      • 5 2

    • Zaraz ten komentarz tez zostanie usuniety, na trojmiasto.pl mozna pisac tylko, ze piesi nie nosza odblaskow. Kazda merytoryczna krytyka jest kasowana jesli nie pasuje do linii redakcji.

      • 8 4

  • (2)

    Szymonie kochany! Pisząc o bezwzględnym pierwszeństwie pieszego wprowadzasz czytelników w błąd. Dla pieszego nic się nie zmieniło. To na kierowcę nałożono nowe obowiązki. Kierujący pojazdem ma ustąpić pierwszeństwa oczekującemu na przejście pieszemu. Bezwzględne pierwszeństwo pieszego na przejściu nie istnieje, ponieważ pieszy nie może wtargnąć przed nadjeżdżający pojazd. Musi poczekać, aż pojazd zwolni i się zatrzyma. Dziękuję za możliwość wypowiedzi.

    • 25 3

    • (1)

      Rajmundzie drogi a gdzie w przepisach jest zapis nakazujący kierowcy ustąpić pierwszeństwa pieszemu oczekującemu przed przejściem? Pieszy nabywa pierwszeństwa wchodząc na przejście ale nie oczekując przed przejściem!

      • 6 4

      • Nie nabędzie prawa do przejścia wchodząc na pasy przed jadący samochód, bo wtedy wtargnie, co jest niezgodne z prawem. Musi czekać. Dawniej mógł czekać dziesięć minut na ruchliwej drodze. Teraz kierowca ma obowiązek zatrzymać się i przepuścić. Taka to różnica, ale wyłącznie zmieniły się obowiązki kierowcy.

        • 2 5

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane