• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • (2)

    Ludzie i tak będa jeździć samochodami. Jak ktoś ma się kilka razy przesiadać woli auto.

    • 10 5

    • a nogi zanikają (1)

      • 2 0

      • na nogach to rowerkiem

        a auto to zawsze auto

        • 0 0

  • SKM nie tylko do NP ale przede wszystkich reakcywacja SKM przymorskiej

    Żabianka - NP

    • 9 0

  • (2)

    Lignowski i Głuszek i tak jeżdżą samochodami więc mają to w nosie.

    • 15 2

    • potrzeba wszystkim

      tramwaj do NP długo, męcząco i na stojąco

      • 3 0

    • Kolei potrzebuje na dzis tylko deweloper

      Kolej na dzien dzisiejszy tam niepotrzebna. A miadtu i deweloperowi pewnie by zalezalo zeby wpisac w prospekty reklamowe kolej. A to ze w kolei jest opor wywoluje pewnie frustracje bydynia-przyjaciela wszystkich deweloperow i samego dewelopera.

      • 1 3

  • Wolę tramwaj (1)

    Tramwaj jest bardziej atrakcyjny bo można się przesiadać. Bilet na SKM generuje dodatkowe koszty bo nikt nie myśli o wprowadzeniu jednego biletu....

    • 33 10

    • więc jest to bzdura którą trzeba szybko zmienić

      ale tramwaje śmierdzą malizną - zwłaszcza w miejsca siedzące i komfort jazdy

      • 2 1

  • A developer na R chwali się że będzie kolejka :) (2)

    A developer na R chwali się że będzie kolejka :)
    Wysyłając oferty cenowe zawsze dołącza info o kolejce .. czas zmienić szablon maila ofertowego. A może Robyg zbuduje kolejke :)

    • 16 0

    • Prawda, chwali się i to często i gęsto. Tzn pewno koniec końców SKM będzie tam jeździła. Bo nie tylko R się tam buduje. I to co widzimy na ampie wyżej, to nie wszystko. Jeszcze developer E S kupił tam ziemie. Także dziwne by było, by skm miałaby nie pójść tam, gdyż na penwo zwróci się to. Ale rzeczywiście możę to potrwać dłużej niż R się chwali

      • 2 0

    • Gdyby miasto mialo kolejke to pewnie juz by robygowi obiecalo

      • 2 0

  • Budyn ma problem ze skoszeniem zielska na ul Nowiny 53 na Oruni a wy chcecie remontu czy tez odbudowy SKM do Nowego Portu

    Posesja przy ul Nowiny 53 na Oruni jest porośnięta zielskiem Komosa o wysokości 1, 5 m
    BOM nor 4 na Oruni wyburzyło dom przy ul Nowiny 53 i fundamenty zasypali ziemia zachwaszczona zielskiem Komosa chyba celowa by sprzedać działkę/grunt za parę groszy i osobiście wzbogacić się o dłuższy płaszcz większa torbę nowszy samochód czy tez nowy dom czy tez nowsze mieszkanie

    • 6 6

  • Kolej tak, ale nie SKM! To bezwładny moloch, który na ostatnim miejscu dostrzega potrzeby pasażera. (1)

    Jeśli na głównej trasie w sezonie wieczorem kolejki kursują tak, jakby wszyscy poszli już spać, to tu pewnie wymyślą częstotliwość raz na godzinę. A potem się okaże, że nikt tym nie jeździ, więc albo samorząd wpompuje im miliony, albo zlikwidują. Dopóki SKM będzie żyła głównie z dotacji i dofinansowania, dopóty nic się nie zmieni w czaszkach tamtejszych decydentów.

    • 36 3

    • A to nie tak, że to marszałek województwa ustala ile i kiedy?

      • 0 1

  • Hallera

    Zacznijcie od remontu Hallera

    • 15 1

  • Spokojnie, rozbudują się getta w oklicy Brzeźna i będzie potrzeba!

    • 11 3

  • (1)

    SKM nie jest firmą rynkową , więc potrzeby klientów ( obecnych i potancjalnych) nijak się mają do jej działań.

    • 27 2

    • Potrzeby deweloperskie

      A gdzie tam masz potrzeby rynkowe? Chyba ze potrzeby rynkowe dewelopera zeby o 1/3 podwyzszyc ceny mieszkan. Innych potrzeb na dzien dzisiejszy tam nie ma.

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane