• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nikomu nie zależy na przywróceniu pociągów SKM do Letnicy

Michał Brancewicz
11 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Wraca pomysł budowy oceanarium przy stadionie
W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy. W ciągu kilku lat tereny wokół stadionu będą się intensywnie zabudowywać, dlatego potrzebne jest przywrócenie regularnych połączeń SKM do Letnicy.

Zapowiadane kolejne inwestycje w Letnicy, których realizacja ma nastąpić w ciągu kilku najbliższych lat sprawią, że dzielnica bardziej się zaludni. Wydaje się, że wskrzeszenie kursów SKM jest niezbędne i pozostaje tylko kwestią czasu. Żeby tak się stało, trzeba podjąć działania już dziś, ale problem w tym, że nikt nic w tej sprawie nie robi.



Niemal rok temu pytaliśmy o szansę przywrócenia regularnych kursów SKM do Letnicy (i ewentualnie Nowego Portu), w związku z dużymi planami rozwoju szczególnie w tej pierwszej dzielnicy. Od tego czasu zainteresowanie inwestorów tym obszarem jeszcze bardziej wzrosło.

Inwestycje jak grzyby po deszczu

Wystarczy wspomnieć, że zaczęła się budowa dużego osiedla Nowa Letnica, wybrany został inwestor, który ma stworzyć oceanarium przy stadionie, kolejny deweloper kupił grunty w Letnicy, gdzie chce budować mieszkania. Nie należy też zapominać, że po zachodniej stronie torów znajduje się grunt PKP o powierzchni ok. 64 tys m kw. mający zostać wykorzystany pod realizację rządowego programu "Mieszkanie Plus". Z kolei inny inwestor - Panta - planuje w tym rejonie biurowce i magazyny.

To wszystko oznacza, że w ciągu kilku lat dzielnica przyjmie tysiące nowych mieszkańców, pracowników oraz turystów, którzy będą chcieli dostać się tam jak najszybciej.

Jak to wygląda w liczbach? W ramach Nowej Letnicy Robygu w kilku etapach powstanie 2,5 tys. mieszkań, w których zamieszka ok. 5-6 tys. osób. Z naszych informacji wynika, że dodatkowe 700 mieszkań wybuduje też Atal, co daje kolejne dwa tys. mieszkańców. Z kolei w planowanych biurach i magazynach prace znajdzie ok. 500 osób. Jeśli do tego dodamy, że PFI Future - inwestor, który ma wybudować oceanarium - szacuje, że rocznie odwiedzi je ok. 2 - 3 mln osób, to gołym okiem widać, że przywrócenie funkcjonowania SKM na tej trasie jest konieczne.

Czas nagli, działań brak

Realizacja wspomnianych inwestycji zajmie kilka lat, ale wskrzeszenie linii SKM może być równie czasochłonne, bowiem wymagać będzie studium wykonalności, projektu oraz prac budowlanych. A wszystko to przy współpracy na linii miasto Gdańsk - Polskie Linie Kolejowe - Szybka Kolej Miejska.

Czy jakieś działania zostały już podjęte?

- Nie było żadnych rozmów na ten temat - przyznaje Maciej Lignowski, prezes PKP SKM Trójmiasto.
W podobnym tonie wypowiada się Julian Skrochocki, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych PLK w Gdyni, który zarządza infrastrukturą kolejową na Pomorzu.

- Nikt nie podejmował z nami rozmów - mówi.
To dziwne, bo do omówienia jest wiele szczegółów: jaki jest koszt budowy i remontu infrastruktury (należy do PLK) oraz skąd wziąć na to środki, z jakich źródeł sfinansować kursy (miasto, Urząd Marszałkowski), czy przewoźnik dysponuje niezbędnym taborem (SKM) i wreszcie, ilu pasażerów chciałoby korzystać z tego połączenia?

To Gdańsk powinien być inicjatorem takich spotkań. Jednak władze miasta na razie nie mają przekonania do tej inwestycji.

Mieszkańcy wolą tramwaj od SKM?

- Najbardziej problematyczna wydaje się kwestia obłożenia trasy, bo konkurencją w codziennym ruchu pasażerów jest tramwaj - tłumaczy Michał Piotrowski z biura prasowego Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - W najbliższych tygodniach planujemy spotkanie z SKM, żeby poruszyć temat możliwości taborowych przewoźnika na tej trasie oraz dowiedzieć się jakie mogłoby być zainteresowanie ze strony pasażerów.
Przywrócenie kursowania pociągów wymaga zastrzyku gotówki w infrastrukturę kolejową. W 2012 roku na Euro wybudowano peron przy stadionie, zmodernizowano i przywrócono ruch na fragmencie jednotorowej linii 249 (drugi tor, biegnący równolegle od węzła Kliniczna w stronę Letnicy, to towarowa linia 227, z której SKM-ki też czasami korzystają).

Żeby przywrócić ruch, na początek po jednym torze, wystarczyłoby wyremontować pozostałą część trasy (od przystanku Kolonia do przystanku Brzeźno) oraz zmodernizować istniejące perony bądź wybudować nowe, swoją lokalizacją lepiej dopasowane do dzisiejszych potrzeb. To pozwoliłoby osiągnąć częstotliwością kursowania co 15-20 minut.

- Ten projekt nie jest ujęty w żadnym programie, ale jeśli znalazłyby się środki, to opracowanie studium i projektu wraz z realizacją zajęłyby ok. dwóch lat - przyznaje Skrochocki.
- Jeśli chodzi o jakiekolwiek środki inwestycyjne na ten cel, to w budżecie na ten czy przyszły rok ich nie ma. Jeżeli miałyby się pojawić, to w dalszej perspektywie - mówi Piotrowski.

O autorze

autor

Michał Brancewicz

Gdańszczanin od urodzenia. Nie ukryje się przed nim żadna nowa inwestycja w mieście. Gra w piłkę nożną, jeździ na snowboardzie i rowerze. Próbuje swoich sił w scenariopisarstwie.

Inwestycje

Opinie (231) 2 zablokowane

  • Kolej

    Kolejarze doprowadzili do ruiny przystani na linii Stocznia -N Port.Brak nadzoru .Każdy mógł tam kraść co chce.Proszę zobaczyć jak wygląda budynek nastawni na Stoczni.Teraz państwo ma wyłożyć kasę na odbudowę przystanków-jest to skandal.Już dawno prokurator powinien się wziąć za kolejarzy.Rozliczyć ich za dziesiątki spółek,spółeczek i marnotrastwo publicznej kasy.

    • 1 1

  • Biznes

    Nikomu nie zależy na uruchomienie SKM-ki,bo zbankrutował by płatny prywatny parking,a udziały w nim mają włodarze miasta,czyli pan Adamowicz i reszta 'budyni-po'.

    • 2 1

  • Tak jak nikomu nie zalezy aby był dobry wyjazd z centrum na (9)

    Nowy Port, Brzeźno i Przymorze przez ulice Grobla przecinając Podwale Staromiejskie !!!!! Komu zależało na tym aby teraz na Szerokiej stać 0,5 godziny w korku aby się dostać do Huciska ??? Komu zależało na tym aby Grobla zastawić donicami i ławkami ??? Chyba tylko debilowi

    • 17 5

    • miasto dla ludzi a nie samochodów!!

      • 0 0

    • (5)

      Nie denerwuj sie, szeroka w perspektywie kilku lat stanie się pewnie deptakiem (obstawiam odcinek od poczty do żurawia), więc nie ma co się gorączkować
      po drugie , zostanie oddany wieeelki parking w nowym centrum handlowym i mam nadzieję że jeszcze wjazd na szeroką będzie jeszcze bardziej restrykcyjny
      obecnie szeroka wygląda jak autohandel a nie miejska ulica

      • 1 1

      • zgadza sie, tam nie ma ruchu ale ja pisze o ruchliwym odcinku Grobli .... (3)

        i mega korkach na Szerokiej

        • 1 0

        • (2)

          zakładam że to jest jakiś sposób na ograniczanie wjazdu aut na starówkę, brutalny ale skuteczny

          • 1 1

          • niech skuteczniej doliczają się ....

            ilości swoich mieszkań

            • 0 0

          • Niech postawia ławki na Rajskiej,

            będzie weselej

            • 1 1

      • na jaki ..uj deptaki. Długa jest, Długi Targ, Piwna, wzdłuż Motławy można deptać ile się chce

        • 0 0

    • masz racje debile

      • 1 0

    • czyzby krawaciarze latali helipokterami ?

      • 0 1

  • sen ćpuna (3)

    stacja Nowy Port, brzozy grube jak udo dorosłego wyrosły z torowiska...

    budynek kas jak zarosłe pajęczyną zamczysko z wieżą Śpiącej Królewny...

    tory, brązowe jak w jakiejś strefie przygranicznej, wiele lat po tym jak politycy postawili kreskę w poprzek żywego państwa, ale jeszcze nie oadły ofiarą złomiarzy... jak długo jeszcze?

    • 7 1

    • (2)

      torów już dawno tam nie ma - kończą się na stacji Brzeźno

      • 2 1

      • (1)

        są są dziś po południu widziałem, na samej stacji aż do hamowni
        i podklady. wszystko to dziiwme

        • 1 0

        • To na pewno była stacja Nowy Port? Być może w trawie są jakieś resztki ale tor został rozebrany za stacją Brzeźno. Tam także jest kozioł oporowy i pozostałości po sieci trakcyjnej( w sumie tylko słupy).

          • 0 0

  • TAK dla pociągów (3)

    Tramwaj to alternatywa na krótkich trasach, ale już niekoniecznie jest konkurencją jeśli ktoś z Letnicy chciałby się dostać do Śródmieścia lub do Wrzeszcza. Rzecz w tym, że obecnie nie ma alternatywy: linia, przystanki i dojścia do nich są zaniedbane, tabor SKM stary i niewygodny w ruchu aglomeracyjnym. Trzeba pamiętać, że kluczem do sukcesu jest też regularny takt kursowania, tak by nawet przy maksymalnym czasie oczekiwania na stacji plus przejazd nadal było to korzystne dla pasażerów.

    • 5 1

    • Do wrzeszcza musiałbyś się przesiąść (2)

      Więc tyle samo co tramwajem. A do Gdańska aby miało to sens musiałbyś mieć SKM co 12 min, a tyle to chętnych nie będzie.

      • 0 0

      • Tyle tylko że jadąc tramwajem z Letnicy do Wrzeszcza też trzeba się przesiąść. Do tego tylko jedna linia kursująca regularnie(nr 10) - w sam raz konkurencyjna SKM miałaby szanse wygrać.

        • 0 0

      • niekoniecznie przesiasc

        moze jechac do gdanska i odbijac z powrotem za stocznia.

        • 0 0

  • Jak Gdańsk Brzeźno, to tylko przy wiadukcie.

    Zburzyć obecny przystanek (de facto w sąsiednim Nowym Porcie), a nowy zbudować ze schodami i windą na Krasickiego.

    • 1 2

  • (1)

    Chodzi o grunty wzdłuż ciagu PKP które zyskają na wartości w momencie kiedy rozbiorą torowiska w kierunku nowego portu nie łudził bym się na wznowienie kursowania pociągów w tamtym rejonie to samo tyczy się stoczni remontowej na ostrowiu wyspa dookoła woda wspaniałe miejsce na apartamenty dla VIP ale trzeba najpierw stocznie wykończyć bo kto by chciał mec apartament z widokiem na stocznie ?

    • 3 1

    • no właśnie ... :(

      • 1 0

  • Umarły stocznię to i kolej umarła taka całą prawda

    • 2 1

  • Nikomu nie zależy (12)

    Bo będzie tak jak z PKM czyli puste pociągi. Zresztą po co już teraz puszczać SKM tam skoro za kilka lat dopiero zabetonują Letnice. Jak będzie potrzeba to to zrobią. SKM to nie organizacja charytatywna, żeby przynosić straty jak w przypadku PKM

    • 38 121

    • Jesli nawet aktywują SKM to będzie problem z przepustowością torów na połączeniu z główną linią.

      Myślę ze dadzą radę wcisnąć pociągi co 15-20min więc bez szału.

      • 0 0

    • (10)

      To chyba dawno PKMką nie jezdzileś jeżeli twierdzisz że jest pusta...

      • 46 3

      • (9)

        Jeździ tak pełna że pewnie same zyski przynosi znając życie.

        • 5 15

        • (8)

          Generalnie bardzo trudno aby taki drogi transport jak kolej był rentowny.
          A raczej prawie kazdy transport zbiorowy nie jest.

          • 18 2

          • Ale są różnice w tym, że do czegoś trzeba dopłacać (7)

            W 2016 (dane za cały rok) w przybliżeniu:
            do 1 pasażera SKM trzeba było dopłacać 0.5 zł
            do 1 pasażera PKM trzeba było dopłacać 25 zł

            Widzisz różnicę? Wiesz czemu tak jest? Jak PO rządzące województwem wydało miliard zł dotacji budując 10 przystanków w Gdańsku (w tym połowa w polu) i ani jednego w Gdyni?

            • 6 19

            • Po co w Gdyni (4)

              skoro tam prezydent ma własną wizję rozwoju - farbą i pędzlem.

              • 20 4

              • Robisz kutwę z logiki. (3)

                Adamowicz też sobie przystanków nie wybudował, tylko zrobił to Urząd Marszałkowski za pieniądze wszystkich mieszkańców Pomorza. Dlaczego Szczurek miał budować przystanki z pieniędzy tylko Gdynian podczas gdy Gdynianie już dorzucali się do gdańskich przystanków?

                • 6 5

              • (2)

                Tylko że Gdańszczanie, patrz urzad miejski w Gdańsku w ich imieniu wydali około 200 mln PLN na dojazdy do tych przystanków PKM, uruchamiając także komunikację publiczną dowozową. Gdynia natomiast chciała wszystko dostać w gratisie, i taka jest prawda o cwaniactwie Gdyni:(

                • 4 1

              • Piep... (1)

                Wydali kase ktora dostali z innych dotacji.

                PO sobie samym dotacje przyznawał a. A ty jestes tak glupi, ze nie widzisz, ze z tego powodu masz mniej kursów, wiecej dopłacasz (50 mln z budzetu wojewodztwa w 2016!) i masz mniej przystankow w sensownych miejscach.

                Tnij dalej gałąź na ktorej siedzisz

                • 1 2

              • nie gadaj z nim

                on ma swój świat i jest przekonany, że oprócz Gdańska nie ma innych miast. Przeczyta, że Gdańsk jest lepszy od Londynu i Paryża i w to wierzy chociaż dalej niż w Kościerzynie nigdy nie był

                • 1 1

            • ! (1)

              No i tu masz troche racji jesli chodzi o cyferki. Ale nie do konca. Czy Ty wiesz co mieści sie w tych kwotach? W cenie przejazdu po SKM nie występują koszty inwestycji w infrastrukturę, gdyż zostały w całości sfinansowane z UE +fundusz kolejowy i nie trzeba było zaciągać kredytu i go spłacać. A do linii PKM nie było dofinansowania z funduszu kolejowego i trżeba kredyt spłacać.

              • 1 0

              • Jaki kredyt???

                Przecież blisko miliard zl dotacji z UE via wojewodztwo na to poszlo. Bezzwrotnej a nie kredytu. O jakim ty wiec kredycie pitolisz? Na drugi miliard? Czy ci sie ze stadionem na 800 mln POmylilo?

                Poza tym jak widzisz infrastrukture zbudowano tylko w Gdansku, polowe przystankow w polu, a w Gdyni nic. I dlatego tyle trzeba teraz dopłacać bo kiepsko z pasazerami. I malo kursow.

                PS. I nie klam, ze z fundyszu kolejowego nie dokladano. A we Wrzeszczu za 150 mln nie przebudowano dworca peronów i torow pod m.in. PKM?

                • 0 2

  • Są tramwaje i autobusy (9)

    A i tak większość będzie jeździć własnym samochodem. Ta linia kiedyś umarła z powodu braku zainteresowania potencjalnych klientów, teraz będzie podobnie.

    • 81 75

    • Oj tam.

      ja bym zostawił samochód w garażu i jeździł do pracy w Gdyni SKMką.

      • 0 0

    • ??? (1)

      Jakie tramwaje?? Jedna p 10 jeździ przez cały tydzień łącząc Piecki Migowo z Nowym Portem. Inni którzy nie mieszkają na tej trasie czy chcą czy nie chcą czy mogą czy jest to dla nich problem zostali przez inteligentnych inaczej z ZTM ZMUSZENI do przesiadek. A już w ogóle hitem jest puszczanie "dodatkowych" kursów podczas imprez na stadionie. Czyli SKM jest bardzo potrzebna bo być może będzie alternatywą dla tragicznego polaczenia TRAMWAJEM (jednym jedynym)

      • 4 2

      • jest jedna 10

        Bo jest słabe obłożenie, a myślisz, że SKM będzie miała większe. Przecież do SKM będzie dalej niż do tramwaju.
        A jak mieszkań przybędzie to i zwiększą wam częstotliwość 10.

        • 1 1

    • (1)

      umarła bo stocznia umarła

      • 6 1

      • W nowym Porcie ????

        Umarła bo powstała linia tramwajowa i dodatkowe kursy autobusów, więc chodzenie na odległy przystanek SKM nie ma sensu.

        • 3 2

    • Czy powinny wrócić kursy SKM do Letnicy? Zdecydowanie tak.

      • 6 3

    • Proszę spojrzeć na liczbę nowych inwestycji w letnicy, Brzeźnie i NP

      • 10 2

    • (1)

      Umarla bo tworzono takie rozklady ze nie wiadomo kto mial tym jezdzic.Jezdzilem w tamtymczasie do szkoly wiec wiem.

      • 45 4

      • Taryfa

        Rozkłady jazdy to jedno ale dlaczego nie ma wspólnej taryfy dla wszystkich przewoźników? (nie mówcie mi o bilecie metropolitalnym bo cenowo to jest porażka)

        • 26 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane