• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nocami iskry się sypią, żeby "szyny nie były złe"

MKo
2 kwietnia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 

Pojawia się w nocy i zanim zacznie pracę czeka, aż wszystkie tramwaje zjadą do zajezdni. Potem przystępuje do działania, któremu towarzyszą snopy iskier. Tak w skrócie wygląda działanie szlifierki, jaką można spotkać na torowisku tramwajowym w Gdańsku. W jakim celu tory są szlifowane?



Przeszkadza ci hałas tramwajów w mieście?

Kilka lat temu hitem Internetu było nagranie, w którym relacjonująca katastrofę kolejową pod Nowogardem dziennikarka, na pytanie o przyczyny wykolejenia pociągu zestresowała się przed kamerą i próbowała tłumaczyć:

- Najprawdopodobniej albo szyny, które nie były równe... albo po prostu szyny były złe, a podwozie też było złe.
Aby uniknąć tego typu zdarzeń i przy okazji dziennikarzom ułatwić nieco pracę, o stan techniczny szyn w mieście służby techniczne muszą dbać na bieżąco. Aby nie doprowadzić do paraliżu komunikacyjnego, tego typu prace torowe prowadzi się w godzinach nocnych - i tak też było w nocy z czwartku na piątek, gdy szlifierka torowa wygładzała nierówności m.in. na torach w Nowym Porcie.

Praca takiej szlifierki wygląda dość spektakularnie. Spod jej kół sypią się snopy iskier, a sama praca maszyny do cichych nie należy. Prace jednak przeprowadzić trzeba - stąd wymóg, by były one przeprowadzane w godzinach nocnych (między północą a 4:30, a więc w czasie nocnej przerwy w kursowaniu tramwajów).

Aby tramwaje "sunęły" po szynach i nie hałasowały, od czasu do czasu trzeba je oszlifować. Aby tramwaje "sunęły" po szynach i nie hałasowały, od czasu do czasu trzeba je oszlifować.

W jakim celu szlifuje się szyny?



Mówiąc najprościej: by było ciszej i bezpieczniej.

Co do zasady, tramwaj po równych i wyprofilowanych szynach powinien sunąć. Często jednak zdarza się, że na skutek eksploatacji następuje np. zablokowanie jednej z osi tramwaju. Wówczas tzw. płaszczyzna na nierównym kole trafia do oszlifowania w zajezdni tak, by jego okrąg był idealnie wyprofilowany. W innym wypadku stalowe koło "tłucze" o stal szyny powodując w niej nierównomierne zagłębienia.

Jadący po takich pofalowanych szynach tramwaj jest głośniejszy, a jazda - z punktu widzenia pasażerów - mało komfortowa. Aby zminimalizować te uciążliwości, szyny trzeba oszlifować.

Jak mówią doświadczeni pracownicy GAiT, najlepiej takie prace konserwacyjne przeprowadzać na najbardziej newralgicznych odcinkach nawet raz do roku. Problem w tym, że są one kosztowne. Tylko usunięcie falistego zużycia szyn na długości ok. 30 km kosztowało ostatnio spółkę GAiT 1,8 mln zł. Kolejny przetarg na wykonawcę szlifowania szyn planowany jest na drugą połowę roku.

MKo

Miejsca

Opinie (71) 4 zablokowane

  • A koła cudownych gdańskich tramwajów?

    Kiedy stracą karby? Szyny hałasują, to fakt, ale koła pojazdów mają liczne "kanty", które łomocą nawet kilka razy przy każdym obrocie koła. A że kół jest kilka, a każde w podobnym stanie, łomot jest niemiłosierny.
    Może trojmiasto.pl zechce "przetropić" temat przetaczania kół tramwajów? Ile takich operacji wykonuje się tygodniowo, jaki jest "resurs" pomiędzy naprawami, w jaki sposób dokonuje się sprawdzenia jakości kół, gdzie dokonywane są naprawy (a może tokarkę mają w którejś zajezdni) itp. Mógłby być ciekawy artykuł.
    Ciekawe jest to, że obecnie nowsze składy pociągów pasażerskich są cichsze niż tramwaje.

    • 3 1

  • III świat a Lisicki dalej lody kreci

    • 2 0

  • czy ktoś wie jak potoczyła się kariera tej słodkiej pani
    która jest Autorką tego słynnego wywiadu że "szyny były złe"?

    mam nadzieję, że ktoś jej zrobił ze szóstkę dzieci... talent...

    • 1 0

  • Praca

    Te kołki w pomarańczowych uniformach co idą za szlifierką powinni z kartonami stać z boku i osłaniać te samochody, bo lakier na klapie, zderzakach na pewno będzie nosił ślady iskier...

    • 15 9

  • ale sensacja...............

    1,8 mln.za szlifowanie szyn??? ,4h pracy na dobę:))))z 200 dni roboczych to wychodzi 250-300 tysiaków za nockę.Złoty interes.Glapiński ich nie przebije:))
    Ciekawe czy zlecą szlifowanie kół w trawajach?????
    Rekordy Orbana pobiją.........................

    • 3 0

  • hahaha wrzucamy filmik ze szyny były złe

    hahaha ale beka, normalnie, czekam w zimę na filmik, że "ale urwał, ale to było dobre"

    • 2 0

  • Autobusy

    Nie wymagają generowania hałasu w nocy, gdy wszyscy śpią

    • 3 4

  • Wychodzi 60 tysi za 1 km szlifowania!! Niezły wałek

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane