• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Bulońska i co dalej? Nowe drogi i linie tramwajowe w Gdańsku

Michał Brancewicz
22 stycznia 2018 (artykuł sprzed 6 lat) 
Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy. Tramwajem można dojechać na Piecki Migowo. Urzędnicy teraz planują wydłużyć stamtąd trasy.

Wiosną zacznie się budowa przedłużenia ul. Bulońskiej wraz z linią tramwajową do skrzyżowania z ul. Warszawską i Jabłoniową. W najbliższych latach dróg ze słowem "nowa" Gdańsk planuje wybudować więcej - sprawdzamy, na jakim etapie są pozostałe projekty.



Gdańsk ma rozległe plany inwestycyjne dotyczące budowy nowych dróg i linii tramwajowych. Ich skala jest tak duża, że na pewno nie wszystkie projekty uda się zrealizować. Na ten moment przesądzona jest budowa ul. Nowej Bulońskiej Północnej, która ma już wybranego wykonawcę - firmę NDI, która zainkasuje za to 191,7 mln zł. Druga w kolejce jest Nowa Warszawska. Obie inwestycje znalazły się w dofinansowanym przez UE Gdańskim Programie Komunikacji Miejskiej Etap IVA.

A co z pozostałymi przedsięwzięciami?

Inwestycja będzie realizowana, przynajmniej na razie, wyłącznie w formie trasy tramwajowej, bez drogi. Nowe torowisko zostanie wyprowadzone na wysokości ul. Łódzkiej z istniejącej trasy tramwajowej biegnącej wzdłuż al. Havla i dojdzie aż do pętli, która powstanie w ramach Nowej Bulońskiej, przy skrzyżowaniu z Jabłoniową.

Projekt Nowej Warszawskiej ma być gotowy do czerwca tego roku. Z kolei jesienią rozpoczną się poszukiwania wykonawcy.

Ta inwestycja ma dokładnie odwrotne założenia. W przypadku tego przedsięwzięcia miasto zdecydowało się zrezygnować z budowy linii tramwajowej, a pozostać jedynie przy rozbudowie układu drogowego. Nowa Jabłoniowa powstanie na odcinku od skrzyżowania z Nową Bulońską i Warszawską aż do ul. Przywidzkiej.

Aktualnie projekt jest wciąż w opracowaniu, chociaż pierwszą datą jego powstania miał być kwiecień 2015 roku. Miasto musiało jednak zerwać umowę z wykonawcą i poszukać nowego. W międzyczasie projekt okrojono z tramwaju (będą buspasy), chociaż zachowana zostanie rezerwa terenu pod torowisko. Projekt ma być gotowy jeszcze pierwszym półroczu 2018. Niestety, próżno jest spodziewać się w tym roku ogłoszenia przetargu na realizację.

W tym przypadku również w grę wchodzi jedynie budowa samej ulicy kosztem linii tramwajowej. Trasa miałaby połączyć pętlę Łostowice Świętokrzyska z istniejącą ul. Świętokrzyską w pobliżu granicy miasta z Kowalami, biegnąc przez osiedla znajdujące się na południe od ul. Świętokrzyskiej.

Co ciekawe, inwestycja ma opracowaną dokumentację projektową, ale jej realizacja nie jest priorytetem, dlatego ani w w tym roku, ani w kolejnym nie należy wypatrywać początków jej powstawania.

Wciąż nie wiadomo dokładnie, jaki będzie dokładny przebieg trasy tramwajowej, która połączy Morenę (a dzięki Nowej Bulońskiej, także część dzielnic południowych) z Wrzeszczem. Chodzi tutaj głównie o miejsce włączenia się jej w al. Grunwaldzką. Jej powstanie pozwoli podróżować mieszkańcom między wspomnianymi dzielnicami bez konieczności przejazdu przez centrum miasta.

Tutaj również prace projektowe wciąż trwają, chociaż zaczęły się już dwa i pół roku temu. Inwestycja ma wysoki priorytet, ale jej realizacja na pewno nie rozpocznie się w tym roku

Kolejna część Nowej Wałowej miałaby połączyć istniejący jej fragment (ul. Popiełuszki) z ul. Elbląską przechodząc tunelem pod Motławą. Droga znajduje się na liście rezerwowej planu Inwestycje 2020.

Inwestycja nie posiada projektu i trudno wskazać jakikolwiek termin realizacji, ale należy spodziewać się go dopiero w kolejnej dekadzie.

W zamyśle ta inwestycja ma połączyć tunel pod Martwą Wisłą z Oliwą i obwodnicą w Osowej. Jej elementem jest m.in. tunel pod górą Pachołek. Skala, więc także szacunkowe koszty, są ogromne. Wciąż tak naprawdę nie wiadomo czy i kiedy oraz w jakim zakresie będzie ona zrealizowana.

Czytaj też: Trzy wizje zabudowy terenów wzdłuż Drogi Zielonej

Inwestycja jest na etapie pozyskiwania decyzji środowiskowej, co ma nastąpić w maju. W ostatnim kwartale może zostać ogłoszony przetarg na opracowanie projektu, pod warunkiem pozyskania zewnętrznego dofinansowania.

  • Nowa Małomiejska i Podmiejska oraz Nowej Myśliwskiej
W przypadku tych tras nie ma na razie żadnych planów realizacyjnych.

Opinie (310) 4 zablokowane

  • W Warszawie buduje się tramwaj aż do Wilanowa

    a u nas zamiast tramwaju będzie buspas na Jabłoniowej. Dwa i pół roku robienia projektu Nowej Politechnicznej to jakiś rekord. W Bydgoszczy przez ten czas zbudowano linie na Fordon(prawie 10 km!) a wcześniej na dworzec główny(nie mówiąc o Olsztynie)

    • 8 6

  • I po co to nam. (3)

    Dalej na południe za Moreną rośnie w oczach nowe miasto , ciasne, zapyziałe, brudne, uliczki wąskie zamiast chodników ścieżki rowerowe bardziej jak chodniki, ludzie poubierani na styl XX wieku, rodziny wielodzietne , pokłosie 500+.
    Miasteczko w kolejnym pokoleniu znane będzie jako dzielnica slamsów do której wieczorem taksówkarze będą odmawiali kursu a motorniczy tramwaju będzie usuwał z torów dogasające ognisko po pieczeniu tanich kiełbasek.

    • 20 19

    • Tak niestety jest , budynki okno w okno a jak otworzysz to czujesz nosem co sąsiad ma na obiad, przy wąskich uliczkach plejada samochodów pod oknami i jak rano odpalają śmierdzi spalinami dookoła, gdzie nie gdzie połamane drzewko zasadzone przez cwanego dewelopera, beton i piach to widok poza tym jak napada śnieg.
      Jak tu żyć panie prezydencie?

      • 8 1

    • Nie to co pachnące Przymorze (1)

      Gdzie mieszkańcy Falowców dyktują XXI wieczną modę, ortalion i 3 paski

      • 13 5

      • W każdej kratce melina

        • 7 1

  • Nowa Słowackiego (5)

    Co z dokończeniem Trasy Słowackiego? Odcinek od ETC do Hallera nawet w następnej dekadzie nie powstanie?

    • 15 3

    • Teraz połowa całego ruchu z tunelu w stronę obwnicy odbywa się właściwie osiadlową Chrobrego (2)

      bo na Hallera można koła pourywać. To jakaś pomyłka, że rozbudowuje się i pompuje kasę w peryferia, a centrum wygląda jak trzeci świat. To właśnie generuje korki bo tylko zachęca ludzi do wyprowadzki na przedmieścia. Odciąć pieniądze dla południowych dzielnic i zainwestować w północną część Gdańska gdzie są wszystkie zakłady pracy to miasto od razu się odkorkuje.

      • 11 3

      • (1)

        przecież hallera jest pusta korek robi sie dopiero koło opery. o czym ty piszesz?

        • 7 2

        • jest pusta bo szkoda samochodu by po niej jeździć

          • 3 2

    • Nie będzie bo developer dostał ziemię.

      • 5 1

    • na morenie trzeba żyć

      na morenie trzeba żyć

      • 1 4

  • w Gdańsku pewnie znowu przybędzie dzięki temu mieszkańców. (2)

    U sam ludzie masowo opuszczają swoje domostwa.

    • 82 19

    • Nie same SŁOIKI

      Przyjedzie ta hołota z Warmii i Mazur

      • 7 14

    • przybędzie, jak wioski zza obwodnicy przyłączą do miasta

      • 3 5

  • Migracja ludności. (3)

    Coraz więcej ludzi ze wsi przybywa do Gdańska, to ludzie wyjątkowo płodni . Infrastruktura dla nich priorytetem powinna byc.

    • 8 10

    • Morena zapchana słoikami ,jest ich coraz więcej, kolory szaro bure i minimum 3 dzieci oraz kobieta w ciąży.

      • 2 1

    • Dla takich rozwojowych należy pobudować żłobki, przedszkola, nawet Izby Porodowe i wcale nie są to żarty.

      • 1 0

    • zamiast ładować pieniądze w infrastrukturę

      lepiej zastanowić się jak zrobić z Trójmiasta aglomerację krótkich odległości od stacji SKM

      • 2 0

  • Prawda jest taka że trzeba wymienić to całe towarzystwo i jest że obojętnie czy to będzie PIS, Razem czy PSL, będą nowe pomysł możne rozwiązania. Obecna władza zasiedziała się już nad to. Siedzenie tyle na stołku wypacza postrzeganie pewnych rzeczy. A dziwne związki miasta z Deweloperką tylko to potęguje.

    • 11 8

  • W tym roku wybory samorządowe, trzeba zacząć opowiadać bajki (2)

    Plany, zamiary, plany. O "nowych" ulicach czytam tutaj od lat ale mija rok za rokiem I nic się nie dzieje,( pewnie wina pisu), aż nagle w roku wyborczym medialnych funkcjonariuszom Adamowicza się przypomina plan inwestycji. W południowych dzielnicach Gdańska nie wybudowano żadnej nowej drogi przez 7 ostatnich lat. Dwie kadencje I nic! Adamowicz nic nie robi a przed wyborami nagle Trujmiasto.prl wykłąda listę pobożnych życzeń co to ma niby nie być budowane w bliżej niesprecyzowanej przyszłości.

    NOWA ŚWIĘTOKRZYSKA teraz! BEZKOLIZYJNE SKRZYŻOWANIE ŁOSTOWICKA -AK- kiedy?

    • 42 14

    • (1)

      Guderskiego zbudowano.
      A jakie nowe drogi zbudowano w Oliwie, Wrzeszczu albo Śródmieściu? Chciałeś mieszkać w polu, to nie narzekaj.

      • 3 10

      • a właśnie ze ma prawo narzekać bo płaci też podatki w tym mieście, w końcu każdy z nas walczy o demokracje? Nie prawdaż?

        • 4 0

  • Nowa Jabłoniowa

    Skandal! Na nową autostradę pieniądze na pewno się znajdą. Ciekawe, że usuwają tramwaj z planów, na których droga biegnie od... planowanej zajezdni tramwajowej. BRG należy rozwiązać!

    • 11 6

  • Zamiast łudzić się co być może będzie za 20 lat popatrzmy lepiej na to co jest teraz... (1)

    ... A aktualny standard który obowiązuje w całym mieście to:
    - ruchliwe drogi bez chodnika i pobocza, czasem nawet w środku miasta (np. ul. Cygańska Góra, Starogardzka, Smoluchowskiego, Kampinoska, dolny odcinek ul. Myśliwskiej itp.)
    - wysokie progi spowalniające położone nie rzadziej niż co 20m (np. ul. Wieżycka), zwiększające hałas w okolicy i zużycie paliwa samochodom
    - skrzyżowania tak ciasne, że autobusy nie mogą na nich wykręcić (np. skrzyżowanie Traugutta i Do Studzienki, Świętokrzyska i Niepołomicka)
    - budowanie zbyt wąskich dróg, aby wymusić konieczność zjechania na chodnik przy mijaniu się dużych pojazdów, ostatecznie można te ulice zamienić na jednokierunkowe (np. ul. Jarowa)
    - brak lewo- i prawo-skrętów (np. skrzyżowanie Powstańców Warszawskich i Bema, Sobieskiego i Wileńska, nawet w przypadku nowych dróg świeżo po przebudowie np. skrzyżowanie Sobieskiego i Cygańska Góra). W zamian budowa wysepek, aby utrudnić ominięcie skręcającego pojazdu.
    - zwężanie istniejących dróg, aby zwiększyć ryzyko kolizji i aby karetki nie mogły przejechać pomiędzy pojazdami stojącymi w korku (np. Trakt Św. Wojciecha, planowane zwężenie Podwala Przedmiejskiego).
    - słupkowanie całego miasta, aby auta nie mogły się nawet na minutę zatrzymać i rozszerzanie stref płatnego parkowania
    - brak zatoczek na przystanki autobusowe np. ulice Sobieskiego-Schuberta, Świętokrzyska itp. Szczególnie mile widziane jest lokowanie przystanków w obrębie skrzyżowania, aby powstający za takim autobusem korek zablokował na nim ruch.
    - tymczasowe płyty betonowe zamiast asfaltu (a potem okazuje się ze rozwiązania tymczasowe staja się rozwiązaniami docelowymi)
    - budowanie rond "na siłę" np. ul. Częstochowska obok zbiornika retencyjnego.
    - biurowce skoncentrowane w wybranych dzielnicach (np. jest ich bardzo mało na południe od trasy WZ) – to wszystko po to aby trudniej było ludziom dojechać do pracy.
    - usilne inwestowanie w rozbudowę powolnej sieci tramwajowej, gdy ten sam efekt można osiągnąć 10 razy mniejszym kosztem puszczając autobus bez konieczności przesiadek. Tramwaj, mimo że pozwala ominąć korki, jest zwykle najwolniejszym środkiem komunikacji i kosztuje 8-10 razy więcej.
    - zaniechanie budowy dróg na Południu Gdańska – ostatnią nowo zrealizowaną inwestycją jest ul. Havla z 2011 roku. 7 lat i nic…
    - wydawanie pieniędzy na rzeczy mało potrzebne np. ECS, lub potrzebne, ale bardzo drogie (np. Tunel pod Martwa Wisłą), ignorując przy tym potrzeby zwykłych mieszkańców.

    • 23 11

    • no ale na co jest ten MIŚ???

      na tym polega propaganda Budynia, tak głośno jest o tym co będzie, że ludzie stojący po kostki w gó....e nie mają nawet jak o tym powiedzieć...

      liczy się propaganda sukcesu, ludzie wiwatujący na cześć wielce panującego w czasie przecinania wstęg... a zdjęcia rozwalających się ulic, popękanych chodników i błota na osiedlach są natychmiast usuwane...

      tak się właśnie sieje propagandę, a ciemne pokolenie pokemonów i iphonów kupi wszystko...

      • 2 4

  • Dlaczego Nowa Świętokrzyska z linią tramwajową schodzi na dalszy plan? (1)

    Nowa Świętokrzyska do roku 2012 była priorytetem, teraz ma coraz mniejsze znaczenie. Kto mieszka przy Świetokrzyskiej przeciera ze ździwenia oczy. Przecież osiedla znajdujace sie na górnym tarasie (np. Cztery Pory Roku) są źle skomunikowane z centrum miasta. Na dole Świętokrzyskiej przy Hawla tworzą się niebotyczne korki już od godz. 14,00 a nawet wczesniej. Później kierowcy z górnego tarasu z trudem zjeżdżają na Niepołomicką czy Wielkopolską aby dostać się na swoje osiedla. Nie wspomnę już o całej Świętokrzyskiej ciągle zakorkowanej aż do zjazdu na obwodnicę. Czym kierują się autorzy "dobrej zmiany" w nowych planach komunikacyjnych - trudno zrozumieć. Zamknięcie ringu na górnym tarasie linią tramwajową było podstawowym założeniem projektantów. Co i kto przyczynił się do tego, że mają teraz jakieś wątpliwości?

    • 29 8

    • Dlatego, że

      to BRG zajmuje się rozbudową infrastruktury, a jest to szczególnie szkodliwa dla miasta instytucja. Teraz projektują nawet linie tramwajowe, ale tylko dlatego, że na linie tramwajowe jest dofinansowanie z UE, a przy okazji budowy linii tramwajowej można za te pieniądze dołożyć też ukochaną przez nich autostradę miejską. Ale tramwaj Nową Świętokrzyską teraz nie ma sensu, bo za długo trwa przejazd między Gdańskiem a pętlą Ł-Ś. Trwa za długo, bo jakiś geniusz wymyślił, że linia z Chełmu będzie przebiegać przez Ujeścisko dwa razy dłuższą trasą niż przez Orunię Górną. Przez to jedzie trzy razy dłużej. Rezerwę terenu na Oruni Górnej natychmiast oddano pod zabudowę, już wykonaną. Skandalem jest, że Nowa Jabłoniowa powstanie jako autostrada zamiast linii tramwajowej. Oczywiście zwiększy to korki w okolicy - normalny skutek budowy nowej autostrady miejskiej.

      • 4 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane