• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Jabłoniowa: buspas, a nie tramwaje

Krzysztof Koprowski
28 lipca 2016 (artykuł sprzed 7 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Projekt Nowej Jabłoniowej znowu opóźniony
Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków. Ulica Nowa Jabłoniowa miała stanowić połączenie tramwajowo-drogowe z centrami handlowymi oraz nowymi osiedlami wzdłuż tej drogi. Zamiast tramwaju pasażerom będą musiały wystarczyć autobusy z przesiadkami na tramwaj po pokonaniu kilku przystanków.

Zamiast tramwajów w ul. Nowej Jabłoniowej powstaną buspasy. Pasażerowie komunikacji miejskiej w drodze do Śródmieścia czy Wrzeszcza będą musieli przesiadać się po pokonaniu zaledwie kilku przystanków. Decyzja ta podyktowana jest względami "ekonomiczno-eksploatacyjnymi".



W jakiej formie powinna być realizowana komunikacja miejska na ul. Nowej Jabłoniowej?

Przypomnijmy, tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej miał stanowić połączenie między węzłem komunikacyjnym w rejonie skrzyżowania ul. Nowej Bulońskiej z (Nową) Warszawską zobacz na mapie Gdańskaul. Przywidzką zobacz na mapie Gdańska i tamtejszymi centrami handlowymi. Po drodze przewidywano przystanki, z których korzystaliby mieszkańcy licznych nowych osiedli.

Problemy z przygotowaniem dokumentacji i tym samym przesunięciem w czasie całego procesu projektowego sprawiły, że miasto zmieniło także zakres inwestycji. Zamiast tramwaju powstaną jedynie buspasy wydzielone na jezdniach ul. Nowej Jabłoniowej.

- Decyzja taka [o rezygnacji z tramwaju - dop. red.] została podjęta ze względów ekonomiczno-eksploatacyjnych. Przeprowadzone analizy wykazują, że częstotliwość kursowania tramwaju nie byłaby satysfakcjonująca dla mieszkańców, przez co tramwaj nie byłby dogodną alternatywą podróży - wyjaśnia Agnieszka Zakrzacka z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, która koordynuje przygotowanie dokumentacji dla ul. Nowej Jabłoniowej.
Zdaniem urzędników, buspasy pozwolą nadal na pozyskanie wsparcia z funduszy europejskich, a cały układ linii komunikacji miejskiej ma się bazować na dojazdach autobusem do wspomnianego węzła Nowa Bulońska - Nowa Warszawska, skąd dalsza podróż do Wrzeszcza (przez Nową Bulońską Północną i dalej Trasę GP-W/Nową Politechniczną) czy Śródmieścia (Nową Warszawską do al. Havla) będzie realizowana tramwajami.

Wątpliwe jest także, by tramwaj wzdłuż ul. Nowej Jabłoniowej powstał w nieodległej przyszłości. Wprawdzie przewiduje się pozostawienie dla niego rezerwy, ale problemem będzie znalezienie pieniędzy w sytuacji, gdy skończy się obecna i niemal na pewno ostatnia perspektywa tak dużego unijnego wsparcia.

Tak mogła wyglądać ul. Nowa Jabłoniowa z tramwajem

Wersja robocza wizualizacji ul. Nowej Jabłoniowej z tramwajem i przebudową okolicznego układu drogowego, wykonana dla poprzedniego wykonawcy dokumentacji projektowej.



- Jesteśmy na etapie wyboru projektanta dokumentacji. Nie można więc jeszcze mówić o tym, jak będą funkcjonowały buspasy, jakie będzie usytuowanie przystanków i docelowa organizacja ruchu. Takie szczegóły określi dokumentacja uzgodniona z Zarządem Transportu Miejskiego i Zarządem Dróg i Zieleni - dodaje Zakrzacka.
W przetargu na przygotowanie dokumentacji swoje oferty złożyły cztery firmy. O wyborze zdecyduje cena (90 proc.) i przedłużenie minimalnego okresu rękojmi (10 proc.). Obecnie trwa analiza ofert pod kątem spełnienia wymogów formalnych.

Złożone oferty w przetargu ograniczonym na "opracowanie dokumentacji projektowej wraz z pełnieniem nadzoru autorskiego dla zadania pn. budowa ulicy Nowej Jabłoniowej w Gdańsku":

1. Mosty Katowice Sp. z o.o. - Katowice - 1 291 500 zł
2. Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego SA - Gdańsk - 1 303 800 zł
3. Transprojekt Gdański Spółka z o.o. - Gdańsk. - 2 142 660 zł
4. Europrojekt Gdańsk SA - Gdańsk - 2 411 415 zł

Miejsca

Opinie (136)

  • Ci architekci terazniejszy .....

    Max zrobili z Łostowickiej i Armii Krajowej ..... kasa poszła a tramwaj nie przejedzie i te górki przeznaczone pod wiadukt koszone na darmo

    • 4 0

  • Dzielnica południe tragiczna komunikacja z przesiadkami (2)

    Dzielnice południa nie mają dobrej komunikacji, wszystko na około, przesiadki, rzadkie kursowanie autobusów, brak alternatywy jak padnie komunikacja tramwajowa, nie mamy pkmki, nie mamy skmi. Władze zamiast ułatwiać utrudniają. Ci co planują te trasy i ci co rządzą, pewnie nie jeżdżą komunikacją miejską tylko wożą się autami i nie widzą gdzie są problemy, nie słuchają mieszkańców. Przykład po co kolejny węzeł przesiadkowy. Miasto zrobiło węzeł przesiadkowy na Siedlcach. Przez co i Morena i Jasień i Ujeścisko i Zakoniczyn i Szadułki I Kowale nie mają bezpośredniego połączenia z Gdańskiem a wcześniej mieli. Tramwaj jedzie często ale za to autobusów jest mało i czeka się na nie długo. Zero synchronizacji. Jest węzeł przesiadkowy na ul Świętokrzyskiej. Jest węzeł przesiadkowy na Chełmie. Teraz tak aby dojechać np Z Zakoniczyna,Maćkowy, Kowal do Gdańska jedziesz najpierw autobusem do pętli Świętokrzyska, potem tramwajem przez Chełm. Albo Najpierw autobusem do pętli, potem kolejny autobus jadący do pętli Siedlce, a potem tramwaj z Siedlec do Gdańska. Z Szadułek też nie ma bezpośredniego połączenia, jedzie się bardzo rzadko 2 kursującymi autobusami albo na pętle na Chełmie albo na pętle na Siedlce. Teraz osoby tam mieszkające będą mieć kolejną pętle Warszawska, Jabłoniowa. Orunia nie ma tramwaju choć bliską jest dzielnicą Gdańska, także słabe połączenie z Gdańskiem czy Wrzeszczem. Moi zdaniem te węzły przesiadkowe nie mają sensu, gdyż nie są skoordynowane tramwaj - autobus, traci się dodatkowy czas na czekanie na przystanku, traci się pieniądze na dodatkowe bilet, jak padnie tramwaj nie ma jak się wydostać, przesiadki utrudniają matką z wózkami, niepełnosprawnym, osobom starszym. Powinny być autobusy do centrum z bus pasami, albo linia tramwajowa ciągła, albo linia autobusowa ciągła i kolej metropolitarna na południe Gdańska. Co się tyczy dojazdu z Południa do Wrzeszcza to obecnie nie ma za dużej alternatywy jak przez ul. Łostowicką i Jaśkową Dolinę 262,162. Plusem jest to że jedziesz w miarę bezpośrednio, minusem że 262 nie jeździ w weekendy i że trasa jest często zakorkowana. Połączenie nowe dzielnic południowych przez Morenę będzie alternatywą, niestety z kolejnymi przesiadkami lub pętlami. Bo taka jest polityka Gdańska. I pewnie znów najdłuższą trasą, by zahaczyć wszystkie osiedla. Podam przykład jak łatwo by było ułatwić dojazd z dzielnic południowych do Gdańska, wystarczyłoby aby linię tramwajową poprowadzić przez cała Armię Krajową. Kolejna sprawa to trasa jaką jedzie autobus 256 czyli przez Orunię. Tym autobusem dojedzie się do Gdańska bezpośrednio około 15min bo jest mało przystanków, a tramwajem przez Chełm 30min. Gdyby częściej jechał ten autobus bo teraz rzadko , albo zrobiono by np. nową linie autobusową przez Orunię to byłoby dużo chętnych. Co do Wrzeszcza to obecnie jedziemy 30min autobusem, obawiam się że jak będzie tramwaj wyjdzie więcej. Mieszkańcy chcą jechać najkrótsza drogą a władze miasta chcą aby zahaczać najwięcej osiedli i ulic jedną trasą co powoduje wydłużenie czasu. Niestety uważam że jak się nie mieszka w centrum Gdańska to komunikacja jest tragiczna. Więc się nie dziwie dlaczego większość wybiera auta. Jak widzę te wszystkie plany to raczej się nie zapowiada by było lepiej. Jestem za bus pasami jeśli nie kolidują z autami i są na dłuższe trasy. Na tak krótkim odcinku nie wiem czy jest sens. Co do kolejnej pętli jestem przeciwna, bo widzę jak to obecnie dobrze nie działa. Myślę że dawni architekci i planiści mieli lepszą wyobraźnię w planowaniu niż obecnie. Dużo nowych pomysłów komunikacyjnych nie jest do końca dobrze pomyślana a przede wszystkim wykorzystana np. kolej metropolitarna. Wiem że miasto się rozrasta ale także wiem że łatwo coś zepsuć ale trudniej naprawić. Jak coś się raz wybuduje źle to trudno to zmienić,

    • 30 3

    • za długie. nikomu nie będzie się chciało czytać. ..

      Napisz coś w stylu : "bez sensu, na co oni kasę przeznaczaja"

      • 7 1

    • Dobrze napisane. Z Swietokrzyskiej tramwajem do centrum jedzie się bardzo duuuzo! !!! Autobusem z przystanku platynowa ( niedaleko swietokrzyskiej) dużo krócej! Nawet jak są korki, a przez te pętle autobusy kursują rzadziej.... wiec wyb ieram auto

      • 2 0

  • przesiadki i zła komunikacja (1)

    Polityka Gdańska to jak najwięcej węzłów przesiadkowych, co powoduje że zawsze będziemy jechać autobusem a potem tramwajem. Wyjątek mieszkańcy centrum gdzie jest tramwaj i skm. Czyli jeśli mieszkasz daleko od centrum to nie licz na bezpośrednie połączenie. Już niewiele takich miejsc zostało gdzie bezpośrednio pojedziesz autobusem. Miasto stawia na tramwaje, tylko że przy okazji likwiduje połączenia bezpośrednie autobusowe. Widać nie może być to i to bo oszczędności. Jakoś w innych miastach to lepiej funkcjonuje i jest to lepiej rozwiązane.Jedyna rzecz jaka nas ratuje to kolejka skm, nią dojedziemy wszędzie. Brakuje takiej skmi czy pkmi wzdłuż obwodnicy gdzie są nowe osiedla i nowe centra handlowe. Tak jedziesz często na około. Plusem jest obwodnica dla osób mieszkających przy niej i dojeżdżających do pracy czy marketu w stronę Gdyni. Choć i tu robi się ciasno. Bez auta ani rusz z dalszych dzielnic.

    • 10 2

    • Akurat to nie jest polityka tylko Gdańska, tylko każdego większego miasta. Długie linie = opóźnienia, gdy autobus/tramwaj na początku złapie opóźnienie, to ktoś kto czeka na transport na ostatnich przystankach musi dłużej czekać. Gdy są przesiadki, każdy pojazd startuje o swoim czasie i niezależnie od innych.

      • 0 0

  • wsadzcie se w d** ten buspas

    obiecano nam tramwaj i chcemy tramwaj a nie znowu autobus z doga do nikad, te osiedla sa tak słabo skomunikowane a wy chcecie to tylko pogorszyć

    • 10 3

  • Buspassss (1)

    Wielkie rozczarowanie, wszyscy muszą mieć samochody! Alternatywa-zatłoczony autobus raz na godzinę. Lata płyną, a tytuł "Daleko od drogi"(?) wiecznie żywy. ROBYG uaktualni makietę i mieszkańcy bez AUT -witani w REALU!

    • 7 2

    • robyg

      Akurat mieszkańcy Lawendowego będą mieli na pieszo 5 min do zajezdni więc im to raczej obojętne

      • 0 0

  • A pan pisior Koprowski znowu swoje

    Jak nie bzdety z FRAGu, to kopanie dołków pod DRMG i Adamowiczem...
    Żenada

    • 2 7

  • dobra muzyczka pasujaca do newsa czyli kryminał z lat 70tych

    • 2 0

  • W końcu ktoś poszedł po rozum do głowy.

    Tramwaj jest fajny, dopóki coś nie zdarzy się na torach. Jak się zdarzy, to komunikacja w połowie miasta leży. Druga sprawa to koszt pojazdu i infrastruktury absurdalnie drogi w stosunku do możliwości tramwaju. Dwa przegubowce przewiozą więcej osób niż jedna Pesa, a kosztują 1/4.

    • 4 3

  • Jezdnia zwężona, zmarnowany czas na przesiadki (przykład węzła przy kartuskiej), tu urzędnicy myślą d*pą, a rozumu w ogóle nie mają.
    Dokumentacja nie przygotowana super. .....

    Niech chociaż puszcza autobus z Jabłoniowej do Gdańska i z powrotem a nie same przesiadki z oczekiwanie po kilkadziesiąt minut na przesiadkę

    Porażka !!!!!!!

    • 3 1

  • Autobus truje jak 1ooo osobowek

    • 0 3

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane