• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: decyzja o przebiegu za miesiąc?

Michał Brancewicz
24 stycznia 2022 (artykuł sprzed 2 lat) 
Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Wizualizacja pokazująca przebieg torowiska na ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska znów przełożył datę wydania decyzji na temat przebiegu Nowej Politechnicznej przez ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka. Tym razem poinformował jednak, że został zgromadzony cały materiał dowodowy. Jest zatem szansa, że sprawa rozstrzygnie się 25 lutego.



Czy przeszkadzałby ci tramwaj pod oknami?

W październiku informowaliśmy, że GDOŚ po raz kolejny przełożył termin wydania decyzji w sprawie przebiegu Nowej Politechnicznej, tym razem na 14 stycznia 2022 roku.

Kilka dni po tej dacie pojawiło się zawiadomienie Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska o wyznaczeniu nowego terminu zakończenia postępowania na dzień 25 lutego 2022 roku. W piśmie czytamy tym razem, że udało się zgromadzić cały materiał dowodowy w tej sprawie. A to może oznaczać, że finał sprawy jest blisko.

Od decyzji wydanej przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w grudniu 2019 roku, odwołali się mieszkańcy, którzy nie chcą, by tramwaj włączał się w al. Grunwaldzką jadąc przez dość wąską ulicę Bohaterów Getta Warszawskiego.

Projektowanie do końca roku



Sprawa w GDOŚ ciągnie się zatem już od ponad dwóch lat.

Ten spór sprawia, że wybrany w zeszłym roku nowy projektant trasy, musi uwzględnić możliwość etapowania budowy Nowej Politechnicznej. Sam proces projektowania potrwa do końca 2022 roku.

Wykonawcą projektu jest firma Ingeo (złożyła ofertę w konsorcjum z BPBK). Jego opracowanie, a potem nadzór autorski nad robotami budowlanymi kosztować będzie 4,88 mln zł.

Nowa Politechniczna obejmie:

  • budowę dwutorowej linii tramwajowej,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę istniejących ulic,
  • budowę i przebudowę istniejących torowisk tramwajowych,
  • przebudowę Kanału Królewskiego: kanał zamknięty ok. 800 m i kanał otwarty ok. 45 m,
  • budowę dwóch tuneli podziemnych: tunel tramwajowy o długości około 350 m w ciągu ul. Wileńskiej, w rejonie ul. Migowskiej i ul. Morenowej i przejście podziemnie dla pieszych o długości około 55 m w rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej,
  • budowę przystanków tramwajowych i autobusowych,
  • budowę infrastruktury drogowej, rowerowej i pieszej (ścieżki i chodniki),
  • przebudowę i budowę oświetlenia drogowego.

Zakres przebudowy istniejących dróg i torowisk:

  • ul. Jaśkowa Dolina - rozbudowa - około 600 m - droga dwujezdniowa z czterema pasami ruchu po dwa na każdej jezdni z budową dwutorowej linii tramwajowej w pasie dzielącym jezdnie,
  • ul. Wileńska - rozbudowa - ok. 1000 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu z budową dwutorowej linii tramwajowej po południowej stronie ulicy,
  • ul. Morenowa - rozbudowa - ok. 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Nowa Politechniczna (łącznik pomiędzy ul. Wileńską a ul. Sobieskiego),
  • budowa - ok. 400 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • ul. Traugutta - przebudowa - ok. 150 m,
  • ul. Traugutta - rozbudowa - ok. 200 m droga dwujezdniowa dwupasmowa,
  • ul. Piecewska - przebudowa - 150 m - droga jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu,
  • al. Grunwaldzka - rozbudowa - ok. 500 m - droga dwujezdniowa z trzema pasami ruchu na każdej jezdni.

Opinie (226) 2 zablokowane

  • Niech zaczną robić (1)

    Każdemu coś nie pasuje i każdy zapomina że mieszka w mieście więc jak miało być na Getta Warszawskiego to niech tak będzie i nie ma co kombinować

    • 2 15

    • bolszewizm

      jest bardzo trwały...
      Dla wielu umysłów (sic!) bardzo wygodny.

      • 0 1

  • (3)

    Nie ma tramwaju źle, jest tramwaj też źle. Ludziom nie dogodzisz.

    • 3 14

    • Tramwaj dzbanu juz od lat zastepuje sie autobusem elektrycznym i a koszmane torowiskja buspasami (1)

      • 3 3

      • Gdzie?

        Przykłady konkretnych miast.

        • 0 1

    • dogosdzisz, dogodzisz

      Tylko trzeba chcieć i umieć...

      • 2 0

  • Najgłupszy jest tunel i przenieg Woleńską (5)

    Kiepski pomysł

    • 40 27

    • Miejsca pełno przy GPNT, rezerwa terenowa pod wiaduktem Rakoczego od dziesięcioleci czeka na ten tramwaj a oni... (1)

      ...pchają się z tramwajem w najbardziej strome wzniesienie w okolicy. A ten tunel to taki miś naszych czasów żeby udowodnić niedowiarkom że się da. Tylko jakim kosztem...

      • 4 1

      • "Tylko jakim kosztem"

        Jak to jakim?!
        Cudzym!

        Na tym polega fenomen "odważnych" decyzji urzędniczych.
        Bo sumarycznie nikt za to nie odpowiada. A już na pewno ten, który wydaje decyzję i dyspozycję.

        • 5 0

    • jestes arhitekte? (2)

      • 9 10

      • za pieniądze to nie takie głupoty

        architekci robią...

        • 3 0

      • Mama mu powiedziała

        żę może być każdym więc jest każdym na forum trojmiasto.pl

        • 9 4

  • Badania wykazują, że więcej osób zmienia swoje zachowania komunikacyjne (przesiada się z samochoodów) (4)

    na rower lub rower wspomagany elektrycznie niż ptrzesiada się z samochodu na tramwaj, który nie zapewnia nigdy serwisu drzwi-drzwi a jeśli do tego wiąże się z koniecznością przesiadania się na inne środki lokomocji to nie jest atrakcyjną alternatywą samochodu. W związku z powyższym wydanie kilkudziesięciu (stukilkudziesięciu) milionów złotych na budowę proponowanej linii tramwajowej nie przyniesie tylu korzyści, co przyniosłoby radykalne postawienie na poprawę komfortu i bezpieczeństwa ruchu pieszych i rowerzystów tak, by z Moreny wygodnie docierać do stacji SKM Gd. Wrzeszcz. Innym wartym rozważenia działaniem jest rozbudowa PKM (przy okazji jej elektryfikacji) i opracowanie tramwaju dwusystemowego, który by na stacji Gdańsk Brętowo wjeżdżał na tory PKM i zapewniał dojazd do Wrzeszcza istniejącą linią PKM.

    • 14 5

    • to inwestycja w przyszlosc, za pare lat wiekszosci gdanszczan nie bedzie stac na samochody

      aktualne sie rozsypia a tu uzywki beda za kilkadziesiat kola albo tylko elektryki. I klopsik, co wtedy? nie bedzie juz autek za 5 kola, zeby student z przymorza na PG pojechal

      • 0 0

    • Społeczeństwo się starzeje (1)

      I ma różne choroby. Seniorzy jeżdżą tramwajem szczególnie że mają "za darmo", jeżdżą też uczniowie

      • 1 2

      • Bo są biedakami i muszą a nie chcą

        • 1 1

    • Taaa moze na konia id...

      • 1 0

  • Budować! (3)

    Bez tego południowe linie tramwajowe nie mają żadnego sensu

    • 3 12

    • Myśleć!!! (2)

      ...było, jak się Słowaka budowało...

      • 4 0

      • (1)

        na słowaka nie ma miejsca na wpięcie tramwaju - chyba żeby ... zburzyć wiadukt

        • 1 1

        • raczej przekopać wielokrotnie przekopane nasypy kolejowe

          Elektryfikacja mogła być pretekstem.
          Ale i tak finalnie trzeba zburzyć wiadukt...
          We Wrzeszczu...
          ;)

          • 1 0

  • Niezrozumiały upór!! (1)

    Obserwując to co się dzieje przy UM jedyną rozsądną koncepcją było poprowadzenie trasy tramwajowej przez ul. Smoluchowskiego. Argument o rzekomo dłuższym czasie przejazdu niż przez ul. Boh. Getta jest zwyczajnie bezsensowny, bo kłamliwy ! Ale , jak zwykle tzw specjaliści wiedzą lepiej. A może chodzi o to, żeby w żadnym przypadku nie ułatwić życia ludziom chorym ? I tutaj się przypomina traktowanie matek z niepełnosprawnymi dziećmi w sejmie, pałowanie i gazowanie kobiet na demonstracjach, odebranie prawa samotnym rodzicom go rozliczania się z dziećmi... Niby lokalna opcja polityczna inna, ale efekty jakby takie same...

    • 16 3

    • jak nie wiadomo o co chodzi, to chodzi o kasę

      Tereny wokół Smoluchowskiego są "mocarnie" obsadzone...

      A że argumenty na temat BG są kłamliwe, to widać gołym okiem...
      Ale urzędnik myśli: "zaskarż mnie"

      • 3 0

  • Mam nadzieję, że ten pomysł nigdy nie będzie zrealizowany. A Pani prezydent, która tak mocno go forsuje pójdzie do wymiany (mojego głosu na pewno nie otrzyma).

    • 18 2

  • Świetny pomysł

    W następnych projektach prosze uwzględnić przystanki tramwajowe w budynkach a najlepiej w mieszkaniach.Niech dzieci wybiegające rano z domu do szkoły wpadają prosto pod tramwaj.A co tam,przecież mamy za dużą populacje.

    • 13 3

  • Planiści

    Wizjonerzy z UM,miliony za niezrealizowane projekty poszły do śmieci.I tak co roku.

    • 8 0

  • Ten tramwaj jest tak potrzebny jak wielu wiceprezydentów w Mieście Gdańsk

    • 19 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane