• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • O czym ten artykuł

    Stogi nieskończone, Śródmieście rozgrzebane, Nowa Warszawska- trasa krótka, prosta w budowie i stosunkowo niedroga miała już 4 przetargi i od kilku lat nie może wystartować.
    To się nie uda. Szybko w Gdańsku jedynie się wycina drzewa i zagęszcza zabudowę.

    • 2 3

  • Tunel dla pieszych przy Wileńskiej

    Pomysł tworzenia nowych tuneli pod ulicami bardzo mi się nie podoba, szczególnie, że Wileńska nie ma ośmiu pasów...

    • 4 2

  • Tunelem pod Grunwaldzką

    Zamiast ul.Boh.Getta tramwaj powinien w ciągu ulicy Do Studzienki przejść tunelem pod Grunwaldzką i dalej na powierzchni do pl.Komorowskiego.

    • 9 2

  • Nigdzie na swiecie nie buduje sie juz nowych lini tramwajowych!!To juz przeszłosc przyszłosc to buspasy i autobusy bez emisji (1)

    autobusy bez emisji spalin .
    Fabryki tramwajów sa juz praktycznie w upadłości problem z zamówieniami i wykonawstwem.Gdańsk jak zwykle jest najbardziej zacofanym miastem komunikacyjnie w Polsce.

    • 2 7

    • Na caym świecie obserwuje się powrót do transportu szynowego. Nawet w USA gdzie w latach 40-tych zlikwidowano tramwaje, w kolejnych miastach powstają nowe sieci - od zera. Podobnie we Francji.

      • 5 0

  • Jakie to jest slabe (2)

    Komunikacja miejska powinna być dostępna, szybka i tania. A tu wszystko na opak. Szybki tramwaj w lini prostej tak, tramwaj śladem węża nie, dużo tańszy i efektywniejszy byłby buspas, który dodatkowo stanowi drogę awaryjna dla pojazdów uprzywilejowanych czy ruchu samochodowego w momentach konieczności wyznaczenia czasowego objazdu. Drodzy, żeby z Ujesciska jechać tramwajem do wrzeszcza tyle samo czasu co samochodem z Gdańska do Elbląga daje do myślenia... Tylko weź znajdź tu myślących jak większość tylko przyklaskuje takim pomysłom jak powyzej. Gdańsk po całości jest obrazem nieudolności pod każdym względem, inwestycyjnym, zarządzania, politycznym. Przykre to jest i niestety bez perspektywy zmiany

    • 18 3

    • Dokladnie tak w gdyni niebyło i nigdy nie bedzie tramwajów a trolejbusy juz niedługo zastapione zostana autobusami

      Autobusy to przyszłość w każdym miescie tanie i bezproblemowe szybkie przemieszczanie sie.Buspasy są bardzo porzyteczne bo maja wielorakie zastosowanie.Tramwaj jest przezytkiem w kazdym miescie.

      • 0 3

    • I tańsze

      Takie rozwiązanie z buspasem byłoby o wiele tańsze

      • 3 1

  • (8)

    W Krakowie to normalka że tramwaje jeżdżą wąskimi uliczkami, gęsto zabudowanymi. Wszystko kwestia podłoża i zrozumienia, że ulica nie jest własnością ludzi tam mieszkających. Nie pasuje proszę sprzedać mieszkanie a ceny za metr w tej dzielnicy nie są małe. Może na wsi, albo obrzeżach miasta będziecie bardziej szczęśliwi!

    • 143 48

    • Może i normalka, ale kiedy te tramwaje były budowane w Krakowie? Nowe wybudowano np. tunelem pod dworcem, więc po co nowy tramwaj pchać w tak wąskie uliczki? Ulica Do Studzienki wcześniej czy później będzie arterią łączącą Zaspę z Pieckami, no i dalej już istniejącymi ulicami i liniami tramwajowymi. Nie ma na to rady.

      • 0 0

    • no właśnie kwestia podłoża (2)

      takiś mądry to mieszkaj sobie z tramwajami pod domem - kupisz tu mieszkanie ?

      • 16 36

      • Bez problemu bym kupił (1)

        Ba, przeprowadzając się do Gdańska szukałem mieszkania jak najbliżej tramwaju. Niestety jak się okazało, tym tramwajem dłużej stoję na czerwonym świetle niż mam dojazdu samochodem, a do tego objeżdżam całe miasto na około, bo ktoś nie pomyślał, by wybudować linie tam, gdzie przemieszczają się ludzie.

        • 16 3

        • Pomyślał

          Tylko już 6 rok ta inwestycja jest blokowana...

          • 3 0

    • Gdańska sieć tramwajowa i jej planowanie to jest paranoja. W Krakowie rozważa się, by tramwaj był jak najbliżej ludzi, a do tego by połączenia były szybkie, a i to jest wiele głosów protestów, że tramwaj jest za daleko. Kraków teraz rozważa budowę linii na ul. Lema - tylko po to, by była możliwość objazdu w razie wypadku, tymczasem Gdańsk porzucił tramwaj na Wyspiańskiego i chce zacementować taką decyzję (a w razie jakiejkolwiek awarii połowa miasta nie stoi. W Gdańsku priorytetem są pasy ruchu dla samochodów, przepustowość skrzyżowania i miejsca parkingowe. Tramwaj przegrywa tutaj ze wszystkimi.

      Ta linia jest tak pokręcona i pośrodku niczego, że aż bez sensu ją budować. Prosta kalkulacja - czy ta linia będzie konkurencyjna dla przejazdu samochodem - wniosek oczywisty, nie będzie. Skorzystają tylko mieszkańcy, którzy mieszkają przy parkingach przy planowanych przystankach. To jest po prostu bezsens.

      • 12 3

    • Niema to jak wiesniak podpisuje sie ze jest z miasta i jeszcze jakieś swoje urojenia wyssane z palce opisuje

      • 3 8

    • W Toruniu nie ma problemu by zrobić skrzyżowanie "gwiazdę" dla tramwajów. W Gdańsku ostatnio za dużo ''nie da sie"

      • 10 1

    • Każdy taki mocny jak nie pod jego domem/mieszkaniem budują.

      • 17 12

  • A co z remontem Do Studzienki? (1)

    Ta ulica, a właściwie chodnik wola o pomstę do nieba, a ruch pieszy jest tam bardzo intensywny, generalnie ta ulica nadaje się do rewitalizacji, same rudery na około, a taka lokalizacja!

    • 4 1

    • Nigdy nie będzie remontu tej ulicy bo ma ją zastąpić Nowa Politechniczna... tyle, że pewnie za 20 lat.

      • 1 0

  • Tylko Do Studzienki potem Wyspiańskiego i aż do Placu Komorowskiego. Skorzysta wtedy i dolny i górny taras.

    • 6 1

  • Realizacja po Gdańsku

    Zapowiedź 2 lat na projekt, to oznacza 2 lata nieudanych przetargów i 3 lata projektowania. To już mamy 5 lat. Potem 2 lata nieudanych przetargów na budowę i 3 lata na budowę, czyli za 10 lat w scenariuszu optymistycznym ten tramwaj ma cień szansy powstać. Ech, a drogi budują błyskawicznie. Wszystko dla Gdańska

    • 4 0

  • Dla mnie jedynym dobrym rozwiązaniem jest poprowadzenie linii tramwajowej częściowo ulicą Smoluchowskiego przy UCK, w innym przypadku linia ta może dla mnie nie istnieć.

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane