• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowa Politechniczna: w tym roku przetarg na budowę
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • (1)

    Kurcze no czy te władze miasta są jakieś nierozumne? Kto normalny chciałby mieć tramwaj pod oknem??

    • 12 13

    • A kto by nie chciał?

      • 2 0

  • Nowa Politechniczna bez ulicy (4)

    co za bezsens urzędniczy
    Jak zablokować miasto? sprzedać działki przeznaczone na budowę ulicy.

    • 22 6

    • Mamy już XXI wiek. (2)

      Dziś inwestuje się w transport publiczny i rowerowy. Samochodom dziękujemy. Ich czas mija.

      • 5 10

      • Transport publiczny i rowery są promowane przez osoby, które nie potrafią zrobić prawka.

        • 2 3

      • Twój czas tutaj już dawno minął

        • 6 0

    • Dokładnie, tak samo ten akademik prywatny kto pozwolił - to jest więzienie!

      Tylko jaki i**ota Tobie to zaminusował?

      • 4 4

  • (15)

    2 lata na projekt???Potem 2 lata przetargu i 10 lat budowy....zaiste tempo kosmiczne.Komedyja,oczywiście po 5 latach remont generalny....ehh.

    • 183 29

    • Ten zawsze ehhh (1)

      Zapraszam do Gdyni, tu wszystko odbywa się w sferze marzeń i obietnic a tylko czasami jakimś projektem za miliony z zaprzyjaźnionym biurem, który i tak wyląduje do archiwum. W Gdańsku są przynajmniej konkretne działania i widać jak przez ostatnie lata konkretnie inwestował w infrastrukturę dla mieszkańców.
      W Gdyni urzędasy już dawno zapomnieli o mieszkańcach. A szkoda. Mieszkam w Gdyni od zawsze ale wstyd mi za urzędników którzy działają tylko dla własnych interesów. Gdynia już dawno za Radomiem. Smutne to.

      • 10 2

      • Ktoś tu w tych komentarzach bardzo nie lubi Gdyni.

        A ja mieszkając w Gdańsku bardzo lubię Gdynię, uważam, że to miasto bardzo fajnie się rozwija. Fajnie byłoby gdyby te komentarze były konstruktywne.... Może coś by dały, a one są chyba bardziej polityczne.

        • 0 4

    • bareja (1)

      a na wilenskiej to chyba kolejka linowa

      • 16 5

      • Tak po prawdzie, to miasto nie radzi sobie z obecnymi połączeniami, a chce obsługiwać kolejne. Chyba że w tym szaleństwie jest metoda. Obsługują linie byle jak, więc następna byle jak obsługiwana nie zrobi różnicy. Po prostu w innym miejscu będzie się robił tłok.

        • 4 1

    • przepraszam, a ty w jakim czasie wykonałbyś taki projekt? (1)

      • 10 0

      • nie przepraszaj głąba, bo nie wie co pisze

        • 5 1

    • Bo projekt to faktycznie wziąć i kreskę narysować. (1)

      Stary, tam pewnie z rok będzie sama inwentaryzacja sieci trwała. Wiesz jaki jest zakres takiej budowy?

      • 11 0

      • nie wie, więc pisze bzdury

        • 8 0

    • 2 lata na taka inwestycje to wcale nie jest dlugo

      Jakbyś pracował w branży to byś wiedział

      • 13 2

    • W sumie to już powinni zrobić remonty przejazdów przez tory tramwajowe

      strasznie trzęsie w autobusach.

      • 3 3

    • A trzeba było dać studentom do zrobienia projekt..

      • 2 6

    • Będzie tak jak z Galerią Bałtycka i rzeka Strzyża puszczoną w Lendziona?

      Chodzilk i płacili po 5000 i niektórzy już nie sprzeciwiaja się

      • 8 4

    • I niby coś robimy

      • 3 3

    • Puśćcie temu Niemcowi co Hallera zablokował

      • 2 4

    • i 3 otwarcia po drodze, już to czwarte to juz ostateczne, jak z Wałami budynia

      • 16 5

  • Południe znowu w czarnej (2)

    A co z nową Swietokrzyska, która miała być kolejna. Dwie linie już zapowiedzieli a o tej ani widu ani słychu...

    • 7 9

    • Przecież to dla was ma być właśnie! (1)

      Południe - Wrzeszcz na skróty przez Morenę (Piecki-Migowo)

      • 4 2

      • Sam sobie jeździj tramwajem

        • 0 3

  • Ten trwamwaj to Miś na miarę naszych możliwości - ale dofinansuje go UE więc zniszczą miasto a zrobią

    Niczemu ten tramwaj nie służy, koszty straszne (tunel), zryte miasto a i tak będzie się wlókł 30 minut jak nic. Tramwaj tylko koło GUMED-u. Choć i tak najlepszy jest buspas. tanio, wygodnie, elastycznie. Za parę lat auta elektryczne będą powszechne i jaka wtedy będzie zaleta ciężkich pojazdów szynowych rodem z XIXw?

    • 15 1

  • Tak. A co pan radny nie ma kasy na wykup

    Działek od miasta, więc odroczono. Restaurację nie ida to kasy brak panie D.? Jaki ten układ jest jasny. Tylko gdzie jest Cba .

    • 2 1

  • Jak dla mnie, to tramwaj mógłby do końca lecieć Do Studzienki- ta ulica jest tragiczna. A nie sądzę, żeby coś z nią zrobiono w innym przypadku, niż właśnie taka budowa linii tramwajowej

    • 8 6

  • (3)

    Jak przeszkadzają im tramwaje to niech się wyprowadzą na wieś albo na obrzeża miasta. Tramwaje na Grunwaldzkiej też im przeszkadzają?

    • 21 32

    • Daniel

      Ten z uliczek ? :) niedorajda dzielnicowy ?

      • 1 1

    • Tak, przeszkadza

      Dla Ciebie to może atrakcja bo znudziło Ci się jeździć na osle.

      • 3 3

    • Jak przeszkadza ci myślenie to je wyłącz. Choć czytając twoje wypociny odnosi się wrażenie, że już dawno jest out of order.

      • 5 6

  • Spokojnie (1)

    Trasa powstaje od lat 30 XX wieku. Jest szansa ze nie dozyjemy tej drogi ;)

    • 22 1

    • To nie ta trasa. Z tamtych lat projekt jest linii z Wrzeszcza do Gdańska przez Suchanino.

      • 0 2

  • Niech miasto wykupi od tych ludzi te mieszkania (4)

    Będzie fajna, klimatyczna ulica z tramwajem, w jak zachodnich miastach. Wartość wzrośnie. Czysty interes dla miasta.

    A dzięki temu unikniemy wielkiej ro...uchy na kluczowym skrzyżowaniu we Wrzeszczu, plus nie wyburzamy kolejnych budynków we Wrzeszczu.

    • 105 48

    • Coś Ty !

      Te kamienice, które są na ostatnim odcinku przy Do Studzienki, są już wysiedlone od kilku lat pod tramwaj - zostały: pierogi w jednym i piekarnia w drugim na parterze- umowy są tam bardzo krótkie. Zaraz wjeżdża tam Górski - tylko o to afera z tym Getta

      • 9 0

    • Mieszkałem przy ulicy z tramwajem przez pewien czasu (1)

      Serio, nie zwraca się na niego uwagi, po paru tygodniach człowiek się przyzwyczaja. Za to docenią, że do przystanku blisko.

      • 16 7

      • już doceniają, bo jest na skrzyżowaniu

        na tej ulicy nie będzie przystanku

        • 6 0

    • sam se wykup za swoje

      w normalnych krajach tramwaje jeżdżą pod oknami i nikt nie marudzi.
      Tutaj zawsze źle.
      Żeby nie było tak pięknie to pod moimi oknami mam 4 pasy i ciągły ruch i jakoś żyję.

      • 36 9

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane