• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna: projekt powstanie w dwa lata

Rafał Borowski
16 grudnia 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Tramwaj w ramach Nowej Politechnicznej ma się włączyć w al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Za dwa lata ma być gotowy projekt linii tramwajowej Nowa Politechniczna łączącej Morenę z Wrzeszczem. To kolejne podejście do wyłonienia wykonawcy, gdyż umowa z poprzednim projektantem została rozwiązana. Niewykluczone, że inwestycja będzie realizowana etapami, by w międzyczasie porozumieć się z mieszkańcami ul. Bohaterów Getta Warszawskiego, którzy nie chcą mieć tramwaju pod oknami.



Jak często będziesz korzystał(a) z Nowej Politechnicznej?

Nowa Politechniczna to linia tramwajowa, która połączy Morenę z Wrzeszczem. Trasa zacznie się na skrzyżowaniu Jaśkowej Doliny z RakoczegoMapka i wepnie się w al. Grunwaldzką na wysokości ul. Bohaterów Getta WarszawskiegoMapka.

Prace projektowe rozpoczęły się już w 2015 roku. Ich wykonawcą została firma Mosty Katowice, ale projekt ostatecznie nie powstał.

Uzgodnienia trwały za długo



- Projekt Nowej Politechnicznej powstanie na podstawie koncepcji przygotowanej przez spółkę Mosty Katowice. Według umowy projektanci tej firmy mieli również opracować dokumentację projektową. Z uwagi na przedłużające się uzgodnienia koncepcji umowa ze spółką została rozwiązana, w związku z czym konieczne było ogłoszenie nowego przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej - wyjaśnia Aneta Niezgoda z biura prasowego Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska, które nadzoruje inwestycję. - Pod koniec 2019 r. została wydana decyzja środowiskowa dla inwestycji, którą przygotowała Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiska. Złożono od niej odwołanie, które obecnie jest rozpatrywane przez GDOŚ.
Wspomniane odwołanie zostało złożone przez mieszkańców ul. Bohaterów Getta Warszawskiego we Wrzeszczu, którzy nie zgadzają się na ułożenie torów przed ich budynkami. Tym bardziej, że zgodnie z pierwotną wizją inwestycji tramwaje miały dojeżdżać do al. Grunwaldzkiej pobliską ul. Do Studzienki. Jako ciekawostkę warto wspomnieć, że położony przy niej Dom Handlowy Jantar został wybudowany dość daleko od jezdni, aby nie kolidować właśnie z planowaną linią tramwajową.

Możliwość etapowania inwestycji



Dyrekcja Rozbudowy Miasta Gdańska, która nadzoruje tę inwestycję, poinformowała, że kolejny przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej zostanie ogłoszony lada dzień. Zgodnie z harmonogramem otwarcie ofert nastąpi pod koniec stycznia, zaś projekt powinien być gotowy do końca 2022 r.

Oprócz trasy tramwajowej projekt musi uwzględnić również m.in. przebudowę istniejących ulic oraz budowę nowych ulic i tras rowerowych. Na uwagę zasługuje fakt, że wyłoniony w przetargu projektant ma uwzględnić możliwość etapowania inwestycji. Ten zabieg ma na celu umożliwienie jak najszybszego rozpoczęcia budowy.

350-metrowy tunel wzdłuż ul. Wileńskiej



Zgodnie ze wspomnianą wcześniej koncepcją trasa Nowej Politechnicznej będzie częściowo przebiegać przez nieużytki, a częściowo w śladzie istniejących dróg, które zostaną przebudowane. Na Morenie jej początek będzie znajdował się na skrzyżowaniu ulic Jaśkowa Dolina i Rakoczego. Co ciekawe, na wysokości ul. Wileńskiej tramwaje będą kursowały przez tunel.

- Dalej będzie prowadzić ulicami Jaśkowa Dolina i Wileńską. Projekt uwzględni poprowadzenie tramwaju 350-metrowym tunelem wzdłuż ul. Wileńskiej, w okolicy ul. Migowskiej i Morenowej. W rejonie zbiornika retencyjnego przy ul. Wileńskiej zaprojektowane ma być także przejście podziemne dla pieszych. Według założeń koncepcyjnych tramwaj ma biec dalej obok ul. Sobieskiego i  nieistniejącą jeszcze ul. Nową Politechniczną. W al. Grunwaldzką tramwaj ma włączyć się z ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - uzupełnia Niezgoda.

Na fioletowo zaznaczony jest najbardziej prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Miejsca

Opinie (198) ponad 10 zablokowanych

  • Aż się prosi poprowadzić to dalej, przy CH Morena

    i aż do może Alei Budyniowej? To by było coś niezłego, ominięcie całej moreny i przejazd do Wrzeszcza normalnie. To nie, na siłę urzędasy chcą z moreny zrobić węzeł przesiadkowy.

    • 17 3

  • Tunel Bohaterow Getta

    Moze zamiast tunelu na Morenie (w gruncie rzeczy - bez sensu - tam tylko nowa architektura - i w dodatku oddalona od projektowanego torowiska) - lepiej tunel wzdluz ul Bohaterow Getta Warszawskiego a moze tez pod terenem politechniki zeby byla krotsza trasa - bez zaproponowanych wygibasow.

    • 19 2

  • Jantar daleko od jezdni! buahahaha

    przecież te urzędasy to totalni idioci!

    • 6 5

  • Opinia wyróżniona

    (2)

    Przebieg tej trasy jest taki sobie. Na skrzyżowaniu Rakoczego- Jaśkowa Dolina będzie tramwaj tracił sporo czasu, zwłaszcza że na boczny tor nie ma co liczyć.
    Pierwotny przebieg równolegle do Piekarniczej byłby korzystniejszy, bo lepiej skomunikowałby tamtejsze gęsto zabudowane osiedla, a tramwaj nie traciłby za dużo czasu na żadnym skrzyżowaniu do samej Grunwaldzkiej, co zachęciłoby wiele osób do przesiadki na tramwaj.

    • 52 2

    • Tramwaj pod estakadą koło sądu!

      Uparli się na ten tunel. A prościej, taniej i szybciej była by budowa tramwaju wzdłuż Sobieskiego pod estakadą i dalej na południe. Na estakadzie przystanek przesiadkowy ze schodami ruchomymi na dolny przystanek. Tak robią np. w Szwajcarii.

      • 25 0

    • Prawda, a ten tunel w ciągu Wileńskiej to taki miś naszych czasów. Jaskowa/Rakoczego znowu rozebrana...

      Mogę się założyć że przebieg pierwotną trasą by był co najmniej 30% tańszy.

      • 22 0

  • 2 lata projektowania? (3)

    W Chinach projekt takiej inwestycji zabrał by 2 miesiące + realizacja "pod klucz" czyli razem pół roku.

    • 13 9

    • To proponuje przeniesc sie do Chin. Tam postawiono by estakade, bo tak szybciej i taniej, na wysokosci 3 pietra w odelglosci 1 m od twoich okien, nikt nie dyskutowal by z mieszkancami i obroncami przyrody, w parku krajobrazowym wycieto by 5000 drzew, no i inwestycja stala by juz od 10 lat. Chinskie (ale i japonskie i koreanskie) miasta to masakra, betonowe pustynie, nikt sie z mieszkancami nie patyczkuje. Cenie wiec sobie negecjacje spoleczne, bo bez nich powstaly wlasnie chinskie Quadro Towers.

      • 5 4

    • Ten tramwaj jest potrzebny jak najszybciej (1)

      Dwa lata projektowania to jest jakaś kpina, później jeszcze kilka lat na przetarg i może się okazać że będzie tak jak z Nową Jabłoniową która nie powstała do tej pory i nawet nie ma na nią widoków, a też już były projekty z tramwajem. Nie rozumiem co stoi na przeszkodzie w poprowadzeniu tramwaju przez Armii Krajowej, tutaj można skrócić czas projektowania, jedynie parę lat na przetargi by zeszło.

      • 4 3

      • Jaki Pan taki kram

        tak się rozwija Gdańsk pod rządami Dulczessy

        • 5 3

  • Niech miasto wykupi od tych ludzi te mieszkania

    Będzie fajna, klimatyczna ulica z tramwajem, w jak zachodnich miastach. Wartość wzrośnie. Czysty interes dla miasta.

    A dzięki temu unikniemy wielkiej ro...uchy na kluczowym skrzyżowaniu we Wrzeszczu, plus nie wyburzamy kolejnych budynków we Wrzeszczu.

    • 5 11

  • Getta Warszawskiego

    Szkoda mi tej ulicy.....Tam znajdują się bardzo ładne kamienice. Sama ulica jest wąska.
    Tramwaj powinien iść Do Studzienki, ale tam z tego co wiem, chodziło o kamienicę na rogu...
    Ktoś chciał bardzo duże pieniądze za nią i miastu taniej było puścić to przez Getta

    • 31 4

  • Rozmawiać z właścicielami, a nie mieszkańcami

    • 9 6

  • Urzedasy bez szans

    Uzgodnienia w zdiz wloka sie miesiacami

    • 3 1

  • Mikołaj na Święta? To kiedy Nowa Świętokrzyska?

    Tłumaczy się, że lepiej budować po rezerwie od Budynia pod estakadą Rakoczego (wzdłuż Piekarniczej), a ci się uparcie chcą pchać naokoło przez Wileńską. Skopany linia przez Chełm nie jest nauczką?

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane