• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Politechniczna. Miasto wybrało przebieg przez ul. Getta Warszawskiego

Michał Brancewicz
18 grudnia 2019 (artykuł sprzed 4 lat) 
Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego. Miasto wycofało się z wariantu włączenia Nowej Politechnicznej przez ul. Do Studzienki. Obecnie rozważana jest tylko opcja przez Bohaterów Getta Warszawskiego.

Gdańsk wycofał się z budowy ul. Nowej Politechnicznej, zwanej też trasą Gdańsk Południe - Wrzeszcz, przez ul. Do Studzienki. To oznacza, że jeśli trasa powstanie, to tramwaj wjedzie na al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Budowa jest jednak uzależniona od decyzji środowiskowej, która ma zostać wydana do końca roku.



Wierzysz, że Nowa Politechniczna powstanie?

We wrześniu pisaliśmy, że miasto od 2,5 roku czeka na wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy 3,5-kilometrowej Trasy Gdańsk Południe - Wrzeszcz (inaczej zwanej Nową Politechniczną). Co więcej, już 4,5 roku temu wybrany został nawet wykonawca projektu budowlanego - została nim firma Mosty Katowice, która zaoferowała wówczas, że wykona swoją pracą za niemal 2,4 mln zł.

Przez cały ten czas pod uwagę brane były dwa warianty włączenia nowej trasy tramwajowej w al. Grunwaldzką: przez ul. Do Studzienki oraz przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego.

Oba budziły kontrowersje.

Mieszkańcy ul. Bohaterów Getta Warszawskiego nie chcieli, by tramwaj biegł ich ulicą, bo obawiali się wywołanych przejazdem tramwajów drgań i hałasu.

Z kolei przeciwko poprowadzeniu trasy przez ul. Do Studzienki protestowali ci, którzy chcieliby uchronić przed wyburzeniem stojące przy tej ulicy stare kamienice.

W ostatnich dniach miasto wycofało się z pomysłu budowy trasy przez ul. Do Studzienki.

- W wyniku ostatnich analiz stwierdziliśmy, że chcemy, by ta trasa połączyła się z al. Grunwaldzką przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego - przyznaje Włodzimierz Bartosiewicz, szef Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.
Jednocześnie DRMG wysłało do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska ponaglenie w sprawie wydania decyzji środowiskowej dla przebiegu trasy przez ul. Bohaterów Getta Warszawskiego. Ten dokument jest niezbędny do ubiegania się o pozwolenie na budowę.

Pracownicy RDOŚ potwierdzają odebranie tego ponaglenia.

- Decyzja zostanie wydana jeszcze w tym roku - usłyszeliśmy od pracownika wysokiego szczebla w RDOŚ.
Urzędnik nie był jednak w stanie określić, czy będzie pozytywna, czy negatywna.

Prawdopodobny przebieg Nowej Politechnicznej

Pierwsze kadry pokazują trasę tramwaju na Jaśkowej Dolinie na Morenie. Następnie tramwaj zjeżdża w prawo w ul. Wileńską, w kierunku ul. Sobieskiego. Później wjeżdża w ulicę Do Studzienki ale skręca z niej przed skrzyżowaniem z ul. Fiszera, by wjechać w ul. Bohaterów Getta Warszawskiego i następnie w al. Grunwaldzką.


Przypomnijmy. Trasa Gdańsk Południe - Wrzeszcz (nazywana wcześniej Nową Politechniczną) to linia tramwajowa, która ma połączyć Morenę z Wrzeszczem. Wzdłuż niej ma powstać droga rowerowa oraz chodnik. Inwestycja nie zakłada budowy ulicy. Kilka lat temu koszt tego przedsięwzięcia szacowano na ok. 243 mln zł.

Opinie (388) ponad 20 zablokowanych

  • Uff

    Trochę sie uspokoiłem. To nigdy nie powstanie :-)). A swoją drogą ktoś ma chore pomysły.
    Juz byli tacy co chcieli przez Politechnike przekopać koryto rzeki.

    • 4 4

  • (1)

    Nikt z mieszkańców BGW nie zgodzi się na tak absurdalny pomysł. Na tej ulicy prawie co roku deszcze zalewają wszystkie piwnice.
    Równie dobry byłby pomysł by zbudować przy niej
    kryty basen, którego tak brakuje we Wrzeszczu.
    Samochody powyżej 3,5 tony wywołują w mieszkaniach tych strych kamienic takie drgania
    które napawają lękiem i powodują pęknięcia
    i zarysowania ścian i murów. Mam nadzieję że
    Sąd zatrzyma to szaleństwo.

    • 6 7

    • Bo to będzie tramwaj wodny

      Miasto na razie trzyma to w tajemnicy.

      • 1 1

  • Bardzo dobry koncept.

    • 3 5

  • Film beznadziejny

    Nie można było wpisać na filmie nazw ulic?? Ciężko odnaleźć się nie wiedząc skąd startuje i co mija tranwaj

    • 4 1

  • Południe

    Wszystko pięknie, ale dalej południe Gdańska stoi w korkach i warto by było zająć się tamtą częścią Gdańska. Wydaje mi się, ale takie połączenie jest na tą chwilę zbędne. Jest dobre połączenie autobusowe i można na tą chwilę z tego skorzystać. Niestety południowa część trochę kuleje pod względem dostępności tramwajui warto by zacząć ciągnąć tam kolejne nitki, np. w kierunku Kowal, ul. Niepołomickiej itp. ulic.

    • 6 4

  • Dla czego dziennikarze Trójmiasto.pl przekazują informacje a mało kiedy drążą temat? (1)

    Jaka jest faktyczną przyczyną odchodzenia od koncepcji tranzytowego tramwaju z Nowej Bulońskiej (połączenie Południa/Zachodu z Wrzeszczem) na rzecz tramwaju tunelem na Morenę?

    • 8 1

    • Też mnie to dziwi

      Rezerwa terenowa jest od daaaawna. Koszty poprowadzenia pod Rakoczego o wiele mniejsze... Ekspertem nie jestem, ale ten wariant przez Wileńską to chyba x2 plus gigantyczne problemy w trakcie budowy.
      1. Zbiornik retencyjny przy Swissmedzie. Ładnie odrestaurowany, super miejsce do odpoczynku. Tramwaj poprowadzony będzie tak że połowa tego obszaru zostanie doszczętnie okaleczona.
      2. Tunel Wileńska - Miś naszych czasów. By pokonać spore wniesienie ktoś wykombinował by tramwaj puścić w tunel by wypłaszczyć trasę. A koszty? Ktoś się z tym liczy? Okoliczni mieszkańcy chyba nie do końca zdają sobie sprawę jakie niedogodności się pojawią. Hałas hamowania na wzniesieniu zaraz przed zadaszeniem tunelu będzie nieznośny. Warto wspomnieć zlikwidowaniu wielu miejsc parkingowych na morenie
      3. Skrzyżowanie Rakoczego - Jaśkowa Dolina - Już teraz jest ciasno. Bardzo ciasno będzie jak Nową Bulońską otworzą. Cały ruch do centrum będzie przechodzić przez to miejsce.
      Nieopodal węzeł autobusowo-tramwajowy Warneńska byłby przeciążony w godzinach szczytu. Komunikacja miejska jedzie praktycznie jeden za drugim.
      Skręt w Jaśkową dla tramwaju to dodatkowa zmiana świateł. Tak w ogóle to to skrzyżowanie nie tak dawno całkowicie przebudowane za grube pieniądze - teraz miało by być znowu zrujnowane i zbudowane od nowa?
      Widzę już Armagedon w Raporcie Trójmiasta jak budowlańcy zaczną zamykać ten obszar na czas budowy.

      A rezerwa? Gdzie są problemy z jej wykonaniem? Obszar totalnie bez zabudowań kilkadziesiąt metrów od inwestycji.
      A minusy jej przebiegu? Przystanek pod Rakoczego musiał by być ze 200m od przystanku przy Carrefour. Ludzie z Piecek/Migowa musieli by zjechać na Piekarniczą i się przejść ten kawałek pod wiadukt, albo podjechać w górę w okolice Myśliwskiej/Nowej Bulońskiej.
      No i niektórzy ziemianie z moreny mogą mieć pretensje że ktoś ich pominął bo autobus na Jaśkowej ciągle w korku i im za długo do Wrzeszcza się jedzie. Tyle że to absolutnie egoistyczne myślenie.

      • 4 1

  • czyli dodadzą tramwaj do tego co jest

    zamiast poszerzyć drogę i zrobić nowe skrzyżowanie. Argument że rozbudowa dróg nie zmniejsza korków może trafny ale bez rozbudowy dróg czas trwania korków będzie od 6 do 22. No chyba ze to miasto się szybciej wyludni.

    • 2 2

  • tunel

    dobrze że będzie tunel:) to dlatego złomują maszynę która wierciła tunel koło stadionu:)
    kupi się nowa maszynę

    • 1 4

  • Tramwaj donikąd (2)

    Super decyzja - będzie tramwaj donikąd. Trasa w wersji Do studzienki miała przecinać Grunwaldzką i mieć sensowne przedłużenie do Legionów co dałoby nową jakość układu komunikacyjnego. Przyjęta wersja nic nie da bo zakorkuje Grunwaldzką ( 2 skrzyżowania w odległości 150m) a wyburzenia i tak się nie uniknie aby wyprowadzić łuki torowisk w prawo i lewo do Grunwaldzkiej.

    • 6 3

    • a po co jeździć tym tramwajem z Moreny do Dolnego Wrzeszcza? (1)

      ani nie ma tam jakichś specjalnie dużych firm, gdzie pracują ludzie, ani nie ma jakieś wielkiej rekreacji, więc po co?

      najważniejsze jest to, żeby połączyć Morenę i południowe dzielnice z OLIWĄ!
      tam pracują tysiące osób, które jeżdżą komunikacją miejską przez całe miasto z kilkoma przesiadkami, lub stoją w korkach samochodami.

      sama mieszkam na Morenie i dojazd do Alchemii komunikacją miejską ( która nijak jest skoordynowana ze sobą) zajmuje mi ok 50minut...

      • 1 1

      • Masz PKM na Strzyżą.

        • 1 2

  • Tramwajem na Suchanino

    Też byłoby to dobre rozwiązanie. Jeśli chodzi o autobusy, to na przystankach powinny być tablice informujące o czasie oczekiwania na autobus.

    • 2 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane