• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nową Politechniczną w 14 minut z Pl. Komorowskiego na ul. Warszawską

Krzysztof Koprowski
2 lipca 2014 (artykuł sprzed 9 lat) 
Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie. Nowa Politechniczna, niezależnie od przyjętego wariantu do realizacji, wymusi wyburzenie całej pierzei widocznej na zdjęciu po lewej stronie.

Gdy powstanie nowa trasa tramwajowa łącząca Plac Komorowskiego z ul. Bulońską, to dzięki istniejącej już wtedy linii wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej, przejazd między Wrzeszczem i południem Gdańska potrwa 14 minut.



Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej. Trasa tramwajowa, która powstanie wzdłuż u. Nowej Politechnicznej pobiegnie pod wiaduktem, na którym już powstaje trasa tramwajowa z Siedlec na osiedle Morena, a następnie połączy się z projektowaną trasą tramwajową, która powstanie wzdłuż ul. Nowej Bulońskiej.
Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie. Zestawienie wszystkich przystanków planowanych na trasie.
Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście. Szacowany czas przejazdu przez ul. Nową Politechniczną i obecny czas trasą przez Śródmieście.
Biuro Rozwoju Gdańska przedstawiło szkic nowej trasy tramwajowej, która ma powstać w ciągu tzw. ul. Nowej Politechnicznej (czytaj więcej o jej przebiegu). To pierwsza oficjalna prezentacja tego przedsięwzięcia i jednocześnie bardzo wczesny etap planowania. Z tego powodu lokalizacja przystanków, ich nazwy, forma skrzyżowań czy inne, bardziej szczegółowe rozwiązania mogą ulec jeszcze wielu zmianom.

- Chcemy zlecić wykonanie dokumentacji projektowej, w której skupimy się na trasie tramwajowej, bo ul. Nowa Politechniczna jest tak ważna właśnie ze względu na korzyści, jakie da biegnący nią tramwaj. Jesteśmy gotowi na sfinansowanie dokumentacji, ale na samą realizację projektu będziemy ubiegać się o uzyskanie możliwie największego dofinansowania - mówi Marcin Dawidowski, dyrektor Wydziału Programów Rozwojowych Urzędu Miejskiego.

Miasto planuje przygotować dokumentację inwestycji do końca 2015 r. Następnie, pod warunkiem pozyskania środków unijnych, budowa realizowana byłaby najszybciej w 2016 r. i nie później niż do 2020 r.

Dokumentacja miałaby charakter wariantowy, co oznacza, że projektant przygotowałby kilka wizji dla ul. Nowej Politechnicznej, uwzględniając przy tym powstanie wariantu docelowego, czyli dwie dwupasmowe jezdnie wraz z torowiskiem, jak i minimalnego, czyli wyłącznie trasy tramwajowej.

Dopiero potem miasto zdecyduje się na wybór ostatecznego projektu i wykonanie pełnej dokumentacji. Byłoby to więc rozwiązanie podobne, jak z ul. Nową Bulońską, gdzie ostatecznie z wariantu dwóch jezdni i tramwaju, wybrano wariant jednej jezdni i tramwaju.

Sama trasa tramwajowa w ciągu ul. Nowej Politechnicznej ma jednak zdecydowanie wyższy priorytet nad drogą ze względu na koszty, jak i zachęcenie do przesiadki z auta na komunikację miejską.

- Z naszych wstępnych wyliczeń wynika, że czas podróży z pętli Łostowice Świętokrzyska zobacz na mapie Gdańska do przystanku Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska [przez ul. Nową Warszawską - dop. red.] wyniósłby 19 minut, podczas gdy trasą przy Dworcu Głównym PKP wynosi 31 minuty. Gdyby podróż rozpoczęła się z planowanej nowej pętli w rejonie ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej zobacz na mapie Gdańska ten czas uległby skróceniu do zaledwie 12 minut. To bardzo rozsądna konkurencja wobec podróży samochodem - przekonuje Sebastian Zomkowski, zastępca dyrektora Zarządu Transportu Miejskiego ds. przewozów.

Z szacunków ZTM wynika, że już dziś 40 proc. pasażerów z tzw. dzielnic południowych podróżuje w stronę Wrzeszcza, Oliwy i Zaspy. Grupa ta jest na tyle liczna, że kursujące dziś autobusy warto zastąpić bardziej wydajnymi tramwajami.

Jednocześnie układ torowiska w Śródmieściu nie jest w stanie przyjąć większej liczby pojazdów, a Pomorska Kolej Metropolitalna nie będzie w stanie zastąpić tramwaju przez ul. Nową Politechniczną.

- Tramwaj nie będzie konkurencją dla Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. PKM-ka obsługuje bowiem tereny na północy, zaś tramwaj obszary, gdzie PKM nie dociera. Sieć tramwajowa będzie więc komplementarna wobec kolei - dodaje Zomkowski.

  • Odcinek Nowa Bulońska - Trzy Lipy.
  • Odcinek Trzy Lipy - Wileńska.
  • Odcinek Wileńska - Traugutta.
  • Odcinek Do Studzienki - Plac Komorowskiego

Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu. Tramwaj i ruch samochodowy będzie skierowany pod istniejący wiadukt. Dla pieszych i rowerzystów planuje się wykonanie tuneli po obu stronach wiaduktu.
Na nowej trasie tramwajowej o długości ok. 5 km ma powstać dziewięć nowych przystanków, które będą w większości usytuowane na wysokości istniejących odpowiedników autobusowych.

Byłyby to kolejno (roboczo nazwane) przystanki: Nowa Bulońska zobacz na mapie Gdańska (wjazd w ciąg ul. Nowej Politechnicznej z Nowej Bulońskiej), Sąd-Piekarnicza zobacz na mapie Gdańska, CH Morena/GPN-T zobacz na mapie Gdańska, Schuberta zobacz na mapie Gdańska, Wileńska zobacz na mapie Gdańska, Jarowa zobacz na mapie Gdańska, Traugutta zobacz na mapie Gdańska, Miszewskiego zobacz na mapie Gdańska, Droga Czerwona zobacz na mapie Gdańska (następnie tramwaj włączałby się w istniejącą sieć przez Wyspiańskiego i Plac Komorowskiego).

Dodatkowo w przypadku budowy również drogi, powstałyby skrzyżowania z ulicami: Nową Bulońską zobacz na mapie Gdańska, na przedłużeniu ul. Lema zobacz na mapie Gdańska, Trzy Lipy zobacz na mapie Gdańska, Wileńska (poprzez nowy łącznik) zobacz na mapie Gdańska, tzw. Nową Medyków/Smoluchowskiego zobacz na mapie Gdańska, Jarową zobacz na mapie Gdańska, Krętą zobacz na mapie Gdańska (tylko na prawe skręty), Traugutta zobacz na mapie Gdańska, na wysokości dojazdu do posesji ul. Do Studzienki 27-31 zobacz na mapie Gdańska (na prawe skręty), Matejki zobacz na mapie Gdańska, al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska, Uphagena zobacz na mapie Gdańska, Drogą Czerwoną/Białą zobacz na mapie Gdańska, Leczkowa zobacz na mapie Gdańska, Danusi zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty), Saperów zobacz na mapie Gdańska (prawe skręty) oraz Waryńskiego zobacz na mapie Gdańska.

Budowa trasy tramwajowej będzie oznaczała, że na odcinku Wyspiańskiego-Miszewskiego tramwaj będzie wbudowany w jezdnię (na wzór al. Hallera zobacz na mapie Gdańska czy ul. Mickiewicza zobacz na mapie Gdańska), aczkolwiek urzędnicy skłaniają się do organizacji ruchu zabraniającej wjazdu na torowisko.

Na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką zobacz na mapie Gdańska tramwaje będą mogły nie tylko pojechać prosto, ale i (jeśli okaże się to możliwe z technicznego punktu widzenia) włączyć się w biegnące nią torowisko. Wiadomo jednak, że skrzyżowanie to nie będzie przebudowane na wyspę centralną.

Przejazd pod torami kolejowymi zobacz na mapie Gdańska zostanie natomiast przeznaczony wyłącznie dla tramwajów i samochodów. Piesi i rowerzyści (droga rowerowa jest przewidziana na całym biegu ul. Nowej Politechnicznej) mieliby do dyspozycji dwa nowe tunele, zbudowane obok istniejącego przejazdu.

Wstępny szacowany koszt budowy samej trasy tramwajowej (bez ulicy) wyniesie ok. 144 mln zł, na co składają się 22 mln zł potrzebne do wykupu gruntów oraz 2 mln zł na wyburzenia budynków i przesiedlenia mieszkańców.

  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.
  • Zobacz elewacje, wnętrza oraz detale kamienic przy ul. Do Studzienki, które będą wyburzone.

Czy budynki wzdłuż ul. Do Studzienki powinny być wyburzone?

- Budowa wymusi wyburzenia sześciu budynków mieszkalnych, siedmiu mieszkalno-usługowych, dwunastu handlowo-usługowych oraz dziewięciu innego typu (w tym garaże). Łącznie w budynkach przeznaczonych do wyburzenia zameldowanych jest 131 osób, które zamieszkują 58 lokali - wylicza Edyta Damszel-Turek, kierownik zespołu urbanistycznego Wrzeszcz w Biurze Rozwoju Gdańska.

Wyburzenia starych budynków budzą sporo kontrowersji. Ul. Do Studzienki, po zupełnie niepotrzebnej rozbiórce kamienic przy ul. Jana z Kolna, jest bowiem jedną z ostatnich ulic, która posiada obustronne miejskie pierzeje. Na nieszczęście dla tych kamienic, nie są one objęte ochroną, gdyż od lat przewiduje się poszerzenie korytarza komunikacyjnego. Dodatkowo, jeden z budynków czeka już tylko na rozbiórkę - ma zamurowane okna i wejścia.

- Dołożymy wszelkich starań, aby wyegzekwować prawną ochronę obiektów przy ul. Do Studzienki. Ustawa o ochronie zabytków podkreśla, że jeżeli obiekty wykazują wartość historyczną, artystyczną czy naukową, a ich zachowanie leży w interesie publicznym, to są zabytkiem niezależnie od tego, czy znajdują się w jakiejś ewidencji, rejestrze czy nie - zapowiada Tomasz Korzeniowski, prezes gdańskiego oddziału Towarzystwa Opieki nad Zabytkami.

Czy zatem istnieje alternatywa wobec burzenia? Wojciech Chmielewski, architekt i historyk sztuki, uważa, że tak. Proponuje on poprowadzenia tramwaju przez podwórza kamienic oraz między kamienicami a zabudowaniami Politechniki Gdańskiej.

- Warto rozważyć wykorzystanie zaplecza podwórzy kamienic przy ul. Do Studzienki. Miejsca jest tam na tyle dużo, aby poprowadzić torowisko tramwajowe. Na odcinku bliżej al. Grunwaldzkiej, jedną nitkę tramwaju można natomiast skierować przez ul. Do Studzienki, zaś drugą "zapleczem" kamienic lub obie nitki skierować na ul. Do Studzienki. Na końcowym odcinku ul. Do Studzienki tramwaj wpuszczony byłby w jezdnię wraz z autami, choć te powinny być raczej kierowane na sąsiedni układ uliczny, a przede wszystkim zostawać na parkingach typu Park&Ride na górnym tarasie.

Innym rozwiązaniem, chroniącym budynki, ale zwiększającym ruch na sąsiednich ulicach oraz prawdopodobnie utrudniającym organizację ruchu na skrzyżowaniu z al. Grunwaldzką, byłoby przekształcenie ul. Do Studzienki w deptak (z przejazdami przez niego do posesji na wzór ul. Pomorskiej zobacz na mapie Gdańska) na odcinku od ul. Fiszera do Traugutta zobacz na mapie Gdańska.

Pozwoliłoby to podnieść warunki życia mieszkańców kamienic, które nie są objęte wyburzeniami. Jednocześnie dałoby to szansę na stworzenie atrakcyjnej przestrzeni dla pieszych spacerujących w stronę nieco zapomnianego Parku w Królewskiej Dolinie zobacz na mapie Gdańska.

Nowa ulica jednojezdniowa powstałaby wzdłuż kampusu Politechniki Gdańskiej, zaś deptak od niej oddzielałoby torowisko tramwajowe. Na odcinku od ul. Fiszera/Matejki, ul. Do Studzienki byłaby deptakiem z dopuszczeniem ruchu tramwajowego i autobusowego, zaś ruch samochodowy przekierowany byłby w stronę ul. Fiszera-Bohaterów Getta Warszawskiego z nowym skrzyżowaniem i przejściem dla pieszych zobacz na mapie Gdańska, które byłoby rekompensatą za zlikwidowane, i mimo obietnic nieodtworzone, przejście przy Teatrze Miniatura zobacz na mapie Gdańska. Byłoby to też prostsze skrzyżowanie z al. Grunwaldzką od tego, które powstanie po dołożeniu poprzecznego ruchu tramwajowego do istniejącego Do Studzienki-Grunwaldzka-Miszewskiego.

Oba warianty zostały jednak już na wstępie odrzucone przez BRG.

- Wyburzenia są niezbędne, nawet jeżeli teraz nie powstanie droga. Nie rezygnujemy docelowo z układu drogowego. Ponadto sąsiednie ulice nie są w stanie "przenieść" tego ruchu. Analizowaliśmy kilka wariantów przebiegu i obecny wariant wybraliśmy jako najlepszy - ucina dyskusję Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska.

Czytaj też: Plany rozbudowy układu komunikacyjnego. Dokąd mogą pojechać tramwaje?

Miejsca

Opinie (236)

  • (5)

    Oczywiście św. przepustowość nadal rządzi w BRG. Robią tramwaj, ale autostradę też chcieliby zrobić, bo się model transportowy nie spina. Ja bym proponował do komputera wrzucić od razu 1,5 tys. aut na 1 tys. mieszkańców.

    • 57 22

    • 1500 aut na 1000 mieszkańców... (1)

      ... to założenie bliższe prawdy niż liczenie na to, że ludzie mieszkający w centrum będą się masowo przesiadać z aut do komunikacji miejskiej, którą z punktu widzenia zmotoryzowanego praktycznie nigdzie nie da się sprawnie dojechać. Na własnym przykładzie: mieszkam i pracuję we Wrzeszczu, specyfika pracy nie pozwala mi dojeżdżać na rowerze, mimo że bym chciał. Propozycje komunikacji miejskiej to 25-30 minut w tym do 10 minut piechotą, bo najbliższe przystanki są oddalone 600 metrów. Samochodem w porannym szczycie dojeżdżam w 5-7 minut (przy niespełna dwukrotnie wyższym koszcie niż w przypadku biletu sieciowego) i to w zasadzie zamyka temat.

      • 1 0

      • 5-7 minut autem w szczycie???

        nie rozumiem dlaczego nie chodzisz piechotą...

        i jak specyfika pracy nie pozwala dojeżdżać rowerem na tak krótkim dystansie??
        brak parkingu, szatni, mobilność w trakcie pracy?? przecież nawet się nie rozgrzejesz a już będziesz na miejscu nie jadąc dłużej niż autem...

        • 0 0

    • BRG to beton z komuny

      Zamiast puścić tramwaj wzdłuż płotu PG, a ul. do Studzienki zostawić w obecnej postaci, to wyburzą pół ulicy, postawią ekrany i może jeszcze podziemne przejścia. Co za tłuki, już się nigdzie tak nie projektuje... Niszczą nam miasto te debile

      • 28 4

    • zgadzam sie

      w BRG to komunistyczne umysly siedza. skoro bedzie tam tramwaj to 2 pasy ruchu w dwie strony sa zbedne. szersze drogi powoduja zwiekszenie ruchu ulicznego a nie zmniejszenie. wielkim usprawnieniem bylyby nawet zatoki autobusowe, bo to ich brak generuje korki na sobieskiego

      BRG precz!

      • 27 9

    • idą z (nomen omen) Duchem czasu

      będą samochody google'a, więc każdy może mieć i po 3 takie, żeby jednocześnie po mieście się kręciły

      • 16 3

  • nowa politechniczna

    to jakiś koszmar ,zniszczą wąwóz,ptactwo, zanieczyszczą jeziorko, A gdzie są nasi kochani ekolodzy?

    • 1 3

  • Barbarzyńcy z Biura "Rozwoju" Gdańska (1)

    Czytam o tym planie (tory tramwajowe od pl. Komorowskiego przez ul. Wyspiańskiego itd.) i wlos mi się jeży. Już dzisiaj domy (w tym XIX- wieczna, piękna kamienica należąca o lat 20-tych do mojej rodziny) drżą w posadach wskutek ruchu ciężkich pojazdów, ścieżka rowerowa zeżarla spory kawal chodnika, stare lipy i szczątki zieleni zapewne okażą się w nowym planie zbyteczne, trawniczek przed kamienicą (należący do nieruchomości)zniknie "jakoś tak" (podobnie jak "jakoś tak" tzw. Miasto stalo się "wlaścicielem' sporego pasa ziemi, także należącego do nieruchomości) od strony ul. Danusi oraz części placyku na rogu Danusi i Wyspiańskiego. Warto też pamiętać o pięknych starych willach ( często znakomicie odrestaurowanych) przy cichych obecnie uliczkach Saperów czy Kubacza. Czemu kawal pięknego, starego Wrzeszcza ma być bezmyślnie zniszczony? Z jednej strony - stylowa , zapewne kosztowna rewitalizacja ul. Wajedloty, z drugiej - zniszczenie ul. Wyspiańskiego i Do Studzienki. Zdumiewające myślenie! Czy naprawdę dla rzekomych "14 minut skracających dojazd itp" warto wykonać ten barbarzyński zabieg? Czy pomyslodawcy przespacerowali się kiedyś uliczkami i ulicami starego Wrzeszcza, czy widzieli je "na wlasne oczy" zamiast wykresów na mapie, czy w ogóle ROZUMIEJĄ co to jest piękna architektura, historia, tkanka starego miasta? OGLASZAM ALERT: MILOŚNICY STAREGO GDANSKA, LUDZIE KULTURY, WSZYSCY, KTÓRYM TO MIASTO NIE JEST OBOJĘTNE - NIE POZWÓLCIE NA NISZCZENIE TEGO, CO W NIM JESZCZE POZOSTALO Z DAWNEJ ŚWIETNOŚCI!

    • 4 3

    • Zgadzam się

      z przedmówcą. Jesteśmy barbarzyńcami, kundlami, bez przywiązania do ziemi i kraju (mieszkańcy Pomorza), więc nie szanujemy otoczenia.

      • 1 1

  • JESTEŚMY UBODZY

    po wojnie Gdańsk wyglądał jak jedna wielka ruina. Mamy tak mało zabytków, a jednak na rzecz tramwaju chcemy burzyć. Architekt mówi o alternatywie - może jednak???

    • 1 5

  • Najbardziej obawiam się gdzie przesiedlą ta Rumunię i inną patolnie z baraków i kamienic pokazanych na zdjęciach... (1)

    Oby nie do Gdańska-Południe, niech "dogęszczą" Wajdeloty i okoliczne, w kupie będzie im raźniej.

    • 1 19

    • Myślę, że mieszkańcy tych kamienic nie zgodziliby się na przeniesienie na jakieś peryferia za obwodnicą a jeśli faktycznie ich tam przesiedlą powinni dużo dopłacić

      • 1 0

  • Przesada (1)

    Gdansk jest juz na tyle dobrze skomunikowanym miastem ze te linie tramwajowe sa tak na prawdę zbędne. Przesiedlenie tylu ludzi i wyburzenie ich budynków mieszkalnych wiąże sie z kolejnymi ogromnymi kosztami. Łatwo mowić to ludziom którzy zarobią na tym ogromne pieniądze ale dla wielu tych mieszkańców wiąże sie to z kolejnymi trudnościami. W tych starych budynkach mieszkają zazwyczaj osoby starsze zamieszkujące tu od dawna lub niezbyt bogaci.

    • 5 4

    • w końcu jacyś normalni ludzie się wypowiadają, a nie fani zżerania hamburgera w samochodzie

      • 1 2

  • to jakas chora wizja...widzę że dla p. Piskorskiego ważniejsze są same wybużenia niż mieszkańcy!!!

    dlaczego nie można zachować tej pięknej tkanki ? Po co nam kolejne ulice z pierdzącymi samochodami? Chcecie mieszkać w smrodzie? Pięknie ...drogowcy żądzą !! Więcej dróg abyśmy mogli zajeździć, zarżnąć miasto !! Wszystkim zwolennikom tej rozbudowy proponuje zakupić działki przy samej obwodnicy gdzie hałas dochodzi do 80 dB lub nad Grunwaldzką mp. tz Wysepkę. Będziecie zadowoleni ! !
    Tramwaj powinien koło ul. Białej przed mostem wskoczyć w tunel, / lub za mostem / i wyjść między ul. Do Studzienki a Politechniką. Dlaczego w takim austriackim Graz można zachować tkankę miejska i wprowadzać komunikację ekologiczną ? Co tu mówić miasto ma pieniądze z UE na rozwój komunikacji ekologicznej a pod tą przykrywką robią drogi. Dlaczego ścieżki rowerowe skaczą jak piane z jednej strony ulicy na drugą? Jak ktoś jechał takim zygzakiem to marnuje więcej czasu na stanie przed światłami niż na jazdę. To jest chory rozwój i niecudaczne projektowanie. Projektują ekonomiści i politycy.
    Jestem przeciwny !
    arch.

    • 2 2

  • teraz wiem dlaczego Gdańs z roku na rok jest brzydszy (8)

    nikt nie ratuje starych kamienic, parków; najlepiej wyburzyć zaorać , wyasfaltować; a potem się dziwicie że w Gdańsku same imitacje a w Gdyni dom ma 80 lat jest oryginalny i jest zabytkiem odnowionym;
    SZKODA MI STAREGO HISTORYCZNEGO GDAŃSKA ......

    • 53 20

    • zuza, wyprowadź się do Gdyni np. do infobotoksu (7)

      • 12 14

      • mieszkam w Gdyni od urodzenia (6)

        i nie mam bielma na oczach i widzę jak Gdańsk z roku na rok jest dewastowany, zabytki niszczone , przejdź się na dolne miasto w Gdańsku, albo wyjedz poza trasę dla turystów , przejdź się za Urząd Skarbowy ul.Rzeźnicka albo w okolice Muzeum Narodowego i powiedz szczerzę ładnie tam jest , zaprowadził byś tam wycieczkę , znajomych ?
        Nie chodzi mi o obrzucanie sie błotem tylko stwierdzam fakt , stare domy należy ratować , jak w innych krajach; na pewno zwiedzałeś/łaś świat, i co?, fajnie było ? chodzić po starych zabytkowych dzielnicach - przyznaj, w Gdańsku też tak mogłoby być, tylko urzędnicy nie powinni burzyć !!!!!!!!!!!!!
        A tak w zeszłym roku Spichlerz rozebrali , w tym do ul.Studzienki .....
        i co dalej.......

        • 13 4

        • Zuza

          A Ty prowadzasz turystów na Morską, Śląską czy Jana z Kolna?

          • 0 0

        • zuza, (2)

          jak już mieszkasz w Gdyni i nie masz, jak piszesz, bielma na oczach zajmij się proszę Twoim gdyńskim Meksykiem i Pekinem.

          • 4 3

          • co za skarkazm... (1)

            skoro Wrzeszcz jest dla ciebie Meksykiem lub Pekinem , no cóż szkoda że Gdańsk ma takich mieszkańców, o gustach się nie dyskutuje .....

            • 4 2

            • Dokładnie.

              Jacy mieszkańcy, taki prezydent. Jaki prezydent, takie zarządzanie. W Sopocie i Gdyni na szczęście nie mają miejsca podobne dantejskie sceny. Niech Gdańsk da żyć zabytkom.

              • 2 2

        • powiedzmy sobie szczerze (1)

          przed wojna Gdansk to byla gleboka prowincja. Chocby nie wiem jak "konserwowac" te budy z lat 20-tych (caly Dolny Wrzeszcz, Stary Chelm itp), to wygladu nie bedzie mialo... Tym bardziej nie ma sensu zachowywanie starych szauerow- oficyn, ktorych pelno w miescie np. w Srodmiesciu, (tez Orunia, Letnica itd). Co innego secesyjne budynki Wrzeszcza.
          W takiej sytuacji lepiej jest nowe budowac -byle z sensem, tworzac nowoczesne szerokie ulice i nowe pierzeje.

          • 2 8

          • tylko że właśnie na tej ulicy jest parę ciekawych kamienic do wyburzenia

            owszem, kilka starych bud też stoi - powinni wyburzyć te zgliszcza, ale zostawić perełki. a tu chcą wszystko zaorać i zrobić drugą Żołnierzy :(

            • 2 4

  • Masakra

    A ja mieszkam na Wyspiańskiego i nie podoba mi ta koncepcja,ze przez moja ulice ma isc tramwaj,nie dosc ze od ciezarówek cała chałupa sie trzesie i pękaja sciany to na dodatek jeszcze chałasujacy tramwaj.. Pierw niech miasto zacznie wzmacniac domy obok których ma iść linia tramwajowa,nasza kamienica ma ponad 100lat i kolejne drgania tylko narusza jej stan..

    • 5 5

  • MIEJSKIE PSUJE ZNóW W AKCJI

    Jednotorowo odcinek po ulicy Do Studzienki od skrzyżowania z ul. Matejki do Traugutta dalej poza kolizją dwutorowo dodatkowo ruch samochodowy po tej samej nawierzchni. Pierwszy budynek z zamurowanymi oknami do wyburzenia. Pozostałe do remontu.
    Czy dzisiaj jakikolwiek rzemieślnik jest w stanie stworzyć takie balustrady, drzwi ze snycerką, okna z witrażami , drewniane schody, balkony etc. - NIE. Więc należy to chronić i eksponować tak jak to robią w Sztokcholmie.
    Za chwilę wysmażą dwupasmówkę z ekranami a człowiek będzie miał tylko do wyboru żyć w gettcie albo biegać tunelami po schodach w górę i w dół.

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane