• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • Robcie Kartuską

    Przychylam się do opini mieszkanki Kaliny. Jeżdzę codziennie z i do pracy. Dojazd z Gdańska do Kokoszek zajmuje 1,5 godziny a nawet 2. W autobusach klimatyzacji nie włączają, bo oszczędzają, a są "aż" 4 maluteńkie okienka na długi przegubowy autobus. Za to pan kierowca ma u siebie w kabinie okno otwarte na rozcierz. My pasażerowie możemy po prostu mdlęć z duchoty, przecież to nikogo nie obchodzi.

    • 0 0

  • Korki nie tylko tu

    Ja natomiast radziłabym się przyjrzeć ul. Kartuskiej, bo Słowackiego jest zakorkowana na odcinku od Grunwaldzkiej do Niedzwiednika. Natomiast Kartuska zakorkowana jest cała. Od rana do nocy. Bo w nocy przy przychodni Jasień, przy zjezdzie z Armii Krajowej (tego przedłużonego odcinka) przy Auchan są również włączone światła. Zamiast włączyć pulsacyjne pomarańczowe wieczorem. Ktoś kto wymyślił podporządkowanie Kartuskiej to chyba nigdy tamtędy nie jechał. Życzę władzom miasta jazdę tą ulicą choć przez tydzien.
    Wszystkiego najgorszego

    • 0 0

  • Gdańsk = prawdziwy rozwój! (17)

    Gdynia = mydlenie oczu!

    • 5 1

    • jejku znów musisz leczyć kompleksy? (4)

      1. Przecież t nic nie ma o Gdyni!

      2. Gdynia dwa miesiące temu oddała już do użytku to o czym jest mowa w tym artykule.

      • 0 1

      • hahaha (2)

        Pracuję w Gdańsku, w 95% z gdańszczanami.
        Jak do tej pory, każdy z którym rozmawiałem na temat poruszania się po mieście i inwestycji twierdził że Gdańskowi brakuje przynajmniej 10-20 lat do Gdyni.
        A Adamowicz jest uważanych przez nich za człowieka, który nie potrafi zarządzać nawet własnym ogródkiem, nie wspominając o potężnym mieście z możliwościami jakim jest Gdańsk.

        • 1 0

        • potężnym mieście??? gdzie dają taki dobry towar?

          • 0 1

        • Wszedzie dobrze gdzie nas nie ma

          Skad gdanszczanie wiedza czy sa problemy w Gdyni czy nie? Wbrew pozorom ona ma swoje.
          A swoja droga im wieksze miasto tym wieksze problemy. W Kartuzach nie stoi sie w korkach.

          • 0 0

      • on caly czas mysli , ze jak napisali w internecie to od razu zbuduja :D

        HAHAHA, za 10 lat moze powstanie

        • 0 0

    • Gdańsk - Gdynia

      Kazdy mydli oczy ile tylko moze i kazdy sie rozwija na tyle na ile potrafi, mozna wytykac bledy zarówno Gdyni jak i Gdańskowi, oba miasta maja tez swoje zalety, ja nie rozumiem tej wojny, przeciez wiadomo jest ze wieksze szanse na metropolie ma Trójmiasto niz sam Gdańsk czy sama Gdynia, wspólnie bylibyśmy siła, ale nieee polak potrafi...wolimy gnic od srodka, wg mnie to przykre, Trójmiasto powinno być jednością, miasta powinny sie wspierac i współpracować ze soba, a nie patrzec tylko co tu wytknac sasiadom i gdzie psy powiesic..bleee

      • 0 0

    • No bo obecnie mając

      swoich kolegów w rządzie i Urzędzie Marszałkowskim, to już by była totalna klęska organizacyjna, aby załatwiając Gdańskowi dodatkowe 3,5 mld., których sie nie spodziewali - nic z tego nie wykorzystać:)))
      Może za uszy uda im się wyciągnąć tych nieudaczników z zapaści:((

      • 0 0

    • (5)

      heh a to mnie rozbawiłeś. Słyszałeś o trasie Kwiatkowskiego, o wieżowcach na skwerze? Najdroższe inwestycje w całym trójmieście po za oczywiście stadionem Baltic Arena którego nie widać.

      • 0 0

      • (4)

        proszę ja Ciebie.... Kwiatkowskiego budowano tylko 30 lat !!!! a te wieżowce to największa głupota. pasują tam jak świni siodło... wszędzie niska zabudowa i 2 wieżowce.... super... i wieżowców nie robi miasto Gdynia tylko prywatny deweloper wiec jaka tu zasługa Gdyni? a i mówisz najdroższe? to ja przytoczę parę innych droższych lub porównywalnych : 1. Baltic Arena przez Ciebie wspomniana - jedź i zobacz czy nic się nie dzieje.... cały czas wywożą gruz i wysiedlają osoby które tam mieszkają. w Grudniu maja palować teren.
        2. trasa W-Z która za 2 lata ma dojść do obwodowej. 3.tramwaj na Chełm. 4.hala widowiskowo-sportowa na granicy Gdańska i Sopotu. 5. rozbudowa portu lotniczego Rębiechowo. w Planach jest jeszcze ECS, trasa Sucharskiego obwodnica, południowa obwodnica Gdańska i powyższa nowa Słowackiego

        • 0 0

        • 30 lat budowy Trasy Kwiatkowskiego... (2)

          ... skoro tka bardzo chcesz uwidocznić różnice w zarządzaniu Gdynią a Gdańskiem to właśnie udało ci sie to BARDZO dobrze - 30 lat temu Gdynia planowała już taką drogę....a była o wiele mniejsza niż obecnie - liczy sie myślenie perspektywiczne

          z tymi wieżowcami to taki sam argument jak z Areną... ani wieżowce to zasługa Gdyni ani też nagły pęd do budowy Areny nie jest zasługą Gdańska bo to zasługa Euro2012 - bez tego w Gdańsku jeszcze dłuuugo nic takiego by nie powstało

          daj spokój z tym wyliczaniem - takie porównania robi sie tylko i wyłącznie dla leczenia swoich kompleksów - trójmiasto jest jedno

          • 0 0

          • heheheheheheheheh i hohohoho end hihihihiih

            w gdyni nie ma gdzie postawic Baltic bo nie wiadomo czy szprotami za 2 lata nie bedzie smierdziec, pozatym gdyni nawet w prognozie pogody nie pokazuja tylko gdansk/sopot, gdynia sie rozwija ale w exporcie sledzi i Burki na Faso duzo tu wymieniac dlaczego gdyni nie uwzgledniaja w projektach najwiekszych inewstysji tylko gdansk ma takie mozliwosci ?

            • 0 0

          • Qfajek - zdecydowanie masz rację

            gdy zmieniły się władze i partie prace nad estakadami w Gdyni ruszyły. Gdy jeździłem do liceum oglądałęm przez cztery/pięć lat jak kończyli tą inwestycję.

            Na prawdę cieszę się, że Gdańsk zbuduje trasę Sucharskiego i inne rzeczy - na prawdę!

            Zbyt wielu tu frustratów i narwańców

            • 0 0

        • jak już tak wyliczasz, że wieżowce w Gdyni to nie inwestycja Gdyni - zgadzam się w 100%, ale tak samo, port lotniczy w gdańsku - inwestorem jest przedsiębiorstwo PPL (Polskie Porty Lotnicze)
          Co do trasy Kwiatkowskiego, to niestety nikt z obecnych nie miał wpływu na to że zaprzestano budowy, z powodu zmian ustrojowych w Polsce, a od momentu wznowienia do zakończenia minęło około 7 lat. A trasa WZ to niby ile lat jest budowana, 20?
          PS. Abstrahując od wszystkiego uważam, że powinniśmy doprowadzić do bardzo ścisłej współpracy naszych miast w możliwie dużej liczbie dziedzin. Wtedy będzie silne trójmiasto. Uważam, że razem byłoby dużo łatwiej. Szkoda, że ta współpraca jak na razie się nie bardzo układa. Oby to się poprawiło. Tego życzę wszystkim trójmiastowiczom.

          • 0 0

    • Koleszko od mydlenia - w Gdańsku dużo się opowiada, pisze, mówi a mało widać potem (1)

      jak poprawiali Kartuską to porobili wysepki co spowodowało, że jest gorzej niż było ...

      czytałeś tu artykuły o przebudowie ulicy Polskiej w Gdyni? Kiedyś chyba coś raz napisali - a to już się tam u nich w Gdyni dzieje a jak skończą to na prawdę poczujesz, że my tu w Gdańsku to jesteśmy w 'czarnej dupie' ... po prostu ...

      • 0 0

      • trafiles sedno sprawy :)

        • 0 0

    • WOLNE MIASTO GDANSK

      SZYBKIE MIAST GDYNIA

      • 0 0

    • "Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka."
      coś więcej dodać ?

      • 0 0

  • Nareszcie coś drgneło !!!

    Budować !!! i nie przejmować sie tubylacami czy sklepikarzami.

    • 0 0

  • korek (6)

    Najbardziej zakorkowana ulica jest Spacerowa korek na całej długosci .
    we wtorek korek sięgał od Oliwy przez Spacerowa aż do Chwaszczyna w godzina 15-20 i wladze miasta tego nie widzą ,a osiele sie rozrasta mieszkańców przybywa .

    • 0 0

    • Osowianie protestowali to maja (3)

      Protestowaliscie przeciw przebiegowi trasy leborskiej przez Osowe (ktorej budowa wiazala sie ze Spacerowa) to teraz nie marudzcie. Kocham takich: u mnie wieksza droga?
      Nie moze byc, toz to Sodomia i Gomoria, ale w innym miejscu dla naszych samochodzikow jak najbardziej.

      • 0 0

      • Osowanie nie protestowali (2)

        Protestowała mała grupka. A cierpią wszyscy. To rządzący dali ciała , że przestraszyli się paru egoistów. Zapewniam, że gdyby zrobić referendum w Osowej czy budować trasę Lęborską to 95% powiedziałoby tak.

        • 0 0

        • macie za swoje że ich nie spacyfikowaliście (1)

          dla mnie powinna być transakcja wiązana: albo TL przez osowę albo brak jakichkolwiek inwestycji drogowych na tym terenie przez najbliższe lata. Miasta nie stać na to by budować 2-pasmową arterię, by jakiś bogaty dupek mógł jeździć z pracy do domu i vice versa

          • 0 0

          • spacyfikowaliście??

            A co mieszkańcy są od pacyfikowania innych?? Od tego jest władza, by umiała odróżniać normalną większość od krzykaczy. A jak ma problem to niech referendum zrobią lub chociaż sondaż za parę groszy. Normalni ludzie ciężko pracują i nie mają czasu na igrzyska. To emeryci mają dużo czasu na protesty itp.
            Trzeba się przyzwyczaić, że dla dobra ogółu konieczne są wyrzeczenia. Na dole nowa Słowackiego, a na górnym tarasie SKM pod oknami, ale warto by wszystkim żyło się lepiej.

            • 0 0

    • wczoraj był wypadek na Pomorskiej, stąd wiekszy od codziennego korek,

      na Slowackiego także

      • 0 0

    • A wina leży...

      w światłach przy CH Osowa oraz małej przepustowości w Oliwie.

      • 0 0

  • To nie żadna zbrodnia na mieście !!!!

    To nie żadna zbronia na mieście, a to co mówi pan Tomasz Lewski, to stek bzdur !!!!

    Jeśli ta ulica nie powstanie to port lotniczy nie będzie miał prawa się rozwijać, a cały wrzeszcz, morena, niedźwiednik, matarnia, banino. miszewo, zaspa, przymorze, brzeźno zostaną pozbawione komunikacyjnego porządku.

    Zawsze ktoś musi powiedzieć, że jemu to nie odpowiada, ze sie nie podoba, ale liczy się dobro ogółu i rozwój, który jest nieunikniony w 3mieście.

    Kto nie idzie do przodu, a stoi w miejscu ten się cofa !!

    Pozdrawiam

    P.

    • 0 0

  • A nie lepiej zrobić Słowackiego i Partyzantów jednokierunkowe? (3)

    poszerzyć tylko odcinek Słowackiego od Niedźwiednika do ul. Srebrniki?

    • 0 0

    • sprzedam ci 100 metrowe mieszkanie na Partyzantow za 8 000 zl za metr (1)

      i mozesz tu mieszkasz jak chcesz i sluchac rajdow nocnych, a w dzien nie moc otworzyc okien.

      EGOISTO, pomysl o tysiacach ludzi ktorzy tu mieszkaja.

      Na Grunwaldzkiej jest choc 20 metrow od ulicy do domow, a tu.... tuz na dole pod oknami glowna.

      pomysl poroniony i nie przejdzie!!!

      • 0 0

      • Ale przy tym fragmencie Partyzantów gdzie będzie przebiegała nowa trasa nie ma zbyt wielu domów, głównie są jakieś siedziby firm, baraki, urząd miejski. Jest kilkanście starych domów, ale to na pewno nie są tysiące ludzi, tylko raczej dziesiątki. Chyba niezbyt dokladnie przeczytałeś artykuł (stronniczy zresztą). Widać że pan Tusk bardzo stronniczo wypowiada się przeciwko nowej drodze i nawet zdjęcie które zamieścił nie przedstawia wcale tego odcinka Partyzantów który ma być zamieniony na trasę szybkiego ruchu. A podobno dziennikarze powinni być bezstronni ;-(

        • 0 0

    • pare lat temu byl rozwazany taki wariant, nawet pismaki o tym sporo pisalay. Ciekawe czemu ten pomysl upadl

      • 0 0

  • spoko angela merkel wam wybuduje wszystko juz niedlugo

    W gdansku niemiec zabiera naszym domy NAWET KIBLE jak osetyncy

    • 0 0

  • Swoją drogą...

    Swoją drogą teaz widać, że trasa Nowa Abrahama nie byłaby tak bez sensu, bo odciążyłaby Słowaka na odcinku od nasypu do ul. Grunwaldzkiej, bedąc jednocześnie skrótem do Oliwy....

    Ale w gazetach napisali inaczej...

    • 0 0

  • Zaczyna się kampania medialna

    Pan Tusk (Michał) ma szajbę na punkcie kolei metropolitalnej i teraz zaczyna się medialny ostrzał konkurencyjnych inwestycji z listy kluczowych projektów ogłoszonej niedawno przez MRR (chyba...). Chodzi o to, że unijne dofinansowanie jest zapewnione dla każdej inwestycji (tram na Nową Łódzką, SKM do Śródmieścia, Trasa Słowackiego i TKM) ale nie będzie pieniędzy po stronie miasta, tak więc kiedy przyjdzie do realizacji zaczną się wzajemnie "pożerać".

    Wniosek: za wczasu trzeba zacząć ludziom sączyć propagandę w stylu autostrada przetnie Wrzeszcz na pół, wrócą Niemcy i zgnią miliony. Nie zdziwię się, kiedy za jakiś czas pojawi się artukuł w stylu, że Pan Henio z ulicy Łódzkiej będzie miał utrudniony dojazd do sklepiku z wiaderkami, więc tramwaj na Łostowice jest niepotrzebny i dla porównania dołożyć fotkę jak linia tramwajowa podzieliła Zaspę na 2 części. Oczywiście za czasów PRL.....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane