• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • budować nie gadać (1)

    Jest coś co nazywa się pro publico bono - Gdańsk jest dużym miastem, rozwija się stąd potrzebna lepsza infrastruktura. Tak to już jest: duże miasto-dużo samochodów, dużo dużych ulic... Jak ktoś lubi ciszę to zapraszamy do lasu, na wieś, do mniejszego miasta...
    Proszę się przejechać po Europie i sobie porównać.

    • 1 0

    • w Europie przestrzega się norm hałasu, a u nas nie

      • 0 0

  • a ja mam dosyć stania w korkach na Słowackiego! od tylu lat mówi się o przebudowie Słowackiego i jest mi już naprawdę obojętne jak to zrobią, byleby zrobili!

    • 1 0

  • Tusk pisz co chcesz tylko nie o gdansku i ulicach bo nie wyrobie...

    zanim doczytałem do końca, doszedłem do wniosku że ten artykuł musiał pisac michał tusk. poznałem po kompletnym braku znajomości gdańskich ulic, jak jakis czas temu napisał jak objechać korek to boki zrywac tka trasa że nigdzie by sie nie dojechało , a teraz proszę bardzo podwale oddziela centrum od dolnego miasta. brawo!!!!!

    • 0 0

  • ekrany (7)

    oby tak "piekne" jak w Redlowie! oby, oby! sa wspaniale, cudowne, po prostu chce sie na nie ciagle patrzec. ciagle!

    • 0 1

    • A wandale będą mieli co gryzmolić (4)

      • 0 0

      • (3)

        Tagi Tagi Tagi jak w Los Angeles lub Nowym Jorku :D ojj zapewniam Cię że postaramy się o to żeby było ich jak najwięcej :D

        ... wszystkie sciany - czyli niszczenie mienia dlaczego zaden frajer tego nie docenia?

        • 0 1

        • psią kupe na trawniku też doceniasz? (1)

          ... a przecież to sztuka nowoczesna... i ekologiczna

          jest podstawowa zasada której jak widać w domu cie nie nauczyli - nie twoje NIE RUSZAJ!

          • 0 0

          • zgadzam sie i popieram

            • 0 0

        • skoro caly swiat tego nie rozumie, a grupa odmiencow sie fascynuje, to chyba jednak z nimi jest cos nie tak

          • 0 0

    • ludzie, to byl sarkazm!

      • 1 0

    • ładniejsze są przy Trasie Kwiatkowskiego,

      ale do Słowackiego nie pasują:((

      • 0 0

  • Niech...

    ...puszczą Nową Słowackiego tunelem! A co? Jak szaleć, to szaleć! Miliard w te, dwa w tamte... ;]

    • 0 0

  • szkoda.. (1)

    bo ja myslałem że zrobią tak jak Kartuską - po jednym pasku , takie fajne wysepki , pasek wydzielony do skrętu w lewo do dwóch garaży , ciągnący się ze 100 metrów. Pewnie jakaś firma znajomego notabla z urzędu nie zarobi..

    • 0 0

    • widocznie na slowackiego nie mieszka nikt, kto by miał odpowiednie kontakty...:D

      • 0 0

  • ?

    a co z ulica Kartuska?! tam jest isty obłed

    • 0 0

  • a możeby tak wzorować się na Sopocie?

    wykopmy tunel pod Słowackiego. Górna część w stronę Wrzeszcza, a dołem na lotnisko, ... albo na odwrót .. egal. Jak sie zepniemy to na Euro 2012 damy radę. Proponuję do łopat zatrudnić złodziejaszków itp. szkodliwych gałganów w ramach odbywania kary. Tym sposobem przy okazji zmniejszymy przestępczość.

    • 0 0

  • dwie ulice jednopasmowe (2)

    Po przeczytaniu wszystkich opini myślę, że przekształcenie ulic Słowackiego i Partyzantów w jezdnie jednokierunkowe jest najlepszym i chyba najmniej praco i kosztochłonnym pomysłem. Przepustowość by się poprawiła, jeśli zostaną faktycznie wybudowane tunele dla pieszych. Moę nie będzie potrzeby na ekrany i pan Jureczek ze sklepu z kapciami będzie zadowolony ;))

    • 0 0

    • Mieszkam na Partyzantow przy Mc Donalds

      gdy tu na tej spokojnej po 19 godzinie bedzie glowny ruch szedl na obwodnice to HORROR bedzie. nie wyobrazam sobie tego i syfu samochodow.

      Tu jest szkola, straz. Gdzie tu robic glowna? szok!

      • 0 0

    • i do tego nie mozna dopuscic:) znaczy sie, zeby pan od kapci byl niezadowolony. a bardziej do tego, by nie położyc calej ulicy od nowa, bo koleiny na słowackiego, to tragedia, zwlaszcza w okolicy srebrniki...

      • 0 0

  • Mieszkam na Partyzantow obok Strazy Pozarnej

    Czy tu ma ta jezdnia z obwodnicy byc czy wczesniej konczyc sie wlotem do Grunwaldzkiej.... bo nie rozumiem?

    Jesli wezel na Chrzanowskiego to wyglada na to ze caly ruch z obwodnicy bedzie mi przejezdzal pod oknami 100 metrow od Mc Donalds. To jakis HORROR by byl. Tu po 20 mam choc spokoj a tak to bedzie po prostu HORROR.
    Tu jest szkola, Straz...nie wyobrazam sobie tu tej glownej ulicy.

    Obym sie mylil ze tu ma byc jedna z nitek....

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane