• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • co ma niby podzielić tyłek też ma dwie części a jednak jest jeden -durnie

    • 0 0

  • a co z kartuska? (2)

    fakt wybudowano nowa trase laczaca chelm i ul kartuska nie daleko auchan ale tam dzien w dzien sa ogromne korki... stoi sie w nick ok 2 godzin.. i jak tu sie nie denerwowac? po wybudowaniu tej trasy mialo niby nie byc korkow.... a jest wprost przeciwnie!!!! jest ich cora wiecej i dluzej sie w nich stoi. ten kto robil projekt ni epomyslal nad wszystkim

    • 0 0

    • trasa (1)

      nie jest skończona jakbyś nie zauważyła...

      • 0 0

      • To prawda. Ale jak by ktoś wcześniej pomyślał, to można było zacząć od węzłów Łostowicka i Karczemki, a nie od czteropasmówki w pole. Lepiej gorzej jechać, niż stać w korku, na gładkim asfalcie.

        • 0 0

  • Będzie, będzie, będzie.... i tak od X lat.

    • 0 0

  • bardzo dobrze

    czekam na tą przebudowę lat,cieszę,że wreście ruszy

    • 0 0

  • Problem jest, ale trochę inny - samochody (1)

    Święte słowa, chociaż akurat prezydent Adamowicz tylko kontynuuje politykę poprzedników. Wybudowanie nowej "autostrady Słowackiego" znacząco zwiększy liczbę samochodów w mieście, a więc i korki, a także spowoduje pustynnienie okolicy - ulica przestanie być ulicą, będzie tylko drogą. Dużo lepszym rozwiązaniem jest zamknięcie Słowackiego dla samochodów osobowych. Niech jeżdżą tamtędy tylko autobusy, rowery, służby ratunkowe i być może taksówki. Korki znikną. Ale to można wprowadzić dopiero po wybudowaniu nowej linii SKM.

    • 0 0

    • tak, brawo, zamknijmy dla ruchu główną drogę na lotnisko:) korki znikną w tamtym miejscu a w pozostałych miejscach miasta sie proporcjonalnie zwieksza...to wtedy dla calego miasta zakaz samochodow?
      dobra, zalózmy ze zakaz ruchu samochodów w ogole na slowackiego. dotyczy TEZ mieszkancow. jak myslisz, kto sie zgodzi?
      a akurat tego typu droga zmniejszy korki. jak? samochody beda jechaly nowa droga->autobusy beda jechac po starej, bez korków->autobusy beda szybsze->ludzie przesiąda sie na autobusy
      a jesli chodzi o tzw. 'ulicę' vs. 'drogę' to to i tak ulica nie jest, tam juz jest pustynia, kilka sklepow i blokowisko...ja dziekuje za taka ulice...

      • 0 0

  • taaa jasne (2)

    a budyn szpak i lisicki marza i marza.... te ich wizje nierealne wizje... to mamienie mieszkancow....

    • 1 2

    • jak Lisicki był w radzie Osiedla Akademickiego na Focha to tam go też w sumie dobrze nie wspominamy ... (1)

      takie gówniane robienie ... tylko czemu ... to jest jakieś fatum ?

      • 0 0

      • jakie fatum nie rozumiesz ze zyjesz w polsce

        gdzie zeby miec prace to trzeba miec znajomosci?
        idz do urzedu zobacz jacy niekompetni ludzie pracuja...
        i tak jest wszedzie, nie ma co sie dziwic, niekompetni ludzie wiec durne pomysly.

        • 0 0

  • Słowackiego ... (1)

    Czy nie lepiej przebudować ul.Kartuską ?. Przecież w chwili obecnej ażeby przejechac Kartuską, powinno sie jechać na Szadułki ażeby nie stać w gigantycznym korku . Ponadto Kartuska to już nie jest droga zaliczająca sie do głównych , tylko WąSKA WIEJSKA DROGA.

    • 0 0

    • i wlasnie dlatego powinni przebudowac slowackiego, bo to GLÓWNA droga:) tj. na lotnisko:)

      • 0 0

  • Wreszcie! (3)

    A co z trasą WZ?

    • 2 0

    • (2)

      trasa WZ jest na bardzo dobrej dordze do zrealizowania wraz z węzłem Karczemki. Być może nawet w ciągu najbliższych dwóch lat. Może nawet krócej.

      • 0 0

      • (1)

        Inwestycja jeszcze ciągle w fazie przygotowania, jakby nie można było zrobić tego od razu dla całej W-Z, albo przynajmniej równolegle z budową ostatniego odcinka . Jakby jedna osoba się tym wszystkim zajmowała.

        Swoją drogą wygląda na to, że wybudowanie 2 km drogi po polu musi zająć jeszcze kilka lat, ale dzięki temu urzędnicy mają niezbyt wyczerpujące zajęcie i usprawiedliwienie do odkładania w czasie innych inwestycji.

        • 0 0

        • Tyle, że na nic by się zdał obecnie ostatni odcinek, gdyż węzeł z obwodnicą buduje GDDKiA, a samą ulice Gdańsk. Dyrekcja Dróg wyznaczyła termin rozpoczęcia prac na 2009 a Gdańsk może w każdej chwili dołączyć i tak zapewne zrobi.

          • 0 0

  • szybiej rozwijają sie osiedla a nieżeli drogi.... (1)

    i tym sposobem nasza rada miasta gdańska zakorkowała wszystko co sie da w gdansku. zezwolenia na budowe kolejnych osiedli wydała ale nie dopilnowali jak ci ludzie maja z tamtąd wyjechać i problem jest nie tylko na słowackiego katastrofa jes na spacerowej, świerokrzyskiej trakcie św. wojciecha, łódzkiej, kartuskiej itd. wszedzie są korki i o tym wszyscy wiedzą mówią kolejmi radni ale jeszcze nikt nic nie zrobił. bo remont spacerowej to jakaś pomyłka taki remont beż przyszłośći to powinno być dwu pasmowe. kochani radni bieszcie sie do roboty bo społeczństwo którejoś dni was napewno rozliczy.

    • 0 0

    • A nieprawda

      Z Kartuską coś zrobili. Zwęzili ją w dolnym biegu wysepkami.

      • 0 0

  • To BARDZO DOBRA informacja!

    Jestem kierowcą i mieszkańcem Wrzeszcza!
    Jestem zaskoczony tą informacją. Nie sądziłem, że to realne.
    Jestem bardzo zaskoczony!
    Do roboty! Budować zanim ktoś głupi pokrzyżuje plany!

    PS: wszystkim się nigdy nie dogodzi. Obwodnica to też droga a nie ulica, a jednak nie można sobie wyobrazić Trójmiasta bez niej.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane