• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa Słowackiego przetnie Gdańsk na pół

Michał Tusk
13 sierpnia 2008 (artykuł sprzed 15 lat) 
Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne. Czy Nowa Słowackiego niczym Podwale Przedmiejskie (nz.) przedzieli miasto na dwie, obce sobie części? Urbaniści przestrzegają przed takim rozwiązaniem, ale projektanci mówią, że to konieczne.

Nie miejska aleja, ale szybka trasa z ekranami dźwiękoszczelnymi i tunelami dla pieszych - tak ma wyglądać po przebudowie ul. Słowackiego. - Nie chcemy drugiego Podwala Przedmiejskiego - mówią mieszkańcy i architekci.



Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego. Ul. Partyzantów - na północnym odcinku ma zmienić się w ul. Nową Słowackiego.
Słowackiego to najbardziej zakorkowana ulica Gdańska - samochody stoją na niej przez cały tydzień, od wczesnego ranka do późnego wieczora.

Przebudowa jednojezdniowej drogi ruszyła pod koniec lat 90. Wtedy zmodernizowano i poszerzono odcinek leśny oraz wybudowano rondo św. Jana de la Salle na Niedźwiedniku, łączące ul. Słowackiego z ul. Potokową. Kolejny etap modernizacji, czyli budowę nowego węzła z obwodnicą, zakończono w 2004 r. Sytuacja kierowców nie zmieniła się jednak ani trochę - nadal stoją w korkach na niezmodernizowanym fragmencie pomiędzy ul. Potokową a al. Grunwaldzką.

Miasto od kilku lat przygotowuje się do poszerzenia także tego odcinka. Dotychczas było wiadomo, że nowa ulica będzie miała inny przebieg niż stara Słowackiego. Pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Chrzanowskiego a nasypem kolejowym wytyczono ją mniej więcej wzdłuż ul. Partyzantów. Tak zadecydowali urbaniści z Biura Rozwoju Gdańska - instytucji, która przygotowuje plany zagospodarowania przestrzennego miasta. Teraz przyszła pora na projekt budowlany. Od kilku miesięcy wykonuje go Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego. Dotarliśmy do jednego z pracowników firmy, który przyznał nam, że miasto planuje zbudować autostradę przez środek Wrzeszcza.

- Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę. Piesi i rowerzyści mają ją przecinać tunelami - mówi pracownik firmy projektowej. Według niego, rozwiązania na nowej Słowackiego są identyczne, jak te, które w PRL zastosowano na Podwalu Przedmiejskim. - Tam również w miejscu, gdzie wcześniej nie było ulicy, wybudowano nową trasę, odciętą od istniejącej tkanki miejskiej. Zamiast przejść dla pieszych - tunele, brak miejsc parkingowych bezpośrednio przy jezdni i pierzejowej zabudowy.

Jak dokładnie wyglądać ma Słowackiego po przebudowie? Od al. Grunwaldzkiej będzie biegła po obecnym przebiegu, oddzielona od zabudowy ekranami dźwiękoszczelnymi. Na wysokości ul. Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska powstanie duże rondo łączące ulice Słowackiego, Chrzanowskiego i Partyzantów.

Dalej nowa trasa przejdzie w obecny przebieg ul. Partyzantów. Tam również drogę od okolicy oddzielą ekrany. Będzie też przejście podziemne dla rowerzystów i pieszych z pochylniami - identycznymi jak na Podwalu Przedmiejskim.

Dalej w stronę obwodnicy trasa będzie stopniowo przybliżać się do obecnego przebiegu ul. Słowackiego, przebiegając nad brzegiem zbiornika retencyjnego. Nie będzie jednak możliwości zatrzymania się nad wodą. Tu również projektanci postanowili, że najlepsza będzie izolacja - drogę od stawu oddzieli wysoka siatka.

- Obowiązują nas przepisy dotyczące ochrony środowiska - mówi Romuald Nietupski, dyrektor Zarządu Dróg i Zieleni, który nadzoruje przygotowania do budowy dolnego odcinka ul. Słowackiego. - Musimy postawić ekrany tam, gdzie natężanie hałasu jest duże. Poza tym musieliśmy wpasować drogę w istniejącą zabudowę.

- To zbrodnia na mieście - mówi z kolei Tomasz Lewski, gdański architekt. - Górny Wrzeszcz czeka los oddzielonego przez Podwale Przedmiejskie od centrum Dolnego Miasta - dodaje.

- Chcę mieć dostęp do ulicy, inaczej mogę zamykać interes - mówi z kolei pan Edward, właściciel jednego z punktów handlowych, mieszkający i pracujący przy ul. Słowackiego.

Dyrektor wydziału architektury UM w Gdańsku Andrzej Duch: - Trzeba wybrać - albo budujemy ulicę, albo budujemy drogę. Różnica jest taka, że ulica jest miejscem, do którego ludzie jadą. Dodajmy, że jadą właśnie drogą. Gdańsk potrzebuje sprawnego połączenia Wrzeszcza z obwodnicą. Oczywiście szczegóły techniczne, lokalizację ekranów dźwiękoszczelnych - temu wszystkiemu można się przyjrzeć.

Budowa dolnego odcinka Słowackiego ma ruszyć na wiosnę przyszłego roku. Inwestycja znalazła się razem z Trasą Sucharskiego na rządowej liście gwarantującej unijne dotacje, choć na razie ciągle gwarantowanych funduszy jest za mało.

800 mln zł ma kosztować przebudowa dolnego odcinka ul. Słowackiego.
Gazeta WyborczaMichał Tusk

Opinie (228) 7 zablokowanych

  • wykorzystac starą Słowackiego (4)

    a dlaczego nie moznaby zrobic czegos takiego, że dzisisejsza końcówka Słowackiego byłaby dwupasmową drogą jednokierunkową, a np. zmodernizowana ulica partyzantów byłaby dwupasmowa, jednokierunkowa w drugą stronę. No i łaczyłyby się one gdzies koło starego wiaduktu kolejowego. Takie rozwiąznia stosowane są w całej Europie. Albo zostawić Słowackiego tak jak jest i zrobić ją jednokierunkową, dwupasmową drogą, a wybudować tylko gdzies obok jednokierunkową drogę w druga stronę.

    • 0 0

    • :)

      uważam ze to znaczącą tańsze i sprawniejsze rozwiązanie; partyzantów w kierunku obwodnicy - jeen kierunek, a słowackiego w dół. Połączenie przy nasypie. 2 jednokierunkowe nie utrudnią dojazdów do bocznych uliczek, ocelają wszystkie ciekawsze budynki i nie będzię "autostrady" w środku miasta.

      • 0 0

    • Brawo, o tym samym pomyślałem

      Znacznie taniej i bez uszczerbku dla mieszkańców. Słowackiego będzie jaka była, tylko że w jednym kierunku - większa przepustowość. Najprostszy i najlepszy pomysł!!

      • 0 0

    • Lub puścić drugą nitkę Słowackiego przez koszar

      i wyjść nowym wiaduktem na Hynka na Zaspie. I była okazja, bo koszary szły pod młotek. No, ale to by była urbanistyka, a nie trzymanie się planistów stołka i planów opracowanych w latach piszczącego socrealizmu.

      • 0 0

    • no właśnie tak bedzie

      • 0 0

  • masakra (1)

    "Zamiast wybudowania dwujezdniowej alei, zaplanowano oddzieloną ekranami dźwiękoszczelnymi szybką trasę." Przecież to mija się z celem.. Na Spacerowej jest jednojezdniowa droga w każdym kierunku, wyjedzie jakiś cieć, który nie umie nacisnąć gazu i od razu robi się "pełzający" korek (ci jadący szybko dojeżdżając do jadącego b. wolno prawie hamują do zera, przez co ci za nim też hamują)..

    • 0 0

    • tylko nie cieć....

      .... Cieciu!!! Do wyjazdu z polanki obowiązuje 50km/h, więc się nie buntuj tylko przestrzegaj przepisów. To przez takich szybko jeżdżących mamy tyle wypadków.

      • 0 0

  • korek (6)

    Najbardziej zakorkowana ulica jest Spacerowa korek na całej długosci .
    we wtorek korek sięgał od Oliwy przez Spacerowa aż do Chwaszczyna w godzina 15-20 i wladze miasta tego nie widzą ,a osiele sie rozrasta mieszkańców przybywa .

    • 0 0

    • A wina leży...

      w światłach przy CH Osowa oraz małej przepustowości w Oliwie.

      • 0 0

    • wczoraj był wypadek na Pomorskiej, stąd wiekszy od codziennego korek,

      na Slowackiego także

      • 0 0

    • Osowianie protestowali to maja (3)

      Protestowaliscie przeciw przebiegowi trasy leborskiej przez Osowe (ktorej budowa wiazala sie ze Spacerowa) to teraz nie marudzcie. Kocham takich: u mnie wieksza droga?
      Nie moze byc, toz to Sodomia i Gomoria, ale w innym miejscu dla naszych samochodzikow jak najbardziej.

      • 0 0

      • Osowanie nie protestowali (2)

        Protestowała mała grupka. A cierpią wszyscy. To rządzący dali ciała , że przestraszyli się paru egoistów. Zapewniam, że gdyby zrobić referendum w Osowej czy budować trasę Lęborską to 95% powiedziałoby tak.

        • 0 0

        • macie za swoje że ich nie spacyfikowaliście (1)

          dla mnie powinna być transakcja wiązana: albo TL przez osowę albo brak jakichkolwiek inwestycji drogowych na tym terenie przez najbliższe lata. Miasta nie stać na to by budować 2-pasmową arterię, by jakiś bogaty dupek mógł jeździć z pracy do domu i vice versa

          • 0 0

          • spacyfikowaliście??

            A co mieszkańcy są od pacyfikowania innych?? Od tego jest władza, by umiała odróżniać normalną większość od krzykaczy. A jak ma problem to niech referendum zrobią lub chociaż sondaż za parę groszy. Normalni ludzie ciężko pracują i nie mają czasu na igrzyska. To emeryci mają dużo czasu na protesty itp.
            Trzeba się przyzwyczaić, że dla dobra ogółu konieczne są wyrzeczenia. Na dole nowa Słowackiego, a na górnym tarasie SKM pod oknami, ale warto by wszystkim żyło się lepiej.

            • 0 0

  • Trzeba też pamiętać przy projektowaniu o Koleji Metropolitarnej która ma lecieć przez wiadukt nad Słowackiego (1)

    i izolować jak najmniej aby nie wyłączać i nie dzielić tam gdzie nie jest to niezbędne.Poza tym coś tu piszą o rowerzystach że dla nich jakieś tunele maja być.Ale przede wszystkim to chyba powinna być solidna nowoczesna ścieżka wzdłuż trasy!

    • 0 0

    • bedzie, bedzie, wyluzuj...

      • 0 0

  • Słowackiego spoko ale, (2)

    ja się pytam co ze Spacerową i Czyżewskiego ???

    Przecież tam to jest dopiero dramat !!!

    Ludzie sobie wychodzą z samochodów bo po co siedzieć jak można sobie rozprostować kości.

    • 0 0

    • zapomnij.

      to jest mega bzdura. Tylko jakiś debil mógł zrobić 2x1 jezdnię. Przepustowość minimalna. Dochodzą światła na skrzyżowaniu z drogą do ZOO. I cała Oliwa stoi

      • 0 0

    • coz, osowa to tylko 8000 ludzi...policz sobie matarnię matemblewo, niedźwiednik i czesć moreny i porownaj...a spacerowa juz zrobili...czemu nie 2pasmową- nie wiem, ale czesc odpowiedzi jest 2 tematy wyzej...a slowackiego to glowna droga na lotnisko...
      (i nie, ludzi dojezdzajacych spoza granic gdanska nie biore pod uwage)

      • 0 0

  • (1)

    ja bym z miłą chęcią jeździł do pracy na rowerku, ale jazda z Oliwy na Chełm nie jest zbyt rekreacyjna.

    Raz pojechałem i sobie 8 godzin śmierdziałem w pracy :D :D :D

    • 0 0

    • trzeba sie myć a nie wietrzyć na rowerze....

      • 0 0

  • (1)

    nie ma takeij opcji a co z ludzmi którzy będa mieszkac przy samej drodze, przecierz tam bloki sa od ulicy 12m chyba ich z lekka"Poj%!#$%#$5" nie bedzie takiej opcji nawet, a oni juz gdybaja od 10 lat jak to przebudowac i cos im nie wychodzi od tych 10 lat.......

    • 0 0

    • piękne widoki będa mieli haha :D i jeszcze ten nowy apartamentowiec co stawiaja :D lol

      • 0 0

  • a jakie tam ceny śpiewa INPRO (1)

    w tym apartemamentowcu INPRO spiewało nawet powyżej 10 000 zł za m2. Aż trudno uwierzyć, ze ktoś to kupuje.

    Na reklamie ten budynek znajduje się w przeuroczym miejscu jeziorko, zieleń. Kupi taki jeleń z Warszawy przyjedzie obejrzec i dostanie zawału.

    • 0 0

    • o ile nie zniechęci go stanie w korku przy dojeździe:D

      • 0 0

  • popieram ten projekt!

    • 0 0

  • dwie ulice jednopasmowe (2)

    Po przeczytaniu wszystkich opini myślę, że przekształcenie ulic Słowackiego i Partyzantów w jezdnie jednokierunkowe jest najlepszym i chyba najmniej praco i kosztochłonnym pomysłem. Przepustowość by się poprawiła, jeśli zostaną faktycznie wybudowane tunele dla pieszych. Moę nie będzie potrzeby na ekrany i pan Jureczek ze sklepu z kapciami będzie zadowolony ;))

    • 0 0

    • i do tego nie mozna dopuscic:) znaczy sie, zeby pan od kapci byl niezadowolony. a bardziej do tego, by nie położyc calej ulicy od nowa, bo koleiny na słowackiego, to tragedia, zwlaszcza w okolicy srebrniki...

      • 0 0

    • Mieszkam na Partyzantow przy Mc Donalds

      gdy tu na tej spokojnej po 19 godzinie bedzie glowny ruch szedl na obwodnice to HORROR bedzie. nie wyobrazam sobie tego i syfu samochodow.

      Tu jest szkola, straz. Gdzie tu robic glowna? szok!

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane