• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

"Nowa organizacja ruchu autobusów w centrum Gdańska to błąd"

Monika Lewicka
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności. W miejsce dzisiejszej pętli przy ul. Jana z Kolna powstanie kilkupiętrowy parking, głównie na użytek biurowca Tryton, który powstanie przy Placu Solidarności.

Zmiany w komunikacji miejskiej w Gdańsku, polegające na wpuszczeniu w wąskie ulice Heweliusza i Rybaki kilkunastu autobusów na godzinę w ramach tzw. pętli ulicznej po likwidacji pętli przy ul. Jana z Kolna są absurdalne - uważa nasza czytelniczka, pani Monika Lewicka.



Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska. Tak od soboty wygląda schemat komunikacji miejskiej w śródmieściu Gdańska.
W sobotę rano weszły w życie zmiany w komunikacji autobusowej na terenie śródmieścia Gdańska. Wiążą się one z likwidacją pętli autobusowej przy ul. Jana z Kolna, która musi ustąpić miejsca parkingowi budowanemu na potrzeby pobliskiego biurowca.

Czytaj więcej o tych zmianach: Parking dla biurowca w miejsce pętli autobusowej

W tej sprawie napisała do nas pani Monika Lewicka, która bardzo krytycznie ocenia sposób wprowadzenia zmian w komunikacji i sposób informowania o nich.

Oto jej list:

Które rozwiązanie jest rozsądniejsze?

Informacja o nowej trasie autobusów sześciu linii została podana zaledwie kilkanaście godzin, przed wejściem z życie zmian. Dlaczego? Chyba po to, by uniknąć protestów mieszkańców, została wprowadzona metodą partyzancką, po cichu i po raz pierwszy pojawiła się w piątek, dzień przed ich wejściem w życie.

Ulica Heweliusza jest wyjątkowo wąska i nawet zmieszczenie się na niej dwóch większych aut osobowych bywa problemem, zwłaszcza że na jej poboczu zawsze parkują samochody osobowe, a niekiedy i autokary z turystami z hotelu Hevelius. Włączenie się z niej do ruchu w ulicę Łagiewniki w godzinach szczytu jest wyjątkowo utrudnione, a więc zator od kilku do kilkunastu pustych i całkowicie zbędnych w tej okolicy autobusów będzie emitował horrendalne ilości spalin oraz nieznośny hałas. Będzie to miało miejsce przynajmniej przez kilka godzin dziennie, na odcinku od poczynając od skrzyżowania z Wałową po skrzyżowanie z Łagiewnikami i na samych Łagiewnikach podczas manewrów skrętu i prób "wbicia się" kilkadziesiąt metrów dalej znowu przez korek od strony Stolarskiej w ulicę Rybaki (wyjątkowo ostry skręt w wąską zastawioną płotem budowy uliczkę). Ulica ta już jest obciążona ruchem autokarów turystycznych z hotelu Mercury, które włączając się w korku do ruchu emitują spore ilości spalin i generują hałas.
 
Osoby podejmujące decyzję w tej sprawie nie były chyba na miejscu i nie zweryfikowały stanu faktycznego (szerokości ulic, kąta skrętów, stanu ulic, wysokiego płotu otaczającego plac budowy i ograniczającego widoczność i przede wszystkim obciążenia ruchem skrzyżowania Heweliusza/ Łagiewniki w godzinach szczytu).

Czy ten pomysł został skonsultowany z SANEPID-em (emisja spalin i hałasu stojących w korku autobusów) oraz z Inspekcją Transportu Drogowego (przystosowanie ulicy do takiego ruchu oraz aspekty ochrony środowiska związane z emisją spalin)?

Decyzja jest tym bardziej absurdalna, że działania te są kompletnie zbędne i nieuzasadnione ani ekonomicznie ani logistycznie. Połowa z 13 autobusów wjeżdżających w ulicę Wałową będzie jechać pustą, niezamieszkaną za skrzyżowaniem z Rybakami i stosunkowo szeroką ulicą Wałową, do końcowej pętli w pobliżu budowy Muzeum II Wojny Światowej. Kolejne sześć linii (ze średnią częstotliwością 2-3 kursów na godzinę, a więc około 15 autobusów na godzinę, średnio jeden co 4 minuty) z kompletnie niezrozumiałych przyczyn na wysokości ulicy Rybaki Górne ma skręcać z Wałowej w wąską i kompletnie do tego nieprzystosowaną ulicę Heweliusza, a następnie nawracając na ulicy Łagiewniki kilkadziesiąt metrów dalej z powrotem w jeszcze węższą ulicę Rybaki (co oznacza manewr dwóch ostrych zakrętów dla kilkunastometrowych przegubowych autobusów na wąskich, gęsto zamieszkanych uliczkach, całkowicie zakorkowanych w godzinach szczytu).

Skoro potrzeby dewelopera budującego Trytona w jakiś dziwny sposób wymusiły na Urzędzie Miejskim przekazanie gruntu z pętlą na Jana z Kolna, to wypadałoby, aby te interesy nie odbywały się przynajmniej kosztem mieszkańców Starego Miasta, a wypracowane rozwiązania były racjonalne.

Autobusy linii, które zostały skierowane na nieprzystosowane do tego ulice Starego Miasta od przystanku Dworzec PKP jeżdżą zazwyczaj puste. Jeśli już trzeba było zlikwidować pętlę przy ul. Jana z Kolna to jedynym sensownym rozwiązaniem byłoby skrócenie większości tych linii do tego przystanku (z nawrotem koło Zieleniaka), a nie wpuszczanie zbędnych linii autobusowych do całkowicie do tego nieprzystosowanego obszaru mieszkalnego na Starym Mieście.

Sześć linii autobusowych (praktycznie pustych od dworca PKP) jeżdżących do końcowego przystanku na Wałowej w zupełności wystarczy okolicznym mieszkańcom i dublowanie ich z kolejnymi sześcioma nie ma żadnego sensu, przede wszystkim ekonomicznego.

Przedmiotowe linie można albo skrócić do przystanku Dworzec PKP z ewentualną przesiadką dla nielicznych (średnio 2-3 osoby w autobusie) zainteresowanych do którejś z sześciu linii jadących na Wałową albo puścić więcej linii do końcowego przystanku na Wałowej bez absurdalnych objazdów wąskimi i krętymi uliczkami Starego Miasta.

Puste autobusy jeżdżące okrężną trasą generują niepotrzebne koszty (paliwo, koszty osobowe - kierowca, koszty "wożenia powietrza", koszty stania w niepotrzebnych korkach pustych autobusów i opóźnień w kursowaniu powodujących niezadowolenie pasażerów i rezygnację z usług ZTM na rzecz własnych samochodów osobowych), które obciążają budżet zadłużonego miasta, a więc pośrednio wszystkich jego mieszkańców. Dodając do tego koszty społeczne w postaci nieuniknionych w tej sytuacji protestów mieszkańców, bilans jest wyjątkowo ujemny. Zysku nie ma żadnego, a straty będą niepowetowane, zarówno te finansowe, jak i przede wszystkim społeczne.
Monika Lewicka

Co Cię gryzie - artykuł czytelnika to rubryka redagowana przez czytelników, zawierająca ich spostrzeżenia na temat otaczającej nas trójmiejskiej rzeczywistości. Wbrew nazwie nie wszystkie refleksje mają charakter narzekania. Jeśli coś cię gryzie opisz to i zobacz co inni myślą o sprawie. A my z radością nagrodzimy najciekawsze teksty biletami do kina lub na inne imprezy odbywające się w Trójmieście.

Miejsca

Opinie (287) 8 zablokowanych

  • Szok i niewypał ZTMu.

    Dzisiaj jechałem z Wałowej do Lotu 30 minut.Wałowa to jeden wielki niewypał.I jeszcze nowa pętla na Grobli z autobusami,które muszą się przedrzeć do dworca.

    • 15 1

  • socjal dla kierowcow

    wspołczuje kierowcom ktorzy maja teraz super socjal przez praz 10 godzin pracy toi toi kolo kfc w ktorym spia narkomanii. pozazdroscic warunkow pracy!!! Gdzie sanepied i inspekcja pracy.

    • 20 0

  • to jakiś wyimaginowany problem jakiejs znudzonej emerytki (3)

    ludzie, czy wy na prawde nie macie co robić?

    • 4 28

    • (2)

      wpadnij na "pętlę"

      • 9 2

      • Najlepiej tak koło 16.00

        jadąc autobusem z dworca PKP przez Wałową - 167,168,112,212 lub 186 albo autem osobowym z kierunku Stolarskiej.
        Możesz też sobie poobserwować rzeczywistość z godzinkę na skrzyżowaniu Łagiewników i Heweliusza.

        Szybko zmienisz zdanie i przeprosisz.

        Ludzie właśnie mają co robić i szanują swój czas dojazdów do domu. Tobie może on być obojętny, bo pewnie nie pracujesz.

        • 12 0

      • Olek

        z tej filipińskiej pętli nie moze sie wyplatać

        • 7 0

  • 106 pawinno jezdzic z dworca pkp byloby wieksze zainteresowanie

    • 1 0

  • autobusy 275 i 113

    dalej jeden za drugim wożą powietrze..!w minutowym odstępie a dokłada też 175 niezłe stado..

    • 5 0

  • przeca

    nowa petla miała byc na Pl.Zebrań Ludowych...Ten teren tez juz "włodarze" POgonili jakiemuś deweloperowi ?

    • 8 0

  • bzdury ZTM nie są nowością (1)

    likwidacja 195 jest paranoją. Powinna jeździć z pętli na Więckowskiego do Śródmieścia wykonując pętlę ulicami 3 maja. Dąbrowskiego do Karuskiej, inne wprowadzone doŚródmieścia powinny jeździć każda gdzie indziej np. jedna z nich do Wrzeszcza łącząc jakieśd dzielnice bezpośrednio z Wrzeszczem, inna na Suchanino a jeszcze inna poprostu zawracać przy dworcu PKP. SA ponadto Państwo Redakrorstwo nazwę dzielnicy Śródmieście tak jak i innych pisze się z dużej litery.

    • 9 0

    • likwidacja 195 jest paranoją

      Paranoja to było trzymanie tego muchowozu

      • 0 3

  • Najs.

    niech sobie ten parking na miejscu urzędu miejskiego postawia, skoro zamknęli ta pętle to powinni stworzyć w dogodnym miejscu drugą, a nie robić burdel z tras autobusów.
    w sumie ktoś musiał sobie ładną sumkę zarobić.

    • 16 0

  • bezmózgowie i paranoja

    to co wyrabiają władze miasta pod wodzą naszego '' UKOCHANEGO"" prezydanta wybitnie kwalifikuje się pod prokuratora.Typowe chamstwo,brak szacunku dla prostego ,przeciętnego obywatela a poważanie tylko wybranych i szmelcownych gostków, którzy czasami b ywają na bakier z prawem

    • 17 1

  • Wyłaczenie pasa

    Zastanawia mnie kto wprowadził zmianę przed skrzyżowaniem kolo trzech krzyży kolo biblioteki skręcający w stronę zieleniaka maja swój pas ale osoby jadące wzdłuż ulicy marynarki polskiej muszą stać z tej samej strony co skręcający dodam ze kiedyś auta ustawiały się jak by były dwa pasy teraz prawa strona ma wymalowany fragment jezdni wyłączonej z ruchu nie wiem po co?korki przez to są większe,nie mam zamiaru stać i czekać wole jechać prawa strona i tak nikomu przez to nie utrudniam jazdy

    • 7 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane