- 1 Dulkiewicz niechętna do wymiany zastępców (231 opinii)
- 2 Zakaz wstępu do lasów w Gdyni przez ASF (480 opinii)
- 3 Kleksem asfaltu w gumę przy Zieleniaku (132 opinie)
- 4 Za rok pojedziemy Obw. Metropolitalną (301 opinii)
- 5 Ukraińcy z Trójmiasta pojadą na front? (184 opinie)
- 6 4- i 7-latek opuścili mamę. Pojechali do parku (152 opinie)
Nowa oś komunikacyjna gdańskiego Południa za kilka lat?
Gdańsk przy okazji najbliższego rozdania środków unijnych chce zrealizować jedną z najważniejszych dróg na południu miasta. Właśnie ogłoszono przetarg na opracowanie dokumentacji projektowej dla ul. Nowej Świętokrzyskiej, w ramach której uwzględniono także budowę trasy tramwajowej.
- Głównym celem realizacji ul. Nowej Świętokrzyskiej jest stworzenie zintegrowanego systemu transportowego, usprawnienie ruchu miejskiego oraz zwiększenie bezpieczeństwa i przepustowości układu komunikacyjnego. Dzięki wielowariantowej i wielobranżowej koncepcji programowo-przestrzennej możliwa będzie etapowa realizacja zadania [w tym także budowa np. tylko jednej jezdni w pierwszym etapie - dop. red.] - mówi Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.
Nowa droga będzie rozpoczynała się w rejonie skrzyżowania al. Havla ze "starą" ul. Świętokrzyską , a następnie omijała zabudowania "starych" Łostowic od południa, by w rejonie skrzyżowania z planowaną ul. Nową Niepołomicką , ponownie odbić ku północy do istniejącej ul. Świętokrzyskiej przy granicy z Kowalami . Docelowo w tym miejscu krzyżować się będzie z ul. Nową Bulońską Południową (zwaną też ul. Nową Jabłoniową - odc. południowy), która będzie wiodła między zbiornikami retencyjnymi w rejon ul. (Nowej) Warszawskiej , co w efekcie stworzy układ drogowy okalający Ujeścisko, Zakoniczyn i Łostowice.
- Projekt dla ul. Nowej Świętokrzyskiej jest przygotowywany pod perspektywę realizacji na lata 2016-2020. Zakres realizacji zostanie ustalony po przygotowaniu i analizie wielowariantowej koncepcji, a ostateczny wybór wariantu będzie zależał od analiz ruchu i wyboru wariantu koncepcji - dodaje Piotrowski.
Zwycięska pracownia, w przetargu ogłoszonym przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska, będzie musiała przygotować dokumentację projektową w terminie do 19 miesięcy od momentu zawarcia umowy.
Musi w niej uwzględnić projekt drogi dwujezdniowej o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku. Na całym przebiegu należy przewidzieć też torowisko tramwajowe, które zakończone będzie nie pętlą, lecz trójkątem torowym, pozwalającym na zawracanie wszystkim tramwajom eksploatowanym w Gdańsku, w tym także jednokierunkowym Pesom. Niewykluczone też, że docelowo trasa tramwaju zostanie przedłużona poprzez wspomnianą ul. Nową Bulońską Południową do ul. Nowej Warszawskiej i Nowej Bulońskiej Północnej.
Nowe przystanki tramwajowe zaplanowano na pętli tramwajowej Łostowice Świętokrzyska (pętla zostanie rozbudowana na wzór rozbudowanej przy okazji budowy al. Havla pętli Chełm Witosa , tak by możliwy był przejazd bez jej "okrążania", a także zawracanie tramwajów z ul. Nowej Świętokrzyskiej), przy skrzyżowaniu z ul. Kampinoską , ul. Niepołomicką , Wielkopolską , w rejonie Potoku Kowalskiego (wraz z budową dojść do budynków przy ul. Darżlubskiej i Kureckiej) oraz na skrzyżowaniu z istniejącą ul. Świętokrzyską . Dodatkowo przewidziano możliwość budowy w przyszłości przystanków na skrzyżowaniu z projektowaną ul. Nową Niepołomicką. Przystanki autobusowe będą usytuowane na wysokości odpowiedników tramwajowych.
- Chcemy, by nowe ulice na Południu były nie tylko elementami infrastruktury komunikacyjnej, ale pełniły też funkcje przestrzeni publicznych, estetycznych i funkcjonalnych. Tego typu zalecenia będą pojawiały się też dla kolejnych dróg, które przewidziano na Południu, a wcześniej częściowo zastosowane zostały już w projekcie ul. Nowej Bulońskiej Północnej - dodaje Michał Szymański, kierownik Referatu Estetyzacji w Urzędzie Miejskim.
Wzdłuż nowej ulicy przewidziano także budowę drogi rowerowej. W zależności od przyjętego ostatecznego wariantu, będzie to jednostronna droga o szerokości 3,5 metra (w przypadku budowy tylko jednej nitki ul. Nowej Świętokrzyskiej) lub dwustronna o szerokości 3 m (jeżeli powstanie od razu droga dwujezdniowa). Dodatkowo zaleca się budowę zadaszonych parkingów na co najmniej 20 jednośladów przy przystankach komunikacji miejskiej.
Warto przypomnieć, że ul. Nowa Świętokrzyska jest kolejną drogą wraz z torowiskiem tramwajowym, którą Gdańsk chce zrealizować w najbliższej perspektywie finansowej. Ta inwestycja zajmuje czwarte miejsce na liście planowanych, tuż za ul. Nową Bulońską Północną (wiadomo już, że powstanie w formie jednej dwupasmowej jezdni oraz torowiska tramwajowego), Nową Warszawską (niewykluczone, że będzie realizowana póki co tylko jako trasa tramwajowa) oraz Nową Politechniczną (również może powstać w formie wyłącznie tramwajowej).
Miejsca
Opinie (284) 7 zablokowanych
-
2014-08-24 18:27
Linia tramwajowa za pętlą Łostowice-Świętokrzyska (1)
Żeby ta linia miała sens, należy zbudować linię z Chełmu przez Orunię Górną, tak jak było to na początku planowane. Wystarczy spojrzeć na mapę. Tramwaj ma być konkurencyjny nie tylko w godzinach szczytu przy gołoledzi, ale i w normalnych warunkach. Obecny objazd przez Ujeścisko zabiera mnóstwo czasu. Na mapie jest projektowana linia z Oruni (Dolnej), ale najpierw trzeba by tam pociągnąć tory SKM i ekonomicznie to rozwiązanie jest gorsze, bo karta miejska do dojazdów nie wystarczy.
- 9 3
-
2014-08-25 10:34
Jesteś tytanem ekonomii (vide:"ekonomicznie gorzej,bo karta miejska")! LOL
- 1 1
-
2014-08-24 18:38
a może by tak na południu (1)
pobudować zakłady pracy, biurowce, szkoły, przedszkola, aby wszyscy nie musieli zjeżdżać do centrum? Osiedla powinny być mini miasteczkami ( tak jak budowano stare dzielnice), a nie sypialniami
- 25 5
-
2014-08-25 10:56
oraz
Politechnikę, uniwersytet, rafinerię, stocznie, Intel itp. itd.
- 3 1
-
2014-08-24 18:42
mapa
papa pokazywana to jakiś dziwoląg.Potrzebna wyrażna.
- 4 3
-
2014-08-24 19:26
I co, znowu dzielni projektanci zaprojektują gnioty
jeśli chodzi o drogi rowerowe?
- 5 4
-
2014-08-24 19:30
PROPOZYCJA (2)
Wszyscy radni powinni na jakiś czas /od teraz / zamieszkac na południu-Orunia Górna.Może wtedy zobaczą jakie mają problemy mieszkańcy!
- 13 3
-
2014-08-24 21:44
(1)
Tam największym problemem jest wysoka przestępczość
- 1 6
-
2014-08-24 23:46
staaaaaaaaaaaaaary jesli tak uważasz to wieki tam nie byłes i nie wiesz gdzie aktualnie jest kraniec "południowy gdańska"-..... a ździebka się przesunął
- 3 0
-
2014-08-24 19:37
Urzędnicza wizja
Mam nadzieję, że jednak pieniędzy zabraknie i ten projekt chociaż w części padnie. Z opisu trasy wynika, ze nie będą się liczyć z mieszkańcami i wybudują drogi na nowych osiedlach, pod oknami domów. Wzywam ekologów, żeby szukali gadów, płazów i chociażby insektów byleby tylko zablokowali pomysł budowy drogi między zbiornikami retencejnymi, a więc jedynym na dziś miejscem gdzie można wyjść z domu i pospacerować, pobiegać w ciszy i w oddali od zgiełku miasta. Smród Szadółek jest wystarczająco dolegliwy.
- 11 12
-
2014-08-24 19:48
Najpierw miasto sprzedało tereny developerom, ci nabudowali przez lata osiedli, a teraz miasto dostrzega problem braku dróg i komunikacji. Brawo.
- 12 3
-
2014-08-24 19:53
koniec tego deseru -
Tylko nie budyń !!!
- 5 3
-
2014-08-24 20:10
...robią-ŹLE nic nie robią-ŹLE-kraj dla wiecznie marudzących...
- 9 3
-
2014-08-24 20:10
no to wypas, bedzie mozna sobie w kolko po Gdansku Poludnie pojezdzic (1)
Ale Świętokrzyską to ludzie chcą się przede wszystkim do obwodnicy dostać, ale jej tam nie dociagna bo gmina Kolbudy. Co za planistyczny nonsens.
- 16 5
-
2014-08-24 20:33
To, że Ty jeździsz głównie do obwodnicy, nie znaczy, że to powszechny trend.
- 4 4
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.