• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa propozycja nawierzchni Długiego Targu: gładsze kostki granitowe

Szymon Zięba
8 lutego 2020 (artykuł sprzed 4 lat) 
Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami. Nawierzchnia Długiego Targu prosi się o remont. Przeprowadzenie go uniemożliwia brak porozumienia między urzędnikami.

Są wykonane z granitu strzegomskiego i tym razem zostały poddane obróbce, która nadała im gładszą fakturę. Gdańscy urzędnicy przedstawili wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków kolejne próbki kamiennych kostek, jakie mogłyby zostać wykorzystane przy remoncie nawierzchni Długiego Targu. Poprzednia propozycja kamiennego budulca nie została zaakceptowana.



Jak powinna wyglądać nawierzchnia Długiego Targu?

Od kilku miesięcy trwają rozmowy między pracownikami Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, a Pomorskim Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków na temat remontu Długiego Targu.

Mimo tego, że zarówno miejscy urzędnicy jak i wojewódzki konserwator zgadzają się, że wymiana popękanych płyt, którymi wyłożono reprezentacyjny plac Śródmieścia jest konieczna, do tej pory nie udało się znaleźć porozumienia co do tego czym je zastąpić.

Pod koniec stycznia GZDiZ przekazał konserwatorowi próbkę budulca: kostek wykonanych z tzw. granitu strzegomskiego. Był to kamienny blok długi na 18 i szeroki na 12 centymetrów. Co ważne, został on wykonany na podstawie wytycznych PWKZ. Określił on jej rozmiar, kolor i materiał, z którego ma powstać.

  • Tak wyglądać może kostka, która zostanie wykorzystana do remontu nawierzchni Długiego Targu. Równą nawierzchnię zyskała dzięki tzw. groszkowaniu.
  • Tak wyglądała kostka z granitu strzegomskiego, która nie została zaakceptowana. Kamień, z którego ją wykonano został poddany tzw. płomieniowaniu, a faktura kostki była nierówna.
Ostatecznie jednak po "fizycznym" zaprezentowaniu kostki, nie została ona zaakceptowana przez konserwatora. Z tej decyzji zadowoleni są przedstawiciele GZDiZ.

- Kostka była daleka od naszych oczekiwań, dlatego z ulgą przyjęliśmy wiadomość, że konserwator materiału nie zaakceptował - podkreśla Michał Szymański, zastępca dyrektora ds. Przestrzeni Publicznej z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Ten sam kamień, ale różna obróbka



Teraz Gdański Zarząd Dróg i Zieleni przedstawił konserwatorowi kolejną propozycję nawierzchni, która miałaby zastąpić dotychczasowe połamane płyty i kostkę na Długim Targu.

Nowa kostka ma poprawić komfort pieszych i spełnić wymogi konserwatorskie. Co ciekawe, także wykonana jest z granitu strzegomskiego i ma dokładnie takie same wymiary jak poprzednia propozycja.

Różni je natomiast sposób obróbki: granit z którego powstała kostka zaprezentowana w styczniu, był płomieniowany. Oznacza to, że kamień poddany został działaniu bardzo wysokiej temperatury. W efekcie tego procesu uzyskano chropowatą, nierówną powierzchnię, która przypomina naturalny przełom kamienia.

W drugim wariancie kamień poddano groszkowaniu. Dzięki temu powierzchnia kostki jest równa i szorstka. Bez wątpienia jest to wariant bliższy oczekiwaniom miejskich urzędników, którzy podkreślają istotność komfortu pieszych.

- Konserwator zapozna się z tą propozycją i wyda w tej sprawie decyzję - mówi Marcin Tymiński, rzecznik Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.

Różne wizje na remont nawierzchni Długiego Targu



Osiągnięcie porozumienia w sprawie materiału, który miałby zastąpić wysłużone płyty na Długim Targu, pozwoli na "odmrożenie" tematu remontu traktu. Latem zeszłego roku wojewódzki konserwator zablokował planowane prace - sama inwestycja była w przededniu rozstrzygnięcia przetargu na wykonawstwo.

Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów. Miejscy urzędnicy i Pomorski Wojewódzki Konserwator Zabytków próbują znaleźć kompromis co do tego, jak wyglądać ma nawierzchnia Długiego Targu. To propozycje wariantów.
PKWZ nie zgodził się wówczas na remont nawierzchni z użyciem proponowanych materiałów, gdyż - jak podkreślił - byłoby to "działanie szkodliwe dla charakteru najbardziej reprezentacyjnej ulicy".

Czytaj też: Remonty historycznych ulic: tradycja czy wygoda

W drugiej połowie stycznia tego roku, rzecznik wojewódzkiego konserwatora poinformował, że powstaną wytyczne dla remontów nawierzchni ulic, chodników i placów w historycznym centrum Gdańska.

Marcin Tymiński - odnosząc się do Długiego Targu - wyjaśnił iż PKWZ proponuje w tym miejscu m.in. stworzenie komfortowego gładkiego pasa centralnego dla pieszych (miałby być przecinany jedynie obecnymi cienkimi liniami ciemnej kostki łupanej) i bliższe tradycyjnym formom pasy bruku łupanego wzdłuż elewacji Długiego Targu.

Miejsca

Opinie (195) ponad 10 zablokowanych

  • czy ja dobrze rozumiem ?!...

    ... miasto ma podziurawione ulice , na tych dziurach kierowcy niszczą zawieszenia swoich aut , a w magistracie jak zwykle tematy kręcą się w około jakiś dziwnych historii pod tytułem: jak poprawić coś, co nie trzeba poprawiać.... Jak nie wiadomo o co chodzi , to wiadomym jest , że chodzi o pieniądze. Jakoś trzeba żyć i na czymś wałki robić , to drugie ich motto widać z tego jest . A ciemny lud niech płaci. Jak głupi to tak ma....Noooo!... Bo kostkę granitową należy zamienić na inną granitową, aby była mniej granitowa, by była gładka jak asfalt. ech.... No to trochę historii. Adamowicz jak nastał na tron miejskiej władzy, to ugiął się pod presją mieszkańców śródmieścia i wyasfaltował tam ulice pokryte historycznym brukiem, by było przyjaźnie dla ruchu pojazdów i dla uszu mieszkańców . Minęła kadencja spokoju i w magistracie zaświtał pomysł taki: by interes się kręcił . Więc wpadli na pomysł taki, by na powrót wyasfaltowano ulice są wyłożyć brukiem. Podobnie było z Długim Targiem. Najpierw była kostka brukowa , potem wyłożyli go granitowymi płytami, które zamienili na betonową trelinkę, by ją wymienić na granitową mozaikę z płyt i bruku, która dzisiaj okazuje się być za bardzo granitowa, ponieważ nie przypomina gładkości lastryka, co powoduje , że paniusie w szpilkach mają problem z poruszaniem się po niej . No super !!! powód... na to, by wywalić w błoto parę milionów złotych z miejskiej kasy. A przypominam , że dziury w ulicach miasta jak były, tak są nadal niemal cały czas w tych samych miejscach już od dziesięcioleci. Adamowicza już nie ma , ale wałki są niemal te same. Można rzec, że temat sprawdzony , więc można się trzymać tego bez zbędnych obaw...szkoda słów nawet.

    • 8 2

  • Gdańsk (1)

    W wierwszej kolejnosci prosze naprawiac drogi bo dziura na dziurze i wstyd dla takiego miasta a nie pseudo naprawy ktore kosztuja bardzo dużo pieniedzy.I prosze nie mowic ze nie ma na to srodkow bo na inne bzdury niewymagajace napraw lub zmiamy sa i to calkiem spore sumy.

    • 10 0

    • O właśnie!

      • 1 0

  • Kiedy obiecane przez Adamowicza sciezki rowerowe na Dlugiej ? (9)

    Codziennie jezdze tamtedy rowerem i mam juz dosyc pieszych wpatrzonych w smartfony, co chwila jakis wpada pod koła.

    Jurek z Łąkowej

    • 3 27

    • Mam dosc rowerzystow na Dlugiej. Tylko piesi. (1)

      Roman

      • 12 3

      • Tam chyba już dają mandaty rowerzystom.

        • 1 0

    • Jak mozesz wymagac od kogos kto nie wie ile mieszkan miał

      • 0 0

    • ? (1)

      byłeś kiedyś w sezonie na Długiej ?

      • 4 0

      • Byłeś kiedyś nocą na dworcu w Kutnie?

        • 2 4

    • Jeżdzij przez Olszynke,Orunie i Chełm,przy okazji nakręcisz kilometrów.

      • 4 1

    • A tam nie ma przypatkiem mandaciku za przejazd?

      • 3 2

    • (1)

      Kiedy przywrócą tramwaje na Długiej? Nie będzie trzeba układać kostki ani innej nawierzchni.

      • 2 5

      • a po co tam tramwaje?

        • 5 1

  • Kaszubski chlop

    Bruk który niemcy wyrzucili przywrócił nieudolnie Kaszubi to sabotaż

    • 3 2

  • N a całości położyć duuże płyty granitowe - b ędzie ładnie i wygodnie. Kostki a w szczególności takiej jak na zdjęciu obecnie ni (2)

    W chwili obecnej nie ma takich fachowców po pracy których nie trzeba by było poprawiać przyn ajmn iej raz w roku.

    • 15 5

    • to nie jest tak.

      Duże płyt nie mają tu racji bytu . Absolutnie nie można wykluczyć , że kiedyś na Długi Targ czy ul. Długą , będą musiały w razie pożaru / oby nie / wjechać bardzo ciężkie wozy strażackie , czy też ciężki dźwig . Na bank , że takie płyt granitowe popękają , chyba że będą miały grubość min. 30 cm , ale cena takich płyt była by ogromna . Zaproponowana tu równa kostka wydaje się być najlepszym rozwiązaniem ze względów praktycznych i ekonomicznych .

      • 1 2

    • Popieram, duże granitowe płyty i zieleń

      A nie kosteczka, która wypada i ogólnie daje look jak przy dworcu w Pcimiu

      • 4 2

  • Tylko pamiętajcie:

    Jest to miejsce do spacerowania. Często z dziećmi czy na szpilkach albo innych nie sportowych butach. Nawierzchnia musi być równa i gładka a zatem bezpieczna.. fatalna np. jest kostka przy nabrzeżu między filharmonią a kładką. Na monciaku albo pod hotelem Sopot gdzie nie da się walizki ciągnąć

    • 3 2

  • (1)

    Przywrócić do stanu z 1 września 1939 r i to pogodzi wszystkich.

    • 10 4

    • Tak, tak bylo dp lat 60 tych u bylo pieknie. Ostatnia przerobka podwyzszyla jezdnie i zaklucila proporcje.

      • 3 0

  • Postawa konserwatora zabytków zaczyna mnie mocno zastanawiać. (3)

    Ten człowiek w zasadzie torpeduje każdą inwestycję, z obskurnego budynku LOT tworzy postmodernistyczny budynek i zakazuje go zburzyć...To jakieś żarty? Ten człowiek ma mieszkańców za i**otów??

    • 16 15

    • Budynek lotu był pięknym domem meblowym. Zeszpecili to działać na bidasklepiki.

      • 3 1

    • Dlaczego się nie POdpisałeś - ja Developer?

      • 3 4

    • z budynkiem Lotu

      akurat ma rację

      • 7 5

  • granit serio? podobno Gdańsk tonie w długach (1)

    • 9 4

    • Ale 9000000 na nowe lampy na stadion mają. Stadion ma tylko 8 lat.

      • 2 0

  • Ktoś w magistracie chce przytulić lewe pieniążki z przetargu...

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane