• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • teraz to już

    • 0 0

  • Jezu Maria!? (1)

    A wcześniej Pan Naskręt n forum pisał:"Jezus Maria! Kto wymyślił te czerwone pasy?! Aresztować go za usiłowanie spowodowania śmierci ludzi na jednośladach!!

    Jakim cudem dopuszcza się jeszcze takie pomysły? Kto z nazwiska jest za to odpowiedzialny? "

    A zatem jakie jest Pana stanowisko?
    Najpierw należy sprawdzić, a nie wypisywać bzdur. Czy tu jako wiadomość czy na forum skyscrapercity!

    • 9 1

    • hehehe dobre

      • 2 0

  • Głupi pomysł (3)

    Uważam, że ta droga rowerowa między Oliwą a Strzyżą to głupi pomysł. Nie wiem czemu założono, że tam ma się wzmagać ruch rowerowy a nie samochodowy? Bzdura. W tej okolicy rozrastają się biurowce i mieszkaniówka a nie wszystkich da radę zmusić do jeżdżenia na rowerach. Wojska Polskiego na Strzyży miejscami jest tak wąska, że zmieszczenie zarówno rowerów jak i aut jest niemożliwe.

    • 25 9

    • sprawdziłeś empirycznie? (2)

      • 0 2

      • (1)

        a to zostalo sprawdzone empirycznie?zal

        • 0 1

        • to się empirycznie sprawdzi - sam zobaczysz

          • 1 0

  • takie pasy stosowane są w wielu miastach świata, również w Polsce

    np. we Wrocławiu. Nie pultaj się bo ci żyłka pęknie

    • 5 5

  • Głupota nie zna granic !

    Jeszcze jedno czyste polskie wariactwo !
    wymyślają koło i proch od nowa !
    pojechaliby za odrę albo do holandii i tam mogliby zobaczyć ja znakuje się trasy dla rowerzystów !
    no ale polak potrafi ...
    śmiechu warta ta pseudopomysłowaść !

    • 2 1

  • Nowa ścieżka ,stary problem (1)

    Nowa ścieżka rowerowa jak narazie spowodowała tylko wzrost nienawiści i obelg w stosunku do rowerzystów!
    Najlepiej zlikwidować cały ruch rowerowy w trójmieście a rowerzystów wsadzić do więzienia - i po kłopocie dla wszystkich tych,którzy rowrami sie nie poruszają!!!!

    • 13 3

    • chyba czytasz wybiórczo

      obelgi rzucają tylko niektórzy internauci, w realu sytuacja jest inna, za rok wrócimy do tematu - żółć wycieka i wsiąka w ziemię.

      • 1 0

  • jezdze po alejkach

    Wyglada troche dziwnie to rozwiazanie ale zeby to bylo anty poslizgowe bo jak popada to slizgawka bedzie ze odechce sie tam jezdzic i niech lepiej monitoruja to miejsce i poprawki wstawia bo nie wiadomo co ludziom do glowy przyjdzie

    • 1 1

  • ścieżka kosztem jezdni (1)

    ścieżka powinna być odseparowana od ruchu samochodowego dla wygody i bezpieczeństwa jednych i drugich.

    • 8 3

    • no właśnie - jest tam separowana linią - niekiedy ciągłą, niekiedy przerywaną

      • 2 0

  • kolejny idiota cos wymyslil i wzial kase (1)

    a my uzytkownicy drog mamy sie meczyc

    • 19 3

    • jak jadę rowerem to samochody mi nie przeszkadzają

      jak jadę samochodem to się męczę w korkach. Nie jesteś oryginalny kris, tylko masz kłopoty z wyobraźnią i kojarzeniem prostych faktów. Wyobraźnia jest ważniejsza od wiedzy. Piesi są też użytkownikami dróg, jak jest więcej miejsca dla rowerów na jezdni, to mniej pretekstów do pisania, że rowerzyści przeszkadzają pieszym. Uspokojenie ruchu też pieszym pomaga.

      • 1 2

  • 800tyś zł na ściezke rowerową pod koniec sezonu..

    Czy nie ma ciekawszych rzeczy na ktore można by było spożytkować te pieniądze? chociażby kompletną naprawe tej ulicy a nie na raty?! Ale tu jest polska i lepiej zrobić 100 słabych rzeczy niż 1 porządną. Sam jeżdze rowerem. Ale co do tego projektu to no... he he ...

    • 10 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane