• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa ścieżka na ul. Wita Stwosza. Czy spodoba się rowerzystom?

Maciej Naskręt
2 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 

Zobacz nową organizację ruchu na skrzyżowaniu przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego.


Drogowcy wytyczyli pasy dla rowerów w ciągu ul. Wita Stwosza zobacz na mapie Gdańska i al. Wojska Polskiego zobacz na mapie Gdańska w Gdańsku. Pojawiły się tam także śluzy w czerwonym kolorze przed skrzyżowaniami i odrębna sygnalizacja dla rowerów. Na razie jednak nowa organizacja ruchu rodzi więcej pytań rowerzystów niż przyjemności z jazdy. Czy się przyjmie?



Jak oceniasz nową ścieżkę rowerową wzdłuż ul. Wita Stwosza?

Ulica Wita Stwosza i al. Wojska Polskiego w Gdańsku powoli zmieniają oblicze. Gdański Zarząd Dróg i Zieleni zlecił tam wykonanie na obu jezdniach drogi dla rowerów. Natomiast na skrzyżowaniach pojawiły się śluzy i dodatkowe sygnalizacje świetlne wyłącznie dla rowerzystów. Pierwszy splot ulic - przy Uniwersytecie Gdańskim - jest już gotowy. Postanowiliśmy sprawdzić jak odbywa się tam ruch miłośników rowerowych podróży.

Cały plan utworzenia pasów rowerowych o długości ok. 3,5 km pochłonie ok. 800 tys. zł. W ramach przedsięwzięcia zostały również zlikwidowane dziury w jezdni, a także wystabilizowane studzienki kanalizacji sanitarnej. Wszystko z myślą o bezpieczeństwie rowerzystów.

Dwie sygnalizacje, jeden kierunek jazdy, jak jechać?

Na uczestników ruchu czeka wyjątkowa niespodzianka. To nowość na gdańskich drogach - dwie sygnalizacje dla jednego kierunku ruchu. Pierwsza obowiązuje wyłącznie rowerzystów, druga - starsza - przeznaczona jest dla pozostałych uczestników ruchu. Sygnalizację dla rowerzystów można napotkać na słupach w ciągu ul. Wita Stwosza, m.in. przy skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Bażyńskiego, w zminiaturyzowanej wersji.

Co ciekawe, zielone światło dla rowerów zapala się ok. pięć sekund wcześniej niż dla samochodów. Problem w tym, że kierujący autem czasem ruszają przedwcześnie, sugerując się niewłaściwym sygnalizatorem. Może to powodować sytuacje niebezpieczne.

Bez poślizgów na wymalowanych na czerwono pasach

Wielu rowerzystów, ale także i motocyklistów, obawia się o przyczepność w trakcie opadów deszczu podczas pokonywania wymalowanych na czerwono pasów przed i na skrzyżowaniach. Pierwsze tego typu rozwiązanie pojawiło się już na splocie ulic przy rektoracie Uniwersytetu Gdańskiego. Podobne nawierzchnie pojawią się jeszcze na skrzyżowaniu z ul. Abrahama i ul. Chopina.

Sprawdziliśmy nawierzchnię i - jak się okazuje - są to niesłuszne obawy. Naszym zdaniem nawierzchnia jest bardzo szorstka i przyczepna. Zapewnia ona o wiele lepszą przyczepność niż znajdująca się obok jezdnia asfaltowa, po której jeżdżą auta. Wykonawca w tym miejscu położył farbę, która dodatkowo została "uszorstniona" w celu poprawy właściwości antypoślizgowych.

Rowerzyści nie radzą sobie ze śluzami

Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą. Obszar jezdni, po którym mogą poruszać się rowerzyści, wymalowano czerwoną farbą.
Wciąż hasło "rowerowa śluza" dla posiadaczy rowerów brzmi enigmatycznie. Widać to po tym, jak ruch odbywa się na skrzyżowaniu na ul. Bażyńskiego i ul. Wita Stwosza, gdzie tego rodzaju rozwiązanie właśnie wprowadzono. Niestety niewielu rowerzystów wie jak się w tej sytuacji zachować.

Prawidłowo rowerzysta skręcający w lewo na skrzyżowaniu powinien wjechać na śluzę, tzn. ustawić się przed samochodem osobowym na lewym pasie ruchu. Pamiętajmy, że rower na śluzie ma pierwszeństwo przed samochodem. Problemem nie jest sytuacja gdy chcemy skręcić w lewo z ul. Wita Stwosza - sytuacja jest tam w miarę jasna. Wielkim wyzwaniem dla rowerzysty jest za to skręt w lewo z ul. Bażyńskiego, czy to w kierunku Oliwy, czy Wrzeszcza.

Warto przyswoić tę wiedzę, bowiem rozwiązań usprawniających jazdę w Trójmieście będzie coraz więcej. Już niebawem śluzy pojawią się m.in. na wysokości ul. Chopina i ul. Arbahama.

Ograniczenie do 30 km/h i progi zwalniające

Kierowcy omijają progi zwalniające na Wita Stwosza

Kierowców na skrzyżowaniach wzdłuż al. Wojska Polskiego i ul. Wita Stwosza czeka jeszcze jedna niespodzianka. To ograniczenia ruchu do prędkości 30 km/h. Wprowadzone zostało z uwagi na rowerowe śluzy. Fotoradarów tam na szczęście nie ma, ale mimo wszystko odradzamy szybką jazdę. Miejsce na śluzie może zająć zawsze rowerzysta.

Drogowcy wykonali w okolicach zajezdni tramwajowej także progi zwalniające. Są one ustawione tak, że część kierowców z łatwością omija je wjeżdżając na nowy pas dla rowerów.

Miejsca

Opinie (599) 6 zablokowanych

  • sory winteou (3)

    rowerzyscie to banda j... chamow, nie znajacych przepisow ruchu drogowego.

    • 12 6

    • Gd

      I po co te obelgi, z moich obserwacji to niestety większość kierowców nie zna przepisów i wszystko im przeszkadza, nie potrafią nawet pieszo się już poruszać.........spójrz najpierw na siebie, a dopiero pózniej na innych!

      • 6 2

    • czerwonoskóry

      dałeś popis swojej kultury! brawo!

      • 2 0

    • Brawo!

      Właśnie udowodniłeś ze przeciwnicy rowerzystów to gentlemani starej daty, którzy są dla wszystkich kulturalni i inteligentnie elokwentni.
      Jak można zarzucać komuś chamstwo, jednocześnie wykazując się nim?

      • 4 0

  • takie pasy stosowane są w wielu miastach świata, również w Polsce

    np. we Wrocławiu. Nie pultaj się bo ci żyłka pęknie

    • 5 5

  • Dość tych przywileji do pedałowców (3)

    Jakaś propaganda z tymi rowerzystami. Setki kilometrów dróg im wybudowano, a oni nawet podatku drogowego nie płacą. Gdzie ubezpieczenie jakiekolwiek, większość nie zna podstawowych przepisów np. tego że jak jest wyznaczona ścieżka rowerowa to na ulicy jest zakaż jazdy na rowerze. Ścieżka zrobiona kosztem miejsc postojowych dla mieszkańców Oliwy, że nie wspomnę że nie mają gdzie zaparkować pracownicy ZKM. Ich parking zupełnie został zlikwidowany. Proponuję zlikwidować zajezdnię i zrobić tam wielki parking dla pojazdów z napędem pedałowym, bo to takie teraz modne.

    • 19 14

    • tam nie było nigdy parkingu

      a pracownicy ZTM to niech tramwajami dojeżdżają, bo mają za free

      • 6 6

    • Głupota bez granic !

      Pojechaliby za Odrę albo do Holandii i tam mogliby zobaczyć ja znakuje się trasy dla rowerzystów !
      No ale Polak potrafi ...
      Śmiechu warta ta pseudopomysłowaść i wymyślanie prochu i koła ...

      • 1 2

    • g.. prawda patafianie że jest zakaz nie zawsze droga rowerowa idzie po tej stronie drogi po której jedziesz lub z której wjechałeś na daną ulicę latać póki co nie trzeba

      • 1 1

  • teraz to już

    • 0 0

  • rowerzysta jeżdzę tylko po lesie i ścieżkach (2)

    o kant kuli sobie w wsadzcie tą ścieżkę , po pierwsze jako rowerzysta nie czuje się komfortowo jadąc obok samochodu oddzielonym tylko linią , wiadomo że z samochodem nie wygrasz każdy po przeczytaniu tego artykuły nie będę ryzykował czy trafię na jakiegoś " Janusza " któremu się porąbie i mnie skasuje a on będzie miał zadrapany zderzak ....

    po drugie parkują na tej ścieżce samochody mieszkańców i jestem po ich stronie a gdzie mają parkować ????

    i PO TRZECIE !!! nie wyczuliście tego smaczku ograniczenie 30 km/h i będą rąbać duble , ulubiony mandacik 10 punktów i 500 zł !!!! nikt chyba nie zwrócił na to uwagi !!!!

    po mimo protestów podkreślam wszystkim w tym rowerzystów miasto na siłę zafundowało bubel za jedyną około milion złotych, ale się już pogubiłem bo przebudowa świateł miała kosztować 800 tys a teraz wymalowanie tyle kosztuje wiec podejrzewam że wyszło z 2 banki i ktoś dobre zlecenie przytulił ....

    • 14 2

    • proponuję, by parkowali na miejscach do parkowania

      lub na swojej posesji. Zanim pojawi się potrzeba parkowania, warto zastanowić się czy można po mieście poruszać się inaczej niż samochodem. Jak na razie to wielu kierowców parkuje na chodnikach. Rozumiem, że dysponujesz skrzydełkami lub indywidualnym helikopterem z napędem nożnym i czasami latasz nad miastem, dzięki kondycji pozyskanej z jeżdżenia rowerem po lesie i ścieżkach poza miastem. Dlaczego protestujesz przeciwko ścieżce w mieście?

      • 1 0

    • I niech rąbią.

      Mandaty powinny być bardziej dotkliwe, tak aby kierowca drżał na myśl o przekroczeniu prędkości, bo straci np. ponad połowę pensji.

      • 3 0

  • (1)

    ZDIZ wymyslilo sygnalizatory dla rowerzystow, co na to prawo o ruchu drogowym i rozporzadzenie w sprawie znakow i sygnalow drogowych , zmienicie je ? czy latwiej bedzie puknac w durne lby?

    • 5 3

    • dopuszcza się stosowanie sygnałów lub znaków wskazujących sposób poruszania się po drodze

      jeżeli nie ma ich w rozporządzeniu. Przykładem takiej sygnalizacji jest zastąpienie sygnału SB sygnałami S-1 z tabliczką "BUS". Jednocześnie zastosowanie sygnału S-6 byłoby błędem, gdyż sygnał taki stosuje się nie dla pasów rowerowych, a dla przejazdów rowerowych. Dlatego zastosowanie sygnalizatora z tabliczką należy uznać za wykorzystanie możliwości danych przez rozporządzenie.

      • 2 1

  • czyt (1)

    już w niedziele zaskoczyl rowerzysta wszystkich bo jechal pod prad.te sciezki daja prawo do poruszania się zgodnie z kierunkiem ruchu pojazdow, a co z tymi co jada odwrotnie.

    • 6 1

    • na głąbów nie ma niestety rady. Jako rowerzysta też mam z nimi problem.

      • 1 0

  • wy nicnie rozumiecie (2)

    idą wybory, liczą się statystyki, czyli kilometry odanych ścieżek rowerowych w gdańsku, budyń powołał do tego specjalnego oficera rowerowergo, słowa "specjalny" jest tu jak najbardziej na miejscu...
    facet wie tyle o inżynierii ile krowa o d*pie, ale facet jest dumny że stoi za nim sam prezydent bo ma misję, niestety ta misja prześłania mu oczy jesli chodzi o bezpieczeńśtwo rowerzystów i innych ludzi poruszających się po ulicach... oczywiście Adamowicz adamowicz zabierze głos jak typowy kundel dopiero kiedy coś sie stanie a stanie się wtedy kiedy jakieś dziecko z rowerkim będzie trzeba zdzierać z asfaltu a wtedy dziesięciu biegłych powie że to wina kierowcy no bo przecież nie można debila oficera od pedałów skazać za głupotę... prawda panie oficerze?

    • 10 2

    • polityka komunikacyjna to zbyt poważna sprawa

      by pozostawiać ją w rękach inżynierów od komunikacji. Przedstaw argumenty, będzie można zająć stanowisko. Wyzywać to potrafi każdy kierowca.

      • 1 0

    • Skąd tyle jadu?

      Można było to wszystko napisać spokojnie i merytorycznie. Pewnie nawet zastanowiłbym się nad tym punktem widzenia. W obecnej formie taki post ląduje w śmietniku a ja(i większość sensownie myślących ludzi)nie wyniosę z niego nic poza politowaniem dla autora.
      Mam wrażenie że takim ludziom jak nasz anonimowy myśliciel, nie chodzi o zabranie głosu w dyskusji, o bycie zrozumianym. Nie chce nikogo przekonać tylko dać upust zgorzknieniu i frustracji.
      Dopiero kiedy do głosu dojdą ludzie racjonalni będziemy mogli naprawdę rozmawiać na ważne tematy.

      • 1 0

  • Ż E N A D A ...kretyński pomysł wice prezydenta Lisickiego

    Na Wita Stwosza nie bylo zadnych wypadkow z udzialem rowerzystow Wybudowanie normalnej ścieżki jest droższe niż namalowanie pasów oddzielających rowery od samochodów ale Prezydent Budyń i jego zastępca Lisek chcą się pochwalić jaki to Gdańsk jest cudowny dla rowerzystów ... A może zamiast przekrętów takich jak sprzedaż 1 ha Parku Oliwskiego deweloperowi za 5 mieszkań (ciekawe kto dostanie mieszkanie gratis od dewelopera....)zrobią coś pożytecznego dla mieszkańców

    • 19 5

  • Skrzyzowanie (1)

    Ludzie którzy robili ta ścieżkę nie mają pojęcia ile tam jest wypadków na tym skrzyżowaniu.... A jeszcze do tego rowery. Skoro tak bardzo chcieli ta ścieżkę trzeba ją było zrobić kosztem "kawałka" chodnika...

    • 15 6

    • Chudzina - uzgodnij poglądy z Pamiętamy

      albo były wypadki, albo ich nie było. Przesunięte linie stopu (śluzy rowerowe) i uspokojenie ruchu zwiększają bezpieczeństwo co najmniej pieszym, choć również normalnym kierowcom i cyklistom. Do uspokajania ruchu nie zawsze są potrzebne progi zwalniające, najważniejsza jest wyobraźnia. Wszystkie hejterskie wpisy będą zapamiętane tak, aby za rok sprawdzić proroctwa zagłady miasta przez najazd rowerzystów z całego kraju.

      • 1 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane