• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa trasa PKM na południu Gdańska. Powstanie za 10-15 lat

Michał Brancewicz
6 lipca 2020 (artykuł sprzed 3 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Co najmniej 30 mln zł za projekt PKM Południe
Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę) Tak wedle wstępnych założeń przygotowanych przez Biuro Rozwoju Gdańska ma wyglądać rozbudowa PKM na południe. (kliknij na zdjęcie, żeby zobaczyć całą mapę)

Do 2023 roku powstanie studium przebiegu nowej linii PKM na południe Gdańska i do sąsiednich gmin. W pierwszym etapie, do 2030-35 roku, ma powstać co najmniej odcinek miejski o długości 3,7 km. Być może uda się znaleźć pieniądze na rozbudowę do sąsiednich gmin.



Czy wierzysz, że w ciągu 10-15 lat powstanie PKM na południe?

- Tylko w samych południowych dzielnicach Gdańska, w perspektywie 10 lat, będzie mieszkać od 70 do 100 tys. osób, nie licząc gmin ościennych. Tylko transport kolejowy może rozwiązać problemy komunikacyjne tego obszaru - uważa marszałek Mieczysław Struk.
Z tego powodu samorządy planują rozbudować infrastrukturę kolejową w kierunku południowym.

W pierwszym etapie miałby powstać odcinek o długości 3,7 km wyprowadzony z linii SKM kończącej się w Śródmieściu, który odbije z przystanku Gdańsk Południe i pobiegnie nad Traktem św. Wojciecha, wzdłuż ul. Małomiejskiej, w kierunku pętli tramwajowo-autobusowej Łostowice-Świętokrzyska.

Biuro Rozwoju Gdańska przygotowało cztery warianty przejścia torowiska nad Traktem św. Wojciecha oraz trzy warianty dalszego przedłużenia linii z pętli Łostowice-Świętokrzyska.

Szczegóły przebiegu linii PKM na południe proponowane przez BRG



Trzy warianty przedłużenia linii PKM na południe

  • włączenie się do istniejącej linii PKM między przystankami Jasień a Kiełpinek
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Kolbud
  • włącznie do linii 229 w okolicach Straszyna w kierunku Pruszcza Gdańskiego

Jeszcze w tym roku ma zostać ogłoszony przetarg na Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) - to dokument, który odpowie na pytania, którędy dokładnie pobiegnie nowa linia, oszacuje wstępny koszt budowy oraz jakie będzie jej oddziaływanie na środowisko.

- Mamy zabezpieczone środki z RPO na przygotowanie studium - deklaruje Struk. - Przy okazji chcemy zapewnić, że ten projekt będzie realizowany z udziałem okolicznych mieszkańców.
STEŚ, którego koszty szacowane są nawet na 5 mln zł ma być gotowy do końca 2023 roku, dzięki czemu możliwe będzie ubieganie się o unijne dofinansowanie na projekt i budowę.

- Zakładamy, że realizacja odbędzie się w perspektywie 10-15 lat - zapowiada marszałek.
Oficjalna nazwa tego projektu brzmi: "Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II - Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego" - w skrócie: "PKM Południe".

Opinie (294) ponad 10 zablokowanych

  • pamiętam sprzeciw poprzedniego prezydenta wobec PKM, forsował nawet tramwaje dalekobieżne

    potem podpiął się pod sukces - sklerotycy wyborcy łyknęli

    • 6 0

  • Obiecanki cacanki.....10 lat juz czekamy na Nowa Swietokrzyska i poki co ani widu ani slychu.....wazniejsze inne nowe drogi..bloki wyrastaja jak grzyby po deszczu a drogi jak 20 lat temu.....żenada z takimi artykulami ktore nie maja zadnego poparcia .....

    • 12 2

  • (3)

    Studium o 10 lat za późno, rezerwy terenowe sprzedane lub zabudowane. Totalny brak planowania zawczasu.

    Nawet teraz Czarny Dwór wiecznie stoi, a deweloperzy pozwolenia na budowę dostają bez problemu, mimo braku infrastruktury.

    • 175 3

    • (2)

      Smutne że Ci "źli" komuniści potrafili mądrze rozplanować teren, tak by były rezerwy na terenowe na przyszłość, by można było wybudować nowąlinię tramwająwą, tory pod skm, dodatkowy pas na jezdni. Teraz niby już ma być lepiej, bo komunistów nie ma, ale wszystko budowane bez pomysłu, każdy skrawek ziemi sprzedawany deweloperom i potem zaskoczenie że nie ma jak poszerzyć drogi/wybudować torów pod tramwaj.

      • 41 1

      • ....

        Teraz liczy sie maksymalizacja zyskow.

        • 3 0

      • Ta jest. Tak mądrze rozplanowali Zaspę i Przymorze...

        ... że żeby dojść do kolejki zimą to Cię huragan przewróci a zamieć przysypie...

        • 6 0

  • Jeszcze przenieść lotnisko i wysypisko

    i mogą budować. Za 20 lat Gdańsk będzie potężniejszy niż Wawa

    • 5 0

  • Te plany obnażają tylko dysfunkcyjność osób planujących na dziesięcolecia rozwój miasta ...
    halo UM, są tu w ogóle tacy ? Może jeszcze kolejkę linową zaproponujecie z Gdańska do Żukowa, co ? To by było w waszym stylu......Najpierw budują osedla na jakimś w***wiu, na terenie których nie dawno mój wuj szczepił jeszcze krowy, bezmyślnie zabudowują działki, nie przewidując korytarzy pod inwestycje drogowe, węzły komunikacyjne itp. potem robią dobrze deweloperom, którzy na takich zad*piach budują swoje "apartamenty" 40m^2, bez piwnicy i miejsca postojowego.

    PKM powinna pełnić funkcję szybkiego przejazdu między miastami i gminami. Nie róbcie z niej tramwaju między osiedlami z przystankiem co 500 m - do tego wystarczy linia tramwajowa lub zwykła droga w której organizacja ruchu jest przemyślana. Problemem południa jest syf, do którego dopuściła klika budynia przez lata pozwalając na zabudowę w szczerym polu, ale nie myśląc o tym jak to miejsce ma być w przyszłości skomunikowane.

    PKM do Łapina po starej linii, Kolbudy, Pręgowo, Bielkówko, Goszyn, Straszyn, Rotmanka i wjazd na Pruszcz Gdański + nowe torowisko tylko dla PKM (bez SKM i TLK itp.). Reszta tramwaje cd + rozbudowa dróg, więcej rond + aktywne światła i logiczne ograniczenie prędkości.

    • 14 1

  • A może by tak skromniej i SKM do Pruszcza/Tczewa zanim te szklane domy wielkiego imperium pomorskiego?

    • 8 2

  • Tylko tramwaje

    To dzielnice z dużym zagęszczeniem mieszkańców . Tylko nowa linia tramwajowa wzdłuż małomiejskiej i świętokrzyskiej ma sens . A koszta dużo nizsze

    • 4 1

  • zbudują, bo nie będzie innego wyjścia (5)

    ludzie mają mrzonki, że będą jeździć autem wszędzie. Niech lepiej modlą się o dobrą komunikację zbiorową. Już teraz nie opłaca się mieć auta, w centrum parkowanie za krocie przez cały tydzień, korki wszędzie itp.

    Mieszkam w ŚSPP i sobie chwalę, że to powstało. Pierwszy weekend z całotygodniowym płatnym parkowaniem i już widać duże zmiany na plus, chociaż też na pewno nie wszyscy zapłacili, ale do jarmarku skończy się pobłażanie.

    • 15 12

    • (4)

      Mieszkam na południu. SKM to moje marzenie - autem do Wrzeszcza 30 minut, kolejką 20. Jest o co walczyć. Tramwajem 40 przy dobrych wiatrach.

      • 7 2

      • a po co ty tu chcesz przyjezdzac? (2)

        Zyj tam gdzie zamieszkales. kupuj i pracuj lokalnie. ucz sie tak samo.

        • 3 2

        • Ale ja chce poznawać świat (1)

          A nie tylko na tej wsi Lawendowe ciągle

          • 2 1

          • Swiat mozesz poznawac na rozne sposoby. nawet rowerem rekreacyjnie.

            Ale tu nie o tym.

            • 0 3

      • dodajmy, że jak już do centrum dojedziesz

        to musisz jeszcze znaleźć miejsce parkingowe i za nie zapłacić

        • 8 1

  • (13)

    Biorąc pod uwagę, jak często jeżdżą pociągi po obecnych liniach PKM, to nie brzmi to optymistycznie. Oby do tego czasu udało się przeobrazić PKMkę w często jeżdżącą kolej miejską, a nie tak jak obecnie, rzadko jeżdżącą regionalną.

    • 316 9

    • Może ktoś mi wytłumaczy (1)

      Dlaczego nie wykorzystuje się istniejącej infrastruktury tam gdzie ona jest i nie puści SKM po torach które już są do Pruszcza czy nawet Tczewa?

      • 5 2

      • Za mało torów.

        Bo nie ma miejsca na torach. Za dużo składów dalekobieżnych koliduje na dwutorowej linii.

        • 8 0

    • Do Havla jeździłyby SKM z głównej linii (4)

      więc 7,5 min w szczycie

      • 18 4

      • dla nich zbudowanie 2km koleji to jest jak dla USA wysłanie łazika na marsa (2)

        5 przetargow, koncepcji itp. a na koniec sie okazuje ze po realizacji wszystko sie sypie lub nie jest dostosowane do potrzeb jak np co chwile trzeba przerabiac wejscie Havla w Armii Krajowej bo wszystko sie zatyka.

        • 29 4

        • kolei (1)

          • 2 1

          • ale mozna pisac bez skracania.

            • 0 0

      • Coś z projektu wyparowała SKM

        Pojawiła się natomiast PKM. Przypadek?

        • 6 1

    • 10-15 lat na realizacje, jaja sobie robią. dobrze ze nie 2050 roku (1)

      To jest potrzebne na tu i teraz, a raczej było trzeba o tym myśleć z 10-15 lat temu jak ruszyła duza zabudowa na tym terenie. Jak dla mnie to przez max. 1.5 roku powinna powstac koncepcja z projektem budowlanym, nastepnie 3 miesiace przetarg i z 2 lata realizacje + 0,5 roku bufora.

      • 25 6

      • No ale to ma być duży miś a nie mały

        Szczególnie upaszą się uniwersyteckie profesorki na tych STEŚ, gdzie trzeba dużo pisać o tym co jest oczywiste + ankiety i partycypacja (oczywiście zrobią to studenci pod światłym kierunkiem)...
        Potem projekt techniczny to już konkret i robią fachowcy, ale za fachowość też trzeba dużo zapłacić. Jednym słowem konkretna fucha

        • 12 2

    • Dodam że z Matarni do Oliwy

      jedzie się ponad 40 min, o ile się skład zatrzyma. W obecnej formie to jedynie mieszkańcy Kartuz i Kościerzyny mogą realnie z tego skorzystać.

      • 9 2

    • obecna linia PKM jest bardzo uzależniona od rozkładów na dwóch liniach dalekobieżnych (2)

      niestety, zamiast na Zaspie przesunąć przystanek i zbudować wiadukt włączający PKM w SKM - powstał taki potworek.

      • 23 5

      • SKM w szczycie powinna jeździć co 6 min (tak jak kiedyś było) (1)

        więc wpinanie pomiędzy PKMki byłoby karkołomne

        • 16 1

        • No ale nawet przed PKM taka była kocepcja, że będzie możliwe co 3 minuty.

          Nic karkołomnego w tym nie ma.

          • 7 4

  • Miejsca pracy powinny być tam, na miejscu
    Aby tyle nie jeździć. Miało być centrum uslugowe dla Poludnia przy Warszawskiej i co?

    • 9 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane