• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowa zabudowa przy Władysława IV z ogólnodostępnym parkiem

Ewa Budnik
26 czerwca 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (414)
  • <b>Konkursowa, koncepcyjna</b> wizualizacja budynku, który stanie przy Władysława IV w Gdyni. Docelowe wizualizacje są w trakcie opracowania.
  • <b>Konkursowy, koncepcyjny</b> plan zagospodarowania terenu. Ostatecznie rzut będzie nieco inny, z przejściem na poziomie parteru prowadzącym od Władysława IV w kierunku terenów zielonych. Trwają także ustalenia co do programu  zagospodarowania parku.
  • Teren przy ul. Władysława IV w Gdyni z widokiem na parking przy Batorym - w przyszłości również zabuduje go Invest Komfort.
  • Teren zielony przy Władysława IV od lat wymaga odświeżenia.
  • Aktualny wygląd działki przy Władysława IV. Większość tego terenu była do tej pory parkingiem.
  • Teren przy ul. Władysława IV w Gdyni.

Niestandardowa zabudowa, przynajmniej jak na nowe projekty realizowane w ostatnich latach w Gdyni, pojawi się niebawem w Śródmieściu, pomiędzy ulicami Armii Krajowej, Władysława IV i Obrońców WybrzeżaMapka. Budowa siedmiokondygnacyjnego apartamentowca rozpocznie się prawdopodobnie jesienią. Przy okazji na nowo zagospodarowany zostanie sąsiedni park.



Nowa zabudowa w Śródmieściu Gdyni:

Kształt działki jest nietypowy, więc i bryła budynku, który powstanie w tym miejscu musiała być nietypowa - zaplanowano tu jednolitą szklano-aluminiową fasadę od strony ulicy Władysława IV i rozrzeźbione balkonami i tarasami elewacje od strony ul. Armii Krajowej i parku, który w ramach inwestycji zostanie zrewitalizowany.

Projekt uzyskał pozwolenie na budowę. Jest ono prawomocne. Deweloper Invest Komfort wraz z architektami nadal dopracowuje jednak szczegóły elewacji, aranżacji części wspólnych oraz sposobu zagospodarowania parku sąsiadującego z nowym budynkiem.

Zabudowa będzie miała siedem kondygnacji nadziemnych z 86 lokalami mieszkalnymi i całym parterem wypełnionym lokalami usługowymi. Najwyższa kondygnacja będzie typowym dla gdyńskich realizacji podwyższeniem zabudowy na części jej przekroju (tzw. dominanta). Od strony ul. Armii Krajowej znajdą się tam trzy apartamenty z tarasami.

Gdynia. Jak nowe inwestycje ożywią Śródmieście? Artykuł z 2019 r. Gdynia. Jak nowe inwestycje ożywią Śródmieście? Artykuł z 2019 r.

Pod zabudową powstanie dwukondygnacyjna hala garażowa. Nie będzie tam ogólnodostępnych miejsc parkingowych. Powstaną one pod sąsiednią zabudową, którą ten sam deweloper będzie w przyszłości realizował w miejscu parkingu obok BatoregoMapka (planowane jest ogłoszenie konkursu architektonicznego na tą zabudowę).

Z planu zagospodarowania terenu wynika, że wjazd do garażu podziemnego usytuowany zostanie od strony ul. Armii Krajowej, zatoki postojowe powstaną także od strony ul. Władysława IV.

  • Konkursowy projekt katowickiej pracowni KWK Promes. <b>Ten projekt nie będzie realizowany.</b>
  • Konkursowy projekt katowickiej pracowni KWK Promes. <b>Ten projekt nie będzie realizowany.</b>
  • Konkursowy projekt katowickiej pracowni KWK Promes. <b>Ten projekt nie będzie realizowany.</b>

Koncentracja na usługach



Cały parter budynku (poza fragmentem na zaaranżowanie reprezentacyjnego holu wejściowego do budynku od strony parku) wypełniony zostanie lokalami usługowymi.

- Z naszych obserwacji wynika, że ta część Śródmieścia Gdyni jest wyłączona z miejskiego życia. Toczy się ono przy ulicach Abrahama, Armii Krajowej czy w okolicach szkoły filmowej, gdzie dociera ruch pieszy. Spodziewamy się, że uruchomienie w naszej inwestycji wielu lokali usługowych, a dodam że nawet 50 proc. lokali będzie instalacyjnie przygotowanych na potrzeby gastronomii, wprowadzi nową energię do centrum Gdyni - opowiada Michał Ciomek, architekt i wiceprezes zarządu w firmie Invest Komfort. - Aby mieć kontrolę nad programem usługowym nie planujemy sprzedawać tych lokali, tylko je wynajmować przedsiębiorcom, którzy będą potrafili dać tej dzielnicy coś od serca. Wierzymy, że to pobudzi także handlowo-usługową pierzeję w zabudowie istniejącej po drugiej stronie parku.
Będą apartamenty przy Będą apartamenty przy "Batorym". Tak będzie wyglądał budynek

W celu przygotowania atrakcyjnej oferty lokali znaczna część z nich zaprojektowana została z wejściem zarówno od strony ul. Władysława IV, jak i od parku. Na poziomie parteru powstanie także przejście od Władysława IV w kierunku parku, aby pieszym łatwiej było poruszać się w obrębie zabudowy, a dostępność lokali była jeszcze większa (nie jest to uwidocznione na rzucie konkursowym, przejście powstało w toku późniejszych prac nad projektem).

- Mamy ambicje, aby był to "produkt totalny": wartościowy dla samych mieszkańców budynku i okolicy oraz jeszcze szerzej - dla wszystkich gdynian - podkreśla Michał Ciomek.
  • Konkursowy projekt zabudowy przy Władysława IV warszawskiej  pracowni WWAA. <b>Nie będzie realizowany.</b>
  • Konkursowy projekt zabudowy przy Władysława IV warszawskiej  pracowni WWAA. <b>Nie będzie realizowany.</b>
  • Konkursowy projekt zabudowy przy Władysława IV warszawskiej  pracowni WWAA. <b>Nie będzie realizowany.</b>

Park rewitalizowany we współpracy z miastem



Wraz z zabudową deweloper, we współpracy z miaste, planuje zagospodarować park, który znajduje się pomiędzy istniejącą zabudową, a tą, która dopiero powstanie. Teren ten ma powierzchnię około 3700 m kw. i wymaga "odświeżenia". Trwają rozmowy Invest Komfortu z miastem co do ostatecznego sposobu jego rewitalizacji. Obecnie w planie jest nasadzenie 37 nowych drzew wysokich i około 30 niższych. Szczegółowy program zagospodarowania zielonej części inwestycji nie jest jeszcze dopracowywany.

- Mam nadzieję, że położenie tego parku pomiędzy dwoma ciągami zabudowy sprawi, że miejsce to zacznie być postrzegane jako bezpieczne i przyjazne. Park będzie widoczny z góry z dwóch stron, dodatkowo wysoka jakość tej przestrzeni i subtelne oświetlenie zmienią charakter tego miejsca, będzie ono chętniej odwiedzane przez gdynian - mówi Michał Ciomek.
Także trójkątny skwer u zbiegu ulic Armii Krajowej i Władysława IV Mapkazostanie wypełniony zielenią i małą architekturą. Przypomnijmy, że Invest Komfort ma już doświadczenie w realizacji takich projektów - w 2022 roku do użytku został oddany zrealizowany przez niego park naprzeciwko Katedry Oliwskiej w Gdańsku.



Projekt wyłoniony w konkursie architektonicznym



Projekt inwestycji powstał w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy. Dla działki, gdzie powstać ma ten budynek, dotąd nie został uchwalony miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego. Deweloper nie miał zatem obowiązku ogłoszenia konkursu architektonicznego na projekt zabudowy. Mimo to taki konkurs się odbył, zaproszone do niego zostały cztery pracownie spoza Trójmiasta: JEMS Architekci, Maćków Pracownia Projektowa, KWK Promes, WWAA.

- Chcieliśmy wyjść szerzej, poza Trójmiasto, żeby mieć świeże spojrzenie na kontekst, w którym się na co dzień poruszamy. Jako gdynianie zapewne mamy już nieco stereotypowe myślenie o architekturze, która mogłaby zaistnieć w tym mieście. Dlatego niezwykle cenne wydało nam się zaproszenie do konkursu architektów, którzy mogliby pomóc nam przełamać te stereotypy - przyznaje Michał Ciomek. - Propozycja JEMS Architekci jest strzałem w dziesiątkę. Ta praca pokazała coś zupełnie innego. To nowatorska interpretacja gdyńskiej tkanki miejskiej i modernizmu, o którym przecież stale jest tu mowa.
Zwycięska koncepcja architektoniczna pracowni JEMS Architekci jest jeszcze dopracowywana. Rzeczywisty projekt będzie jednak zbliżony do obecnych założeń i wizualizacji konkursowych.

  • Konkursowy projekt wrocławskiej Maćków Pracowni Projektowej. <b>Ta wizja nie będzie realizowana</b>.
  • Konkursowy projekt wrocławskiej Maćków Pracowni Projektowej. <b>Ta wizja nie będzie realizowana</b>.
  • Konkursowy projekt wrocławskiej Maćków Pracowni Projektowej. <b>Ta wizja nie będzie realizowana</b>.

Rozrzeźbiona elewacja zamiast wyokrągleń i bulajów



Architekci z pracowni, która zwyciężyła konkurs zadali sobie pytanie: jaka zabudowa powinna znaleźć się w sąsiedztwie pereł gdyńskiego funkcjonalizmu?

- Jasne fasady, ekspresyjne formy, duże, poziome przeszklenia oraz konstrukcja słupowa połączona z podcieniem i cofniętym wejściem do budynku to charakterystyczne cechy gdyńskiej zabudowy. Przyświecały nam one przy formułowaniu głównych założeń projektu budynku przy Władysława IV - mówi Paweł Majkusiak z JEMS Architekci. - Od zachodu zaplanowaliśmy przeszkolone - akustyczne obudowy loggi, tworzące pierzeję ulicy Władysława IV. Od wschodu i północy rozrzeźbioną elewację zbudowaną ze strukturalnie ułożonych wykuszy i loggi.
Niespełniona wizja Forum Morskiego w Gdyni Niespełniona wizja Forum Morskiego w Gdyni

Jak dotąd pracowania warszawska JEMS Architekci w Trójmieście zaistniała realizacją zabudowy przy Heweliusza 18 i Rajskiej 8 w Gdańsku, projektem realizowanej obecnie przy Skwerze Kościuszki zabudowy wielofunkcyjnej Gdynia Waterfront oraz koncepcją urbanistyczną zagospodarowania terenów postoczniowych.

Warto dodać, że deweloper w tym przypadku stawia na realizację zabudowy "do mieszkania", a nie "do wynajmowania".

- Średnia powierzchnia mieszkań będzie w tym przypadku nieco większa niż zwykle. Zakładamy więc, że lokale te będą raczej nabywane celem stałego zamieszkania w nich. To dla nas ważne. Rozkłady mieszkań, przydatne mieszkańcom usługi w parterach, sposób w jaki zagospodarowany będzie sąsiedni teren zielony ma zachęcać do budowania w tym miejscu lokalnej społeczności, ludzi którzy będą gotowi na co dzień z chęcią patrzeć sobie w oczy - opowiada o idei projektu Michał Ciomek.

Miejsca

Opinie (414) ponad 20 zablokowanych

  • Czekamy na nowe knajpy :)

    • 7 11

  • Kątem oka statek najfajniejszy (6)

    Fajna wizja z tym domem w kształcie statku.

    • 24 15

    • Też tak uważam

      Szkoda, że nie będzie realizowany

      • 6 9

    • Tak jest! (1)

      To byłaby wizytówka Gdyni, taki oryginalny budynek który jednoznacznie kojarzyłby się z miastem. Szkoda wielka ze nie powstanie. Dalej Sea Tower będzie nieudolnie probowal pełnić te rolę.

      • 1 4

      • wizytówką tego miasta były zawsze statki przy nabrzeżach i w stoczni

        Statki w mieście jako budynki, to gruba przesada...
        Biorąc pod uwagę ostatnie 20 lat, to wręcz szyderstwo.

        • 0 1

    • spróbuj w tym... (1)

      pomieszkać, to ci przejdzie...

      Niestandardowe kształty to koszty i fuszerki...

      • 1 1

      • zwłaszcza te mieszkania pod okapem (dziobem)

        Nie dość że od północy to jeszcze zaciemnione nawisem

        • 1 1

    • nudna i oklepana

      Statki powinny stać przy nabrzeżach a nie w portowym mieście.

      • 1 0

  • Wygrał najlepszy

    • 6 9

  • współczuję przyszłym miekszańcom. Samochodoza pod mieszkaniem taka jak przy obwodnicy. A tam jest ponad 100 decybeli. (8)

    Główny kierowczyk, pan prezydent Gdyni, niestety uległ lobby samochodowemu i robi w mieście wszystko pod kierowczyków. Gdynia praktycznie nie ma centrum; Skwer to parking. Współczuję mieszkańcom. Gdynia jest jak wioska, tylko większa -- przelotówki przez sam środek.

    • 25 45

    • (1)

      Przespales ostatnie lata?rozejrzyj sie

      • 10 4

      • No rozejrzyj się.

        Centrum Gdyni to jeden wielki parking.

        • 8 10

    • Powinieneś przeprowadzić się do Poznania (1)

      tam niebawem będzie rowerowa Holandia, a samochodem i tak nigdzie nie pojedziesz bo wszystko rozkopane wiecznie :DDD

      • 5 3

      • Mieszkam w Gdańsku. Przynajmniej część miasta wyłączona spod rządów agresywnych i roszczeniowych spaliniarzy.

        Centrum Sopotu również.
        Gdynia najbardziej podobna do Żukowa -- dwa ronda wiecznie zapchane to centrum wsi.
        A ludzie jeszcze płacą kierowczykom za ich remonty ich asfaltów, ich budowy ich dróg, ich projekty, itd. Niesamowite jak Polacy dają się robić w balona. Komuchy roszczeniowe ich okradają i jeszcze każą im się wynosić z tych gruntów, za które ci wypędzeni płacą. Żeby były lepsze i większe parkingi dla roszczeniowych beneficjentów. Kino za darmo.

        • 2 10

    • Zdradzę ci tajemnicę wiary - przy ulicach zwykle jest głośno, bo jeżdżą po nich samochody (3)

      Akurat Władysława chyba nie jest taka najgorsza, bo co chwila są światła.

      No i jeszcze jedno - to nie będą mieszkania z przydziału jak w PRL - jak ktoś chce tam mieszkać, to takie mieszkanie kupi, jak ktoś woli cisze i spokój, to kupi na obrzeżach miasta.

      Bijesz pianę, nic więcej.

      • 8 3

      • PRL to urządzili kierowcy. Drogi mają praktycznie za darmo. Ich utrzymanie i remonty też.

        Komuna. Nic więcej.

        • 0 1

      • No właśnie te światła robią największy hałas jak stado blachosmrodów rusza co chwila. O zanieczyszczeniu powietrza, smrodzie i pyle nie mówiąc. Prawdę mówiąc nie wiem czy są gorsze ulice, a przynajmniej nikt przy nich "apartamentów" nie stawia na wyciągnięcie ręki.

        • 0 0

      • To ty bijesz pianę i nic więcej. Te mieszkania w większości będą stały puste bo dużą część wykupią czynszownicy i fliperzy.

        • 0 0

  • Praktyka parku powinna być standardem (1)

    mysle, ze wszyscy deweloperzy powinni dawać zieleń - szczególnie od tych tańszych warto by było to egzekwować

    • 29 4

    • Dawać to sobie możesz w domowym ogródku, tu m2 kosztuje.

      • 5 4

  • władysława IV

    Już były parki ogólnodostępne i wieże widokowe. Do momentu uzyskania terenu itd, itp.

    • 51 5

  • Nowe usługi koło parku? (4)

    Nowa gastronomia i nowa zieleń są bardzo potrzebne - w Gdyni jest sporo młodych ludzi, a centrum się magicznie nie rozrośnie wzdłuż. W sezonie trudno złapać miejsce lokalsom w sensownej restauracji czy barze. O chaosie trawiącym zieleń rosnącą byle gdzie, byle jak nie wspominając.

    • 17 25

    • Mieszkania dla bogatych na wakacyjny wynajem biedakom z 500+ (2)

      Wszyscy mówiący tu o usługach mają tylko na uwadze knajpy i bary - popatrzcie obiektywnie w lustro czy wam jest to aż tak bardzo potrzebne?. A gdzie usługi typu szewc, krawiec, małe sklepy tematyczne itd? Współczuję przyszłym mieszkańcom tej lokalizacji przy głównej ulicy z oknami od zachodniej strony i bez klimatyzacji z knajpami na parterze. A zresztą nie wierzę w optymizm urzędników liczących na to, że te mieszkania będą służyły docelowym mieszkańcom, a nie na wynajem wakacyjny lub krótkoterminowy.

      • 24 2

      • Kogo obchodzi twoja wiara. (1)

        Przy tej ulicy mieszka wielu ludzi i jakoś nie słyszę aby narzekali.

        • 1 15

        • to może po prostu zapytaj?

          • 4 0

    • lokalsi nie szukają w "centrum" lokalu

      bo trzeba do tego centrum dotrzeć, a potem wrócić...

      "Centrum" lokalsom oferuje dokładnie nic.
      A w zasadzie, "mniej niż zero", bo z podatków lokalsów to "centrum" jest pucowane...

      Jaka zieleń może powstać na garażu?

      • 2 0

  • Ogródki knajp od strony parku (1)

    Bardzo dobry pomysł, to jest problem w Gdyni, z paroma wyjątkami, restauracje nie mają przestrzeni na ogródki

    • 10 11

    • to niech się wyniosą do Rumii

      • 0 0

  • Jaki jest sens pokazywania wizualizacji jakie nie zostaną zrealizowane gdy nie podajecie finalnej? (1)

    • 36 3

    • Są pokazane na górze artykułu.

      • 0 0

  • Jak słyszę słowo "konkurs", to szczerze wam powiem: strzeżcie się Kozykowskiego. Mimo projektowania najochydniejszych klocków, pracownia ta ma niesłychany posłuch w Gdańsku.

    • 24 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane