- 1 30 lat od tragedii autobusowej w Kokoszkach (66 opinii)
- 2 Weszły do sklepu i ukradły towar za 1650 zł (59 opinii)
- 3 Mieszkańcy Bojana naprawili drogę w Gdyni (111 opinii)
- 4 To była fabryka "kryształu" na płn. Polskę (129 opinii)
- 5 Remont przed budową Drogi Zielonej (161 opinii)
- 6 Był las i błoto, dziś jest 6 mln pasażerów (284 opinie)
Nowatorska nawierzchnia ulicy z laboratorium Politechniki
Przepuszcza wodę, zmniejsza hałas, jest przyczepna i wykonana ze zużytych opon - taka nawierzchnia, opracowana przez naukowców z Politechniki Gdańskiej i Białostockiej, pojawiła się na fragmencie ul. Galaktycznej w Gdańsku.
Projekt, w który zaangażowani są m.in. inżynierowie z Wydziału Mechanicznego oraz Wydziału Inżynierii Lądowej i Środowiska Politechniki Gdańskiej, nosi tytuł "Bezpieczna, proekologiczna poroelastyczna nawierzchnia drogowa". Realizowany jest od maja 2018 r. i potrwa do końca kwietnia 2021 r.
- Główne założenie projektu to próba opracowania nowego typu nawierzchni drogowej - nawierzchni poroelastycznej - wyjaśnia prof. Piotr Jaskuła, kierownik Katedry Inżynierii Drogowej i Transportowej Politechniki Gdańskiej, członek zespołu badawczego. - Charakteryzować się ona ma niską hałaśliwością, wodoprzepuszczalnością, tłumieniem pożarów w przypadku np. rozlanego paliwa, a także dobrymi właściwościami przeciwpoślizgowymi. Z tego względu taka nawierzchnia sprawdzi się w warunkach miejskich, zarówno w otwartej przestrzeni, jak również w tunelach.
Jak wyjaśnia prof. Jaskuła, nawierzchnia poroelastyczna jest również bardziej ekologiczna od dotychczas stosowanych mieszanek asfaltowych. Około 20 proc. jej składu to granulat gumowy pochodzący ze zużytych opon samochodowych.
- Pozwala to z jednej strony na uzyskanie dodatkowej elastyczności warstw, a z drugiej na oszczędzanie kruszyw naturalnych i zutylizowanie w sposób przyjazny środowisku zużytych opon, bez konieczności ich spalania - dodaje.
Ułożony na ul. Galaktycznej testowy odcinek jezdni wykonany z nawierzchni poroelastycznej będzie teraz poddawany badaniom w warunkach codziennego ruchu drogowego, a także przy zróżnicowanej pogodzie. Naukowcy zbiorą m.in. dane na temat właściwości przeciwpoślizgowych, obniżających hałas i trwałości ułożonej nawierzchni, a także sposobu połączenia nowej nawierzchni z dotychczas użytkowaną.
Projekt jest finansowany z programu "Nowoczesne technologie materiałowe - Techmatstrateg".
Miejsca
Opinie (188) 6 zablokowanych
-
2019-10-06 02:24
Politechnika (1)
Mogłaby naprawić wszystkie przejścia dla pieszych przez ulicę białą farbą którą są oznaczone te przejścia jest znacznie bardziej śliska niż asfalt podczas deszczu lub oblodzenia ktoś kto wymyślił taką farbę zabrał pieszym ostatnią szansę podczas hamowania pojazdu
- 4 1
-
2019-10-06 03:21
Rodzaj i chropowatość farby na znaki poziome
Jest sciśle uregulowana przepisami. Jeśli twierdzisz ze jakieś znaki poziome w Twojej okolicy nie spełniają norm, to powiedz o tym dyżurnemu konserwatorowi miasta. Ostatnio była afera z podwykonawcą który przez tydzień nocami malował pasy, a potem się właśnie okazało że były zbyt śliskie bo farba była lewa- musieli wszystko malować od nowa.
- 1 0
-
2019-10-06 04:19
Żadna nowość
Od kilkudziesięciu lat dodaje sie do asfaltów granulat ze zuzytych opon. Ciekawe ile kasy wyciagnęli z UE na to ,,odkrycie"
- 6 2
-
2019-10-06 07:13
Jak można? (2)
Jak można testować drogę hamowania na ludziach i w żywym ruchu ulicznym ? Skandal na miarę Europejska !! Jak można dopuszczać do takiego zagrożenia ??????? Kto dał pomysł ?????
- 1 11
-
2019-10-06 07:18
(1)
pitolnij się w łeb.Na samochodach testują i oponach a nie na ludziach.Co za Spocony Janusz znów narzeka
- 0 1
-
2019-10-06 13:35
Człowieku uuu!!!!
Droga hamowania = zagrożenie. Nie wiadomo jak się nawierzchnia zachowa narażona na różne odmienne warunki pogodowe. Jestem inżynierem i mam recht! Czas na Swingersów
- 0 0
-
2019-10-06 07:57
(1)
PO tej drodze będzie jeździł rydwan?
- 6 2
-
2019-10-06 14:21
najważniejsze by nie jeżdził żaden Pisuar
- 0 0
-
2019-10-06 08:55
(1)
W serialu "Zmiennicy" też była eksperymentalna nawierzchnia w jednym z odcinków. Ciekawe, czy taka sama. ;)
- 6 1
-
2019-10-06 11:27
Tam dalej po lewej
W strone Matarni jest wulkanizacja, wiec mozliwe haha..
- 2 0
-
2019-10-06 10:20
Czekamy na taką nawierzchnię na Grottgera,Kasprowicza i Tetmajera w Oliwie.
- 0 1
-
2019-10-06 12:08
Już kiedyś o tym czytałem. Ale firmy budujące ulice nie są zainteresowane,ponieważ nie będą mogli ciągle naprawiać ulic i przepadną pieniądze z uni.
- 4 0
-
2019-10-06 12:13
mamy najlepszych naukowców na świecie
szkoda tylko że kolejne rządy tego nie widzą ...
- 2 1
-
2019-10-06 12:42
jaki asfalt daje rafineria na florydzie ? plus40 w cieniu na sloncu50 i ani jednej dziury nic rowna jak stol- szok ! (1)
i tak jak jechalismy to cale USA ! 36 razy wiekszy kraj od PL !
- 3 0
-
2019-10-06 13:40
Tylko, że ta mieszanka z Florydy wystawiona na minusowe temperatury nie przetrwałaby jednej zimy. Co innego kładzą w Dubaju, co innego w Norwegii i jeszcze co innego w klimacie umiarkowanym.
- 0 1
-
2019-10-06 13:27
Super! I oby się udało. Nasi naukowcy coraz lepsi!
- 5 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.