• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe elektroniczne tablice na ulicach Trójmiasta. Rozruch pod koniec roku

Maciej Naskręt
30 września 2013 (artykuł sprzed 10 lat) 
Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie. Tablica zmiennej treści ustawiona przy al. Armii Krajowej w Gdańsku. Podobne urządzenia zostały już umieszczone w Gdyni i Sopocie.

Przy głównych drogach Trójmiasta montowane są tablice i znaki zmiennej treści. To część budowanego systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Pod koniec roku z elektronicznych tablic kierowcy odczytają wskazówki dotyczące dalszej podróży.



Czy tablice zmiennej treści ułatwią poruszanie się po Trójmieście?

Nowe tablice LED-owe, które właśnie pojawiły się przy trójmiejskich ulicach, nie zwiastują na szczęście nowych reklam świetlnych, które oślepiają i utrudniają jazdę kierowcom w zbyt wielu miejscach naszego kraju.

Montowane właśnie tablice mają, dla odmiany, kierowcom pomagać, podpowiadając im którędy i z jaką prędkością jechać, by nie utknąć w korku.

Elektroniczne urządzenia stanowią bowiem część systemu inteligentnego sterowania ruchem - Tristar, który na terenie Trójmiasta powstaje od wiosny 2012 r. W sumie ustawionych zostanie 18 tablic i osiem znaków zmiennej treści. Inwestorem przedsięwzięcia są Gdańskie Inwestycje Komunalne oraz Zarządy Dróg i Zieleni w Gdyni i Sopocie. Przetarg na budowę systemu wygrała firma Qumak-Sekom, która wdraża system za nieco ponad 133 mln zł.

Jakie informacje odczytają kierowcy z nowych tablic zmiennej treści?

- Na przykład różne czasy przejazdu między Gdynią i Gdańskiem. Chodzi o to, by kierowca jadący np. Estakadą Kwiatkowskiego otrzymał rzetelną informację o czasie, który musi poświecić wybierając drogę do Gdańska przez miasto lub obwodnicą - tłumaczy Jacek Oskarbski, kierownik działu inżynierii transportu w Zarządzie Dróg i Zieleni w Gdyni.

To nie wszystko: na tablicach pojawią się informacje o korkach czy utrudnieniach związanych z pracami drogowymi. Kierowcy otrzymają też informacje o zdarzeniach drogowych, do których doszło na ulicach Trójmiasta i które dezorganizują ruch w mieście.

Tablice zmiennej treści przedstawią też dane, do których już przywykliśmy na trójmiejskich drogach, czyli aktualną sytuację pogodową. W razie trudnych warunków m.in. gołoledzi, pojawią się tam również znaki ostrzegawcze. Aktualne dane o sytuacji pogodowej mają zapewniać ustawione przy drodze, również w ramach systemu Tristar, stacje pogodowe.

Oprócz tablic pojawią się też znaki zmiennej treści, które w zależności od potrzeb wskażą np. ograniczenia prędkości. - Na podstawie analizy liczby pojazdów na drodze będą one wskazywały maksymalną dopuszczalną prędkość, która ma zapewnić płynny przejazd do kolejnego skrzyżowania - mówi Oskarbski.

Pierwsze informacje skierowane do kierowców na tablicach i znakach zmiennej treści będzie można odczytać pod koniec tego roku.

- Teraz trwa programowanie systemu. Ustalamy algorytm funkcjonowania tablic. Chcemy, by oprócz automatycznych komunikatów sprawnie można było wyświetlać na tablicach informacje dodane ręcznie. Ponadto, jak każde urządzenie w systemie Tristar, również tablice i znaki zmiennej treści muszą zostać skalibrowane - tłumaczy Jacek Oskarbski.

Przypomnijmy: dotychczas wykonano dwa spośród czterech etapów Tristara. Pierwszy zakładał wykonanie systemu nad jezdnią w ciągu al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańskaal. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska. Jest to odcinek od Opery Bałtyckiej zobacz na mapie Gdańska do skrzyżowania z ul. Abrahama zobacz na mapie Gdańska. W sumie na tym fragmencie do listopada ubiegłego roku systemem zostało objętych 10 skrzyżowań.

Drugi etap, który wykonano w tym roku, umożliwił wpięcie do systemu gdyńskich skrzyżowań w ciągu ul. 10 lutego zobacz na mapie Gdańska, ul. Śląskiej zobacz na mapie Gdańska, Węzła Wzgórze zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska. Do systemu zostało wpiętych 15 skrzyżowań.

Aktualnie trwa trzeci i czwarty etap budowy systemu Tristar. Obejmuje on drogi w ścisłym centrum Gdańska - al. Zwycięstwa zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Grodzkie zobacz na mapie Gdańska, ul. Wały Jagiellońskie zobacz na mapie Gdańska, ul. Okopową zobacz na mapie Gdańska, ul. Podwale Przedmiejskie zobacz na mapie Gdańska. Natomiast w Gdyni jest to ul. Morska zobacz na mapie Gdyni, ul. Chwaszczyńska zobacz na mapie Gdynii ul. Wielkopolska zobacz na mapie Gdyni. Z kolei w Sopocie do systemu włączona zostanie al. Niepodległości. zobacz na mapie Sopotu

W całym Trójmieście do Tristara podpiętych będzie ponad 140 skrzyżowań. Dzięki danym zbieranym poprzez zainstalowane na nich pętle indukcyjne i stacje pomiarowe, jazda po Trójmieście ma być łatwiejsza. Czy będzie? O tym przekonamy się w połowie 2014 r. gdy będzie gotowy cały system Tristar.

Miejsca

Opinie (127) 3 zablokowane

  • na cholere te tablice???

    przez cb radio sie szybciej dowiesz gdzie sa korki itd ...
    lepiej zajeli by sie nawierzchnia asfaltowa a nie dziury ze zawieszenie można zostawic . pozatym te tablice oslepiaja w nocy i dodatkowo rozpraszaja . dla mnie to ten pomysł jest do niczego i szkoda kasy na takie bzdury .

    • 10 9

  • Szczerze mówiąc, jak wjeżdżam na Trakt Św Wojciecha

    lub na Morenę to nie mam czasu obserwować znaków, tylko patrzę na drogę, by w coś nie wjechać. Trakt się ostatnio bardzo zmienia, na plus, ale to potrwa. Co do Moreny - raczej potrwa wiele lat i trzeba się w terenówkę zaopatrzyć.

    • 11 2

  • po co to ?

    przecie to kibel, po co to komu, korki i tak beda, chore. ile to badziewie kosztuje?

    • 8 5

  • Tablica przy przystanku równa się zniszczeniem tej tablicy

    • 9 1

  • jak jest słońce to nic nie widać na takich tablicach

    • 9 0

  • Kilka wiaduktów byłoby za te 133 baniek! (4)

    Co mi da tablica systemu za 133 bańki, na której przeczytam o korku na Armii Krajowej?
    Gdzieś czytałem, że budowa brakującej estakady w ciągu Armii Krajowej (nad Łostowicką) kosztowałaby około 30 milionów (teren już jest przygotowany). I tablica stała by się niepotrzebna.

    • 27 5

    • a korek byłby po prostu na 3 maja (1)

      • 0 3

      • I co tego?

        przynajmniej jeden węzeł byłby udrożniony!

        dla jadących do centrum to marne pocieszenie, że stoją teraz w dwóch krótszych korkach, a nie w jednym długim.

        w drugą stronę przy obwodnicy korki się zaś nie tworzą.

        • 5 1

    • tak

      tylko jescze projekt musiałbu dostać unijne dofinansowanie. Gońmy Zachód a nie pozostajmy zaściankiem...

      • 0 0

    • 30 milionów to chyba w cenach z 2001 roku.

      • 0 0

  • drajwer (1)

    Trzeba byc czubem ,najpierw piszą zeby zlikwidowac reklamy ledowe bo rozpraszaja ,wiec pytam czytajac info nie bedzie rozprasszc??????????????? smiech na sali

    • 6 6

    • z tą opinią ciężko dyskutować

      Zdejmijmy wszystkie znaki drogowe, sygnalizację itp...

      • 1 0

  • a

    zamiast tych tablic za te same pieniadze dac kazdemu SB radio i po klopocie

    • 5 4

  • We Wrzeszczu nie dziala (4)

    na odcinku od Opery Bałtyckiej do skrzyżowania z ul. Abrahama niby Tristar dziala ale efekty zadne. Czesto nie ma fali, bardzo czesto kierowcy zapierdzielaja jak szaleni, notorycznie przejaz na czerwonym a w nocy wyscigi motocyklistow, kasa w bloto.

    • 15 2

    • (3)

      Śmiem nawet twierdzić, że jest gorzej niż było! Kiedyś dało się przejechać Al. Zwycięstwa i Grunwaldzka prawie bez zatrzymania, teraz co światła trzeba stawać. A Tristar to tylko fotoradary, o to w tym chodzi.

      • 9 2

      • n tak (1)

        ja mam odwrotne wrażenie...

        • 1 4

        • Ja też. Tylko trzeba jechać z dozwoloną prędkością. Jak szybciej to faktycznie co światło to stop.

          • 0 3

      • ?

        No, ale kolesie kręcą lody...

        • 2 0

  • "...Podobne urządzenia zostały już umieszczone w ...i Sopocie. ..."???

    Przepraszam, a gdzie jest umieszczona w Sopocie ???

    • 4 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane