• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe gdyńskie City w rękach Węgrów?

Katarzyna Fryc
8 marca 2007 (artykuł sprzed 17 lat) 

Na Międzytorzu - najatrakcyjniejszym wolnym terenie w centrum Gdyni - chce zainwestować węgierska firma deweloperska. Jeśli dogada się z PKP, wybuduje tam nową dzielnicę i wyremontuje dworzec kolejowy.



Międzytorze to 100-hektarowy niezabudowany teren na pograniczu śródmieścia i gdyńskiego portu. Znajduje się tam gigantyczne torowisko, wykorzystywane przed laty przez port - dziś zarośnięte krzakami. Od wielu lat powraca temat zagospodarowania Międzytorza - jedynego tak dużego obszaru pod inwestycje położonego w centrum miasta.

- Sprawę komplikują kwestie własnościowe. Większość terenu należy do skarbu państwa, który przekazuje go właśnie Polskim Kolejom Państwowym - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Międzytorzem (zwłaszcza częścią najbliższą hali targowej) zainteresowana jest węgierska firma deweloperska TriGranit Development Corporation. Nie byłoby to jej pierwsze przedsięwzięcie w Polsce: zrealizowała już centrum handlowe Silesia City Center w Katowicach i stawia obok niego osiedle mieszkaniowe. Na zlecenie Węgrów studio architektoniczne Kwadrat przygotowało koncepcję przyszłej zabudowy Międzytorza oraz rewitalizacji gdyńskiego dworca.

- Zakłada ona remont dworca głównego i podmiejskiego oraz przebudowę łączącego je pasażu. Plac Konstytucji przed dworcem ma otrzymać podziemny parking - opowiada dr Jacek Droszcz ze studia Kwadrat. - Natomiast teren Międzytorza w naszym opracowaniu jest nowym gdyńskim City z wysoką zabudową, odwołującą się do wznoszonych Sea Towers.

- Mieściłyby się tam biura, mieszkania i obiekty handlowe. Zaplanowaliśmy park i sporo terenów zielonych oraz nowy układ komunikacyjny z przedłużoną ulicą Węglową - dodaje dr Piotr Lorens, współautor koncepcji, która przed paroma dniami została zaprezentowana władzom Gdyni.

Jak mówi wiceprezydent Stępa, opracowanie to posłuży do przygotowania planu zagospodarowania Międzytorza przez miasto. W tej sprawie przedstawiciele TriGranit podpisali z Gdynią list intencyjny. Jednak powodzenie inwestycji zależy głównie od porozumienia dewelopera z PKP. - Jesteśmy zadowoleni, że TriGranit prowadzi poważne rozmowy z nami i z gminą. Trwająca teraz procedura uwłaszczania terenu powinna zakończyć się za rok - mówi Michał Wrzosek, rzecznik PKP SA. - Trzeba jednak pamiętać, że mogą pojawić się inne zainteresowane firmy i wtedy będziemy wybierać najciekawszą z przedstawionych ofert.

- Jesteśmy przygotowani na to, by stanąć do konkursu i powalczyć o ten teren - zapowiada Zbigniew Drzewiecki z TriGranit Development Corporation.
Gazeta WyborczaKatarzyna Fryc

Opinie (141) 1 zablokowana

  • PLATFUSY Z PO SPRZEDAZDĄ NAWET PIASEK NA PLAŻY

    MACIE CO CHCIELISCIE

    • 0 0

  • boluś

    Wystarczy zapytać jak robia to w W-wie, ostatnio przygotowano tam operat tego co jest i propozyje proj. dostosowania do nowych warunków w kontekście z otoczeniem(jednej strony Mariotta i Złotych Tarasów).
    Myśle, że Gdynia może stworzyć jeszcze coś wspanialszego.
    Powoadzenia

    • 0 0

  • ja jestem złomiażem..

    i chciałbym się dowiedzieć kiedy z moją ekipą mogę wejść na demątaż torów kolejowych

    • 0 0

  • o co chodzi?

    Potencjalny inwestor przygotował opracowanie, które miastu posłuży do przygotowania planu zagospodarowania... Czym to pachnie?

    • 0 0

  • Smog nad Morską.

    Zgadzam się z opinią Aldwyma. Tiry na tory. Wizja Pana Stępy to horror. Stawiamy na rozwój PKP. Morska zatłoczona tirami przez 24 godziny. SMOG i hałas głośnych silników tirów nad ul. Morską jest przerażający. Tir za tirem, do Bazy Kontenerowej i powrót z Bazy Kontenerowej na obwodnicę. Ten odcinek to koszmar. Jak można mysleć o miejscach mieszkaniowych! Chora wizja! Pierwszymi włascicielami tego skażonego odcinka mam nadzieję, ze będą władze gminy, a swoje ekologiczne miejsca oddadzą tym co nie chcą smogu. Wszystkim zagranicznym inwestorem w Polsce mówimy "NIE"/Jedna lokomotywa pociągnie w tym samym czasie 15 TIRÓW i więcej na paliwie jednego tira. Taniej i ekologicznie/.

    • 0 0

  • Waszka

    wielokrotnie to mówiłem i powtórzę jeszcze raz -
    dworzec PKP w Gdyni to jej wizytówka, symbol "prężnie rozwijającego się miasta"...

    • 0 0

  • znów jakaś propaganda ???!

    Szcurkowe stworki znów karmią publikę "głodnymi kawałkami " !!!
    Nowoczesne miasto??? Chyba komuś sie coś przysniło !!!

    • 0 0

  • Tia, wspaniałe, nowoczesne miasto

    Z jednym kinem,jednym hotelem,jedną wyższą uczelnią,dwiema ulicami na krzyż i hurtownią piwa-największą firmą w mieście,poza padającą stocznią,po której trupie najwiekszym pracodawcą we wspaniale rozwijającej się Gdyni zostanie jej urząd miasta,gratki

    • 1 0

  • gdańszczanom juz cisnienie skacze

    • 0 0

  • gdańska zazdrość

    w gdyni jest inwestor na zagospodarownie nowej dzielnicy, w gdańsku od 15 lat tylko bełkot o wizji budowy młodego miasta. w gdyni kolejne drapacze chmór za kilka lat w gdańsku siedlisko meneli na wyspie spichrzów z 45 r.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane