• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe kamery na ulicach Gdańska

Maciej Korolczuk
5 września 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Dzięki nowym skanerom do monitorowania ruchu na znakach zmiennej treści będą pojawiać się świeższe informacje. Dzięki nowym skanerom do monitorowania ruchu na znakach zmiennej treści będą pojawiać się świeższe informacje.

Wkrótce na kolejnych skrzyżowaniach w Gdańsku pojawią się kamery monitoringu wizyjnego. Dodatkowo rozbudowany zostanie dotychczasowy system monitorowania ruchem, na drogach pojawią się też kolejne tablice informacji parkingowej. Kierowcy będą kierowani m.in. na podziemny parking przy Europejskim Centrum Solidarności.



Jak oceniasz przydatność systemu Tristar?

Nowe urządzenia są już ostatnim etapem wdrażania w Trójmieście systemu inteligentnego sterowania ruchem Tristar. Gdańskie Inwestycje Komunalne ogłosiły właśnie przetarg na zakup i montaż kolejnych urządzeń, które mają sprawić, że system będzie spójny, a na drogach będzie bezpieczniej (dzięki kamerom), wygodniej (więcej informacji o wolnych miejscach parkingowych) i bardziej przejrzyście (dzięki pomiarom czasu o przejeździe, informacje wyświetlane na tablicach zmiennej treści mają być bardziej aktualne i precyzyjne).

Zakup nowych urządzeń będzie możliwy dzięki środkom pochodzącym z rezerwy, którą GIK zostawił w budżecie na nieprzewidziane wydatki w trakcie wdrażania systemu. Te nie wystąpiły, co pozwoliło na uzupełnienie systemu o dodatkowe urządzenia.

Dziewięć nowych lokalizacji

Kamery monitoringu wizyjnego pojawią się wkrótce w sześciu miejscach: na ul. 3 Maja zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z Huciskiem), al. Grunwaldzkiej zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z Abrahama w kierunku centrum), skrzyżowaniu ul. Kartuskiej z ul. Kalinową i Otomińską zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowaniu al. Żołnierzy Wyklętych z Chrzanowskiego zobacz na mapie Gdańska, skrzyżowaniu Spacerowej z Opacką zobacz na mapie Gdańskaal. Zwycięstwa z Traugutta. zobacz na mapie Gdańska

Jednym z warunków przetargu jest też rozbudowa istniejącego systemu monitorowania ruchu CitySolver o urządzenia do pomiaru czasu przejazdu w sieci drogowej wraz z włączeniem do systemu Tristar.

Czym są i jak działają takie urządzenia?

Skanery BitCarrier służą do kontrolowania oraz zarządzania ruchem w czasie rzeczywistym. Zostały zaprojektowane, aby sprostać potrzebom zarządców ulic, dróg, tras szybkiego ruchu, autostrad i pozwalają na zbieranie informacji o czasie podróży między dwoma punktami na drodze, średniej prędkości pojazdów, stopniu nasycenia ruchu oraz jego prognoz. Dzięki nim wiadomo także, czy na drodze nie doszło do wypadku czy korków. Skaner pobiera te dane od aktywnych urządzeń WiFi i Bluetooth używanych przez kierowców, którzy znajdą się w polu działania urządzenia.

Projekt przewiduje rozmieszczenie skanerów w trzech miejscach: na węźle Gdańsk-Południe, Południowej Obwodnicy Gdańska i przy Garnizonie we Wrzeszczu.

Gdzie zostawić auto?

W ramach zlecenia firma, która wygra przetarg będzie też musiała ustawić sześć nowych tablic informujących o wolnych miejscach parkingowych oraz dokonać aktualizacji bieżącego oprogramowania.

Tablice staną na: Podwalu Przedmiejskim zobacz na mapie Gdańska (przed skrzyżowaniem z ul. Łąkową i na wysokości Teatru Szekspirowskiego zobacz na mapie Gdańska), al. Armii Krajowej zobacz na mapie Gdańska (na wysokości Pohulanki), Trakcie św. Wojciecha zobacz na mapie Gdańska (przy Zaroślaku), na Błędniku zobacz na mapie GdańskaPodwalu Grodzkim zobacz na mapie Gdańska. Na tablicach obok dotychczasowych parkingów zlokalizowanych przy Amber Expo, PGE Arenie czy Śródmieściu pojawi się też informacja o wolnych miejscach parkingowych na parkingu podziemnym pod Europejskim Centrum Solidarności zobacz na mapie Gdańska.

Do systemu Tristar zostanie też wpięta sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu ul. Marynarki Polskiej z Żaglową. zobacz na mapie Gdańska

Firma, która wygra przetarg będzie miała 60 dni na wykonanie zamówienia. Głównym kryterium w ocenie ofert będzie cena (90 proc.) i udzielona gwarancja (10 proc.). Termin składania ofert upływa w środę 9 września.

Zobacz jak trzy lata temu urzędnicy zapowiadali działanie Tristara

Opinie (95) 4 zablokowane

  • Ten projekt ma swoje plusy ale ma i minusy.

    Panstwo dysponujace aparatem podssluchu i monitoringu,,,moze w bardzo latwy sposob,,z pomoca innych uzytkownikow takiej drogi...uzyskac szybko informacje gdzie .przemieszcza sie poszukiwany pojazd.W przypadku przestepcow ..zgoda..niech ich lapia....co jesli za kilka lat jakis Kowalski stanie sie dla wladzy nieprawidlowo myslo=acym obywatelem? Przeciez nikt nie bedzie sie zastanawial czy widzac samochod z poszukiwana rejestracja..jest to przestepca czy czlowiek przeciwstawiajacy sie wladzy (JAKIS OPOZYCJONISTA).Nikt nie zatrzyma tego pojazdu i nie zapyta..czy pan Kowalski jest zlodziejem czy bohaterem tylko wyjmie komorke i zadzwoni pod wskazany adres....Moim zdaniem to urzadzenie tak jak noz,,,moze sluzyc do krojenia chleba ale można nim tez zadac smiertelny cios.

    • 8 1

  • Nowa droga na morenie i czerwona fala.
    Nowe skrzyżowanie przy Alchemi i światła blokujące ruch.
    Czy ktoś choć raz to przetestował z wykonawców albo odbiorców zlecenia? ???

    Jakby ktoś to sprawdził to firma realizująca zlecenie płaciła by potężne kary...

    • 10 1

  • Dobry pomysł (5)

    Dzięki temu, nie da się już praktycznie wyjechać samochodem z Gdańska bez bycia namierzonym przez kamery.

    Będzie to miało duże znaczenie przy namierzaniu skradzionych samochodów i poszukiwanych osób.

    • 29 38

    • A że niby co będzie monitorowało te tablice rejestracjne? (1)

      Nie ma takiej opcji w Tristarze. Do Tristara nie ma podpiętej bazy skradzionych pojazdów. Poza tym jak już pisano oprogramowanie Tristara ma problemy z rozpoznawaniem tablic. Trójmiasto to nie Londyn gdzie kontrolowany jest każdy wjeżdżający do miasta samochód. Wykonawca Tristara wykorzystał badziewne darmowe oprogramowanie którego teraz połatać nie potrafi no ale mu robotę odbiorą bo inaczej Unia wycofa dofinansowanie.

      • 11 3

      • akurat to "badziewne" oprogramowanie jest standardem w wielu zastosowaniach identyfikacji przemysłowej

        jak ktoś nie potrafi z niego korzystać to sobie w stopę strzeli.

        • 4 0

    • osiol

      Myslisz ze jak kamery beda to ci auta nie rąb.. Zaden problem filmow nie ogladasz I daja tyle co go... jak trzeba kogos rozpoznac to nie chce sie lenią no chyba ze czarnego a teraz muzułmanina pobija

      • 3 2

    • Naiwniak. (1)

      • 27 2

      • Brawo!

        • 3 3

  • nowe kamery? śmiechu warte (1)

    dlaczego kamera z Hallera została przeniesiona?

    • 6 0

    • bo się kolega kolegi złapał, jak po pieszym przejeżdżał

      to ciekawe, że motorniczy potrafią się tam zatrzymać przed przejściem, a puszkarze kombinują jak tylko mogą

      • 1 1

  • ten podziemny a stojacy na ziemi szkielet zwany parkingiem ECS wybudya wstret (1)

    .. kazdego dnia jest pusty - Solidarnosc straszy czy smierdzi???

    • 11 4

    • to nie jest parking ECS a parking biurowca

      • 2 0

  • wyłączać na czas podróży, czy nie wyłączać - oto jest pytanie...hmmm... (1)

    "Skaner pobiera te dane od aktywnych urządzeń WiFi i Bluetooth używanych przez kierowców, którzy znajdą się w polu działania urządzenia."

    • 5 0

    • pobrać może tylko ESSID i inne dane, do których nie ma kluczy

      tym niemniej, trochę to niepokojące.

      • 2 0

  • pieszy / rowerzysta (2)

    moje wrażenia są takie, że stoję na światłach dłużej i częściej. Zarówno jako pieszy i rowerzysta. Co innego, że nie jadąc autem traktuję czerwone światło jak znak A-7 i przechodzę / przejeżdżam rower, jak jest wolne, bo nie będę tolerował priorytetowego traktowania aut w mieście, bo to strata mojego czasu.

    Jak jadę autem, to liczę się z korkami i mam to gdzieś. Szybciej i tak już nie będzie, bo systemu drogowego nie ma co rozbudowywać w kółko. I tak się zapcha. Ile by się nie zbudowało.

    Samochodem jeżdżę tylko, jak naprawdę muszę (w kilka osób lub dużo rzeczy do przewiezienia). Gdyby ludzie nie nadużywali aut, problem korków byłby mniejszy. Jednak dziś każdego stać na auto, jeździ sobie zawsze i wszędzie, jak "potrzebuje", najczęściej samemu i później ma pretensje, że są korki.

    • 11 9

    • Jak ci kiedyś nie wyjdzie to przechodzenie/przejeżdżanie na czerwonym, (1)

      to będziesz się potem przez kilka miesięcy składał do kupy. A czasami za niecierpliwość - kara śmierci.

      Cóż robisz z tym zaoszczędzonym czasem? Wracasz do domu, siadasz na kanapie i go marnujesz? Po to, żeby móc to robić, ryzykujesz?

      Pomijając fakt, że w myśl obecnych przepisów za czerwone wciąż można dostać mandat.

      • 2 5

      • ja na rowerze stoję na każdym czerwonym, także wtedy,kiedy nic nie jedzie

        ale czuję się wtedy jak totalny kretyn, za którego musi myśleć maszyna.

        • 5 1

  • Czy zdążą do 1 stycznia 2016. (4)

    Bo od 1 stycznia 2016 miasto nie może już karać kierowców. Podstawowym zadaniem prowadzonego monitoringu wizyjnego będzie zbieranie na bieżąco danych o ruchu drogowym i wykorzystanie ich dla potrzeb zarządzania ruchem, a nie rejestracja wykroczeń o ruchu drogowym.
    Także Budyń się nie na chapie kasy

    • 18 4

    • Wiesiek

      napisz kogo miasto do tej pory ukarało ?

      • 1 0

    • Nie bądź głupi nie pozwalaj na chapanie - prowadź bezpiecznie!!!

      • 2 0

    • Ta kompetencja zostanie przekazana policji lub ITD.

      • 3 0

    • Skoro miasto nie może karać, to nagrania będą policji wysyłać i policja będzie karać

      • 7 0

  • Czy ktoś w dwóch zdaniach mógłby streścić artykuł o co chodzi bo nie rozumiem.

    Dwa razy podjąłem próbę przeczytania ale się poddałem.

    • 3 1

  • Uwaga beda kamery bedzie niebezpiecznie

    Jak zobacze ze jest żółte jade na max po hamulcach n bank ktos we mnie wiedzie

    • 7 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane