• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe oblicze stacji w Osowej: duża pętla autobusowa i parking rowerowy

Krzysztof Koprowski
3 stycznia 2021 (artykuł sprzed 3 lat) 
  • Wjazd na parking (po prawej, poza kadrem) zostanie poprowadzony nową drogą, bezpośrednio z ul. Barniewickiej.
  • Nowa pętla zmieni kształt i zyska trzy perony autobusowe.
  • Ulica Barniewicka zostanie poszerzona o pasy dla rowerzystów oraz zyska chodniki i nowe oświetlenie.

Jeżeli uda się wyłonić wykonawcę w przetargu, już w październiku 2021 r. mieszkańcy Osowej skorzystają z nowego węzła przesiadkowego przy dworcu kolejowymMapka. Pętla autobusowa zyska trzy perony. Przewidziano też parking rowerowy na 100 jednośladów, krótkie odcinki pasów rowerowych w jezdni ul. Barniewickiej oraz miejsca postojowe krótkiego postoju dla kierowców aut podwożących pasażerów.



Czy byłe(a)ś kiedykolwiek na stacji kolejowej w Osowej?

O zamiarze przebudowy terenu przyległego do dworca w Osowej pisaliśmy w kwietniu 2020 r., kiedy trwało procedowanie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej (tzw. ZRID).

Obecnie inwestycja jest na etapie przetargu ogłoszonego przez Dyrekcję Rozbudowy Miasta Gdańska na wybór wykonawcy przebudowy na podstawie gotowej już dokumentacji budowlanej i wykonawczej, autorstwa Biura Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska.

Zgodnie z założeniami cały teren przed dworcem oraz fragment ul. Barniewickiej na jego wysokości zostanie przebudowany:
  • przed dworcem powstanie nowa pętla autobusowa z trzema peronami - dwoma dla tzw. linii przelotowych oraz jednym dla linii kończących bieg,
  • na terenie pętli przewidziano też stanowiska odstawcze dla czterech autobusów,
  • od strony ul. Barniewickiej przewidziano pięć stanowisk krótkiego postoju aut typu kiss and ride (całuj i jedź),
  • między stanowiskami krótkiego postoju a przestrzenią dla autobusów powstanie zadaszony parking rowerowy na 100 jednośladów,
  • ul. Barniewicka zostanie poszerzona o 1,5-metrowe obustronne pasy rowerowe.


Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Docelowa organizacja ruchu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Nowy dojazd na parking i organizacja ruchu na pętli



Ponadto zmianie ulegnie dojazd na teren parkingu bezpośrednio przy peronach kolejowych - będzie odbywał się nowym zjazdem z ul. Barniewickiej między ul. Konstelacji a Westy.

Wjazd na pętlę, przez którą obecnie poprowadzony jest dojazd na parking, będzie dopuszczony wyłącznie dla pojazdów komunikacji miejskiej, obsługi technicznej oraz rowerzystów (podobna organizacja ruchu obowiązuje np. w rejonie dworca we WrzeszczuMapka).

Czytaj też:

Dworzec we Wrzeszczu w nowej odsłonie. Ogłoszono przetarg na przebudowę



Zbiorniki do odprowadzania wody opadowej i nowe drzewa



Po stronie południowej (tj. w kierunku ul. Nowy Świat) powstanie rów i niewielki staw - zbiornik retencyjny. Będą do nich kierowane wody opadowe.

W ramach inwestycji przewidziano także przebudowę chodników (wykonane będą z płytek betonowych 30 x 30 cm), instalacji teletechnicznych, kanalizacji deszczowej, wodociągowej, gazowej oraz montaż oświetlenia. Ustawione zostaną też elementy małej architektury - m.in. ławki oraz śmietniki.

W zakresie zieleni przewiduje się wycięcie 31 drzew kolidujących z pracami budowlanymi oraz nasadzenie 33 drzew, z czego najwięcej to grusza drobnoowocowa (16 szt.). Pojawią się również nowe nasadzenia krzewów, zaś w obrębie pętli urządzony będzie ogród deszczowy.

Czytaj też:

30 drzew w donicach na Stogach, drugie tyle w gruncie



Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć. Projekt zagospodarowania terenu przed dworcem w Osowej. Kliknij w grafikę, aby powiększyć.

Prace budowlane do 29 października 2021 r.



Wszystkie prace budowlane muszą być zakończone do 29 października 2021 r. O wyborze wykonawcy zdecydują kryteria ceny (60 proc.) oraz przedłużenia minimalnego trzyletniego okresu gwarancji (40 proc.).

Inwestycja jest realizowana z dofinansowaniem unijnym na "budowę węzłów integracyjnych Gdańsk Rębiechowo oraz Gdańsk Osowa wraz z trasami dojazdowymi" w ramach Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014-2020.

Rozkład jazdy pociągów na Pomorskiej Kolei Metropolitalnej



Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla. Wizualizacja placu przed dworcem w Osowej przygotowana w ramach projektu Quo Vadis, Gdańsku? Takie rozwiązanie nie doczeka się realizacji. Zamiast placu będzie rozbudowana pętla.

Plac manewrowy dla autobusów zamiast placu z fontanną



Warto przypomnieć, że w 2015 r. prowadzono warsztaty z mieszkańcami pod hasłem "Quo Vadis, Gdańsku?", dotyczące czterech dzielnic Gdańska w ramach programu "Obywatele dla Demokracji", finansowanego z funduszy EOG.

W przypadku Osowej w opracowanie tzw. mikrostrategii zaangażowani byli również pracownicy BPBK, którzy na podstawie postulatów mieszkańców zaproponowali przed dworcem miejski plac z fontanną, zaś przestrzenie wokół PKM miały być "inkubatorami dzielnicy".

Ostatecznie zwyciężyła koncepcja tego samego biura projektowego, lecz z dominacją funkcji transportowej, zaś z punktu widzenia pieszego nie tylko nie będzie atrakcyjnego placu miejskiego, ale dodatkowo spacer wzdłuż ul. Barniewickiej po stronie dworca będzie wiązał się z nadłożeniem drogi do chodnika na pętli lub przejściem po trawniku.

Quo Vadis - Osowa (opracowanie z 2015 r.) from Trojmiasto.pl


Miejsca

Opinie (110) 4 zablokowane

  • Cieszy inwestycja ale szczegóły już nie (4)

    Dlaczego to rozwiązanie nie wspiera dojazdu samochodem? Przecież to peryferia, gdzie dojazd samochodem powinien być oczywisty. Autobusy tu dojeżdżają ale w godzinach szczytu najczęściej spóźnione. Zwykle aż żal patrzeć, jak puste autobusy zatrzymują się na przystanku, kiedy PKM-ka rusza z peronu. Czy stanowiska dla tych kilku notorycznie spóźniających autobusów to jest to co jest najbardziej potrzebne?
    Kiss and ride na pięć samochodów? Pomysłodawcy chyba nigdy nie byli z rana na dworcu i nie widzieli tłoku w czasach przed koronawirusem. Dlaczego nikt nie pomyślał, że wysadzając dziecko na oddalonej od dworca zatoczce, rodzic nie będzie widział tablicy informacyjnej z komunikatem, że akurat PKM-ka wypadła z rozkładu i jak zostawi dziecko to spędzi ono najbliższą godzinę na dworcu? Dzisiaj pod dworzec może wygodnie wjechać wiele samochodów, a kierowca może upewnić się, że PKM-ka nie ma opóźnienia i odjechać. I co też ważne - wygodnie zawrócić. Komu to przeszkadzało?
    Widać autobusy (i rowery) należy wspierać z urzędu choć to transport dla wielu teoretyczny, za wygodny dojazd samochodem, niezależnie od okolicznosci, tępić.
    Dlaczego te inwestycje są tak nieprzemyślane? Zmarnowane publiczne pieniądze.

    • 17 5

    • W dobrze zarządzanych miastach nie promuje się dojazdów typu Park and Ride (2)

      to znaczy nie tworzy się w pobliżu stacji kolejowych obszernych, darmowych parkingów dla samochodów. Taka praktyka byłaby formą wspierania procesu suburbanizacji: wyprowadzania się coraz większej liczby mieszkańców poza miasto. Dobra praktyka zakłada pobieranie opłat za parkowanie samochodów i finansowanie z przychodów uzyskanych w ten sposób darmowych, strzeżonych, wielopoziomowych parkingów dla rowerów. Darmowe parkingi Kiss and Ride mogą i powinny powstawać blisko budynku dworca (zgodnie z sugestią przedpiścy) parkingi Park and Ride (płatne) dalej od niego. W warunkach miejskich tylko rower może zapewnić przyjazd w przewidywalnym czasie, dlatego promocja systemu Rower + Kolej (Bike + Ride lub inaczej Bike & Rail) powinna być priorytetem - z zapewnieniem oczywiście bezpiecznego dojazdu rowerem i komfortowego i bezpiecznego dojścia pieszym do peronów PKM, która powinna być zelektryfikowana i rozbudowana.

      • 1 11

      • Piesiewicz! To znów Ty? (1)

        • 5 1

        • Nie, to nie Piesiewicz

          tak czy inaczej oczekuję argumentów a nie wycieczek personalnych

          • 0 1

    • Przecież obok są dwa parkingi park and ride, których powierzchnia już przekracza wielkość stacji. Ile jeszcze ma ich powstać? Marudzisz, a pewnie w życiu tam nie byłeś!

      • 2 3

  • W ankiecie powinna być odpowiedź

    Nie korzystam, bo nigdy nie ruszam się z Gdańska na jego rubieże

    • 6 7

  • Gdańskie bieda planowanie

    Niby miliony na inwestycje są wydawane, ale efekt jakoś zwykle niedopracowany, niewygodny dla pieszych. No po prostu projektowanie jak dla obcego

    • 8 2

  • aby Rumuni mieli gdzie się myć buehehehe (1)

    tamten rejon w stronę Barniewic to hoho ;)

    • 8 2

    • Apropo rowerów

      To co Oni potrafią zrobić z puchami na używane szmaty to pomyślcie co zrobią nie tylko z rowerami (nawet gdyby były po 100zl) a nawet z tymi nowymi wypasionymi stojakami na nie.

      Nie ta kultura, nie ta lokalizacja, nie ta punktualność

      • 3 1

  • W Osowej

    Pierwszy raz ktoś prawidłowo napisal

    • 8 3

  • BPBK?

    To nie wróży nic dobrego. W projekcie PKM który pierwotnie o zgrozo wygrał, nie uwzględnili nawet porządnych wiat. Wygrywają każdy przetarg, brak nowatorskich rozwiązań, inżynieria rodem z lat 80tych Ub. Wieku.

    • 5 1

  • osowa to potęga

    poważnie, dzis wiele sloików nie kupuje tu mieszkan, niemniej to swietna dzielnica, trust me

    • 5 3

  • Jeśli parking dla rowerów to bez podwózki pociągiem?

    Rozumiem że po to buduje się parkingi dla rowerów by ich nie podwozić pociągami PKM lub autobusami komunikacji miejskiej?

    • 4 0

  • No

    za Kielniańską się w końcu zabierzcie. poproście swoich radnych, posłankę od chmielu i okolice, może im się w końcu coś uda zrobić dla mieszkańców a nie ciągle odwrotnie

    • 2 0

  • Dziękujemy

    Osowa to nowa Rumunia

    • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane