• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe pociągi dla SKM przyjadą szybciej, może już w styczniu

Michał Brancewicz
25 listopada 2015 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
Pierwszy pociąg z rodziny Impuls przeznaczony dla SKM Trójmiasto, jest już na etapie malowania nadwozia. Pierwszy pociąg z rodziny Impuls przeznaczony dla SKM Trójmiasto, jest już na etapie malowania nadwozia.

Dwa nowe pociągi miały dotrzeć do Trójmiasta do końca marca przyszłego roku, ale wiele wskazuje na to, że pojawią się już w styczniu.



Czy zaakceptowałbyś podwyżkę cen biletów SKM, gdyby te pieniądze miały pójść na nowe pociągi?

Te pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz zupełnie nowe składy pojawiły się u nas w 1993 roku. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 roku.

Tymczasem właśnie minęło osiem miesięcy od podpisania umowy z firmą Newag na dostawę do Trójmiasta dwóch składów z rodziny Impuls.

Jak przebiega ich budowa?

- Wszystkie człony pierwszego pojazdu są już poddawane pracom malarskim. W grudniu pojazd trafi na halę montażową, gdzie będzie "uzbrojony" w całe wyposażenie - informuje Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM Trójmiasto. - Trwa też produkcja drugiego pociągu, gotowe są już ostoje [ramy pojazdu - red.] i rozpoczyna się proces budowy pudła [nadwozia- red.].
Warto przypomnieć, że barwy nowych pociągów wybrali w głosowaniu czytelnicy Trojmiasto.pl

Pierwszy Impuls powinien być w pełni wyposażony w połowie grudnia. Na styczeń zaplanowane są jazdy próbne obu pojazdów.

Zgodnie z kontraktem Newag ma dostarczyć oba składy do 31 marca. Firma zainkasuje za to 35,6 mln zł. Jest jednak duże prawdopodobieństwo, że oba pociągi trafią do nas wcześniej.

- Planujemy przekazanie SKM-ce obydwu pojazdów już w styczniu - zapowiada Urszula Makosz, rzecznik Newagu.
Nadwozie pociągu SKM w takim malowaniu, jakie wybrali czytelnicy Trojmiasto.pl Nadwozie pociągu SKM w takim malowaniu, jakie wybrali czytelnicy Trojmiasto.pl
Pojawienie się nowych pociągów zwiastuje zmianę jakościową w komforcie podróżowania pasażerów SKM. Pojazdy będą wyposażone w klimatyzację, dostęp do internetu oraz nowoczesny system informacji pasażerskiej.

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Każdy człon posiadać będzie dwie pary drzwi, a wysokość podłogi pojazdów dostosowana zostanie do peronów SKM (960 mm). Pojazdy wyposażone będą w dodatkowy wysuwany stopień, który zniweluje lukę pomiędzy taborem a peronem.

Pociągi, mogące osiągać prędkość do 160 km na godz., będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

W grudniu SKM planuje ogłoszenie przetargu na przebudowę czterech pojazdów, które przeszły modernizację w 2007 roku.

- Wyposażymy je w inne silniki i zrobimy lifting wnętrz - mówi Lignowski.
W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (214) 4 zablokowane

  • wielkie coś (1)

    za komuny kupowano wiecznie nowe pociagi i nie robiono z tego świeta...to była norma, zbudowano zniszczony kraj od podstaw, a fabryki huczały od zamówień.....a dług kraju był znikomy w porónaniu do dzisiejszego

    • 2 0

    • Wzruszyłem się, a bogactwo ludzi było wielkie, każdy miał po dwa samochody...

      • 0 0

  • No proszę w sprawie nowych pociągów to się nawet Maciej Lignowski wypowie (prezes spółki PKP SKM Trójmiasto). (4)

    Szkoda, że o problemach typu dziura między peronem a SKM czy innych nierozwiązywalnych problemach się nie wypowiada tylko zawsze Głuszek musi świecić oczami ;)

    BTW 2 pociągi wpłyną na poprawę komfortu podróżowania SKM w stopniu minimalnym, żeby nie powiedzieć mikroskopijnym. I nawet te 10, które mają niby kupić w następnych latach (termin bliżej nieokreślony;) to kropla w morzu potrzeb

    • 27 2

    • skm (1)

      Obecnie ok. 60 szt. Z czego 26 szt zmodernizowanych i 3 członowych jeżdżących dwójkami. 2 nowe teraz.10 później zastępujących 20 bo będą dł. Jak 2x EN 57

      • 0 2

      • A jeśli zamienią EN71... Bez sensu byłoby zmniejszać i tak małą ilość wagonów w ruchu, bo rozliczane są wagonokilometry...

        • 0 0

    • Dwie tzw"firmy"..... (1)

      Lignowskiego i Labudy to najgorsze dziadostwo na całej sieci kolejowej.Aby sie o tym przekonać wystarczy pojechać do ościennych województw gdzie nowy tabor spotkać można na każdym kroku....Dlaczego ci panowie ciągle sa na swoich stanowiskach,dlaczego nie znalazł sie nikt kto dał by im kopa w pupe.Dlaczego są ...no bo są kumplami "marszałka"Struka który....no mniejsza o to....A co do tych dwóch....to zostana skierowane do obsługi relacji Gdańsk Gł. - Tczew

      • 7 0

      • więc jedyny pożytek z tego całego Pis że wywali struka na kopach

        nowy marszałek nie koniecznie już musi być z obecnej koterii

        • 0 0

  • całe 2 - alleluja i do przodu! ciekawe że nowe były 1993-2000 (4)

    co oznacza, że jeździmy przedpotopowymi...

    nie wiem czy to kabaret czy tragedia

    • 27 5

    • (2)

      swoja droga dlaczego te 'nowe' jeżdziły tylko 7 lat, a stare jeżdżą cały czas

      • 2 0

      • bo tamtą nową sprzedali do Wawy (1)

        a u nas zostawili stare syfy nieprzystosowane do ruchu miejskiego

        • 0 0

        • Może to tak wyglądać, choć prawdą jest, że owe EW60 były jednostkami prototypowymi i miały wiele problemów. Choć najbardziej konstrukcyjnie dostosowane do potrzeb SKM - po 4 pary drzwi na wagon/ stronę! Za to minimalna ilość miejsc siedzących i dość ospały rozruch. Obecnie Koleje Mazowieckie zlikwidowały po 2 pary drzwi na wagon/ stronę, zbliżając ich funkcjonalność do EN57. Usunięto też inne dolegliwości, ale koszt był nieporównywalny do modernizacji innych typów pojazdów. A to, że EN57 nadal w ruchu po części wynika z tego, że PKP mocno trzyma się SKM trójmiasto, a po części z dużej ogólnej ilości pojazdów potrzebnych na zamianę- czyli brak pieniędzy.

          • 0 0

    • Wg mnie taka tragedia, że aż kabaret

      • 11 0

  • bardzo krotki (9)

    nie jezdze SKM ale cztery czlony po 2 pary drzwi to znaczy ze caly sklad bedzie bardzo krotki. z tego co pamietam obecnie kazdy czlon ma po 3 pary dzwi....

    • 49 14

    • Szkoda że nie jeździsz (6)

      zauważyłbyś że dzisiejsze też mają po 2 pary dźwi na wagon ( człon) , nowe 4 człony będą dłuższe od dzisiejszych też czteroczłonowych EN 71

      • 6 8

      • nowe ale kiepskie (3)

        Nawet tego nie porównuj. EN71 ma 264 miejsca siedzące, a ten nowy tylko 152.

        • 8 0

        • to mociąg miejski, nie intercity (1)

          te 15 min podróży postoisz, a dzięki temu więcej osób wejdzie..

          • 4 1

          • Panie c....

            Od stania "w czasie szczytu" jest pewna część ciała mężczyzny, a nie pasażer SKM. Ale ten przewoźnik raczy tego nie rozumieć. Każe robić od ch.a miejsc na rowery i inne wodotryski, a nawet remontować już zmodernizowanie pociągi (banany), a nie wie jak wyremontować połowę posiadanego i będącego antyreklamą firmy taboru! To chyba jakieś jaja!

            • 0 0

        • ale wiecejosob bedziemoglo sobie postac w czasie szczytu :)

          • 7 0

      • Do szkoły tumany i redaktor też!

        Nie licząc dzrzwi "służbowych" i "międzywagonowych" każdy człon tzw. kibla ma po 2 pary ALE NA STRONĘ, czyli każdy wagon ma ile drzwi? A jeśli jednostka z Newagu będzie miała rzeczywiście tylko jedną parę drzwi na wagon, to się nawet nie będzie nadawała do ruchu regio, a co dopiero do aglo! ;p

        • 0 0

      • Nowe będą krótsze o blisko 15 metrów.

        • 16 1

    • 4 pary drzwi na człon i 4 człony - tak jak EN71 czyli dłuższe wersje jednoatek poruszające się po SKM.

      • 1 0

    • to policz dobrze albo idź do szkoły nauczyć się liczyć

      • 1 2

  • Czy to będą takie gnioty jak te zmodernizowane? (2)

    Czy nowe pociągi będą miały ograniczoną liczbę miejsc siedzących jak te zmodernizowane SKM, w których powyrzucano część siedzeń przy wejściach do przedziałów i polikwidowano część ścianek, o które mogli się oprzeć stojący przy drzwiach, w efekcie trzeba podróżować na "stojaka i wieszaka" co jest koszmarem na długie odcinki. Obmyślił to chyba ktoś kto jeździł wyłącznie metrem, gdzie podróż trwa ile - maks. 20 min. Ogromnie uciążliwe jest takie dyndanie się na środku dużej powierzchni stojącej bez oparć, ew. wiszenie nad kimś siedzącym na tym tramwajowym uchwycie zawieszonym pod sufitem, co to aby go złapać trzeba mieć z 1,80 m wzrostu. Czemu np. regionalne pociągi KM są wygodne a tu w Trójmieście daje się ludziom taki szajs? Więc pytam czy te nowe z Newagu też będą takie badziewne?

    • 2 0

    • SKM ma kompleksy i chce robić z siebie metro (1)

      Wiesz jak jest, kompleksy ma nasze SKM Trójmiasto i na siłę chce z siebie zrobić coś co łączy w sobie metro, pociąg i tramwaj (tak bardzo światowo i nowocześnie) jednak nie zauważają że jest im bliżej do regio i muszą się z tym pogodzić, jak się pogodzą to może zaczną modernizować i kupować tabor adekwatny do usług jakie świadczą.

      • 0 0

      • Bo to jest odpowiednik metra, do Warszawy chcesz tym jechać?

        • 0 0

  • (2)

    Mam pytanko. Czy w nowych skm bedzie można korzystac z toalety?????
    Turysta

    • 2 0

    • a zdążysz pan?

      • 0 0

    • Nawet jak będzie to przy lemingów kulturze nie da się wejść.

      • 0 0

  • 2? Nie no nie za dużo? (12)

    • 280 29

    • Ziarnko do ziarnka

      Krok mały, ale chyba w dobrym kierunku. Ale ten brak ścianek przy drzwiach wejściowych- tragedia. Zimą będzie pi...ło. I tak nie będę korzystał.

      • 0 0

    • (3)

      To chyba zdecydowanie za dużo. to sie nie moze udać.to fatamorgna czy co.az dwa.

      • 39 4

      • (2)

        Powinni w rozkładzie jazdy uwzględnić te składy, żeby było wiadomo kiedy planować sobie podróż.
        A na jazdę tymi starymi powinni sprzedawać bilety z logo konserwatora zabytków! :D

        • 58 6

        • Obojętnie czy nowy, czy stary (1)

          w jednym i drugim kloszardy śmierdzą tak samo.

          • 11 2

          • Taki paradoks.

            Kolejka dłużej jedzie menelem, niż menel jechał kolejką!

            • 0 0

    • Z klimatyzacją? (4)

      Poszaleli ;)

      • 28 1

      • (3)

        no poszaleli ale już łaj faj nie będzie
        portów USB do ładowania smartfonów też nie będzie to trochę nie teges w tych czasach ajfona itd

        • 8 11

        • A to ile razy dziennie trzeba ładować

          te całe ajfony?

          • 8 1

        • Straszne...

          Nie będzie można się lansować plastikowym szajsem z ogryzkiem. Tylko się pochlastać.

          • 20 4

        • Podłączysz ajfonika do gniazdka ładowarką "zezbolcami".

          • 11 0

    • Racja

      Jak masz za dużo kasy to sypnij i będą może nawet 4 :)

      • 4 0

    • "zmianę jakościową w komforcie podróżowania pasażerów SKM"

      no tymi 2ma składami to zmienią tyle że masakra... od razu na samą myśl mi się komfort poprawia...

      • 58 3

  • Co to są dwa...

    wszystkie składy powinny być wymienione na nowe...

    • 0 0

  • Potrzebna ilość, jakość na drugim miejscu.

    Codziennie jeżdżę SKM na trasie Wejherowo Śmiechowo - Gdańsk Oliwa. Prawdziwa potrzeba to dłuższe składy a nie gniazdka elektryczne przy siedzeniach.
    Codziennie między 16 a 17 jadąc z Gdańska do Wejherowa stoję w wielkim ścisku. Zauważyłem tez ze najbardziej zdezelowane składy jeżdżą na dłuższych trasach a te lepsze tylko do Cisowej/Chylonia. Zakładam się, że nowe składy również nie będą na dłuższe trasy, takie życie :-)

    • 4 0

  • Czytam sobie jadąc skm-

    A tu pani konduktor krzyczy nad uchem -wysiadac, z przyczyn technicznych pociąg wyłączony z ruchu... Dobrze że listopad łaskawy

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane