• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe prawo ułatwi budowę przejścia przy dworcu PKP

Michał Brancewicz
12 września 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu. Już niebawem zakończą się problemy z rozpoczęciem przebudowy terenu przy dworcu kolejowym Gdańsk Główny i budowy przejścia dla pieszych przez Podwale Grodzkie w tym miejscu.

Choć minister rozwoju i technologii utrzymał decyzję wojewody pomorskiego, który odmówił wydania zgody na budowę przejścia naziemnegoMapka przy dworcu Gdańsk Główny, pasy i tak powstaną. Pozwoli na to zmiana przepisów, które wejdą w życie 21 września.



Po centrum swojego miasta poruszasz się najczęściej:

Pod koniec zeszłego roku wojewoda Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny".

W ramach tej inwestycji miało m.in. powstać przejście naziemne z sygnalizacją świetlną w pobliżu dworca, które łączyłoby się z przedłużonymi peronami przystanków tramwajowych.

Powodem była zbyt mała odległość od skrzyżowania z ul. Bastion św. ElżbietyMapka, która wyniosłaby zaledwie 185 m.

Natomiast, zgodnie z rozporządzeniem ministra transportu i gospodarki morskiej z 2 marca 1999 r., odległość przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną od skrzyżowania lub sąsiedniego przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną nie powinna być mniejsza niż:

Odległości między przejściami lub skrzyżowaniami:

  • na ulicy klasy GP - 600 m
  • na ulicy klasy G - 400 m
  • na ulicy klasy Z - 200 m

W uzasadnionych wypadkach dopuszcza się zmniejszenie tych odległości o 50 proc.

W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m. W myśl przepisów, które wkrótce przestaną obowiązywać, odległość między dwoma przejściami z sygnalizacją musi wynieść przynajmniej 200 m.
Ulica Podwale Grodzkie, na której miałoby powstać przejście, to droga krajowa nr 91, klasy G (wcześniej klasy GP). Czyli nawet skrócenie odległości między przejściami o połowę, do 200 m, nie rozwiązywałoby problemu.

Minister utrzymuje decyzję wojewody



Miasto na początku roku odwołało się od decyzji wojewody do ministra rozwoju i technologii. W obwieszczeniu, które zostało opublikowane 12 września, minister zawiadamia o utrzymaniu w mocy decyzji wojewody o odmowę wydania ZRiD-u.

Co na to miejscy urzędnicy?

- Jesteśmy zdeterminowani, by zrealizować tę inwestycję, gdyż jest ona kluczowa dla poprawy komunikacji pieszej i rowerowej na tym obszarze - mówi Aneta Niezgoda z Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska.

Nowe przepisy jeszcze we wrześniu



I to się może udać, bo już 21 września wejdzie w życie rozporządzenie ministra infrastruktury w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych, które zastąpi te obowiązujące od ponad 20 lat.

W nowym rozporządzeniu nie zawarto żadnych wytycznych co do odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami. Wymóg, który stał na przeszkodzie do budowy przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku, znika więc z polskiego prawa.

Nie oznacza to jednak, że przejścia można budować dowolnie.

W nowym rozporządzeniu czytamy m.in., że:

Przejście dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu

Tunel lub wiadukt dla pieszych albo pieszych i rowerów projektuje się:

  • na drodze klasy GP, G (Podwale Grodzkie), Z, L lub D, jeżeli nie można zaprojektować przejścia dla pieszych lub nie jest uzasadnione jego zaprojektowanie

Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu. Przejście naziemne jest tylko jednym z elementów inwestycji pn. "Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny", ale to ono jest przedmiotem sporu.

Opinie (366) ponad 20 zablokowanych

  • Nie może tak zostać jak jest. Bez tego przejścia nigdy nie będzie to wydajny węzeł komunikacyjny.

    Policzyłam ile zajmuje przesiadka z tramwaju, zatrzymującego się w godzinach szczytu w końcowej części peronu przy dworcu, na np. 154. W tym ścisku jest to ok 2 minuty szybkim krokiem przy dobrej kondycji. Prawie że biegiem z wywieszonym jęzorem i obijając się o innych pasażerów.
    Zachowując spokojny oddech to jest już dłuższy spacer. Robienie jakiegoś bezsensownego potoku pieszego naokoło. w ścisku i po schodach. Nie mówiąc już o "złapaniu przesiadki", na których to przesiadkach opiera się system komunikacji miejskiej w tym mieście.
    Rozumiem że są tacy którzy nigdy z komunikacji miejskiej w Gdańsku nie korzystali, ale dla wszystkich tych którzy korzystają ten przystanek w jego obecnym stanie to kuriozum. A dla miasta to "wstyd przed Ryśkiem".

    • 0 0

  • A nie można pojazdów puścić spodem? (2)

    Jakiś w tym problem żeby tunel zrobić?

    • 2 1

    • miniesz sie z Radunia? (1)

      Obsluzysz Hucisko, Blednik, Okopowa?

      Tego miejsca za duzo nie ma... Policz sobie te "gora-dol" i wyjdzie co sie da...

      • 1 0

      • tak

        tunel powinien iść od Urzędu Marszałkowskiego aż do skrzyżowania z Popiełuszki

        • 0 0

  • (3)

    Ludzie to nie szczury.Przy dworcu już dawno powinno powstać przejście naziemne jak to jest w innych dużych miastach.

    • 40 61

    • A co z Dworcami PKP?

      Tam też naziemne, bo ludzie to nie szczury? Bo inwalidzi i starsi ludzie!!!!

      • 0 0

    • (1)

      Tam droga powinna być w tunel wpuszczona i wychodzić dopiero przy forum. Nad ziemią zostawić tramwaje i dużo miejsca dla pieszych.

      • 10 3

      • tunel...

        Technicznie rzecz biorac, musialby zaczynac sie w okolicy Gdanska Stoczni a konczyc za Zaroslakiem...
        Pod warunkiem, ze uda sie zrobic po drodze mijanke z kanalem Raduni...
        Realne rozwiaznie, to odzalowanie paru fajnych budynkow przy 3go Maja, czesciowe wyburzenie Forum i nakrycie betonem reszty torow do Zaroslaka.
        Tylko co z tym "ladnym" wiaduktem zrobic?
        ;)

        • 0 1

  • Wariactwo (35)

    Można tak zrobić jak 80% ludzi będzie korzystać przez cały rok z rowerów lub transportu publicznego ,ale tego co widać po korkach to sie na to nie zanosi.Jeszcze jedne światła i dodatkowy postój to dodatkowe spaliny.Gdzie sa ekolodzy aby zbadać
    Jak te dodatkowe przejścia podniosły stężenie ołowiu w centrum miasta.A co to za problem nawet zrobić to dla zdrowia i te pare schodów zejść do tunelu?

    • 299 134

    • no tak, 80% ludzi będzie korzystac z rowerow i komunikacji. na poczatku "rozp..." miasto na poludnie, gdzie sa zawsze mega korki (2)

      a wszystkie dzieci 30plus co siedza z mamusia w domu pisza - zostawcie auta w domu, na rower, na autobus, na tramwaj. pytanie - kto rozpier... to miasto, dajac zgody deweloperce na budowe osiedli? kto zbudowal tam drogi? bloki powstały, dróg nie ma. a dalej deb... piszą - trzeba bylo kupic mieszkanie w centrum

      • 17 9

      • mega korki robi budowa mieszkaniowki bez infrastruktury komunikacyjnej

        I sciaganie do miasta tysiecy ludzi, a raczej dawcow PIT. Bo o to "miastu" chodzi...
        Jak zarobia na ten PIT i jak zyja w zatloczonym miescie, nikogo nie obchodzi...

        • 2 0

      • Mega korki kto robi?

        Mamy dzieci i nie korzystamy z samochodu podczas godzin szczytu, bo zwyczajnie nie mamy czasu na stanie w korkach. Czasowo bardziej opłaca się przejść pieszo 1-2km, niż stracić w korku 30 minut. Ale tu mental jest istotny. Kto to widział by chodzić pieszo kilka kilometrów!? Sarkazm.

        • 8 3

    • To samo pisałeś o przejściu koło Lotu i nic takiego się nie stało (1)

      • 20 17

      • tobie sie nie stalo i to tez do czasu

        Za to tysiacom ludzi slina ze zlosci kapie...
        Nie boj nic, rachunek dostaniesz...

        • 1 0

    • od około 20 lat benzyna jest bezołowiowa

      • 0 0

    • Pojedź do Danii. Tam ludzie poruszają się rowerami. (2)

      Rowery i komunikacja miejska zajmują mniej miejsca. Sa bardziej ekologiczne i zdrowsze dla mieszkańców. Oprócz tego zużywamy mniej surowców, których nie mamy i które musimy sprowadzac z Rosji.

      • 13 9

      • nie porównuj sie do kraju, który zbudował przeprawę przez Sund

        I buduje drugie, jeszcze większe rozwiązanie, przeprawę Fehrman.
        Wszystko po to, aby z kontynentu skrócić czas podróży do Kopenhagi o... 1,5 godziny.

        Więc jeśli będziesz w stanie przeprowadzić takie przedsięwzięcia, to może zrozumiesz na co w Danii patrzysz.

        • 1 0

      • zapytaj Dunow, co sadza o tych pomyslach

        Tylko najpierw naucz sie dunskiego, bo angielskie przeklenstwa sa za malo kwieciste i nie oddadza calej warstwy emocjonalnej...

        Dunowie (natywni) ogolnie maja na to wylane, bo ich (przecietnie) stac na samochod.
        Na rowerach jezdza rekreacyjnie. Komunikacyjnie jedynie wtedy, kiedy moga/musza polaczyc przyjemne z pozytecznym. Komunikacyjne jezdzi "tania sila robocza", ktora nie zalapala sie na SU lub jest zbyt leniwa aby sie o to postarac. Albo polski pracownik, polskiej firmy na polskiej pensji...
        A moze to byc przyjemne (jazda rekreacyjna), bo siec drog rowerowych jest realna a nie malowana na chodnikach. Tak zweza sie tam jezdnie samochodowe i wydziela pasy dla rowerow. Na jezdniach ktore mialy 3-4 pasy. W jedna strone. I robi sie to dlatego, ze ruch zmalal skanalizowany przez autostrady.
        Przyjemnie jezdzi sie na rowerze na wyspach. Jutlandia ze 100 metrowymi przewyzszeniami przypomina Gdansk i juz taka mila nie jest...

        • 3 0

    • to może część się wreszcie przesiądzie na rowery (5)

      albo ruszy cztery litery pieszo lub komunikacją, zamiast się wozić 500 metrów po harnasia.

      • 17 30

      • arogancka ignorancja tej wypowiedzi jest działaniem przeciwskutecznym (4)

        i na pewno nie przekona ludzi do "spacerów".

        Sugerowanie komuś ułomności umysłowej czy choroby jest również daleko idącym pomówieniem.

        Oto przykład gdańskej "mowy miłości"...
        Czyli "świetlany" przykład socjotechniki szydery, rechotu i polewu...

        • 23 10

        • zależy dla kogo, Kubusiu (3)

          to że ty jesteś mentalnie przyspawany do fotela samochodu i wykazujesz się aktywnością na tym portalu, nie oznacza, że wszyscy tacy są.

          • 6 23

          • to moze do razu oglos manifest "wyzszej rasy"?! (2)

            Bo idziesz ta sama droga.

            • 2 1

            • po prostu informuję, że myślę i zachowuję się inaczej niż ty (1)

              nie odbieram ci prawa do bycia innym

              • 0 4

              • nie chowaj się za nieświadomość

                wymuszanie zachowań to jest odbieranie prawa bycia innym.

                A "wyższa rasa" też niczego nie odbierała.
                Ba! Działała w ramach prawa!

                • 3 0

    • (3)

      Proponuję przespacerować się z dworca głównego na drugą stronę drogi z dziecięcym wozkiem czy o kulach... Uchyle rąbka tajemnicy winda przy KFC nie działa od przynajmniej 3 lat, ta przy city forum od 6 miesiecy

      • 28 17

      • To że windy nie działają to wina kierowców ? (2)

        Przy obecnych technologiach budowlanych problem poruszania się przejściami podziemnymi w dobrze zarządzanym mieście to pikuś . Tylko że Gdańsk woli wydać wojnę kierowcom i skutecznie skłócać mieszkańców a wiadomo , że skłóconym społeczeństwem łatwiej się rządzi . I na koniec pytanie - po co wybudowano tunel nowy przy przystanku SKM Śródmieście ? Kiedy będzie tam przejście naziemne budowane ?

        • 15 9

        • Co skłócać panie pieszy ? Bo co ty sobie wyobrażasz, po wyjściu z auta nie jesteś nim ?

          • 1 2

        • Windy to powinna być ostateczność

          Windy są wolne, zabierają małą liczbę osób. Do tego są kosztowne w zakupie i utrzymaniu (prąd, serwis) i bardzo awaryjne. Absurdem jest budowanie infrastruktury pieszej z windami, tam gdzie można wytyczyć minimalnym kosztem przejście na poziomie gruntu.

          • 10 3

    • jak 80% ludzi będzie korzystać z rowerów (6)

      to korki też będą...

      Rowerowe...
      Podobnie jak i piętrowe "parkingi" rowerowe...
      I życzę powodzenia w znalezieniu roweru zostawionego pod centrum handlowym...
      Nawet jak go nie ukradną, to większość ludzi nie będzie w stanie wydobyć go z hałdy złomu...

      • 23 16

      • W Holandii dają radę (3)

        W Gdańsku nie da się???

        • 8 6

        • (1)

          nie chcial bym mieszkac w holandii

          • 6 4

          • a "chciał byś" w Polsce choć j. polski jest ci obcy kulturowo?

            • 1 4

        • W Holandii dają radę

          Pamiętaj, że Niderlandy są w depresji.

          • 4 0

      • rowery są kilkanaście razy mniej terenochłonne niż samochody (1)

        więc nie pisz bzdur o korkach rowerowych. W internecie możesz też znaleźć zdjęcia porównujące powierzchnię zajmowaną przez jeden autobus przewożący 80 osób i powierzchnię zajmowaną przez 60 samochodów wykorzystywanych przez taką samą liczbę osób do poruszania się po mieście. Istniejąca infrastruktura uliczna jest aż nadto wystarczająca do zapewnienia poruszania się mieszkańców bez korków, jeśli nawet tylko 10% kierowców zmieniłoby swoje nawyki komunikacyjne. Temu służą między innymi inwestycje poprawiające komfort i bezpieczeństwo ruchu pieszych i rowerzystów przy węzłach przesiadkowych komunikacji publicznej.

        • 17 13

        • co nie zmienia faktu, ze chodnikiem przejsc sie nie da

          A wydobycie roweru sprzed wiekszego sklepu graniczy z cudem.
          Oszczednosci miejsca?
          Oszczednosci miejsca konsumuje ze smakiem deweloperka, bo glowny beneficjent tych bzdur, "pozyteczny" srodku kapusty...

          • 2 3

    • Ekologia ? Nie ma jej jak utrudniasz rowerzystom poruszanie się. Tu w dotarci od ulicy Rajskiej na teren dworca.

      I jaki ołów ? Ty koleś tankujesz paliwo z CPN-u ? PRL i benzyna ołowiowa skończyły się dawno temu.

      I jakie zdrowie z walizkami czy innymi bagażami, jak windy co rusz psują się ?

      Światła - co jest koleś ? Tam nie ma skrzyżowania z drogą do tunelu pod Forum City ze światłami ? Przejście ma powstać blisko niego, gdzie światła zostaną skorelowane z tymi już istniejącymi. Tu jak na Śląskiej w Gdyni gdzie obok tunelu powstało przejście dla pieszych, gdzie zielone światło dla pieszych "podpięto" pod zielone dla samochodów wyjeżdżających z Nowogrodzkiej na Śląską lub przez nią na wprost w Podolską.
      Tu w Gdańsku ma być podobnie. Zatem co ? Jakie dodatkowe spaliny, skoro światła już działają na skrzyżowaniu na którym jedynie zostanie dobudowane przejście dla pieszych wraz z przejazdem rowerowym ?

      Jak powstało to skrzyżowanie z ulicą do tunelu pod Forum City to nie słyszałem lamentów takich jak ty, że powstało nowe skrzyżowanie z kolejnymi światłami, a zachwyty, że tym tunelem będzie można objeżdżać zatłoczone skrzyżowanie z Huciskiem.

      Widzę, że nowe przejścia powstają jedynie przy istniejących skrzyżowaniach ze światłami. Jeszcze nie widziałem w 3M nowego przejścia dla pieszych daleko poza jakimkolwiek skrzyżowaniem.

      • 1 2

    • Niemcy maja najwiekszy przemysł motoryzacyjny na swiecie A i tak w miastach na rowerach jeżdzi 1000 razy wiecej ludzi niz w

      • 7 2

    • Dzbanie dlaczego ty dla zdrowia nie jedziesz rowerem albo komunikacja pieszą ,dlaczego trujesz spalinami wszystkich!

      Wiec dla zdrowia przestan to robisz i zacznij korzystac zkomunikacji miejskiej jak wiekszosc mieszkanców Gdańska!!

      • 8 3

    • Jaki dodatkowy postój jak światła będą razem z tymi od skrzyżowania obok (3)

      • 16 20

      • (1)

        tak samo jak niby te przy Forum, a korki teraz do Pohulanki na AK i Chmielnej na Podwalu Przedmiejskim

        • 13 10

        • Bo wcześniej tam wiatr hulał i korków nigdy nie było?

          • 10 7

      • wiesz kołku że przejście dla pieszych wymusza znaczne wydłużenie cyklu czerwonego światła na ulicy dla pojazdów?

        • 30 23

    • Ogólnie to popieram,

      Ale z tym ołowiem, to pojechałeś... Ołowiu w paliwie nie ma od dekad.

      • 14 0

    • Aby 80% ludzi korzystało z transportu publicznego trzeba tak zrobić

      • 8 5

  • Czas się wyprowadzić z tej wioski (3)

    jaką jest Gdańsk i przestyać płacić tu podatki, poruszanie się po mieście jest już i tak utrudnione, osobiście nie widzę potrzeby odwiedzania centrum a teraz całkowicie odeszła mi ochota. Tak to jest jak kobieta rządzi miastem.

    • 5 6

    • Coś masz incelu konfederacki do kobiet ? Jedź do mekki facetów, jaką jest Arabia Saudyjska, tam się nadajesz. (1)

      • 0 3

      • przynajmniej buduja

        rozsadnie...
        I z fantazja.

        • 2 0

    • wracaj do Pcim City.

      • 0 3

  • "zgoda niepotrzebna..." (2)

    Nic nowego, od kiedy "miasto" potrzebuje zgody z mieszkańcami...
    :\

    • 5 2

    • czytaj ze zrozumieniem. (1)

      • 0 3

      • to raczej ty nie czaisz

        sugestii i aluzji...

        • 2 0

  • Pytanie do wszystkich narzekaczy (1)

    Na nowych przejściach dla pieszych (Łąkowa, Chmielna, Forum Gdańsk) trup miał się ścielić gęsto, bo piesi będą wchodzić pod jadące samochody. Czy wiecie w których godzinach wywożą te wszystkie zwłoki?

    • 23 13

    • to kwestia czasu

      statystyka swoje zrobi.
      Co prawda w Gdansku kierowcy wola trafiac w przystanki ale na pewno jakis zagapi sie przed przejsciem...
      Na pieszych co "mieli prawo", tez mozna liczyc.

      • 2 5

  • Oleńka ,królowa przejść naziemnych nad podziemnymi!

    • 4 1

  • Koło Zieleniaka (2)

    Koło Zieleniaka też powinno być przejście!! Jest i**otyczna ścieżka rowerowa to i przejście się przyda !! Myślę że tunele powinny być zasypane, a na PEKAS zrobić kolejkę linową taką z napędem własnych mięśni, czy o czymś zapomniałam???

    • 2 2

    • zapomniałaś dodać, że kiedy prowadzisz dizla z Kartuz to telefonu nie powinnaś używać.

      • 0 0

    • o mózgu!

      • 1 1

  • Przypomnimy sobie przy wyborach - (2)

    o dewastacji układu drogowego miasta Gdańska.
    W samochodach też są ludzie - wyborcy

    • 11 7

    • nie strasz nie strasz bo się ...

      zresztą w Pcimiu macie innych przedstawicieli.

      • 0 5

    • To jako kierowca z miłą chęcią zagłosuję na tych, co forsują przejścia i przejazdy rowerowe mądralo. Utrudniaj dalej

      poruszanie się pieszo, w tym "zbiorkomem" i na rowerze - ci wszyscy ludzie powinni wsiąść do aut, aby ci dodać zabójcze korki - takie, abyś jechał 1 km w 5 godzin.

      • 2 4

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane