• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przejście zaburza zieloną falę. Będą zmiany

MKo
31 października 2022 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (330)

Otwarcie nowego przejścia dla pieszych przez al. ZwycięstwaMapka przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym zaburza zieloną falę - uważają kierowcy, korzystający z głównego ciągu komunikacyjnego między Wrzeszczem a centrum Gdańska. Drogowcy przyznają, że pracują obecnie nad korektą ustawień sygnalizacji, i tłumaczą, że zaburzenie zielonej fali wynika z dotychczasowego priorytetu na innych - podporządkowanych - relacjach.



Czy jeżdżąc po Trójmieście, odczuwasz działanie zielonej fali?

Nowe naziemne przejście dla pieszych, powstałe przez al. Zwycięstwa przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym, zostało otwarte w połowie października. I niemal od razu odezwały się głosy kierowców, narzekających na dodatkową sygnalizację świetlną na al. Zwycięstwa.

- Zwróćcie uwagę na nowe przejście przy GUMedzie. Zamontowana tam sygnalizacja sprawia wrażenie, jakby nie była podpięta pod Tristar i działała w oderwaniu od świateł na sąsiadujących skrzyżowaniach. W efekcie zielona fala, która dotychczas zapewniała swobodny przejazd zarówno w kierunku Opery Bałtyckiej, jak i centrum Gdańska, już nie funkcjonuje - napisał jeden z naszych czytelników.
Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska Zielona fala istnieje. Sprawdziliśmy trasę z Gdyni do Gdańska

Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł. Budowa nowego przejścia przez al. Zwycięstwa kosztowała 3,2 mln zł.

Wątpliwości rozwiał prosty test drogowy



Postanowiliśmy sprawdzić, czy rzeczywiście nowe przejście spowalnia ruch na głównej arterii Gdańska. Przeprowadziliśmy prosty test drogowy i przejechaliśmy z przepisową prędkością al. Zwycięstwa w obu kierunkach.

Jadąc w stronę centrum, nasz reporter - ruszający spod świateł przy Operze Bałtyckiej - płynnie przejechał przez skrzyżowanie z Traugutta, ale już na następnych światłach (właśnie przed nowym przejściem dla pieszych) musiał się zatrzymać. W przeciwnym kierunku przejazd już był możliwy, ale auto przez skrzyżowanie przejechało w ostatniej chwili - gdy przejeżdżało pod sygnalizatorem, zapaliło się na nim pomarańczowe światło.

Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego. Nowe przejście powstało na wysokości Gdańskiego Uniwersytetu Medycznego.

Więcej zielonego światła dla jednych to dłuższe oczekiwanie dla drugich



O ocenę działania nowych sygnalizatorów poprosiliśmy więc drogowców z Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. Na naszą prośbę przeanalizowali funkcjonowanie całego układu, przyznając, że dotychczas więcej zielonego światła otrzymywali kierowcy... wyjeżdżający z podporządkowanej ul. Smoluchowskiego.

- Nowe przejście dla pieszych przy Gdańskim Uniwersytecie Medycznym przecinające aleję Zwycięstwa pracuje w koordynacji z sąsiadującymi skrzyżowaniami - zapewnia Magdalena Kiljan, rzecznik prasowy GZDiZ. - Do tej pory algorytm sterowania, szczególnie na skrzyżowaniu al. Zwycięstwa z Traugutta i Smoluchowskiego, w zależności od natężenia ruchu i długości zatoru na ul. Smoluchowskiego i Traugutta wyświetlał tym kierunkom sygnał zielony w przedziale od kilkunastu do kilkudziesięciu sekund. Dlatego wskazana na filmie sytuacja nie występuje co cykl, a zmienia się w czasie. Dzieje się tak, ponieważ wydłużenie zielonego dla kierunku podporządkowanego niestety skutkuje zaburzeniem w tzw. zielonej fali na kierunku głównym. Gdyby zielone światło dla wlotów podporządkowanych nie było wydłużane, kierowcy jadący z tamtego kierunku oczekiwaliby kilka minut więcej na przejazd niż ma to miejsce teraz. Kierowcy na kierunku głównym przejadą przez skrzyżowanie w jednym cyklu, jednak w przypadku wydłużenia wlotów podporządkowanych będzie to miało miejsce z jednym zatrzymaniem więcej.

Będą zmiany w ustawieniu świateł



Sugestie naszego czytelnika, że nie wszystko jeszcze działa tak, jak należy, znalazły potwierdzenie, bo urzędnicy przyznają, że inżynierowie ruchu są obecnie na etapie korekt w parametrach sterowania, które docelowo w sposób mniej inwazyjny będą wpływać na zieloną falę dla kierunku głównego.

- Wynika to z powstania nowego skrzyżowania przy GUMedzie i znacznego zmniejszenia się odległości pomiędzy skrzyżowaniami. Należy jednak mieć na uwadze, że planowane zmiany, tj. poprawa warunków ruchu na alei Zwycięstwa, może wpłynąć negatywnie na wloty podporządkowane, tzn. ul. Smoluchowskiego oraz ul. Traugutta - zastrzega Magdalena Kiljan i dodaje: - W sterowaniu sygnalizacją istnieje zasada, że zawsze jeśli ktoś ma zielone, to ktoś musi oczekiwać na czerwonym. Zadaniem inżynierów ruchu i Systemu Tristar jest optymalizacja takiego stanu, aby czasy oczekiwania na przejazd przez skrzyżowanie były łącznie dla wszystkich użytkowników jak najmniejsze, co nie zawsze oznacza długie zielone na kierunku głównym.
MKo

Opinie (330) ponad 20 zablokowanych

  • Mnie to nie przeszkadza, ale ja nie jestem przyspawany do fotela kierowcy. (13)

    Wystarczy wyruszyć 3min wcześniej z domu.

    • 55 86

    • Czy ty masz coś z głową? (3)

      Tutaj nie chodzi o kierowców tylko o tramwaje i autobusy.Kolejne bezsensowne przejście wydłuża przejazd! W dużych dobrze rozwiniętych miastach robi się kładki lub przejścia podziemne.

      • 27 20

      • Tramwaje nie mają dodatkowych świateł, a autobusów tam nie ma od lat. Kolejny zmartwiony kierofczyk pseudopasazer komunikacji.

        • 22 22

      • Niby jakie autobusy tam jeżdżą młotku?

        • 9 6

      • Weź dopisz coś jeszcze o ekologii płynnej jazdy

        Bo mi brakuje do bingo hipokryzji samochodowej :)

        • 5 3

    • (8)

      3 minuty tu, 3 minuty przy Bramie Wyżynnej, 3 minuty przy Chmielnej, 3 minuty jeszcze w kilku innych miejscach na trasie i nagle zamiast 20 minut przejazd przez miasto zajmuje godzinę. Rozwój wg Dulkiewicz, czyli "im wolniej tym lepiej", żeby powolne tramwaje były tylko trochę wolniejsze niż samochody.

      • 22 14

      • (1)

        Ojeju, to daje łącznie 9 minut. Chyba nie zasnę z tego powodu.

        • 9 16

        • No tak, godzina - 20 minut = 9 minut.

          • 3 7

      • To jedź tramwajem, proste.

        Najlepiej zlikwidujmy wszystkie przejścia i skrzyżowania na twojej trasie, niech się inni martwią jak przejść/dojechać do celu.

        • 12 10

      • Ale dlaczego Twoje 3 minuty miałyby mieć priorytet przed trzema minutami pieszego czy rowerzysty czy pasażera komunikacji? (1)

        Czas pieszego nadkładającego drogi czy rowerzysty, który musi lawirować po szarpanej infrastrukturze, którzy z tego powodu muszą wyruszyć 3 minuty wcześniej, biegnie dokładnie tak samo.

        • 19 8

        • Pieszy ma gorzej, bo nie dość, że wolniej się porusza, to jeszcze musi na światłach czekać. Nie wiem ile musiałby czekać na światłach samochód, żeby pokonać daną trasę wolniej od pieszego.

          • 1 0

      • Skąd te trzy minuty? Światła świecą się przez minutę, to piesi czekają ok. 2 minut, a nie samochodziarze.

        • 13 1

      • jeżdżę z gDyni od 20 lat - od węzła wzgórze, poprzez orłowo, redłowo - już ze trzy "nowe" przejścia, bez synchronizacji,

        potem kolibki, oliwa kilejne trzy, wrzeszcz trzy nowe, zwykle puste, pote zwycięstwa dwa wynalazki, następnie przy PKP ... razem 35 minet lekko licząc.. nawet jak jadę z szybką koleżanka, to nie wyrabia i jej w gardle zasycha :P

        • 2 5

      • Więc mówisz, że gdyby nie to przejście, to na innych byś nie stał?

        To nawet nie są dodatkowe trzy minuty do czasu marnowanego do tej pory, bo zielone na przejściu świeci się minutę. Blachosmrodziarze są naprawdę niereformowalni, najlepiej gdyby wszyscy inni stali bo panisko jedzie swoim sztruclem. Jak ci auto na trasie odmówi posłuszeństwa, to pewnie na zawał zejdziesz tracąc czas w oczekiwaniu na lawetę.

        • 7 3

  • Jednym słowem. Skandal.

    • 28 17

  • 3,2 mln PLN, (3)

    A ja ze szwagrem to bym popołudniami przy piwku takie raz dwa trzy i cyk

    • 40 14

    • kochani (1)

      mnie wożą służbowym autkiem golone małpy, za wasze pieniądze, więc zawsze jestem na czas. Serdeczności....

      • 3 5

      • Zapomniałeś podpisać - sołtysowa Brzeszcza.

        • 6 3

    • Podwale Przedmiejskie czy Al. Zwycięstwa?

      Które przejście jest bardziej absurdalne: te wzdłuż przejścia podziemnego czy te blokujące zieloną falę?

      • 5 3

  • Jeszcze z rok i będzie gitara

    W tym mieście tak zawsze, musi się zebrać z pięć razy komisja i ustawią jak należy. Bo wcześniej nie można zrobić odpowiednich pomiarów i analiz, kasa musi się zgadzać (za każdą zmianę podejrzewam że Eldro bierze pieniążek).

    • 129 12

  • Jak może zaburzać zieloną falę (6)

    skoro czegoś takiego nie ma

    • 88 13

    • Jest, wystarczy jechać zgodnie z przepisami. (3)

      • 7 22

      • Jeżdżę zawsze maks. 55km/h przez al. Zwycięstwa (2)

        I nigdy jeszcze mnie to nie spotkało, a jestem tam codziennie dwa razy co najmniej.

        • 8 9

        • (1)

          Niestety, mam te same obserwację - jadąc 50-60 km/h nie ma szans przejechać od Politechniki do Cricolandu bez co najmniej 2 czerwonych. Nie dot. to praworządnych jadących znacznie szybciej niż można...

          • 18 6

          • Yeti nie istnieje, tak jak "zielona fala"

            • 6 3

    • a tristar ?

      tak jak zielona fala tylko na papierze

      • 0 0

    • W tym miejscu akurat coś takiego jak ziolna fala obowiązywała. Można było dojechać spokojnie na zielonym, aż do dworca, gdzie kolor światła to już loteria.

      • 0 0

  • Zielona fala to powinna być dla tramwajów. (5)

    a zielona fala dla aut to śmiech na sali, 9/10 mam postój przy operze jadąc w stronę Sopotu.

    • 61 16

    • Z kolei jadąc z Chełmu przez Morenę do Wrzeszcza/Niedźwiednika, stoi się prawie na co najmniej na co drugich światłach. (1)

      Tristar - Koń by się uśmiał.

      • 6 5

      • te sygnalizacje na Morenie nie są w Tristarze

        • 6 1

    • Zielona fala dla tramwajów nie ma sensu, bo i tak muszą się zatrzymywać co 300 metrów niezależnie od świateł. (1)

      • 6 8

      • dziwnym trafem na zwycięstwa musza lecieć na "czerwonym"? mam nagrania jak prują w poprzek, a auta już mają zielone....

        • 1 3

    • dla obcisłogacich chyba :)

      spróbuj przejść pasami na druga stronę zwycięstwa przy Operze - masz dwie, nawet trzy zielone wały :P biegiem itp tp może dasz radę.

      • 3 3

  • (4)

    skoro są przejścia to powinno się zasypać te tunele obleśne.

    • 26 55

    • Swój tunel (2)

      Zasyp. Najlepiej trocinami

      • 19 4

      • Z butow (1)

        • 7 2

        • Z głowy, bo mózgu nie stwierdzono.

          • 7 1

    • A gdzie siku ?

      • 2 4

  • Ruch na głównej, trzypasmowej arterii trzeba dostosować żeby poprawić wloty ulic podporzadkowanych (7)

    Co oznacza zatrzymywanie i ruszanie spod świateł na każdym skrzyżowaniu od Błędnika do Opery.
    Gdański ZDiZ powinien dostać jakiegoś lokalnego Nobla z kartofla za innowacyjność

    • 70 17

    • Nie na kazdym. (4)

      Nie zrozumiałeś. Poza tym mowilbys inaczej gdybyś musiał tymi podporzadkowanymi jesdzic

      • 7 6

      • Na razie jeżdzę głównymi i tak mówię więc chyba coś jest nie tak (3)

        Patrząc na ruch samochodów jak na model matematyczny to co jest ważniejsze dla sprawnego transportu. Puścić 100 samochodów po głównej arterii czy 5 samochodów z podporządkowanej?

        • 8 9

        • Nie jesteś pępkiem świata. (2)

          • 6 7

          • ale ty jesteś

            • 2 10

          • Tych 5 kierowców to też nie są pępki świata

            • 8 2

    • Nie wolno

      zasypywać, mogą się przydać w czasie nalotów.

      • 7 4

    • zlikwidowali jeden pas na Smoluchowskiego a teraz, łatają to sygnalizacją. A korki przy wyjeździe z UCK coraz większe.

      • 6 4

  • (6)

    Dlatego na al. Zwyciestwa jeżdżę 70km/h. Wolę dostać 100 zł za prędkość i mieć pewność że przejadę na zielonym, niż jechać przepisowo i dostać 1500 zl za przejazd na pomaranczowym/ czerwonym.

    • 73 37

    • Właśnie to jest śmiech na sali

      Jedziesz przepisowo, stoisz na wszystkich światłach. Zapierdzielasz 70-90km/h to masz zieloną falę...

      • 32 7

    • (2)

      Jak naprawisz hamulce to dopiero będą oszczędności

      • 6 10

      • Nikt Ci hamulców w Tico nie będzie wymieniał to to przekracza koszt tego złomu.

        • 3 5

      • a co ?

        złomek przeglądu nie przeszedł?

        • 3 4

    • To kosztuje 300 zł i 5 pkt karnych.

      Punkty kasują się po 2 latach. 3 pasy w każdym kierunku i 50 km/h to absurd.

      • 9 5

    • Wystarczy 60 i już jest ok.

      • 2 1

  • Zajmijcie się wreszcie Nową Bulońską (2)

    To co tam się dzieje ze światłami to skandal!

    • 48 13

    • To jest też dobry materiał, na szczęście rzadko tamtędy jeżdżę. Ludzie jakoś sobie radzą tam z czerwoną falą. Nigdzie nie widziałem tyle samochodów jeżdżących beztrosko na czerwonym świetle co na Bulońskiej, zwłaszcza późnym wieczorek i w nocy.

      • 3 0

    • Tu jest mowa o mieście, a nie jego peryferiach.

      • 0 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane