• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe przystanki PKM w Gdyni, ale kursów nie przybędzie

Patryk Szczerba
10 października 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Nowe gdyńskie przystanki PKM miałyby zacząć funkcjonować w grudniu, póki co jednak nie uwzględniono tego faktu w nowym rozkładzie. Nowe gdyńskie przystanki PKM miałyby zacząć funkcjonować w grudniu, póki co jednak nie uwzględniono tego faktu w nowym rozkładzie.

Samorząd województwa pomorskiego zaproponował od grudnia więcej pociągów SKM i utrzymanie częstotliwości kursowania PKM. Druga kwestia budzi niepokój mieszkańców Gdyni, gdzie powstają nowe przystanki: Stadion zobacz na mapie GdyniKarwiny zobacz na mapie Gdyni, które będą bardzo rzadko wykorzystywane. Władze województwa deklarują, że na zmiany przyjdzie czas, ale jeszcze nie w tym roku.



Czy nowe przystanki PKM w Gdyni będą cieszyły się popularnością?

Ogłoszony przez marszałka województwa pomorskiego przetarg na przewozy pasażerskie na liniach SKM i PKM może cieszyć przede wszystkim jeżdżących kolejką na trasie pomiędzy Gdańskiem i Lęborkiem.

SKM: więcej i częściej

Zwiększono liczbę pociągów na trasie, więc SKM-ki pojadą częściej. Od poniedziałku do piątku w godzinach 6-21 będą odjeżdżały co 10 minut. W godzinach porannego i popołudniowego szczytu tak jak do tej pory do pociągów będzie można wsiadać co 7-8 minut.

Niewiele zmieni się jeżeli chodzi o kursy nocne - połączenie w ramach metropolii pomiędzy Gdańskiem i Wejherowem zaplanowano z dwugodzinnymi odstępami.

Rozkład PKM bez zmian mimo nowych przystanków

Przedstawiono również propozycje dotyczące PKM. Rozkład właściwie nie różni się niczym od dotychczas obowiązującego, co już zdążyło wzbudzić niepokój w Gdyni. Sprawą częstotliwości kursowania zainteresowali się społecznicy ze stowarzyszenia Miasto Wspólne, reagując petycją do marszałka województwa pomorskiego.

Jak przypominają, wraz z nowym rozkładem mają zostać uruchomione w Gdyni nowe przystanki: Karwiny i Stadion. Ich zdaniem, by zachęcić mieszkańców do korzystania z nowych możliwości, nie ma nic lepszego od pokaźnej liczby kursów od początku funkcjonowania przystanków.

- Tymczasem mamy 18 kursów z Gdyni przez Osowę do Wrzeszcza i 21 kursów do Gdyni w ciągu dnia. Bez taktu regularności, z absurdalną godziną ostatniego kursu. Taki rozkład z pewnością nie przyciągnie pasażerów. Skoro miasto wydało 4,5 mln złotych na przystanki, a marszałek 25 mln zł, to zadbajmy o to, by pociągi jeździły tam odpowiednio często - mówi Łukasz Piesiewicz ze stowarzyszenia Miasto Wspólne.
Społecznicy apelują o zmiany

Padają konkretne pomysły, takie jak puszczenie składu zaczynającego kurs w Osowej o godz. 7:10, 20 minut wcześniej w Gdyni Głównej, co pozwoli na swobodny dojazd gdynian do pracy w Gdańsku.

Czytaj też: Podróżujesz PKM? Nie możesz pracować na dwie zmiany

Społecznicy proponują też, by w nowym rozkładzie postawić na częstotliwość co 30 minut i co 15 min w szczycie oraz spowodować, by na odcinku Gdynia - Gdańsk Osowa jeździły trzy pociągi na godzinę. Wśród propozycji jest też wydłużenie godzin kursowania (ostatnia PKM po godz. 22) oraz dostosowanie przyjazdów i odjazdów do przyjazdów pociągów dalekobieżnych w Gdyni.

- Oszczędności pozwalające na puszczenie większej liczby kursów przez Gdynię Karwiny i Stadion można znaleźć też nie kierując pociągów z Kościerzyny przez Wrzeszcz po torach dalekobieżnych do Gdyni. W ten sposób dubluje ona kursy SKM - dodaje Kajetan Lewandowski, działający też w stowarzyszeniu Rowerowa Gdynia.
Społecznicy liczą, że w swoich postulatach nie pozostaną odosobnieni, apelując, by zareagowały również władze Gdyni, w tym opozycyjni radni z Platformy Obywatelskiej, mającej większość w sejmiku wojewódzkim.

Radni Gdyni niezadowoleni

Na razie oficjalnej reakcji miasta nie ma, ale padają zapewnienia, że starania o zwiększenie częstotliwości kursowania PKM przez Gdynię będą podejmowane.

Czytaj również: 34 mln zł dotacji na Węzeł Karwiny

- Oddanie do użytku przystanków Karwiny i Stadion powinno być nowym otwarciem dla transportu kolejowego w Gdyni, więc zaproponowana częstotliwość dla Gdyni nie jest satysfakcjonująca. Będziemy rozmawiali o zmianach i próbowali wpływać na władze województwa, być może także oficjalnie jako radni, by to zmienić. Pamiętajmy jednak, że decydujący głos należy do samorządu województwa, jako do organizatora transportu kolejowego na Pomorzu - wyjaśnia Marcin Wołek, radny Samorządności.
Marszałek: nowe przystanki jako punkt wyjścia

Władze województwa tłumaczą, że nie jest przesądzone, że obydwa przystanki zaczną w grudniu funkcjonować. Okazuje się, że gdy kilka miesięcy temu rozpoczynano prace nad nowym rozkładem, nie brano pod uwagę rewolucyjnych zmian związanych z Gdynią.

- Będziemy robili wszystko, by tak się stało, ale pewności nie ma. Uruchomienie gdyńskich przystanków traktujemy jak punkt wyjścia do prac i rozmów nad kolejnym rozkładem w przyszłym roku. Wtedy będziemy chcieli zaznaczyć ich obecność na trasie PKM - deklaruje Ryszard Świlski, wicemarszałek województwa pomorskiego.
Dodaje przy okazji, że istotne będzie w tym czasie skoordynowanie transportu miejskiego z PKM. Pierwsze rozmowy już się rozpoczęły.

W sumie samorząd województwa chce wydać w przyszłym roku na przewozy na liniach SKM i PKM 50 mln zł.

Miejsca

Opinie (184) 5 zablokowanych

  • Pomylka

    precz ze Szczurem powinien odpowiadać przed sadem i do kicia z nim za te jego decyzje ,które dokonal w gdyni ( lotnisko widmo i kolej na niby wzgórze ) a ul. Sienkiewicza od ponad roku zamknieta

    dość tego stanowczo

    • 17 1

  • (1)

    Prosze zacznijcie pisac spolecznicy, a nie społecznicy. Oni sa szkodliwi, oni tylko marudza i wymyslaja problemy, bombardujac i tak licha ilosc inwestycji.

    • 1 21

    • I tym mnie przekonałeś do nich

      • 6 0

  • PKM - kiedy zacznie jeździć P U N K T U A L N I E ???

    Czy ktoś mi odpowie kiedy w końcu do ciężkiej krwi składy PKM zaczną jeździć punktualnie? Spóźnień po 2-4 minuty to już nawet nie liczę. Teraz biją nowe rekordy ostatnio do 10 minut, można niemal zahaczyć o następny skład. Ludzie, co się tam wyprawia? Tory śliskie rano? Zamiecie śnieżne pod Kościerzyną? Tory znów były złe czy podwozie też było złe?

    Pomijam już kwestie uszczuplonych kursów w godzinach popołudniowych - tu podkreślam do planerów z PKM - GODZIN SZCZYTU. Jadąc składami po godzinie 15 to bywa, że na Strzyża to można śmiało ludzi dopychać. Tak mnie zastanawia, co za inteligentny inaczej ten rozkład opracował. Nominację do kretyna roku to już masz, a może i samą nagrodę już w kieszeni.

    • 36 0

  • Kraj kwitnącej cebuli

    Cała ta srekaemka to pic rozkład z d*py i ciągle opóźnienia ich pan w ... .

    • 15 0

  • W takim razie

    komu ma służyć pkm-ka w Gdyni?

    nie odciąży ona żadnych korków,
    dalej ulice będą zapchane,
    Północ jak stoi tak będzie stać,

    Zobaczcie, gdyby ktoś mądry z głową pomyślał, iż zanim wybudowano lotnisko, trzeba do niego zbudować (przeorganizować) drogę dojazdową. Gdyby kasa najpierw poszłą na TORY to dziś wszyscy byśmy śmigali kolejką na Obłuże i Oksywie...a potem trzeba było się zabrać za lotnisko.
    Zrobiono to od d...y strony i mamy to co mamy. Lotnisko zamrożone stoi, a my wciąż w korkach....i tak do końca życia....

    • 41 1

  • Pieszo, po torach !

    Można nawet zorganizować tak maraton - unikat . Da się bo brawo Wy !

    • 13 0

  • Wołek się obudził

    Przecież te zrozumiałe towarzystwo od Szczurka zajmuje się tylko sobą i interesami kolegów. Zawsze wymówki, że to nie od nich zależy. Brawo spolecznicy, że podjęli temat, bo pies z kulawą nogą by się nie zajął

    • 70 14

  • Pociag widmo

    • 49 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane