• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • rysunek jak się poruszać posiada WIELKI BLĄD (2)

    według interpretacji jaka jest w Irlandii na pas wewnętrzny mozna wjechać jedynie jeśli się jedzie w lewo na rondzie a nie na wprost. Mała różnica jednak daje ona wiekszą przepustowośc i płynność ruchu. Ponieważ jesli widze gościa jak wjeżdża na wewnętrzny pas przede mną ja też wjeżdżam na zewnętrzny jeśli jadę w prawo. A tak stoję dalej bo gość może jechać na wprost. Mała różnica a skutek duży !

    • 5 1

    • Nie rozumiem w czym miałoby to pomóc... (1)

      Jeśli jedziesz w prawo i pas zewnętrzny jest wolny (bo koleś przed Tobą wjechał na wewnętrzny) to jak najbardziej powinieneś wjechać na prawy - gość Cię nie blokuje przecież.
      Natomiast jeśli ten samochód wjeżdża z poprzedniego wjazdu na rondo, Ty równolegle też wjeżdżasz na zewnętrzny, dalej chcecie zjechać w tym samym zjeździe to on Tobie ustępuje, bo jesteś po jego prawej stronie.
      Poza tym taka sytuacja nawet może się przytrafić gdyby on jechał w lewo a Ty w prawo, ale ale wjeżdżacie z przeciwległej strony (czyli 2 wjazdy od niego)

      • 0 0

      • Jeśli gośc wjedzie na wewnętrzny

        to nie pojade bo zaraz może mi zajechać drogę bo może jechać na wprost.
        Gdyby mógł jechać tylko w lewo to ja sobie spokojnie wjeżdżam bo on mi drogi nie zajedzie... Proste ?

        • 0 0

  • znak

    zdał nie zdał zna przepisy nie znak.. znak powinien byc!

    • 0 0

  • dla mnie to kompletny bezsens (3)

    bede chcial jechac w lewo i prawidlowo zjade na lewy pas a ktos niekumaty prawym pojedzie w lewo i jak ja mu udowodnie w razie stluczki ze pojechal zle ? wcale nie udowodnie. lub jezeli bede chcial skrecic w lewo to Ci z naprzeciwka moga odrazu jechac w prawo i czasami pewnie bedzie sie stalo duzo czasu blokujac ruch. Te z jednym pasem sa najprostsze i najlepsze po cholere mieszaja.

    • 4 0

    • Ale to nawet nie musi być ktoś niekumaty

      Ma pełne prawo przejechać to rondo prawym pasem nawet 2en środkowy pas razy w kółko jak mu się zachcę. Szczerze to po co ten środkowy pas? Wypociny pana Naskręta to niestety po raz kolejny debilizm.

      • 1 0

    • Ale to nawet nie musi być ktoś niekumaty.

      Ma pełne prawo przejechać to rondo prawym pasem nawet dwa razy w kółko jak mu się zachce. Szczerze, to po co ten środkowy pas? Wypociny pana Naskręta to niestety po raz kolejny debilizm.

      • 1 0

    • Po to żeby zwiększyć przepustowość

      • 0 1

  • na szkolenie do Anglii

    Tydzień na angielskich rondach i się naucza. Tu są prawie same ronda. I to nie dwa pasy, ale i 3i więcej, a zjazdów jest i 5 i 6 i 7, a nie 4.
    Tu jest to logiczne i proste. Na rondzie prawa ma pierwszeństwo. Zjazdy sa opisane przed rondem i na rondzie, czyli wiadomo jaki pas by zjechać tam gdzie trzeba .. dodatkowo trzeba czasem parę rundek honorowych na nieparzystych zjazdach bo można się zakręcie.
    Opuszczanie, przed zjazdem (po minięciu poprzedzającego) należy włączyć kierunkowskaz. Jak jedziemy po wewnętrznym pasie (czyli zjeżdżamy z ostatniego, przedostatniego zjazdu).
    Najczęściej jest tak, że pierwszy pas obsługuje pierwszy drugi zjazd, drugi pas drugi, trzeci itd.
    4 zjazdy to banał...

    • 0 1

  • błąd na błędzie (1)

    Witam, przede wszystki słowo do Pana Redaktora: jezdnia jest dwupasowa a nie jak napisał dwupasmowa ( Kodeks Drogowy). Zapniano jrdnoczesnie dodac iż w takiej sytuacji jaka przedsawiono na powyzszym rysunku przy zjeździe samochodu czerwonego i niebieskiego obowiązuja ogólne przepisy ruchu drogowego( zasada prawej strony) zapewne stad taka ilosc kolizji.

    • 2 1

    • do berek

      przecież czerwony i niebieski nie kolidują względem siebie

      • 0 0

  • Bo rond dwupasowych sie zwyczajnie NIE robi (1)

    Od rond dwupasowych odchodzi caly cywilizowany swiat. Dlaczego ?
    1. Maja tylko o okolo 10 do 15% wieksza przepustowosc niz ronda jednopasowe.
    2. Powoduja wiele niebezpiecznych sytuacji wynikajacych min. z niejasnosci pierwszenstwa (ogolna zasada pierwszenstwo ma pojazd z prawej) oraz z braku widocznosci w lusterku przy zjezdzaniu z pasa wewnetrznego.

    W Niemczech praktycznie wszystkie ronda dwupasowe zostaly przerobione na semi-dwupasowe - tj. wjazd na rodno jest z 2 pasow ale na zjezdzie jest tylko jeden pas oraz nie maluje sie linii oddzielajacej pasy na rondzie.
    W zachodniej Europie wszystkie nowe ronda gdzie potrzebna jest wieksza przepustowosc projektowane sa jako turbinowe.

    Absolutnym kuriozum z ostatnio oddanych odcinkow stanowia ronda na lotniskowym odcinku Slowackiego. Zbyt mala srednica jeszcze bardziej utrudnia obserwacje prawego pasa w lusterku. Poza tym odcinek ten ma tak male obciazenie ruchem ze spokojnie wystarczylaby ulica jednoprzestrzenna a jak ktos chcial "zaszpanowac" i walnac 2x2 i koniecznie z rondami trzeba bylo zrobic semidwupasowe.

    • 6 2

    • Masz 100% racji

      Twój komentarz powinien chociaż przeczytać autor tego durnego idiotycznego artykułu. Bo chyba nie ma co liczyć, że przeczyta go "projektant" dwupasmowego pseudoronda...

      • 2 0

  • Sorki, ale to artykuł dla idiotów.

    • 3 0

  • Ronda

    Przecież ronda są takie bezpieczne? Trzeba było zrobić sygnalizację z wyspą dzielącą na środku, mniej kłopotów i mniej wypadków.

    • 0 0

  • Panie Naskręt, nie pisz już pan błagam artykułow na Trojmieście.

    Strasznie pan poziom zaniżasz.

    • 7 2

  • hahahah

    gdzie takie rondo w Gdansku dla takich idiotów !!! hahahahahahhaha

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane