• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe ronda, nowy problem dla kierowców?

Maciej Naskręt
9 grudnia 2011 (artykuł sprzed 12 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Przyjezdny? Za darmo. Gdańszczanin? Płaci

Zobacz, jak kierowcy jeżdżą po nowych rondach dwupasmowych w Gdańsku.


W Gdańsku pojawiły się kłopotliwe dla części kierowców skrzyżowania z ruchem okrężnym. Warto zweryfikować swoje umiejętności za kierownicą samochodu i nieco przygotować się do rozwiązań zaproponowanych przez projektantów.



Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych. Zobacz, jak należy jeździć po rondach dwupasmowych.
Nienajlepiej kierowcy radzą sobie jeżdżąc po największym gdańskim rondzie wokół pomnika Jana III Sobieskiego zobacz na mapie Gdańska. Statystyka dowodzi, że wciąż przed wieloma z nas jeszcze sporo nauki.

- W 2010 r. na Targu Drzewnym doszło do 32 kolizji drogowych i pięciu wypadków. Natomiast w tym roku w okresie do 30 listopada odnotowaliśmy 29 kolizji i również pięć wypadków - mówi podkom. Magdalena Michalewska, rzecznik prasowy Komendy Miejskiej Policji w Gdańsku. Warto jednak pamiętać, że wielu niegroźnych stłuczek kierowcy nie zgłaszają policji, by nie dostać mandatu.

Od kilku miesięcy kierowcy jeżdżą po nowych dwupasmowych rondach na ul. Kartuskiej Północnej zobacz na mapie Gdańska i przy ul. Szczęśliwej zobacz na mapie Gdańska, które powstały w ramach budowy Trasy W-Z. Ponadto przy budowie Trasy Słowackiego na lotnisku wykonano dwupasmowe ronda na wysokości budynku Young Digital Planet zobacz na mapie Gdańska, a także przy ul. Spadochroniarzy zobacz na mapie Gdańska. Ostatnie tego rodzaju rondo otwarto przy Ergo Arenie w połowie tego roku.

Co sprawia najwięcej problemów kierowcom na tego rodzaju rondach? - Przede wszystkim nie korzystają z kierunkowskazów. Należy szczególnie zwrócić uwagę na tę czynność podczas opuszczania skrzyżowania z ruchem okrężnym - zaznacza szef pomorskiej drogówki, Janusz Staniszewski.

Czy dwupasmowe ronda usprawniają ruch?

- Włączony kierunkowskaz do skrętu w prawo stanowi znak dla pieszych. Wtedy mają oni pewność, że auto zjeżdża z ronda i nie będą wchodzić na przejście przed nadjeżdżający samochód. Ponadto włączony kierunkowskaz w aucie opuszczającym skrzyżowanie ułatwia kierowcom oczekującym na możliwość wjechania na rondo szybsze włączenie się do ruchu - tłumaczy Staniszewski.

- Kierowcy powinni ponadto zapamiętać, że jeśli jadą jezdnią o przekroju dwóch pasów do ronda, muszą zajmować prawy pas ruchu jeśli skręcają na skrzyżowaniu w prawo. Z kolei gdy skręcają w lewo, powinni zająć pas lewy. Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski.

Pomorska policja w odróżnieniu od tej z Mazowsza nie traktuje surowo tych kierowców, którzy nie radzą sobie na rondach. Nie wlepia im mandatów. Warto jednak się do tego przyłożyć. Czytelne, dla innych uczestników ruchu, poruszanie się kierowców po rondzie zapewnia, że w korkach przed tego rodzaju skrzyżowaniami stoimy nieco krócej.

Opinie (392) ponad 10 zablokowanych

  • Natomiast, gdy jadą prosto mogą zajmować oba pasy ruchu - dodaje Staniszewski. (12)

    bzdura, mogą zajmować tylko lewy pas

    • 47 62

    • nie pisz głupot (1)

      jak nie znasz przepisów i zasad ruchu drogowego, to sie nie odzywaj. jadac na wprost mozna zajac prawy lub lewy pas.
      Potem jeżdzą tacy specjaliści, bez kierunkowskazów,bez pomyślunku

      • 8 4

      • nie zgodze sie

        Tez tak myslalam, ale to jest bledne myslenie, zastanow sie jeszcze raz :)

        • 1 1

    • na pewno? bo nie chce mi się sprawdzać... (5)

      i dodatkowe pytania:
      1) w którym momencie dokładnie zielony samochód jadący prosto ma włączyć kierunkowskaz, co by niebieski samochód wiedział, kiedy może ruszać?
      2) kto ma pierwszeństwo przy zjeździe z ronda, jeśli zielony skręca w lewo, a niebieski jedzie prosto (jeżeli można jechać prosto prawym pasem)?

      • 5 8

      • (4)

        z grafiki - inaczej niż z tekstu - wynika, że niebieski może jechać tylko w prawo, co wedle tego rysunku ma sens, bo jadąc prosto, a czerwony też prosto, to by się przy zjeździe w jednopasmową zderzały. Nie wiem tylko czemu zielony jest przekreślony.

        • 5 5

        • to proste (1)

          zielony jest przekreślony bo na rondzie zajął zły pas ruchu-musi jechac w lewo od lewej krawendzi-i sa dwie opcje jeśli droga w którą chce wjechać ma conajmniej 2 pasy ruchu w jednym kiwerunku to może zjechać z ronda nawet z tego wewnetrznego pasa ,ale jeśli droga ma tylko 1 pas ruchu w jednym kierunku to musi przed zjazdem z ronda normalnie zmienić pas ruchu na prawy i dopiero z tego zewnetrznego pasa opuści rondo ( więc jeśli zielony jechałby na rodzie jednocześnie z niebieskim-jadacym na wprost to musi na rondzie ustąpiś mu pierwszeństwa przy zmianie pasa ruchu)

          • 3 0

          • do instruktora (instruktorów)

            no dobrze, ale jeśli zielony zdecydowałby się jechać prosto z wewnętrznego pasa, a niebieski skręca w prawo jak na rysunku (droga, w którą wjeżdżają ma jeden pas ruchu), to która zasada działa: a) ten, kto jest pierwszy na rondzie ma pierwszeństwo (czyli niebieski musi czekać na to, co zrobi zielony), czy b) ten kto zmienia pas na rondzie musi ustąpić pierwszeństwa (czyli zielony przepuszcza niebieskiego)?

            • 0 1

        • (1)

          bo zielony jedzie w lewo, więc powinien wjechać na lewy pas, a nie prawy

          • 16 0

          • Trzeba zmienić kolory samochodów na jeden i wszystko będzie jasne ;)

            • 6 0

    • dsd

      chyba Cię pogięło??

      • 0 1

    • a to akurat zalezy na jakim rondzie, zalezy od oznakowania

      i tyle, wiec bez bez herezji, znaki i jeszcze raz znaki, widac ze sam nie jestes douczony

      • 1 1

    • to jak to w końcu jest?

      też mnie to zastanawiało kiedyś i spotykam się ciągle z dwoma opiniami - prosto można też z prawego i druga, że prosto można tylko z lewego, kto ma rację?

      • 0 0

    • wlasnie. Nawet ta grafika pokazuje, ze nie moga zajmowac obu.

      • 4 0

  • rysunek jak się poruszać posiada WIELKI BLĄD (2)

    według interpretacji jaka jest w Irlandii na pas wewnętrzny mozna wjechać jedynie jeśli się jedzie w lewo na rondzie a nie na wprost. Mała różnica jednak daje ona wiekszą przepustowośc i płynność ruchu. Ponieważ jesli widze gościa jak wjeżdża na wewnętrzny pas przede mną ja też wjeżdżam na zewnętrzny jeśli jadę w prawo. A tak stoję dalej bo gość może jechać na wprost. Mała różnica a skutek duży !

    • 5 1

    • Nie rozumiem w czym miałoby to pomóc... (1)

      Jeśli jedziesz w prawo i pas zewnętrzny jest wolny (bo koleś przed Tobą wjechał na wewnętrzny) to jak najbardziej powinieneś wjechać na prawy - gość Cię nie blokuje przecież.
      Natomiast jeśli ten samochód wjeżdża z poprzedniego wjazdu na rondo, Ty równolegle też wjeżdżasz na zewnętrzny, dalej chcecie zjechać w tym samym zjeździe to on Tobie ustępuje, bo jesteś po jego prawej stronie.
      Poza tym taka sytuacja nawet może się przytrafić gdyby on jechał w lewo a Ty w prawo, ale ale wjeżdżacie z przeciwległej strony (czyli 2 wjazdy od niego)

      • 0 0

      • Jeśli gośc wjedzie na wewnętrzny

        to nie pojade bo zaraz może mi zajechać drogę bo może jechać na wprost.
        Gdyby mógł jechać tylko w lewo to ja sobie spokojnie wjeżdżam bo on mi drogi nie zajedzie... Proste ?

        • 0 0

  • okropnie zabłocona ulica :(

    • 0 0

  • ten rysunek ronda wiele wyjaśnia, ale chyba bardziej zaciemnia

    • 4 0

  • TAK NAPRAWDE TO DUZO OSOB SIE MYLI NA ULICACH RĄDACH , BO MALO JEŻDŻĄ (2)

    • 0 3

    • RONDACH

      Ty za to za mało do szkoły chodziłeś

      • 4 0

    • albo mało czytają... ale to inna bajka

      • 2 0

  • Pajacyki!!!! (1)

    • 0 0

    • PAJACYKI

      • 0 0

  • Linie ciągłe na rondzie... (1)

    Rondo przy Alccon Parku jest wybitnie "zajefajne". Jak już jesteśmy na rondzie to z pasa wewnętrznego, tego bliżej środka ronda, nie można zjechać bo są linie ciągłe. Pomyłka, tak ma być, jak jeździć prawidłowo?

    • 3 0

    • No właśnie.

      Gdy mi się już wydawało, że zrozumiałam, że skręcając w lewo mam używać pasa wewnętrznego okazało się że rondo przy ydp ma ciągłe linie przy zjazdach...

      • 0 0

  • najlepiej na takim rondzie jechać prawym pasem, lewy niech zostanie pusty (1)

    i nie będzie problemu

    • 4 0

    • I tu masz 100% racji

      pomimo, ze nie jest to zgodne z zalozeniami "boba budowniczego" i innych myslicieli udajacych, ze w ten sposob rozladuja zatwardzenia w miescie. Zobaczysz ile na tym rondzie bedzie kolizji, nie mowiac juz o sygnale dzwiekowym "non stop" i srodkowego palca.

      • 0 0

  • najbezpieczniej (2)

    Najbezpieczniej jechać zewnętrznym pasem.

    • 2 0

    • zjeżdżając ze skrzyzowania z ruchem okr. z wewnętrznego pasa zawsze trzeba zajechać drogę temu z prawego, chyba że się chce pojeżdzić dookoła, jaki sens dwóch pasasów w takiej sytuacji

      • 0 0

    • i tylko skręcać w prawo

      • 0 0

  • no super przykład

    oczywiście ten przekreślony w ogóle nie ma prawa wjechać na skrzyżowanie no i patrząc po śladzie chyba jest nawalony, tak jak ten co to rysował

    • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane