• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

    odpowiedź: "tak, nowe składy wyglądają atrakcyjnie" dało już ok 240 osób,

    więc pytanie do tych osób: jak DWA składy, które nie wiadomo o której i na jakiej trasie pojadą, mają przyciągnąć pasażerów?

    gdyby wymienili 90% składów na nowe, to rozumiem, ale dają tylko 2!!!

    • 12 0

  • Dzwięk zamykania drzwi (2)

    Czy można w nowo wyremontowanych składach (wnętrze typu metro) zmienić DZWIĘK ZAMYKANIA DRZWI. Obecnie jest on bardzo piskliwy. Ma maksymalnie wysokie częstotluwości które BARDZO "kłują" w uszy.
    Ostatnio jechałem z osobą która prawie nie korzysta z SKM I była ona przerażona tym dźwiękiem

    • 8 3

    • Won do taksówki (1)

      • 0 7

      • chodzi oczywiście o dźwięk z głośnika (sygnał ostrzegawczy) a nie klapnięcie drzwi :)

        • 2 1

  • Teraz moge jechac skm nie bojac sie przepasci tylko musze trafic na te 2 nowe sklady

    • 7 1

  • Ohydny

    • 0 4

  • Mam pytanie!!!!

    A czy będzie można tam zapalić papieroska i piwko wypić.

    • 7 0

  • dlaczego nikt nie mówi o mojej konkurencyjnej firmie ?

    wchodzimy na trójmiejskie tory z drezynami 4 osobowymi, jedyny minus to, że trzeba włożyć trochę siły, ale wypożyczenie drezyny na trasie Gdańsk- Gdynia to 4 zł czyly po zecie na łebka. Jeżeli wszystko się zgra to nawet nie trzeba będzie się męczyć bo SKM jedzie szybciej i popchnie.

    • 8 0

  • (1)

    Aż dwa? Wow!

    • 7 0

    • w warszawskim skm jeździ 9 impulsów i to 6 członowych. O innym taborze nie wspominając, który też PRLu nie pamięta.

      • 1 1

  • Miejmy nadzieje

    Ze jak juz sa przyciski do otwierania drzwi, to podczas postoju pociagu w chlodne dni, drzwi beda zamkniete.

    • 1 0

  • Tylko czemu welurowe foteliki!? (1)

    Żule zasikają a brudasy ufajdają i upaprają to w kilka miesięcy i będzie bród i smród jak w starych autobusach. W starych SKM były te czerwone ławki - wandalo i żulo-odporne.

    • 9 2

    • Skm do tczewa

      Mogli by w końcu tez przywrócić Skm z Gdyni do Tczewa.te przesiadki w Gdańsku Głównym to masakra

      • 3 1

  • Brawo za pierwsze składy podmiejskie z max 160km/h na linii do Tczewa (PR zamulają ze składami 120 kmh max) (2)

    Tylko gdzie tu logika: Nowe składy NEWAGU mają podniesiona podłogę do 960mm nad główką szyny - na wysokość peronów na linii SKM - Gdańsk Śródmieście - Reda - (aż po Wejherowo też). Trasa od Tczewa do Gdyni E65 ma perony wysokie 760mm, piąty peron w Gdyni jest niższy nawet.

    Proponuję portalowi trójmiasto.pl zorganizowanie praktycznego pokazu (korzystania z nowego nabytku) decydentom SKM przy wykorzystaniu ciężkiej walizy, wózka dziecięcego, roweru, wózka inwalidzkiego w tym akumulatorowego...

    • 6 3

    • Masz rację! (1)

      Z Twojej wypowiedzi płynie jasny i sensowny wniosek- olać Tczewy Słupski i inne Wejherowa z ich symbolicznymi udziałami w spółce. Proponuję oddać im kasę, olać ich dofinansowanie i sprawić żeby SKM była prawdziwie miejska. Modernizacyjny paraliż SKM spowodowany jest tym, że jakieś wioski i miasteczka dziesiątki kilometrów od Trójmiasta mają za niskie perony i większość musi się dostosowywać do garstki.

      • 4 1

      • Dokładnie. Skoro nie radzą sobie w trójmieście to najpierw nie poprawią tu swoje usługi a później biorą się za okoliczne

        miejscowości

        • 3 1

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane