• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe składy dla SKM-ki prawie gotowe

Maciej Naskręt
15 stycznia 2016 (artykuł sprzed 8 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Nowe pociągi SKM oceniamy na 4 z plusem
  • Czoło montowanego elektrycznego zespołu trakcyjnego dla SKM.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Wnętrze montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Człon montowanego składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.
  • Montaż składu dla SKM w Trójmieście.

Dwa nowe elektryczne zespoły trakcyjne za 35,5 mln zł, które wozić będą pasażerów SKM głównie na trasie z Wejherowa do Tczewa, stoją już na hali montażowej spółki Newag. Montowane są w nich ostatnie podzespoły. Składy pojawią się w Trójmieście za nieco ponad miesiąc.



Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

W marcu ubiegłego roku trójmiejski przewoźnik - spółka SKM - podpisała z nowosądeckim przedsiębiorstwem Newag kontrakt na dostawę dwóch elektrycznych zespołów trakcyjnych. Inwestycja będzie kosztowała spółkę SKM w Trójmieście 35,5 mln zł. Jeszcze w listopadzie informowaliśmy o tym, że pudła przyszłych pociągów stoją w lakierni i są malowane na wzór wybrany przez naszych czytelników. Teraz składy trafiły do nowego pomieszczenia - montażowni, gdzie są składane wszystkie jego elementy.

Sprawdź rozkład jazdy pociągów SKM i PKM

- Spodziewamy się, że pierwszy skład trafi do Trójmiasta ok. 20 lutego. Następny pociąg powinien przyjechać z południa Polski 10 dni później. Zanim składy wyjadą na tory, musimy pojazdy zarejestrować i przeszkolić maszynistów. Zakładamy, że elektryczne zespoły trakcyjne pojadą z pasażerami 10 marca - mówi Maciej Lignowski, prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Na które trasy zostaną skierowane nowe pociągi?

- Przede wszystkim mają wzmocnić kursy na odcinku od Wejherowa do Tczewa. Nie oznacza to jednak, że mieszkańcy Lęborka i Słupska nie zobaczą ich w swoich miastach. Tam także będą skierowane - zapewnia prezes spółki PKP SKM w Trójmieście.
Przypomnijmy, że wspomniane pociągi będą pierwszymi od ponad 20 lat zupełnie nowymi pojazdami, jakie kupiła Szybka Kolej Miejska. Ostatni raz nowe składy pojawiły się u nas w 1993 r. Były to dwie jednostki EW60, eksploatowane tylko przez siedem lat, do 2000 r.

Nowe EZT-y pojadą nawet 160 km/h

Podróż odbywać się będzie w wygodnych, ergonomicznych fotelach, przy których znajdą się gniazdka elektryczne. W środku znajdą się także toalety oraz mobilne, bezgotówkowe automaty biletowe. Przewoźnik nie zapomniał także o rowerzystach. Dla nich będzie wydzielona strefa do przewożenia jednośladów.

Czteroczłonowe pociągi o długości 74,4 m pomieszczą 511 osób, w tym 152 na miejscach siedzących. Będą spełniać rygorystyczne europejskie normy zderzeniowe i wytrzymałościowe.

- Pociągi mają osiągać prędkość do 160 km/h. Będziemy to sprawdzać podczas testów na południu Polski jeszcze na początku lutego - tłumaczy Lignowski.

Klimatyzacja i likwidacja luki między peronem i składem

Klimatyzację pojazdu zapewnią agregaty klimatyzacyjne zabudowane na dachach każdego z wagonów (4 klimatyzatory) i dodatkowo 2 klimatyzatory kabin maszynisty. Do ogrzewania zastosowano natomiast elektryczne urządzenia grzewcze (wentylatory z nagrzewnicami) oraz będzie można wykorzystywać ogrzewanie właśnie poprzez wspomniane klimatyzatory.

W składach pojawi się wysuwany schodek, całkowicie likwidujący lukę pomiędzy peronem a podłogą pojazdu. Pojazd wykonany jest jako niskopodłogowy, w strefie wejść podłoga jest na poziomie 960 mm (nad poziom główki szyny). Ponadto w celu umożliwienia podróżowania osobom na wózkach inwalidzkich pojazd został wyposażony w urządzenia ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z i do pojazdu.

Pojazd został wyposażony również w system komunikacji maszynista-pasażer, system do zliczania pasażerów, posiada monitoring wewnętrzny i zewnętrzny z rejestracją obrazu z kamer. Zostały również zainstalowane wewnętrzne tablice reklamowe, tablice informacyjne (wewnętrzne i zewnętrzne), posiadają system sygnalizacji pożarowej.

SKM zamówi kolejne składy

W najbliższych latach SKM zamierza kupić kolejnych 10 pociągów. Mają one mieć od pięciu do siedmiu członów. Wszystko zależy jednak od tego, czy i na ile zostanie przedłużona umowa przewozowa (SKM świadczy usługi także na linii PKM), która na razie obowiązuje do grudnia 2016.

Miejsca

Opinie (179) 7 zablokowanych

  • Mam pytanie!!!!

    A czy będzie można tam zapalić papieroska i piwko wypić.

    • 7 0

  • Ohydny

    • 0 4

  • Teraz moge jechac skm nie bojac sie przepasci tylko musze trafic na te 2 nowe sklady

    • 7 1

  • Musiało... (6)

    ...się parę wypadków stać aby oprzytomnieli.20 lat im to zajęło.Brawo za refleks.2 to kropla w morzu potrzeb.

    • 48 20

    • Oj dzieciaki, dzieciaki... (1)

      W 1951 r. kiedy budowano pierwsze odcinki skm oddzielone od linii dalekobieżnej uruchomiono "berlinki" (uzyskane od Niemiec w ramach separacji wojennych).
      Do tego taboru 600V dostosowane były perony, a odstęp od pudła wagonu do krawędzi peronu nie był większy niż 10 cm. Po uruchomieniu linii od Gdańska do Gdyni rozkładowy czas przejazdu wynosił 28 min.
      Kiedy po latach prl-owskie rządy zunifikowały napięcie trakcyjne na 3000V,
      czas podróży na tym odcinku wydłużył sie do 35 min. i tak chyba jest do dziś.
      Wszelkie dyskusje na temat taboru śmieszą mnie niezmiernie, gdyż wspaniali nasi producenci nie potrafią wyprodukować wagonów dostosowanych do tych peronów. A przecież zrobili to producenci niemieccy bodajże w roku 1936.
      Vivat Newag, Vivat Pesa, Vivat zarząd SKM !!!

      • 11 3

      • ty sam jestes 'separacja' wojenna. te perony, ktore wtedy wybudowano dawno zostaly zaorane i wybudowane od nowa.

        • 7 1

    • (3)

      jakich wypadkow? problemem sa dzisiejsi nazelowani chlopcy w rurkach wazacy 45kg, ktorzy nie potrafia zrobic rozkroku potrzebnego do pokonania 20cm przepasci. ta dziura i te sklady sa od 30-40 lat i nikt nigdy nir mial problemu z wsiadaniem i wysiadaniem.

      • 13 13

      • (1)

        Nie. Problemem jest dziura między peronem a składem. Pomyśl o osobach niepełnosprawnych, starszych, małych dzieciach. Już nie wspominając o tym, że zimą perony nie są wystarczająco odśnieżone, a przy pokonywaniu tej dziury nie trudno o tragedię.

        • 12 3

        • Dla niepelnosprawnych juz dawno sa zamontowane rampy na czole pociagu. Nawet w starych odmalowanych tylko kiblach.

          • 4 4

      • nie, abym byl zwolennikiem luki, ale nie rozumiem czego sie zwykli ludzie uparli

        Owszem, dobrze, jakby nie bylo, ale wiekszosci ludzi to naprawde nie robi.

        Jakies kompleksy chyba.

        • 5 3

  • Czy nowe składy przyciągną pasażerów do SKM?

    odpowiedź: "tak, nowe składy wyglądają atrakcyjnie" dało już ok 240 osób,

    więc pytanie do tych osób: jak DWA składy, które nie wiadomo o której i na jakiej trasie pojadą, mają przyciągnąć pasażerów?

    gdyby wymienili 90% składów na nowe, to rozumiem, ale dają tylko 2!!!

    • 12 0

  • żal (1)

    i tylko żal ZNTK w Gdańsku

    • 9 2

    • tak

      Nasze ZNTK zostaly zapomniane...
      Chyba funkcjonuja jak stary, zdezelowany warsztat z mlotkiem i srubokretem.
      A w Nowym Saczu, po sprywatyzowanu, Zaklad sprzedaje do Europy nowe sklady....

      • 2 0

  • (6)

    a przedział dla pijących i palących stoczniowców będzie ?

    • 182 13

    • (2)

      Nie obrażaj stoczniowców.
      Większość z tych pijących i palących nie pracują w Stoczni - a raczej nigdzie.

      • 9 6

      • I jezdza se by sie napic?

        • 7 0

      • to gdzie i pp co jadą rano?

        • 7 1

    • Ciekawe czy dalej będzie można pić piwko (1)

      po pracy w ostatnim wagonie ?A może będzie jakiś WARS z tanim piwem ?

      • 20 1

      • a teraz można?

        • 8 1

    • Nie. Bo nie ma juz prawie stoczniowcow.

      Sa tylko pol-menelscy spolkowicze. Dla nich beda.

      • 17 5

  • Czekam

    • 5 2

  • Linia do Nowego Portu!

    Jakby jeszcze uruchomiono na powrót linię do Nowego Portu to miasto mogłoby się rozwijać wewnątrz zamiast bezsensownego zabudowywania pól przy obwodnicy bez dojazdu

    • 6 6

  • a tak z ciekawości zapytam: (1)

    1) jak długo się "produkuje/montuje" taki skład?

    2) jak działa "system do zliczania pasażerów,"? tzn. czy jak wysiądę aby kogoś przepuścić i wsiądę ponownie, to zliczy mnie podwójnie?

    • 9 3

    • Jak wysiadasz to wsiadajac musisz nabyć nowy bilet. proste.

      • 1 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane