• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • i bardzo dobrze (23)

    brawa dla urzędników za myślenie prospołeczne

    • 106 121

    • Gdynia myśli jednak przyszłościowo (5)

      • 37 30

      • Tak na spokojnie. (4)

        1. Czemu miasto dla jednych (czyt. Polski Holding - tereny Dalmoru) zbuduje piękną drogę a taki Klif musi na własny koszt przebudowywać drogę gminną?
        2. Gdzie bardziej potrzebny jest tunel? W tym miejscu czy np. na Puckiej? O porównaniu kosztów już nie wspomnę.
        3. Czy Wy naprawdę wierzycie w ten tunel?

        • 22 6

        • Nie wierzymy

          No pewnie , ze niewierzymy bo umiemy liczyć i wiemy ze miasto nie ma pieniędzy na takie rzeczy . Po prostu pitoly opowiadają dla gawiedzi spod hali

          • 13 6

        • Tunel ważniejszy jest przy Nowej Węglowej (między Wiśniewskiego a Morską) (2)

          Niż pod Pucką.

          Mówię to jako mieszkaniec ul. Starogardzkiej! Wazniejsze jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego z centrum miasta.

          • 7 4

          • To przyjedź raz chociaż postać na przejeździe na Północnej albo Puckiej... (1)

            To przyjedź raz chociaż postać na przejeździe na Północnej albo Puckiej...

            Nigdy nie stałem w korku na Węglowej!

            • 10 4

            • zwłaszcza przy remontach estakady...

              cyklicznych

              • 1 0

    • takich decyzji oczekujemy od władzy

      • 29 19

    • dlaczego w Gdańsku tak nie można? (1)

      Budyń ucz się od myślących.

      • 28 23

      • No w Gdańsku akurat to dużo dróg budują

        życzyłbym sobie tyle nowych dróg w Gdyni

        • 15 5

    • Świetna decyzja.

      Centrum Gdyni jest piękne, a samochody niszczą ten niepowtarzalny klimat.

      • 36 29

    • Gdynia miasto dla ludzi. (1)

      • 28 15

      • Szczórka

        • 13 11

    • i pewnie prorodzinne, co? (6)

      czytelny sygnał: masz dzieci? masz chorą matkę, którą się opiekujesz? Wypad z centrum! Centrum jest dla lajkrowych singli na rowerach

      • 30 20

      • nie myślisz człowieku (5)

        po co ci w centrum samochód jak wszystko masz pod nosem? oczywiście ci zza obwodnicy tak myślą że bez samochodu nie można żyć bo trzeba wszędzie dojechać. Masz chorą matkę to weź ją do siebie, albo kup jej kawalerkę obok. Dzieci - szkoły i przedszkola są praktycznie co kilkaset metrów.

        • 27 24

        • kolejny praktyk, (3)

          co to "myśli". oh, jak ja Was lubię anonimowi napinacze z netu, co to przy spotkaniu twarzą w twarz nie wiedza gdzie oczka chłopięce schować.

          • 12 20

          • piszesz sam o sobie chojraku? (2)

            skończyły się argumenty to zaczyna się grożenie :LOL:

            • 15 7

            • mówię prawdę. obrażacie w necie, ww realu was nie ma. (1)

              i bardzo dobrze :)

              • 6 13

              • jesteśmy stąd zmiany w mieście :D

                • 8 5

        • tak tak co kilkaset metrow

          ale dzieli je przepaść w poziomie nauczania

          • 5 6

    • Budować i forsy nie załować... (1)

      Byle nie tak jak estakadę rowerową na Obłużu za 10mln, która ma za duży spad i nie może być oddana do użytku od roku...

      • 18 2

      • kiedy to jest identycznie jak z estakadą rowerową prowadzącą z znikąd do donikąd ;) tu pewnie będzie podobnie zresztą już jest pobudowali grogi które będą potrzebne tak naprawdę za kilka lat a są miejsca gdzie drogi potrzebne są już...
        zresztą Gdynia ma fatalnie rozwiązania drogowe jedna główna arteria przez cała długość miasta bez żadnych alternatyw... doskonale widać to gdy zimą na obwodnicy jakiś "TiR" wpadnie do rowu i całe miasto stoi...
        teraz też jest masakra remontują tą naszą główną arterie na wjeździe i wyjeździe (przy klifie i Cisowej)...

        • 3 1

    • Bogdan Krzyżankowski

      czlowieku, biedny czlowieku.... po prostu puknij sie w glowe, a jak nie wiesz dlaczego to poszukaj sobie zdjec ze srodmiescia Detroit, tam wlasnie jest dokladnie to o co wnioskujesz. Parkingi po horyzont...

      • 15 5

    • za co? a Skwer jak wygląda!? przecież to jeden wielki parking!

      • 16 1

  • Czekam na wojne polityczną (3)

    Ach ci eksperci zaraz się wypowiedzą.

    • 22 4

    • Oczywiście PiS i PO (1)

      zabetonowali by wszystko parkingami. Spece od wszystkiego. Niech trzymaja swoje łapska z daleka od Gdyni.

      • 8 8

      • Taki niby mądry jesteś a szufladkowanie ludzi idzie Ci jak z płatka.

        • 6 0

    • moja opinia

      Prezydent szczurek działa wbrew mieszkańcom.
      Pora na gruntowną zmianę...

      • 4 2

  • słuszna idea (3)

    brawo gdynia, zgadzam sie mimo że sam jestem kierowca.

    • 72 47

    • Wiesz jak będzie?

      To Ci powiem. Najpierw będzie dużo hałasu, bo miasto niewiedzieć czemu (można się domyśleć) buduje doskonałe połączenie do terenów które będą przynosiły dochody wyłącznie "Polskiemu Holdingowi" czyli kapitał prywatny. Drogę przed wyborami może zaczną robić, ale bez tunelu. Tunel zrobią na świętego Dygdy czyli nigdy tak jak tunel pod Pucką nomen omen dużo mniej kosztowny a bardziej potrzebny. Mogę się spotkać i założyć z każdym. Tunel to ściema.

      • 4 3

    • opinia

      Robią parkingi dla siebie (np. dla wojskowych) a normalni ludzie są traktowani gorzej niż źle!

      • 4 1

    • świetnie, ale...

      niech najpierw zrobią parkingi typu park and ride, pociągną tam dobrą komunikację (SKM?), albo dobre nieodpłatne poza centrum. bo zakacac w myśl "i nie będzie niczego" a tam mam wrażenie działa UM to kazdy potrafi. wskazać rozwiązanie, alternatywę to już co innego...
      $$$ inna sprawa ze tak sprzedadzą drożej działki (każdy deweloper chętniej kupi działkę na której będzie mógł upchnąć więcej powierzchni użytkowej, a parkingi tylko przeszkadzają - zło konieczne $$$

      • 0 0

  • no i

    szczurek aut,potrm karnowski no i budyniek aby ludziom żyło się lepiej i tyle na temat ...

    • 21 34

  • ściezki rowerowe i parkingi dla rowerów, jak najmniej aut w centrum (18)

    najlepiej zakaz ruch w centrum.

    • 80 57

    • (15)

      A dostawy do sklepów rowerem, na rolkach czy z buta?

      • 19 14

      • na pewno nie osobowymi co stoją 8h na miejscach parkingowych (10)

        • 20 5

        • krótko mówiąc w centrum nie ma miejsca dla normalnej rodziny 2+3 (9)

          o osobaxch starszych już nawet nie ma co wspominać.

          • 18 14

          • Jak to nie ma? (8)

            To rodzina bez samochodu jest absolutnie niemobilna?

            • 12 11

            • masz dzieci? (7)

              • 7 10

              • mam trójkę (3)

                • 12 8

              • mhm, jasne. gdybys miał chociaż dwoje, (2)

                rozumiałbyś jak się funkcjonuje w rodzinie.

                • 7 13

              • powiedz to tysiącom rodzin które mają +3 i nie mają samochodu (1)

                samochód to niezbędny członek rodziny :D

                • 16 5

              • nie muszę mówić, bo mam 3 dzieci

                i w przeciwienstwie do Ciebie znajomych, dla ktorych to sa prawdziwe problemy,a nie zabawa w internetowa demokrację.

                • 5 8

              • Co załatwiasz w centrum? (2)

                Chodzisz na zakupy na cały tydzień? Nie. Te załatwiasz w markecie do którego dojazd jest. W centrum to na spacer, wydarzenie kulturalne albo do restauracji. A to można załatwić bez samochodu. A co do trójki dzieci, to dwoje starszych już jeździ rowerami samodzielnie a trzecie do przyczepki. I oznacza to że... rowerami się da.

                • 18 11

              • kolejny wpis świadczący, że człowiek nie ma rodziny na utrzymaniu

                i nie wie o czym mówi.

                • 5 13

              • To nie znaczy, że musisz zmuszać ludzi do rowerów. Niepełnosprawnym też powiesz, że na rower jazda? A może ja roweru nie lubię? a może mam za daleko do centrum, albo brak prysznica w pracy? Twoja wolnosc konczy sie tam, gdzie zaczyna sie moja i nic Ci do mojego samochodu, a mnie do Twojego roweru.

                • 2 1

      • dostawy do sklepów w określonych godzinach - np. 09:00-11:00 (1)

        • 13 7

        • I świeży chleb po 10.00

          • 5 5

      • Istnieją już tramwaje towarowe (co moim zdaniem powinno być na GM w Gdańsku, tramwaj zamiast tylu samochodów)

        może towarowe trajtki? Zresztą zawsze można ograniczyć wjazd dla dostawców i ewentualnie za pozwoleniem SM także i podwykonawcom, co muszą dużo nosić (stolarze, kafelkarze itp).

        Samochody osobowe nie powinny mieć jednak prawa wjazdu do centrum, ewentualnie ograniczenie. Tyczyć się to też powinno samych mieszkańców.

        • 4 6

      • Zakazy nigdy nie obejmują samochodów dostawczych poza szczytem,

        w dodatku większość sklepów na Świętojańskiej może być obsłużona od strony zaplecza (np. od ul. Abrahama)Popatrz jak to jest robione w cywilizowanych krajach i nie siej zamętu.

        • 6 2

    • Ekonomia

      Podróż z dzielnicy obłuże do centrum dwoje dorosłych troje dzieci.Długość trasy tam i z powrotem ok 15km.Koszt komunikacją miejską 4x3 pln + 6x1.50 pln=21pln.Koszt paliwa(benzyna e95 silnik 3.0l) przy średnim spalaniu 13L/100km przy średniej cenie 5.25 pln wynosi 10.50pln.Dla mnie komunikacja miejska w podróżach rodzinnych jest nie ekonomiczna.Do tego dochodzi komfort podróży.
      Podróż rowerami po ścieżkach prowadzących z nikad do nikąd też nie za bardzo mnie kręci.wolę z dzieciakami pośmigać po lesie większa frajda mniej stresu.

      • 15 1

    • a co zimą?

      polska to nie hiszpania

      • 0 0

  • ... (1)

    Tak jest...

    • 8 16

    • Urban cruiser

      "suv" z opcjonalnym napędem na 4 koła tylko w jednej wersji silnikowej.
      kont natarcia 18st :D
      BUHAHAHAHAHAHE

      • 0 0

  • Jestem pod wrażeniem takie mądrości i dojrzałości przestrzennej urzędników. (3)

    • 36 24

    • To ironia prawda? (1)

      Toz belkotu stepy nie da sie sluchac... Facet bredzi, rzuca samymi zakleciami, zero argumentow

      • 9 7

      • akurat miałem go "przyjemność" oglądać w akcji

        potwierdzam opinię. pól spotkania demonstracyjnie spał, drugie pół zadawał jakieś debilne pytania nie związane z inwestycją.

        • 0 0

    • buhhaa tak coż za mądrosc....

      a wszystko to juz w najbliższym stuleciu....

      • 2 5

  • Waszyngtona 4 pasy ?? To zburza wiezowiec-szafe czy policję ??? (1)

    • 42 2

    • Andzelika tylko się cieszyć

      RAMem się zmieszcisz nawet przy leceniu boczkiem :)

      • 4 1

  • (17)

    Jaki XXI wiek... Rece opadaja jak slucham idiotow, ktorym postep kojarzy sie z jazda na rowerze... Idac tym tropem chinczycy 50 lat temu mieli juz u siebe XXI wiek, a terz cofaja sie w rozwoju... Glupi Stepa nie uczy sie na bledach....miasto nie buduje w centrum parkingow, efekt calkowicie martwa swietojanska, c zlowiek woli pojechac doklifa tam przynajmniej mozna auto zostawic .... Gdynia rzadza idioci, planowanie przestrzenne miasta to kompletne nieporozumienie, vide niska zabudowa biurowa przy luzyckiej czy zmuszanie ludzi do budowy domow z poddaszem uzytkowym. W gdyni rzadza idioci....

    • 120 66

    • niska zabudowa ma same plusy (12)

      poki nie ma takiej potrzeby nie róbmy z Gdyni drugiej Wawy... Nie potrzeba parkingów żeby miasto żyło głupcze... Gdzie na monciaku masz parking?

      Ty jestes głąbem kapuścianym....

      • 18 30

      • i w realu też byś mu te wyzwiska powtórzył rowerowy chłopczyku, co? (1)

        • 21 12

        • lol.

          ostatni rower ukradli mi w 4 klasie.

          od tamtej pory nie kupiłem nowego :)
          Jeżdżę tylko autem jeleniu :)

          • 3 4

      • Zanim zaczniesz się powoływac na Monciak... (2)

        ...to zajrzyj na ten Monciak w okresie od października do kwietnia. Martwica aż dzwoni w uszach przez dwie trzecie roku. Życie tylko i wyłącznie w sezonie urlopowym, a ponieważ jest to życie alkoholowe, to parkingi rzeczywiście nie sa potrzebne.

        • 28 11

        • No i? (1)

          Robić parking na 1/3 roku? To ma w ogóle sens? ;) Weź się zastanów...

          • 2 1

          • a łużycka funkcjonuje cały rok...

            porównanie z monciakiem z d.py

            • 0 0

      • obok monciaka sa ze cztery DUZE parkingi podziemne (3)

        Byles kiedys w innym poza Gdynia miescie wiesniaku? Obok monciaka jest kilka podziemnych parkingow.... Dlaczego w Gdyni nie mozna budowac parkingowa do glosu dorwali sie idioci, ktorym postep kojarzy sie jedynie z jazda na rowerze? A specjalista od budowy krematoriow Stepa ma wizje XXI wieku.... Porazka. gdynia rzadza idioci...
        Jak glupim trzeba byc, by marnowac potencjal terenow przy luzyckiej i budowac tam niskie budyneczki biurowe? Trzeba byc skonczonym glabem by wyzsza zabudowe kojarzyc jedynie z Wawa... To prowincjonalne myslenie godne wiesniaka.... Gsynia rzadza idioci bez wizji

        • 33 8

        • Mieszkam w Sopocie.... (2)

          ...i to od dawna... ale kojarzę w śródmieściu Sopotu tylko jeden podziemny parking, naprzeciwko Grand Hotelu. Gdzie są pozostałe trzy?

          • 8 6

          • No widzisz a ten glupek kw pisal ze nie ma parkingow... (1)

            Masz jeden duzy naprzeciw sheratona, drugi pod centru haffnera, kolejny w budowie przy nowym dworcu....plus kilka innych naziemnych w okolicy....
            Podsumowujac w bezposrednim sasiedztwie monciaka jest kilka duzych parkingow, powstaja nastepne... A w gdyni gromada idiotow chce przesadzic mieszkancow na rowery....

            • 14 7

            • Aaa, no jeszcze pod Centrum Haffnera.

              Ale to dwa, a nie cztery podziemne parkingi. Ten w budowie to jeszcze nie jest w budowie i raczej trudno o nim mówić w kategoriach użytkowych.

              Naziemne owszem są.

              Nie zmienia to faktu, że Monciak podobnie jak |Długa w Gdańsku - to deptaki, na których poza sezonem jest martwica. Nie wiem co ludzi widzą dobrego w tworzeniu deptaków z głównych miejskich ulic.

              • 8 6

      • Idz sobie popedalowac glupku

        Nie bede wiecej glosowal na idiotow z samorzadnosci. Jak widze tego zmude-trzebiatowskiego to mam wrazenie, ze rada miasta gdynia to zaklad pracy chronionej... No i jeszcze ten Stepa bredzacy o XXI wieku... Gromada idiotow, oni rujnuja to miasto

        • 21 9

      • Monciak (1)

        Monciak żyje tylko latem jak przyjadą turyści żeby pospacerować.

        • 8 1

        • i pochlać.

          • 6 1

    • (1)

      z miasta do budy szczekac kundlu

      • 8 10

      • uuu! opuszki palców masz wyrobione, jak pan kibol muły!

        aż strach z Tobę przy jednej spacji siedzieć. takiś charakterny :)

        • 11 3

    • posłuchaj, żeby zrozumieć (1)

      to nowojorczycy przekształcają Times Square w przestrzeń przyjazną dla pieszych; niektórym Chińczykom się nadal wydaje, że samochód to pojazd do jazdy po mieście. Jeżeli taki jesteś pewny swoich poglądów, dlaczego innych wyzywasz od idiotów?

      • 17 8

      • Byles choc raz w NY?

        Odnosze wrazenie, ze nie wiesz o czym piszesz, a cal wiedze o zmianach w NY czerpiesz z jednego artkulu w GW....
        Kiedy szczur wybuduje nam w Gdyni Central Park? W koncu w Nowym Jorku maja to dlaczego nam szczur ze stepa nie chca takiego samego zbudowac?

        • 13 8

  • kolejne zarty urzedasow UM Gdynia (1)

    widac ze sa totalnie nawiedzeni.

    • 62 19

    • Niech złodzieje wycofają się z okradania mieszkańców centrum!

      Bo to czyste złodziejstwo,żeby za parkowanie pod własnym domem kogoś łupić!

      • 6 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane