• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe śródmieście Gdyni z ograniczoną liczbą parkingów

Patryk Szczerba
22 maja 2013 (artykuł sprzed 11 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat Osiem nowych budynków nad samym morzem
Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze. Za kilka lat rejon ul. Portowej, Węglowej i Waszyngtona ma całkowicie zmienić swoje oblicze.

Radni Gdyni uchwalili plan zagospodarowania terenu rejonu ul. Portowej, Waszyngtona oraz planowanej Nowej Węglowej. W zapisach znalazły się ograniczenia w liczbie miejsc parkingowych dla mieszkańców i firm. - Takie rozwiązania stosuje się w XXI wieku - przekonują władze miasta.



Przebieg ul. Nowej Węglowej Przebieg ul. Nowej Węglowej

Czy planowane ograniczenie liczby miejsc parkingowych to dobry pomysł?

Oś nowego zagospodarowania Śródmieścia ograniczy ul. Nowa Węglowa. Będzie prowadziła od ul. Wendy zobacz na mapie Gdańska, przez tereny kolejowe wzdłuż torów zobacz na mapie Gdyni do ul. Janka Wiśniewskiego zobacz na mapie Gdyni, a potem tunelem pod główną magistralą kolejową do ul. Morskiej zobacz na mapie Gdyni. Droga ma być odciążeniem dla Śródmieścia, którego ciężar przesuwa się w stronę portu. Ma również ułatwić dojazd do nowych inwestycji, które powstaną na terenach po Dalmorze i gruntach zajmowanych wcześniej przez Stocznię Nauta oraz na Międzytorzu, gdzie w przyszłości powstanie nowe centrum Gdyni.

Nowa droga ma mieć po dwa pasy w każdym kierunku. Konieczne jest także poszerzenie ul. Waszyngtona, która zyska po jednym pasie w obydwu kierunkach, a dodatkowo zostanie przy niej zlokalizowany parking. Autobusy jadące Nową Węglową mają zatrzymywać się w zatoczkach, nie będzie dla nich dodatkowych buspasów. Nową drogę mają zyskać także rowerzyści. Będzie oddzielona od zaprojektowanej trasy chodnikiem i będzie prowadziła wzdłuż ul. Waszyngtona oraz ul. Nowej Węglowej.

Inwestycje drogowe zobowiązał się wspierać Polski Holding Nieruchomości, inwestujący na terenach po byłym Dalmorze. W tej sprawie został na początku maja podpisany specjalny list intencyjny, który zakłada, że PHN będzie partycypować w kosztach budowy nowych dróg.

Plan zakłada budowę ogólnodostępnych parkingów, jednak miejsc nie będzie dużo. Pojawiły się w nim bowiem ograniczenia w miejscach parkingowych - w przybliżeniu jedno miejsce dla mieszkania i maksymalnie do trzech miejsc na 100 m kw. powierzchni: usługowej i biurowej.

- To oznacza, że spadnie atrakcyjność biznesowa tego terenu. To ma być centrum prestiżowe, gdzie chcemy ściągnąć nowe firmy. Te najlepiej wiedzą, jaka powinna być liczba miejsc parkingowych. Powinniśmy skupić się na tym, by umożliwić przedsiębiorcom spokojne prowadzenie biznesu - tłumaczy Bogdan Krzyżankowski, radny Platformy Obywatelskiej.

Władze miasta przekonują, że proponowane rozwiązania nie przystają do XXI wieku.

- Doprowadzilibyśmy śródmieście do katastrofy motoryzacyjnej. Każdy parking przyciąga ruch, nie możemy pozwolić na to, by w tym miejscu nastąpiła blokada. To głos z poprzedniego stulecia, my proponujemy przyszłościowe rozwiązania, które zakładają limitowanie ruchu i promowanie ruchu pieszych i rowerzystów - wyjaśnia Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni.

Plan przyjęty przez radnych zakłada także m.in. możliwość budowy 55-metrowych budynków, ale tylko w narożniku, za skrzyżowaniem ul. św. Piotra i Portowej zobacz na mapie Gdyni. Dziś najwyższy w tym rejonie Transatlantyk ma 36 metrów. Reszta może mieć wysokość co najwyżej sześciu kondygnacji.

- W przypadku tego narożnika to dopuszczone dominanty o wysokości 16 pięter. O tę wysokość najczęściej wnioskują inwestorzy, którzy wiedzą, że budowa wyższych budynków wiąże się z inną, dużo droższą technologią - tłumaczył Marek Karzyński, dyrektor Biura Planowania Przestrzennego Urzędu Miasta Gdyni.

Na pewno na terenie nie pojawią się wolnostojące świecące neony.

- Chcemy uporządkować ten teren, by był on wolny od chaosu reklamowego, źle postrzeganego przez mieszkańców oraz urbanistów - opowiada Andrzej Bień, referujący zapisy planu na ostatniej sesji rady miasta.

Opłaty za parkowanie bez zmian

Radni odrzucili projekt klubu Platformy Obywatelskiej zmieniający uchwałę dotyczącą Strefy Płatnego Parkowania, który zakładał umożliwienie kierowcom płacenie za piętnastominutowy postój 40 groszy.

- To ukłon w stronę tych, którzy przyjeżdżają na chwile załatwić sprawy w centrum i muszą płacić za czas postoju, którego nie wykorzystają - przekonywali wnioskodawcy.

Większość jednak nie podzieliła tych argumentów. Za pierwsze pół godziny parkowania w Gdyni nadal trzeba więc płacić 80 groszy. Kolejne 30 minut parkowania to koszt 2 zł.

Miejsca

Opinie (192) 3 zablokowane

  • A po co parkingi?

    Po co samochody? Wszystko zabudować. Każdy wolny milimetr. Stępem, kłusem.
    A jak się nie podoba, to precz nad Radunię.

    • 1 1

  • TO żadne odciążenie

    Odciążeniem byłby most zwodzony między śródmieściem a Oksywiem. Przedłużenie ul. Polskiej obok kapitanatu przez most (podnoszony by przepływały jednostki do portu max. 60m ) i jednostkę na Oksywiu do ul. Śmidowicza.
    To by było dopiero odciążenie Morskiej i Wiśniewskiego
    Inne rozwiązania to ściemnianie i marnowanie pieniędzy

    • 2 1

  • Potrzebny wielki piętrowy parking miejski

    2 miejskie parkingi, piętrowe, płatne, powiedzmy 2 zł za parkowanie bez ograniczenia czasowego.
    1 parking - na gródkach działkowych przy Wiśniewskiego, obok poczty, niedaleko dworca lub na działkach przy ul. Marka Zygmunta z dojazdem do Jan z Kolna i 3 Maja
    2 parking - na ogródkach działkowych przy al. Zwycięstwa
    Na parkingach duża wypożyczalnia rowerów i całe śródmieście dostępne, mogło by być nawet zamknięte dla ruchu. Z tych miejsc jest dobra komunikacja w każdym kierunku

    Ale tu jest potrzebny ktoś z pomysłem i dobra wola

    • 2 2

  • Pilnie potrzebny tunel z Gdańska na Hel

    • 3 0

  • Ciekawe kiedy ostatnio prezydent i wice przyjechali do pracy rowerem. Ale tak konkretnie, kiedy?

    • 5 0

  • ograniczanie wjazdu/parkowania do centrum miasta ma sens tylko wtedy, gdy centrum jest miejscem atrakcyjnym poprzez placówki kulturalne, handlowe itp. Centrum Gdyni atrakcyjne już od dawna nie jest. od wielkiego dzwonu można przyjechać do teatru czy do kina, ewentualnie na kebab, ale zasadniczo i tak w celach rozrywkowych, handlowych czy rekreacyjnych lepiej pojechać do Sopotu czy Gdańska lub poza trójmiasto. Widać to chociażby po Świętojańskiej, która właściwie jest już martwa.

    Nie widzę obecnie praktycznie żadnego sensu przyjeżdżania do centrum Gdyni, no chyba że ktoś ma niefart pracować w centrum.

    • 3 2

  • banda urzedniczych pedofili

    dymają kierowców jak tylko mogą zlodzieje

    • 2 2

  • Ten Stępa to facet zdolny "inaczej". Żałosne! Facet nie potrafi doprowadzić do końca budowy na Polance Redłowskiej, czy parkingu przy cmentarzu przy ul. Witomińskiej a ma tupet wypowiadania się na temat planowania. Lepiej niech wróci do szkoły i nauczy się jak dachy konstruować. "Planisty" z nadania jeszcze większego cudaka Szczurka. Ta klika wreszcie musi trafić na śmietnik.

    • 2 0

  • Radni ale dla kogo

    Kolejny raz gdynscy radni swoim postępowaniem udowodnili ze ich czas bezpowrotnie minął TO NALEŻY UJĄĆ W NAJBLIŻSZYCH WYBORACH znowu uchwały są przeciw ludziom pracy widać po raz kolejny ze zaczynaja być bogata elita która nie docenia kłopotów życia codziennego i braku środków finansowych bo nie przeszła uchwała o niższej opłacie za krótsze parkowanie w Gdyni
    Panowie radni mieszkańcy przy wyborach nie bedą bezradni

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane