• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Budowa Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta odsunięta w czasie

Maciej Naskręt
20 września 2017 (artykuł sprzed 6 lat) 
Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta. Obwodnica Metropolitalna to obwodnica bis istniejącej Obwodnicy Trójmiasta.

Dobra i zła wiadomość w sprawie budowy Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta. NSA prawie rok szybciej zajmie się zaskarżoną decyzją środowiskową dla tej inwestycji. Jednak w zaktualizowanym harmonogramie budowy, termin oddania jej do użytku odsunięto na sierpień 2022 r.



Czy wierzysz w powstanie Obwodnicy Metropolitalnej?

30-kilometrowa Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta (OMT) to droga ekspresowa, która ma połączyć Południową Obwodnicę Gdańska z Trasą Kaszubską w Chwaszczynie. Nowa droga ma nie tylko pozwolić na sprawniejsze poruszanie się po drogach wschodnich Kaszub (zakorkowane są DK nr 20 z Gdyni do Żukowa i DK nr 7 z Gdańska do Żukowa), ale przede wszystkim odciążyć coraz bardziej zatykającą się obwodnicę Trójmiasta.

Inwestorem OMT jest gdański oddział Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Przetarg na tę inwestycję (formuła: zaprojektuj i wybuduj) od lata zeszłego roku jest zawieszony z powodu zaskarżenia decyzji środowiskowej.

Sprawa obwodnicy w NSA już w październiku

Przypomnijmy: decyzja środowiskowa to dokument niezbędny do rozpoczęcia budowy. Jej wydanie zaskarżyło do sądu pięć podmiotów: samorząd gminy Kolbudy i cztery osoby prywatne.

Spór rozstrzygnie Naczelny Sąd Administracyjny w Warszawie. Po prośbach gdańskiego oddziału GDDKiA i samorządowców z Żukowa, udało się przyspieszyć termin rozprawy: najpierw na drugi kwartał 2018 r., a potem jeszcze raz - na 3 października 2017 r.

- Zaczęło się od naszego pisma, na które przyszła odpowiedź z sądu, że przyspieszają termin rozprawy i wyznaczają go na wiosnę 2018 r. Następnie monitowało w tej sprawie Kaszubskie Stowarzyszenie Pracodawców i Urząd Miasta w Żukowie. W odpowiedzi panu burmistrzowi sąd zmienił termin pierwszej rozprawy na październik - mówi Piotr Michalski, rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA.
Po ewentualnym podtrzymaniu decyzji środowiskowej nie będą potrzebne już żadne decyzje administracyjne i będzie można rozstrzygnąć przetarg.


Nowe terminy realizacji obwodnicy

Niestety, nie oznacza to, że po ewentualnym korzystnym wyroku NSA, budowa ruszy z kopyta. Niedawno na stronie kontraktu pojawiły się nowe, bardziej odległe, terminy budowy Obwodnicy Metropolitalnej.

Według nich:

  • podpisanie umowy na projekt i budowę ma nastąpić dopiero za ponad rok, w styczniu 2019 r.
  • projekt budowlany ma być gotowy pod koniec 2019 r.
  • trasa ma być udostępniona w sierpniu 2022.


Jednak i te nowe założenia dotyczące terminów nie są przesądzone.

Portal samorządu województwa: inwestycja nie będzie realizowana

Mieczysław Struk wraz z lokalnymi samorządowcami aktywnie od kilkunastu miesięcy zabiega nie tylko o wspomnianą trasę wokół Trójmiasta, ale także o budowę drogi ekspresowej z Trójmiasta do Koszalina przez Lębork i Słupsk.

Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej. Decyzję o skreśleniu inwestycji z listy miał podjąć Komitet Monitorujący Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko, który funkcjonuje przy Ministerstwie Rozwoju.

Zadaniem komitetu jest m.in. wdrażanie dużych projektów finansowanych z funduszu POIiŚ.

Samorządowcy poprosili w tej sprawie o pomoc Komisję Europejską. W efekcie kilka dni temu komisarz do spraw polityki regionalnej - Corina Cretu wystąpiła w liście do sekretarza stanu w ministerstwie rozwoju Jerzego Kwiecińskiego z prośbą o wyjaśnienie przyczyn wstrzymania i odłożenie realizacji części S6.

Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6. Informacje na stronie urzędu marszałkowskiego o wykreśleniu z list na dofinansowanie drogi ekspresowej S6.
Ministerstwo: zdejmujemy obwodnicę, trasa do Koszalina zostaje

Na razie ministerstwo nie odniosło się do listu Komisji Europejskiej. Jednak udało nam się uzyskać komentarz do informacji zamieszczonej na stronie internetowej samorządu województwa pomorskiego.

Komitet Monitorujący (POIiŚ) nie decyduje o nowych inwestycjach. Dba natomiast o to, by Wykaz Dużych Projektów, czyli lista przedsięwzięć do finansowania ze środków POIiŚ, odzwierciedlał zamierzenia inwestycyjne wskazane w Programie Budowy Dróg Krajowych (PBDK). Decyzje komitetu o wpisaniu bądź usunięciu inwestycji do Wykazu Dużych Projektów zawsze wynikają z aktualnego brzmienia PBDK. W dokumencie Obwodnica Metropolitalna nie ma zapewnionego finansowania, co wyjaśniamy poniżej.

- Dlatego na ostatnim posiedzeniu Komitet Monitorujący zdecydował o zdjęciu z Wykazu Dużych Projektów obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Jednocześnie w wykazie pozostały odcinki S6 Koszalin - Słupsk oraz Słupsk - Lębork. Finansowanie POIiŚ dla obu inwestycji będzie jeszcze przedmiotem rozmów z Komisją Europejską - mówi Trojmiasto.pl Stanisław Krakowski, rzecznik prasowy Ministerstwa Rozwoju.
Jak podkreślają ministerialni urzędnicy to jest naturalne następstwo.

- Na Komitecie Monitorującym istnieje ogromny opór dla drogowych przedsięwzięć na Pomorzu, co potwierdzają pracownicy urzędu marszałkowskiego wchodzący w skład tego komitetu. Uchwała o usunięciu z list inwestycji drogowych na Pomorzu jest tylko kwestią czasu - przekonuje marszałek Mieczysław Struk. - Tymczasem należy pamiętać, że Obwodnica Metropolitalna i odcinek z Bożegopola do Koszalina mają istotne znaczenie nie tylko dla Trójmiasta, ale też dla bazy rakietowej w Redzikowie i całego projektu jakim jest budowa drogi do Szczecina.
Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości. Budowa Obwodnicy Metropolitalnej to wciąż melodia przyszłości.
Obwodnica od lat na rządowej liście do budowy

Warto zaznaczyć, że Obwodnica Metropolitalna jest ujęta w obowiązującym rządowym Programie Budowy Dróg Krajowych. To dokument, który określa politykę budowy dróg w kraju. Problem w tym, że choć Obwodnica jest na liście, to nie ma zapewnionego finansowania. Na jej budowę potrzeba ponad 2 mld zł.

Inwestycje zawarte w Programie Budowy Dróg Krajowych są warte ponad 200 mld zł. Tymczasem finansowanie zapewnione mają inwestycje warte łącznie 135 mld zł. Ministerialni urzędnicy podkreślają, że do momentu zakończenia procedur przygotowawczych do każdej inwestycji, nie będą zapisywać środków finansowych na jej realizację.

Dodajmy, że także w okresie rządów koalicji PO i PSL, Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta była w takiej samej sytuacji, czyli bez zapewnionego finansowania. O przystąpieniu do budowy OMT zdecydowano tuż przed wyborami parlamentarnymi w 2015 r.

Trasy na Pomorzu z partnerstwa publiczno-prywatnego?

Wymienione wyżej odcinki S6 - Obwodnica Metropolitalna i droga z Lęborka do Koszalina przez Słupsk, znajdują się wśród sześciu inwestycji zgłoszonych przez Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa, jako projekty możliwe do realizacji w formule partnerstwa publiczno-prywatnego.

- Wszystkie zostały wpisane do bazy zamierzeń inwestycyjnych PPP, w której znajdują się przedsięwzięcia zarówno już oficjalnie ogłoszone jak i planowane do uruchomienia - wyjaśnia Krakowski.
Jeśli uda się pozyskać inwestora do tego przedsięwzięcia będzie to całkiem nowa formuła budowy dróg ekspresowych. Do tej pory powstawały tak autostrady.

Miejsca

Opinie (233) 2 zablokowane

  • Rozliczymy (1)

    Pisuary, nic nie trwa wiecznie! Rozliczymy was, w szczególności pisowskich nieudaczników z Pomorza!!!

    • 1 2

    • zacznij od Siebie i lokalnej sitwy....

      • 0 0

  • Partnerstwo prywatno-publiczne oznacza zapewne jedno (1)

    - nie będą to darmowe odcinki heh

    • 2 1

    • Czyli, koszty publiczne, zyski pywatne...
      Przyklady mozna mnozyc..Biznes trzeba znac a wlasnosci nalezy pilnowac. Tego ani nasze panstwo ani biznesmeni nie potrafia...

      • 0 0

  • brawo

    może ktoś jeszcze raz przeanalizuje przebieg tej drogi i zaprojektuje OBWODNICĘ a nie kolejną lokalną dróżkę lokalnych interesików ........

    • 4 1

  • z zażenowaniem czytam każdy kolejny wpis dotyczący tej drogi. (1)

    Kiedyś nawet sądziłem ze 2025 to realny termin, dziś już nie jestem pewien.

    • 73 8

    • dokładnie, a jak się patrzy ile wiara życia traci przez tą wieś Żukowo, to aż strach
      mowa o marnych 2 mld, a warto przypomnieć że z samej akcyzy ze sprowadzonych aut za 2016 to ok 14 mld, a gdzie opłaty paliwowe, winiety, wiatole, oraz cała motoryzacja ile haj$y wieśniakom na wiejską przynosi, ech chory kraj
      jedyne wyjście, to zablokować ronda w żukowie na kilka dni, to zaraz się haj$ znajdzie

      • 0 4

  • szkoda, kolejny raz, kolejna obsuwa (8)

    Odnoszę wrażenie, że polityka ma tu bardzo duże znaczenie - to nie jest region prorządowy (co do ogółu wyborców oczywiście) a teraz priorytety są inne, z legendarnym "pińcset plus" na dzieci i docelowo dla nauczycieli...

    • 70 20

    • PO 8 lat budowali S6 i OMT na papierze (6)

      I dokumentów nie potrafili skompletować? Kasy nie mieli i tyle. 2 lata środowiskowa decyzja u ich wojewody kiblowala.

      A ty lykasz teraz platfusowa propagandę.

      • 12 14

      • PO swoje schrzaniła (5)

        Ale, zdaje się, po wyborach miała być "dobra zmiana" i miało być lepiej to co się wciąż porównujecie do nieudolnie rządzących przed wami? Patrz też cytat z artykułu:

        "Na stronie Urzędu Marszałkowskiego w poniedziałek pojawiła się informacja, że rząd PiS odmawia finansowania budowy części drogi S6 - właśnie Obwodnicy Metropolitalnej."

        Brak tej inwestycji obciąża OBIE partie, zarówno PO (w większym stopniu) jak i PIS.

        A ty dalej łykaj swoja PIS-ską propagandę i nie myśl samodzielnie. W końcu jesteś w 30-40% tych "wybranych" wyborców lepszego sortu.

        • 16 5

        • Durniu (4)

          To że PIS zacznie budować drogi na zaniedbanym przez PO wschodzie Polski było oczywiste dla każdego.
          Więc robiąc tylko papiery przez 8 lat PO skazana OMT na niebyt. Świadomie.

          • 12 10

          • chyba nie byłeś na tym wschodzie (3)

            bo spędziłem dwa lata temu urlop na tym zaniedbanym wschodzie i przejechałem ten region od Bieszczad do Suwałk Większość dróg ma nową nawierzchnię i jedzie się równo i gładko, wsie są piękne a domy odnowione ( chociaż drewnianych ale pięknie wyglądają) Polecam ten region, bo warto i wcale nie jest zaniedbany

            • 11 4

            • ha, no to teraz pytanie (1)

              jakim cudem w swoim mateczniku (jak i stolicy województwa) Po nie wybudowała dróg a tylko dziury hoduje?

              • 3 5

              • Bo to takie gospodarze...

                • 0 1

            • Tu chodzi o zacofanie mentalne

              • 0 0

    • Wystarczy przejechać się po pisowskim wschodzie Polski, pustki ale drogi nowe. PiS ładnie swoich wyborców traktuje a pomorze antypis ma zatrzymane wszystkie remonty i budowy dróg a drogi mamy najgorsze w kraju np Łeba - kościerzyna....wkoncu kasę pakują w powoaty pisowskie

      • 1 1

  • Zemsta PISu (3)

    Gnojki mszczą się bo w Pomorskim odnieśli dotkliwą porażkę.

    • 39 16

    • dokładnie. (1)

      a ta tępa gruba psorka bredzi cos o tym że tu opcjka niemiecka.
      Co za tępe złośliwe babisko.

      • 6 3

      • intelektualny kwiat tej partii

        • 1 0

    • Po to dopiero porażka. Kolej w ruinę jest

      • 4 2

  • skoro przepadną środki unijne niech to wybudują ze środków rzadowych (4)

    skoro przepadną środki unijne niech to wybudują z pieniędzy rządowych i tyle - oj niemądrzy ci którzy decyzję zaskarżyli do sądu , zamienili się z głupim na rozum chyba...

    • 15 5

    • rządowe, rządowe (3)

      Rząd coś zarabia ? To Nasze podatników nie "rządowe" pieniądze.
      A teraz jest moda na 500 + dla nauczycieli

      • 3 2

      • co ty za bzdury o tych nauczycielach jojczysz

        • 0 1

      • A unijne to czyje? Skad kasa na polska skladke? (1)

        • 2 1

        • Póki co dostajemy więcej niż składka. Poza tym ta składka nie musi być wcale nam zwrócona. Taka cena wolnego dostępu do rynku UE.

          • 2 1

  • Mniej

    Mniej na krk, więcej na inwestycje

    • 1 1

  • Mniej

    Mniej kasy na krk, a będzie na inwestycje.

    • 1 1

  • Struk włącza się w walkę z rządem (1)

    Publikując list na stronie z obśmianym logo, które nam zafundował. Przy zarządzaniu pkm-ką popełniono wszystkie możliwe błędy. Środki wysupłano na wiele niepunktujących inwestycji, które pasowały ludziom PO lub miejskiej deweloperce. Może problem polega na tym, że bez sprzyjającego rządu PO Urząd Marszałkowski nie daje rady pokryć swej nieudolności?

    • 6 4

    • drelich????? i wszystko w temacie

      • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane