• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe trasy SKM

17 stycznia 2001 (artykuł sprzed 23 lat) 
Kolejka SKM pełni w Trójmieście rolę naziemnego metra i dzięki dużej częstotliwości znacznie usprawnia transport osobowy na naszym terenie. W ogromnym stopniu odciąża również zakorkowane trasy samochodowe. Niestety porusza się jedynie na trasie Wejherowo - Gdańsk, a coraz więcej osiedli powstaje na południowych i zachodnich krańcach Trójmiasta. Czy dla ich mieszkańców kolejka SKM będzie kiedyś alternatywnym środkiem transportu ?

Koncepcja rozwoju sieci SKM powstała już w latach 70-tych. Zaawansowane były wówczas prace nad projektem linii przymorskiej, którą jednak zastąpiono linią tramwajową. W latach 80-tych powstał projekt linii południowej, biegnącej wzdłuż ulicy Podmiejskiej i Małomiejskiej do Szadółek. Obecnie z uwagi na coraz więszy ruch samochodowy powraca się do tych planów.

Dodatkowo planowana jest linia przymorska w Sopocie. Trasa biegnąca wzdłuż morza to atrakcja nie tylko dla turystów. Jej budowa stworzyłaby łatwiejszy dostęp do morza. W tej chwili od stacji SKM jest do plaży przynajmniej 700 m. Tylko czy te udogonienia komunikacyjne nie popsują letniego klimat ulicy Monte Casino ?

Z kolei zbudowanie zachodniej linii SKM ożywiłoby rozwój nowych firm na tym terenie. Ułatwiłoby też mieszkańcom nowych osiedli dojazd do centrum. W chwili obecnej obserwujemy rozwój wielu dużych osiedli mieszkaniowych i hipermarketów w pobliżu obwodnicy. Z jednego do drugiego nie sposób jest jednak dojechać innym środkiem niż własne auto. Nowa linia SKM w tym miejscu na pewno by taką możliwość stworzyła.

Przedstawiony wariant budowy tras SKM to marzenie wielu z nas. I niestety na długo pozostanie jeszcze w sferze marzeń. Powód prozaiczny - pieniądze. Budowa kilometra torów kosztuje około 1 mln zł...

Na zdjęciu - orientacyjny plan tras SKM
Oznaczenia kolorów:
czerwony - zachodnia linia SKM
różowy - północna linia SKM
brąz ciemny - południowa linia SKM
brąz jasny - przymorska linia SKM
fiolet - wydłużenie linii SKM
czarny - istniejące linie SKM

Opinie (60)

  • Akurat!!!

    To tylko plany... wątpie, żeby kolej było na to stać... A co do linii nadmorskiej, to moim zdaniem głupi pomysł. Nie dość, że oszpeci Sopot i Gdańsk, to jeszcze nie wyobrażam sobie, aby jakiś turysta chciał podziwiać widoki ze śmierdzącej, zarzyganej kolejki SKM.....

    • 0 1

  • SKM przymorska

    Uważam, że linia przymorska jest zbędna przede wszystkim ze względu na nstp. uwarunkowania:
    - środowisko naturalne, isniejąca infrastruktura - plaże, tereny spacerowe, charakter zabudowy - i w to co istnieje i pięknieje nam z każdym dniem, wprowadzić naziemną kolej z brudnymi pociągami, obskurnymi przystankami ( piękne są w momencie oddania do użytku - a i to nie zawsze, graffittowcy czuwają, czego nie sposób powiedzieć o służbach porządkowych ). Brrr...
    - zachowaniu istniejącego stanu rzeczy na powierzchni ziemi służyłaby alternatywna budowa kolei podziemnej. Wiem, wiem ... koszty !!! No i to co powiedziałam o niewyżytych "artystach" byłoby dalej aktualne.
    - koszty budowy kolei, jej utrzymania, późniejszej eksploatacji - byłyby na pewno przeolbrzymie. Oczywiście wpływy z biletów znowu nie pokryją ponoszonych kosztów. A wymuszać filantropię!?Czy możemy dokładać tak ogromny ciężar na barki skołatanego, już dziś ledwie zipiącego, właściciela-operatora SKM?

    Wniosek: rozwijać komunikację autobusową, tramwajową, trolejbusową.
    PS. Ogólnie nie jestem nastawiona antykolejkowo. Codziennie korzystam z dojazdów SKM i nie wyobrażam sobie żeby było inaczej. SKM wrosła w krajobraz Trójmiasta. Jest jego dobrą, nieodłączną częścią. Widzę jednak, że dużo rzeczy zmieniło się na gorsze. Ale to już wypowiedź na inną ankietę.

    • 0 1

  • To jest plan!

    Kasa się znajdzie - można skasować trochę Unię Europejską (programy przedakcesyjne) trochę dorzuci Samorząd. Oczywiście to plan na parę lat, ale realny.
    Problem to żeby Szybka Kolej Miejska była na prawdę szybka.
    Budowa przymorskiej SKM to nienajlepszy pomysł. Kursują tam autobusy i tyle wystarczy. Rozbudowa lini ma na celu m.in. odciążenie głównych arterii komunikacyjnych 3miasta, a nie dojazd na plażę. SKM to nie bajkowa wąskotorówka.

    • 0 0

  • O czym tu gadac...

    Po co o tym dyskutowac, skoro i tak nie ma pieniedzy. Radni przeciez musza sobie wyremontowac lokum za kilkanascie milionow i wykupic wille.

    • 0 0

  • Bardzo sie ciesze

    Jest to dla mnie wielki powod do zadowolenia bo kolejka jest zawsze dla mnie wielka pomoca przy jezdzeniu po miescie. Teraz bede mogla pojechac nad morze w Sopocie. Moze daloby sie zrobic kolejke do Niedzwiednika? To byloby dopiero fajnie.

    • 0 0

  • Niech żyją marzyciele

    Też w dzieciństwie bawiło mnie wytyczanie nowych tras kolejki (w skali HO, jeśli ktoś pamięta). W naszym pięknym kraju to się nie da zrobić w skali 1:1. Udział w przedsięwzięciu musiałyby wziąć miasta, bo prywatna kolej podmiejska po prostu się nie opłaca. A miasta nie mają pieniędzy na o wiele bardziej prozaiczne inwestycje.

    • 0 0

  • świetny pomysł

    Uważam , że to świetny pomysł, a czy nie możnaby stworzyć takiej prywatnej linii SKM może jakiś inwestor się w końcu znajdzie, może zagraniczny. a wtedy miasto znowu obudzi sie z reką w nocniku bo im będą sprzątać interes spod nosa.

    • 1 0

  • pieniadze to jak zwykle najwiekszy problem ....

    • 2 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane