• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe wizje Targu Siennego i Rakowego

Michał Stąporek
5 czerwca 2006 (artykuł sprzed 18 lat) 
Nagrodzona wizja stworzona przez Michała Majewskiego i Michała Olszewskiego. Droga Królewska przedłużona zostaje od Bramy Wyżynnej do rozbudowanego Urzędu Miejskiego. Nagrodzona wizja stworzona przez Michała Majewskiego i Michała Olszewskiego. Droga Królewska przedłużona zostaje od Bramy Wyżynnej do rozbudowanego Urzędu Miejskiego.

Do początku przyszłego roku Gdańsk chce wyłonić inwestora, który zagospodaruje Targ Sienny i Targ Rakowy. Rozstrzygnięty w piątek konkurs architektoniczny jedynie sugeruje, jak mogło by wyglądać to miejsce.



Po nieudanej przygodzie z holenderskim deweloperem, firmą ING Real Estate, gdańscy urzędnicy postanowili oddać los Targu Siennego i Rakowego w ręce studentów architektury. Przynajmniej w kwestii stworzenia wizji urbanistycznej dla tego terenu.

Na konkurs przysłano 33 prace, m.in. z Finlandii, Litwy, Wielkiej Brytanii i Polski. Jury przyznało siedem wyróżnień, oraz nagrody za pierwsze i drugie miejsce. Ze zwycięstwa w konkursie - i niebagatelnej jak dla studentów nagrody w wysokości 15 tys. zł - cieszyło się dwóch studentów architektury Politechniki Gdańskiej: Michał Majewski i Michał Olszewski.

- Zaprojektowaliśmy to, co tu kiedyś już było, czyli przedpole miejskie, miejsce od którego miasto się zaczyna. Targ Sienny pozostawiliśmy otwarty. Przedłużyliśmy oś "drogi królewskiej", a na jej końcu zaproponowaliśmy wyeksponowanie Nowego Ratusza - tłumaczyli autorzy na piątkowym seminarium architektonicznym w auli Politechniki, podczas którego ogłoszono ich zwycięstwo.

- Z radością przyjmuję nagrodę dla tej pracy, ponieważ kontynuuje ona myśl, jaka przyświecała nam 40 lat temu, gdy odbudowywaliśmy Gdańsk - cieszył się architekt Stanisław Michel.

Pomiędzy Okopową a kanałem Raduni mają zostać zachowane tereny zielone. Pomiędzy Okopową a kanałem Raduni mają zostać zachowane tereny zielone.
Rozwiązania zaproponowane przez młodych architektów powinny przypaść do gustu gdańszczanom - choćby ze względu na pozostawienie długiego i szerokiego pasa zieleni pomiędzy Okopową a kanałem Raduni, oraz stosunkowo niewysoką zabudowę w innych miejscach obu Targów. Niestety, wyniki konkursu nie będą miały mocy wiążącej dla inwestorów, którzy będą chcieli zagospodarować ten teren. - Cały konkurs traktujemy raczej szkoleniowo, dając młodym architektom szansę na pokazanie swoich pomysłów i wizji dla tak ciekawego, ale i trudnego obszaru, jakim są oba Targi - tłumaczył Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska i zarazem przewodniczący konkursowego jury.

Spółka, która zostanie zawiązana przez miasto oraz wyłonionego do początku przyszłego roku dewelopera nie będzie więc zobowiązana do rozwijania wizji zaprezentowanej przez dwóch studentów PG. A do czego będzie? Według Wiesława Bielawskiego zanim ruszą prace przy jakichkolwiek obiektach komercyjnych, najpierw powstanie przystanek SKM Śródmieście oraz zostaną przykryte tory kolejowe. O tym, że taki pomysł się powiedzie zapewniał prezydent Gdańska Paweł Adamowicz. Stwierdził, że miastu dało się wreszcie porozumieć w tej kwestii z PKP. - Koleje chcą brać aktywny udział w wyborze inwestora i w zawiązanej później spółce.

Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej

Choć deweloperzy chcieliby, aby sprzedać im teren na Targu Siennym i Rakowym i pozwolić na szybkie inwestowanie, na pewno nie zgodzimy się na takie rozwiązanie. Powód jest jeden: miasto straciłoby wpływ na to, jak zagospodarowany zostanie ten teren. Dlatego zawiążemy spółkę, w której udziały będą mieć: deweloper, lub ich grupa, miasto i zapewne PKP. Najpierw trzeba będzie przykryć tory kolejowe, wzmocnić nasyp tak, aby nie przenosił drgań na budynki, które nad nim powstaną oraz zbudować przystanek SKM. Samo to będzie kosztowało kilkadziesiąt milionów złotych. Jestem jednak pewien, że uda nam się znaleźć chętnych do realizacji tych pomysłów, ponieważ o możliwość inwestowania na Targu Siennym i Rakowym cały czas dopytuje się ok. 20 deweloperów.

Opinie (132) 2 zablokowane

  • Smutne

    To smutne że dla niektórych modernizm i architektura współczesna to tylko bloki na Zaspie i falowiec. Ruszcie się z domu i zobaczcie trochę świata.

    • 0 0

  • brawo (1)

    cieszy nas fakt że polacy też potrfią, brawo dla studentów, tylko szkoda że ich pomysł architektoniczny da w łeb...

    • 0 0

    • chyba weźmie w łeb...

      dać w łeb, to wiesz, komu można :D

      • 0 0

  • kilka słów (1)

    Chyba wypada mi dopisac kilka słow do tej rozgorzalej juz dyskusji;)
    Moze najpierw odnośnie wcześniejszych często bardzo krytycznych komentarzy. Uwazam, ze wypowiadanie się w stylu :'trawnik jest fee i skonczmy z zasciankowościa' jest mocno przesadzone i niesprawiedliwe, zwlaszcza przez osoby ktore projektu tak naprawde nie znaja i nie widzialy. To troche tak jakby powiedziec, ze dyskusja pod kazdym artykulenm na trojmiasto.pl to forum malkontentow, a przeciez tak nie jest bo po wczytaniu się można odnaleźc sporo wartościowych wypowiedzi.
    A odnośnie samego projektu: jest to po pierwsze: koncepcja urbanistyczna, i po drugie i przede wszystkim: tylko koncepcja. Razem z kolegą chcielismy pokazac pewien sposob myslenia o przestrzeni, jako o znajdowaniu kompromisów, drogi środka i uwzględnianiu racji wielu stron.
    Nie twierdzimy, ze nasz projekt jest doskonaly i dopracowany w kazdym calu - jest to raczej swego rodzaju punkt wyjscia do dalszej dyskusji, pokazanie pewnej drogi myslenia....
    A odnosnie zarzutow stawianych naszej pracy:
    zarzuca nam się, jeśli dobrze rozumiem, zbytni historyzm - a gdzie tak bardzo on sie przejawia? Koncepcja opiera się na kilku głownych historycznych zalozeniach i te zalozenia eksponuje, natomiast nic nie stoi na przeszkodzie, zeby te zalozenia rozwijac w kierunku bardziej wspolczesnym. Nikt przeciez nie mowi o stawianiu drewnainych chalup z obejsciami czy tez budowaniu... dla przykladu drugiej 'Stągiewnej'.
    A co do samej 'spektakularnosci' architektury - czy cos co nie jest ze szkla, stali i sie nie swieci jest zla architektura? Dobra wspolczesna architektura to TEZ prosta i skromna architektura. A co stoi na przeszkdzoei zeby taka wlasnie tam powstala? Gdansk ma przeciez sporo terenów na budowanie spektakularnych obiektów i do tego w miejscach gdzie jest to historycznie uzasadnione...
    A co do 'trawnika';)...
    Po pierwsze to co widac na wizualizacji: nie jest typowym trawnikiem, ale polozonym na wysokosci okolo 4-5 zielonym dachem nad handlowym pasazem i nie ma byc drugim parkiem oliwskim, ale raczej kawlakiem miejskiego skweru.
    Poza tym jego ostateczna forma - to raczej pewna sugestia w kierunku pozostawienia tam otwartej przestrzeni, a nie zabudowywania tego terenu zwarta kubatura. I tyle...:)
    I moze podsumowujac o architekturze jako o znajdowaniu kompromisow...
    Wiadomo jest, ze nigdy nie dogodzi sie wszystkim i nigdy nie zaspokoi sie oczekiwan kazdego, ale byc moze to wlasnie rola architekta polega na znajdwowaniu drogi srodka i kompromisu i jest proba w pewnym sensie dogodzenia wszystkim. Moze wlasnie ta droga srodka jest wykreowaniu nowoczesnej, ale korespondującej z Glownym Miastem architektury na podwalinach historycznej tkanki miejskiej? A moze byloby nim przeniesienie w bardziej ucywilizowanej formie kupcow z Gildii do nowoprojektowanego pasazu? A moze pozostawienie proponowanego przez nas przedpola skloniloby wladze do pomyslenia o takiej inwestycji ktora doprowadzilaby do 'zejscia' z ulica okopowa do poziomu -1? A moze...?
    Jak widac architektura to ciagle odpowiadanie sobie na szereg roznych pytan;)
    I konczac: jezeli potraktowac nasza prace jako rodzaj manifestu to chyba spelnia ona swoja role... wzbudza emocje i prowadzi do dyskusji...i moze kiedys obszar targow Siennego i Rakowego bedzi wygladal tak, ze wszyscy bedziemy z neigo zadwoleni...
    Pozdrawiam:):) (malkontentow tez;)

    ps sorry za brak ogownkow;)
    (o czesci zapominalem, a 'c z kreska' przestalo mi dzialac jakis czas temu - BTW moze ktos mial podobny problem?;))
    jeszcze raz pzdr

    • 0 0

    • a ja mam bardzo wazne pytanko do pana Michała

      A co będzie z budynkiem na Targu Siennym bo w nim mieszkam i nie wiemy na czym stoimy?
      Ten budynek to budynek w którym mieści sie fotograf "foto-słońce"

      • 0 0

  • Mogłoby być lepiej co do koncepcji...

    • 0 0

  • No to podyskutujmy o prawdziwym problemie urbanistycznym

    Teraz, kiedy emocje wygasły, można wrócić do założeń. Tych, które wymusiły na organizatorach takie a nie inne, bardzo złożone i trudne warunki konkursu. Chyba wrzucę gdzieś na publiczną stronkę zdjęcie rozwiązań drogowych w Bergen w Norwegii. To takie drugie co do wielkości w Norwegii miasto portowe, ale blisko gór. Skrzyżowanie Gdyni z Zakopanem. Byłem tam dwa razy, w odstępie kilku lat. W czasie tych lat wybudowano bardzo efektowne i sprawne bezkolizyjne skrzyżowanie drogowe i nową drogę, dzięki której można przez miasto przejechać dalej na północ. Tamtejsze warunki terenowe są o wiele trudniejsze, nie ma gdzie prowadzić obwodnicy. Mam wrażenie, że u nas jest zbyt łatwy teren, za dużo rozwiązań wariantowych. Stąd każdemu się zdaje, że jego pomysł jest najlepszy. No i przy sześciu kucharkach nie ma co jeść. Dlatego spora grupa dyskutantów patrzy na propozycje tego konkursu z dystansem i niewiarą, że to może być dobre, przy niewydolnych układzie komunikacyjnym. Moim zdaniem konieczne jest usunięcie albo znaczne ograniczenie intensywnego ruchu tranzytowego między Bramą Wyżynną a terenem objętym konkursem. Doga królewska, której prrspektywę przedstawia projekt nr I, jest przecięta aż dwiema wielopasowymi jezdniami przelotowego ruchu. Czy jest jakiś sposób, żeby tego ruchu tu nie było? Oto jest pytanie.

    • 0 0

  • slamsy

    to co zaproponowali studenci nie odstaje forma od tego co proponowali holendzy, czyli jugoslawia tuz po wojnie; http://www.ingrealestate.com/dev/pl_pl/projects/pl/Gdansk_TargSiennyRakowy.jsp?pagetype=artistimpression

    • 0 0

  • witam

    hej czesc dajcie spokoj tym sporom, tez bralem udzial w tym konkursie, niestery mieszkam i pracuje w anglii to dopiero beznadziejny kraj, trzeba docenic to ze Polska jest piekna i nic tego nie zmieni, nawet jesli ekwador gra lepiej;), pozdrawiam goraco uczestnikow czyli studentow jak ja i potwornie tesknie za tym okropnym i skluconym krajem

    • 0 0

  • Obserwatorze

    Skoncz juz te swoje wywody.
    Produkujesz sie tu z calymi stronicami tekstu nie wiadomo po co.
    Taki wnikliwy z Ciebie obserwator, i szperacz w warunkach konkursu, wyszukiwacz kruczkow. Po jaka cholere?
    Brales udzial w konkursie i nie mozesz sie pogodzic z porazka?
    Chyba nie mozesz przezyc ze nikt protestu nie zlozyl co? Boli co?
    Jak juz tak jedziesz na wszytskich i wszystko to moze chociaz sie ujawinisz co?
    Naprawde robi sie to nudne - jestes jak maly, wredny i upierdliwy rudzielec.
    Idz sie piwa napij z kumplami. Odprezysz sie.

    • 0 0

  • Zapis który przytoczyłeś Obserwatorze skąd inąd tez kiepski podpis.., jest jak widać bezsensony. 21 mnpm kiedy poziom płyty wiaduktu jest na 11, daje nam 10 m dzieląc to na kondygnacje wychdzą dwie i dach..

    Jesli chodzi o konkurs skoro wszystkie prac enie spełniają warunków a niespełniają gdyż znam jeden zapis, którego nei przytoczę bo to bez sensu, znaczy ze plan zagospodarowania nalezy poprawić..

    Gratuluję wnikliwości..

    • 0 0

  • Szukamy usprawiedliwienia?

    Kolego niepodpisany, gdyby żadna z prac nie spełniała warunków konkursu, miałbyś rację - po prostu nie byłoby komu protestować. Dzisiaj ważne jest, że wszyscy są zadowoleni. Tylko problem , problem pozostał. Jeśli unikać odpowiedzi na pytania trudne, wrcamy do punktu wyjścia, czyli do pata i braku decyzji. Dlatego mi szkoda, że jakby trochę zmarnowano okazję, np. do ustalenia, czy kompromis jest w ogóle osiągalny i czy założenia i plany wcześniejsze nie wymagają zmian. Najważniejsza jest, jak widać z opinii mieszkańców, sprawa komunikacji. To w końcu zadecyduje o przydatności danej wizji.

    • 0 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane