• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowe zasady korzystania z hulajnóg. Bonusy dla poprawnie parkujących

Maciej Korolczuk
19 kwietnia 2023 (artykuł sprzed 1 roku) 
Opinie (207)
Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja. Ład, porządek i bezpieczeństwo mają zapewnić nowe zasady funkcjonowania hulajnóg w Gdańsku. Zmiany wejdą w życie od 1 maja.

Z 240 do 350 urośnie od 1 maja liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg w Gdańsku. Parkujący w nich będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy. Ignorujący przepisy - na kary.




Jak często korzystasz z hulajnóg na minuty?

- Rosnąca z roku na rok popularność elektrycznych hulajnóg oznacza problemy, z którymi musimy się mierzyć. Dlatego w porozumieniu z czterema operatorami przygotowujemy kilka zmian, które pozwolą uporządkować zasady i obecność hulajnóg w przestrzeni publicznej - informuje Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.
  • W centrum obszarem wyłączonym z ruchu będzie m.in. Długa i Długi Targ oraz Długie Pobrzeże.
  • Strefy ograniczonego parkowania w pasie nadmorskim i głównym paśmie usługowym w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa.

Hulajnogi elektryczne w Gdańsku. Jakie zmiany w użytkowaniu?



Od 1 maja w 110 nowych lokalizacjach zaczną obowiązywać tzw. parkingi obligatoryjne, na których operatorzy będą parkować hulajnogi, a użytkownicy je wypożyczać. Nowe miejsca do pozostawienia hulajnóg pojawią się w Śródmieściu, w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa oraz w pasie nadmorskim.

- Od majówki na terenie Gdańska będzie 350 takich lokalizacji. W każdej z nich może parkować jednocześnie kilkanaście hulajnóg - mówi Łukasz Kłos, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej gdańskiego magistratu. - Nowe miejsca zostały już wymalowane, a szczegółowe informacje o nowych zasadach i strefach użytkownicy znajdą w aplikacjach, z których na co dzień korzystają.


W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli też przedstawiciele czterech operatorów hulajnóg, jakie można wypożyczać na ulicach Gdańska: Bolt, Dott, LimeThier. Każdy z nich podkreślał, że nowe zasady zostały wypracowane na drodze dialogu z miastem. Zapewnili też, że są przygotowani do wdrożenia nowych zasad od 1 maja.

- Pozytywne przykłady współpracy z operatorami mieliśmy już wcześniej. To choćby ograniczenia funkcjonowania hulajnóg na terenie i w okresie Jarmarku św. Dominika czy podczas Sylwestra, gdy trzech operatorów ze względów bezpieczeństwa na ten jeden dzień zawiesiła możliwość wypożyczania hulajnóg - przypomina wiceprezydent Kryszewski.
Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala

Co się dzieje z hulajnogą po wjechaniu do wyłączonej strefy (wideo archiwalne)



Hulajnogi w Gdańsku: nowe zasady parkowania



W pewne lokalizacje, takie jak Długa, Długi Targ czy molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży. W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi.

Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.

Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.

Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach:
  • parkowaniu równolegle do jezdni,
  • parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika
  • zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych>.


Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie nie ujawniono, na czym mają polegać.

Ile jest hulajnóg elektrycznych w Gdańsku?



Podczas konferencji prasowej zapytaliśmy urzędników, ile hulajnóg obecnie znajduje się na terenie miasta oraz czy większa liczba parkingów oznacza, że w tym roku na ulicach pojawi się jeszcze więcej tego typu pojazdów. Jak powiedzieli, liczba hulajnóg jest zmienna i trudno ją określić.

- Jedni operatorzy mają ich kilkaset, inni nawet powyżej tysiąca - mówi Łukasz Kłos. - Czy należy spodziewać się, że będzie ich więcej? Pamiętajmy, że w lipcu na ulicach pojawią się też rowery Mevo, co operatorzy muszą uwzględnić w swoich planach.
Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska. Gdańsk nie będzie drugim Paryżem i nie zakaże funkcjonowania hulajnóg w mieście - zapowiedział Piotr Kryszewski, wiceprezydent Gdańska.

Gdańsk nie będzie drugim Paryżem



Inną drogą poszły władze Paryża i na początku kwietnia ogłosiły wyniki referendum przeprowadzonego wśród mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zakazu ruchu hulajnóg w mieście. W głosowaniu wzięło udział zaledwie 7,5 proc. mieszkańców, ale za zakazem opowiedziało się 89 proc. głosujących. Mimo niskiej frekwencji mer Paryża uznał wynik referendum za wiążący, co oznacza, że wygasające z końcem sierpnia umowy z trzema operatorami oferującymi łącznie ok. 15 tys. hulajnóg nie zostaną przedłużone.

Gdańsk do Paryża nie chce się jednak porównywać. Wiceprezydent Kryszewski wskazuje, że nasze społeczeństwo potrzebuje takiego rozwiązania.

- Mikromobilność jest ważnym elementem całego układu komunikacyjnego. Postępujemy zgodnie z zasadą piramidy zrównoważonego rozwoju, gdzie priorytetem jest ruch pieszy, rowerowy, i hulajnóg, następnie transport publiczny, a na końcu ruch indywidualny (samochodowy). Chcemy dawać alternatywę osobom, które chcą rezygnować ze swojego samochodu na rzecz np. roweru czy hulajnogi.
14:02 28 KWIETNIA 23

Porozrzucane hulajnogi (14 opinii)

Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście
Podobno miał być porządek a dalej ten złom się wala po mieście

Opinie (207) ponad 10 zablokowanych

  • bydła nie nauczysz poszanowania wspólnej przestrzeni

    • 40 3

  • Największą zmorą są nocni serwisanci rozstawiający hulajnogi byle jak (2)

    Tzn nie byle jak, jest to przemyślane - na ukos, tak żeby się potknąć. Nie jest możliwe, że by to użytkownicy zostawiali w połowie długiej drogi po środku niczego. To operator liczy, że pieszy się skusi wciskając mu hulajnogę pod nogi. Dlatego karać przede wszystkim operatorów.

    • 56 5

    • (1)

      Nocni serwisanci bardzo fajnie odstawiają hulajnogi, prawie że przyklejają je do siebie.

      Problemem są imprezowicze, co stawiają hulajnogi byle jak, często w ciągu komunikacyjnym.
      A potem po 2-3 dniach jak te hulajnogi tam sobie stoją komuś innemu zaczynają przeszkadzać, co je wywróci na bok.
      No i na koniec takie przewrócone urządzenie trafia na raport.

      • 4 8

      • I tak i nie

        Nie zaprzeczę, są serwisanci, którzy ustawiają prawidłowo w rzędzie, tak, że nikomu nie przeszkadzają. Ale jest też wielu, którzy nadal celowo zostawiają hulajnogi w wąskich przejściach, na środku niczego, przy przejściach dla pieszych, czy na środku skrzyżowania. Piszę to bo byłem tego świadkiem! To nie są miejsca, gdzie jakikolwiek klient by zakończył jazdę. A zwłaszcza 2-3 razy w tygodniu dokładnie w tym samym miejscu. Nie zwracam uwagi która to sieć, nie korzystam. Wielokrotnie sam je potem przestawiam, by nikt się o nie nie zabił. Czasem wystarczy przestawić metr. I tak, także byłem świadkiem porzucania hulajnogi na środku chodnika przez użytkownika biegnącego do autobusu, ledwo zdążył fotkę zrobić i wsiąść zanim drzwi się zamknęły.

        • 4 0

  • bonusy za prawidłowe parkowanie (4)

    większość czytających i użytkowników hulajnóg aż zapaliła się na myśl, że będzie można coś za free wyrwać od operatorów systemów w apkach do wypożyczeń tych pojazdów. A tu zonk!, bo tylko lakoniczne jedno zdanie, gdyż jeszcze nie wiadomo jaka atrakcja czeka na dobrze kierujących.

    • 63 3

    • Co za osioł

      • 3 4

    • nawet jak dostaną zniżkę 1% na następny przejazd to i tak polecą. starsi walczą o karpia w lidlu, młodzi walczą o bonusiki

      • 15 1

    • Bonus to

      Kolejne przejazdy w promocyjnej cenie

      • 6 0

    • bonus

      bonusem bedzie brak kary

      • 6 1

  • elektrośmieci

    zawsze ten zastawiający chodnik syf traktuję z kopniaka w krzaki

    • 26 10

  • Udawane działanie (14)

    A tak naprawdę decydenci mają swój zysk, więc nie wywalą tego badziewia z miasta, mimo że korzysta z niego w zasadzie tylko podpita młodzież.

    • 252 55

    • oszukali mnie banda złodziei polskich decydentów (4)

      elektryk wysokich napięć, jak saper, raz się myli

      • 15 5

      • Ktoś tu klasyka cytuje :D

        • 6 1

      • Elektryka prąd nie tyka (2)

        • 3 0

        • Lecz gdy tyknie elektryk fiknie.

          • 2 0

        • tylko z dala...tra la la la

          • 1 0

    • (5)

      Lokalizacje parkowania hulajnóg są w wielu miejscach kolizyjne z ruchem pieszych, zwłaszcza na skrzyżowaniach ulic np. Matarnia, Niedźwiednik. A parkowanie w poprzek chodnika nagminne.

      • 30 1

      • Opłaty (4)

        A czy operatorzy muszą płacić za zajęcie pasa drogowego czy dostali to za darmo??

        • 28 1

        • Raczej za darmo. Postaw za darmo budę z hamburgerami :) (3)

          Hulajnogi śmierdzą grubym wałem.

          • 24 0

          • Kurier płaci za zajęcie pasa drogowego? (1)

            Dostawcy też? Może chociaż przedstawiciel handlowy jak zaparkuje służbowy samochód?

            • 4 5

            • Jak zaparkuje w strefie płatnego parkowania to płaci.

              Jak zaparkuje na chodniku to dostanie mandat.

              • 2 0

          • Miasto nie ma kasy a kasa leży na chodniku a raczej hulajnogi.

            Chcą prowadzić biznes w Gdańsku niech płacą jak w wielu miastach europejskich.

            • 2 0

    • Geriatria bulgocze

      • 6 14

    • żartujesz

      Używam na co dzień hulajnóg, w zakorkowanym mieście czasami jest to zbawienne.
      I ku twemu zaskoczeniu, jeżdżę na niej trzeźwy.

      • 3 2

    • Hulajnogi

      Ja jestem zadowolony z tych hulajnóg nie raz mi uratowały czas, ja jeśli chodzi o hulajnogi to staram się parować tak by mógł przejechać wózek, czy przejść mama z dzieckiem, a nawet rodzina, jak widzę pieszych, a nie mam dostępu do drogi rowerowej lub ulicy to szczerze wolę zejść z hulajnogi i ją przeprowadzić pomiędzy pieszymi, a jak przejadę lub przejdę za bliksko kogoś to się zawsze odwracam i patrzę czy jest cały, ale staram się tak nie robić, bo staram się przewidzieć lub wziąć pod uwagę wszystkie możliwe przypadki niebezpieczeństwa, a nawet czasem przestawię hulajnogę jak widzę, że stoi niebezpiecznie dla innych, bo pieszy to też członek ruchu drogowego

      • 4 0

  • Paryż powiedział hulajnogom:nie! (4)

    Od września znikają z ulic Paryża. Prawie 90% biorących udział w referendum zadecydowało. Gdańsk dalej brnie w te zawalidrogi na chodnikach.

    • 56 1

    • A jaka była frekwencja? (3)

      Bo słyszałem że coś około 10% mieszkańców .

      • 0 8

      • I całe szczęście, że te 10% było na tyle mądre, żeby zlikwidować to g*** w ich mieście.

        • 13 1

      • (1)

        Pozostali widac nie chcieli decydowac

        • 3 0

        • Nie zależało im na hulajnogach, więc nie glosowali za pozostawieniem

          • 8 0

  • ...

    marzeniem moim jest aby to zło zniknęło z Trójmiasta.

    • 47 4

  • A wystarczyło zrobić tak aby nie można było zakończyć

    wypożyczenia poza strefą parkowania. Chcesz to zostaw byle gdzie a aplikacja wyczyści ci konto. I po problemach .

    • 35 0

  • Gnające po chodnikach hulajnogi stanowią zagrożenie dla życia i zdrowia pieszych. W Paryżu zakazano używania elektrycznych hulajnóg ze względu na wypadki. U nas natomiast musi dojść do kilku tragedii, nim ktoś pójdzie po rozum i podejmie takie same kroki.

    • 51 4

  • (1)

    Szkoda, że miasto nie ma jaj, by wreszcie wyrzucić to dziadostwo. Porozrzucane wszędzie, a użytkownicy jeżdżą niebezpiecznie, do tego często w dwie osoby.

    • 59 4

    • Jazda w dwie osoby

      Hulajnoga jest tylko dla kierującego. Każda dodatkowa osoba to mandat 300 zł

      • 3 0

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane