- 1 Szukał na targu sadzonek, znalazł amunicję (126 opinii)
- 2 Oślepiał śmigłowiec podczas derbów (226 opinii)
- 3 We wrześniu koniec prac na Chwarznieńskiej (52 opinie)
- 4 Coraz więcej domów pływających na wodzie (64 opinie)
- 5 Kradli klocki LEGO. Hurtowo (33 opinie)
- 6 Prawie 50 miejsc parkingowych przy Parku Oruńskim (70 opinii)
Nowe zasady korzystania z hulajnóg. Bonusy dla poprawnie parkujących
Z 240 do 350 urośnie od 1 maja liczba miejsc przeznaczonych do parkowania elektrycznych hulajnóg w Gdańsku. Parkujący w nich będą mogli liczyć na dodatkowe bonusy. Ignorujący przepisy - na kary.
- Hulajnogi elektryczne w Gdańsku. Jakie zmiany w użytkowaniu?
- Hulajnogi w Gdańsku: nowe zasady parkowania
- Ile jest hulajnóg elektrycznych w Gdańsku?
- Gdańsk nie będzie drugim Paryżem
Hulajnogi elektryczne w Gdańsku. Jakie zmiany w użytkowaniu?
Od 1 maja w 110 nowych lokalizacjach zaczną obowiązywać tzw. parkingi obligatoryjne, na których operatorzy będą parkować hulajnogi, a użytkownicy je wypożyczać. Nowe miejsca do pozostawienia hulajnóg pojawią się w Śródmieściu, w osi al. Grunwaldzkiej i Zwycięstwa oraz w pasie nadmorskim.
- Od majówki na terenie Gdańska będzie 350 takich lokalizacji. W każdej z nich może parkować jednocześnie kilkanaście hulajnóg - mówi Łukasz Kłos, wicedyrektor Wydziału Gospodarki Komunalnej gdańskiego magistratu. - Nowe miejsca zostały już wymalowane, a szczegółowe informacje o nowych zasadach i strefach użytkownicy znajdą w aplikacjach, z których na co dzień korzystają.
W spotkaniu z dziennikarzami uczestniczyli też przedstawiciele czterech operatorów hulajnóg, jakie można wypożyczać na ulicach Gdańska: Bolt, Dott, Lime i Thier. Każdy z nich podkreślał, że nowe zasady zostały wypracowane na drodze dialogu z miastem. Zapewnili też, że są przygotowani do wdrożenia nowych zasad od 1 maja.
- Pozytywne przykłady współpracy z operatorami mieliśmy już wcześniej. To choćby ograniczenia funkcjonowania hulajnóg na terenie i w okresie Jarmarku św. Dominika czy podczas Sylwestra, gdy trzech operatorów ze względów bezpieczeństwa na ten jeden dzień zawiesiła możliwość wypożyczania hulajnóg - przypomina wiceprezydent Kryszewski.
Hulajnogą na Jarmarku nie pojedziesz. Aplikacja nie pozwala
Co się dzieje z hulajnogą po wjechaniu do wyłączonej strefy (wideo archiwalne)
Hulajnogi w Gdańsku: nowe zasady parkowania
W pewne lokalizacje, takie jak Długa, Długi Targ czy molo, ani nie wjedziemy, ani tam nie zaparkujemy, bo system nie zgodzi się na zakończenie podróży. W tych strefach użytkownik nie będzie mógł zakończyć podróży i zwrócić hulajnogi.
Wokół tych miejsc znajdą się wyznaczone parkingi obligatoryjne.
Zarówno "strefy zakazane", jak i nowe lokalizacje parkingów obligatoryjnych pojawią się na mapach w aplikacjach poszczególnych operatorów.
Poza tymi parkingami, także będzie można parkować, ale trzeba będzie pamiętać o trzech zasadach:
- parkowaniu równolegle do jezdni,
- parkowaniu przy oddalonej od jezdni krawędzi chodnika
- zachowaniu 1,5 metra przestrzeni dla pieszych>.
Aby użytkownicy parkowali hulajnogi w wyznaczonych miejscach, operatorzy przygotowali specjalne bonusy, które mają ich do tego zachęcać. Na razie nie ujawniono, na czym mają polegać.
Ile jest hulajnóg elektrycznych w Gdańsku?
Podczas konferencji prasowej zapytaliśmy urzędników, ile hulajnóg obecnie znajduje się na terenie miasta oraz czy większa liczba parkingów oznacza, że w tym roku na ulicach pojawi się jeszcze więcej tego typu pojazdów. Jak powiedzieli, liczba hulajnóg jest zmienna i trudno ją określić.
- Jedni operatorzy mają ich kilkaset, inni nawet powyżej tysiąca - mówi Łukasz Kłos. - Czy należy spodziewać się, że będzie ich więcej? Pamiętajmy, że w lipcu na ulicach pojawią się też rowery Mevo, co operatorzy muszą uwzględnić w swoich planach.
Gdańsk nie będzie drugim Paryżem
Inną drogą poszły władze Paryża i na początku kwietnia ogłosiły wyniki referendum przeprowadzonego wśród mieszkańców, którzy domagają się całkowitego zakazu ruchu hulajnóg w mieście. W głosowaniu wzięło udział zaledwie 7,5 proc. mieszkańców, ale za zakazem opowiedziało się 89 proc. głosujących. Mimo niskiej frekwencji mer Paryża uznał wynik referendum za wiążący, co oznacza, że wygasające z końcem sierpnia umowy z trzema operatorami oferującymi łącznie ok. 15 tys. hulajnóg nie zostaną przedłużone.
Gdańsk do Paryża nie chce się jednak porównywać. Wiceprezydent Kryszewski wskazuje, że nasze społeczeństwo potrzebuje takiego rozwiązania.
- Mikromobilność jest ważnym elementem całego układu komunikacyjnego. Postępujemy zgodnie z zasadą piramidy zrównoważonego rozwoju, gdzie priorytetem jest ruch pieszy, rowerowy, i hulajnóg, następnie transport publiczny, a na końcu ruch indywidualny (samochodowy). Chcemy dawać alternatywę osobom, które chcą rezygnować ze swojego samochodu na rzecz np. roweru czy hulajnogi.
Porozrzucane hulajnogi (14 opinii)
Opinie (207) ponad 10 zablokowanych
-
2023-05-14 20:33
żądamy referendum , chcemy jak w Paryżu ,
bezpieczeństwo pieszego na chodniku bez hulajnóg . W Paryżu potrafili pytać mieszkańców o zdanie , a u nas ciągle nakazy urzędników i strach wyjść na ulicę
- 0 0
-
2024-04-11 16:30
Za mało hulajnog
...a gdzie podziały się hulajnogi w Rumi?! Nagle brak na tym terenie, czy to koniec?
Bardzo często korzystam i nie widzę, aby tylko podpita młodzież z tego korzystała. Dobre rozwiązanie, ponieważ jak ktoś mieszka w skomunikowanym mieście jak Gdańsk czy Gdynia to nie ma takiego problemu. W Rumi nie ma praktycznie komunikacji, z wyjątkiem głównej ulicy Grunwaldzkiej, a taką hulajnogą czy do szkoły czy na dworzec można w szybki sposób dotrzeć.- 0 0
Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.