• Kino
  • Mapa
  • Ogłoszenia
  • Forum
  • Komunikacja
  • Raport

Nowy Trakt św. Wojciecha lekarstwem na korki?

Krzysztof Koprowski
15 stycznia 2014 (artykuł sprzed 10 lat) 
Najnowszy artykuł na ten temat W piątek koniec remontu na Trakcie św. Wojciecha
Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin. Trakt św. Wojciecha jest główną drogą wjazdową do Gdańska dla mieszkańców Pruszcza Gdańskiego i okolicznych gmin.

Ok. 62 mln zł może kosztować budowa nowego odcinka Traktu św. Wojciecha między Południową Obwodnicą Gdańska zobacz na mapie Gdańskarejonem ul. Gościnnej zobacz na mapie Gdańska. Na tym odcinku dotychczasowy Trakt zmieniłby się w ulicę dla ruchu lokalnego.



Budowa nowego Traktu Św. Wojciecha, którego przebieg zaplanowano wzdłuż torów kolejowych, czyli na wschód od obecnego przebiegu ulicy, ma być panaceum na korki, tworzące się tam w godzinach szczytu. Miejscy urbaniści, którzy zaproponowali taką rozbudowę, chcą więc ulżyć kierowcom, szczególnie tym, którzy dojeżdżają do Gdańska z sąsiednich miast i gmin, szeroką arterią prowadzącą docelowo do Śródmieścia.

- Trakt Św. Wojciecha został zaprojektowany jako ulica główna o przekroju dwóch jezdni po dwa pasy ruchu, łącząca węzeł Lipce na Południowej Obwodnicy Gdańska ze Śródmieściem. Na newralgicznych odcinkach dopuszczalny jest przekrój jednojezdniowy z czterema pasami ruchu. Na konieczność wybudowania takiego przekroju wskazują prognozowane natężenia ruchu, których obecna ulica w przekroju jednojezdniowym nie przeniesie - wyjaśnia Marek Piskorski, dyrektor Biura Rozwoju Gdańska, które opracowuje miejskie plany zagospodarowania przestrzennego.

Dlaczego planiści zdecydowali się zmienić przebieg ulicy, a nie poszerzyć jej istniejącego przebiegu? Wynika to przede wszystkim z tego, że wzdłuż niej zlokalizowane są obiekty pod ochroną konserwatorską, m.in. Dwór Ferberów, Dom Podcieniowy oraz wał kanału Raduni.

Przeniesienie ruchu aut w stronę torów kolejowych ma tym samym zapobiec dalszej degradacji tych obiektów. Jednocześnie jednak wymusi wykup gruntów i wyburzenia. To znacznie podnosi koszta inwestycji szacowane obecnie na ok. 62 mln zł, przy czym sama budowa drogi to ok. 36 mln zł.

- Ta koncepcja [nowego Traktu - dop. red.] chroni ok. 40 istniejących budynków mieszkalnych, w tym dwa obiekty wpisane do rejestru zabytków, na ok. dwukilometrowym odcinku po wschodniej stronie ulicy, od nr 167 do 315. Wszystkie one mogą podlegać procedurze rewitalizacyjnej - dodaje Piskorski.

Czy budowa Nowego Traktu Św. Wojciecha to dobry pomysł?

Jeżeli dojdzie do wcielenia proponowanego projektu planu, istniejące już budynki, w tym oddane raptem kilka miesięcy temu nowe osiedle TBS Motława, będą przypuszczalnie ostatnimi o funkcji mieszkaniowej w tej dzielnicy. BRG bowiem chce przekształcić ten obszar w jednofunkcyjny, produkcyjno - usługowy. Ważna informacja: istniejące funkcja mieszkaniowa uznana jest jednak za zgodną z planem, co w przyszłości pozwoli najemcom mieszkań komunalnych na ich wykup.

Projekt planu zagospodarowania uwzględniający przebudowę Traktu św. Wojciecha jest na wczesnym etapie. Kilka dni temu zaprezentowano go Komisji Rozwoju Przestrzennego i Ochrony Środowiska Rady Miasta Gdańska. W kolejnych krokach będzie opiniowany m.in. przez Miejską Komisję Urbanistyczno-Architektoniczną oraz lokalną radę osiedla. Dopiero potem zostanie wyłożona do publicznego wglądu i poddana pod osąd mieszkańców poprzez zgłaszanie uwag.

Oprócz nowego Traktu, projekt planu obejmuje swym zasięgiem również centralną część Oruni w rejonie ul. Gościnnej i przystanku kolejowego Gdańsk Orunia zobacz na mapie Gdańska, gdzie przewidziano funkcje usługowe, usługowo-mieszkaniowe oraz zieleń.

Warto pamiętać, że uchwalenie planu nie niesie ze sobą natychmiastowej realizacji dopuszczonych inwestycji. Dobitnym tego przykładem jest "zamrożona" od pół wieku budowa Drogi Czerwonej wzdłuż torów kolejowych, która jednocześnie sprawia, że widok z pociągu z pewnością nie przynosi chluby miastu.

Czytaj też: Droga Czerwona. Zbawienie czy zagłada Wrzeszcza?

Wstępna koncepcja MPZP dla rejonu Traktu Św. Wojciecha from Trojmiasto.pl

Miejsca

Opinie (199) 3 zablokowane

  • a my w kółko macieju.... (4)

    ile razy trzeba uczyć,że 2+2=4 i że ziemia krąży wokół słońca

    tak samo z drogami
    więcej dróg=więcej samochodów=upadek transportu publicznego=znów więcej aut=kolejna nowa droga itp - to jest dogmat od co najmniej 40 lat obowiązujący!

    jedynym rozwiązaniem jest doskonały transport publiczny -
    - na początek bus pas aż do Pruszcza, autobusy co 2 min
    - docelowo przedłużyć SKM, pociągi co 5min oraz linia tramwajowa co najmniej do Oruni
    - oczywiście wspólny bilet musi musi realnie działać, a nie być kwiatuszkiem do kożuszka jak dzisiaj
    - wtedy nikt nawet nie zatęskni do samochodu, a przy obecnej polityce niestety auto jest koniecznością, bo korzystanie z komunikacji w gdańsku to masochizm

    • 38 5

    • tylko, że ...

      1. ze słońcem to nie koniecznie prawda (cały czas zresztą mówi się na to "teoria kopernikowska")

      2. z trzech pierwszych myślników nic nie działa ...

      • 1 6

    • he

      prędzej ta droga się wybuduje niż te punkty zostaną zrealizowane, ta budowa to najprostsze rozwiązanie :)

      • 2 2

    • (1)

      Te 2+2=4 niekoniecznie się sprawdza w przypadku dróg. Pomyśl sobie, że jedzie 10 samochodów/s, mają 1 pas, będzie problem, jaki problem będzie przy 10 pasach dla tych 10 samochodów/s? A przy 100 pasach to skąd weźmiesz te dodatkowe 90 samochodów/s by te pasy wypełnić? Polska to nie Emiraty, tu się samochodów nie rozdaje po przekroczeniu pełnoletności.

      • 2 8

      • bo istnieje coś takiego jak "ruch indukowany" czyli każde udogodnienie dla aut (np. poszerzenie drogi) powoduje w niedługim czasie wzrost ruchu samochodowego - ponieważ łatwiej się jeździ część ludzi z autobusu przesiada się w samochód, inni zmieniają dotychczasową trasę dojazdu na tą nową, szerszą i w ten sposób jeśli dotąd jeździło np 1000 aut/h to wkrótce będzie 2000
        dlatego w usa czy moskwie są już autostrady/obwodnice po 12 pasów i ciągle zakorkowane

        statystycznie 4 lata po każdym poszerzeniu sytuacja wraca do stanu (zakorkowania) sprzed remontu (Słowackiego jest dopiero 1rok po a już są problemy)

        a u nas nikt Ci 10 czy 100 pasów nie wybuduje... i całe szczęście

        • 5 2

  • A gdyby tak bez wyburzeń pociągnąć pas drogowy nad torami kolejowymi? (3)

    Zacząć od wiaduktu w rejonie ul Okopowej i ciągnąć estakadą nad torami aż za Pruszcz Gdański...
    Może i koszty budowy większe, ale możemy dzięki temu zaoszczędzić teren, a w miejscu gdzie dotąd planowano drogę, można darować sobie prace rozbiurkowe, a pozostałe niezabudowane grunty przeznaczyć pod inwestycje?
    Czy to jest zły pomysł?

    • 10 5

    • trochę szalony, ale w sumie ciekawy

      • 4 1

    • Tuż po wojnie

      -Japończycy proponowali nad torami Gdańsk-Gdynia taką estakadę zbudować

      • 3 2

    • takie rozwiazania sa w australi japoni usa

      slowackiego tez nie trzeba bylo zamknac tylko puscic ja pod lotniskiem jak jest we francji sinpapurzr itp

      • 4 0

  • A to dzisiaj jest 1 kwietnia ???

    nie wiedziałem ...

    • 2 1

  • Kiedy zbudują Nową Nową Słowackiego bo Nowa już ledwo zipie? (1)

    • 21 2

    • Zaraz po Nowej Spacerowej, Nowym Trakcie, Nowej AK, Nowej Jabłoniowej

      itd....

      • 4 0

  • Jedyne rozwiązanie to budowa lini metra (2)

    • 4 5

    • wystarczy dodatkowy tor do Pruszcza

      • 3 0

    • i to do samej Warszawy

      • 1 0

  • Czyli do Gościnnej będzie się dobrze, szeroko jechało, a potem i tak dalej ścisk aż do Zaroślaka?

    • 16 1

  • (3)

    Naprawdę tak cięzko zrozumieć że nalezy przeprowadzic szeroką debatę na temat zrównoważonego rozwoju. Zrównoważnony rozwój cechuje sie tym, że jest zrównowazony. Oraz debatę na temat wykorzystania przestrzeni publicznej. Prawidlowe wykorzystanie przestrzeni publicznej cechuje to , ze jest przestrzeń jest prawidlowo wykorzystana. Nie ma ulic, nie ma korków. Likwidowanie korków za pomocą zawężania dróg i uspokajania ruchu to jest jak walka z anoreksją za pomocą kupowania coraz węższych spodni.

    • 11 1

    • Prosimy coś o tkance i sznycie

      • 4 1

    • debata publiczna odbyła się niejedna (1)

      wniosek jeden: budowa dróg nie likwiduje korków, tylko przesuwa je gdzie indziej.
      wniosek drugi: mieszkańcy widzą potrzebę rozbudowy systemów transportu szynowego i poprawy jakości dojść do stacji i węzłów przesiadkowych.
      wniosek trzeci: środki przeznaczać raczej na naprawę i utrzymanie istniejących dróg a nie na rozbudowę sieci drogowej

      • 1 2

      • mityczne "srodki"

        Wywalac. Komunikacja publiczna jest droga. Najbardziej efektywnym srodkiem jest samochod . T

        • 1 1

  • ta droga to nieporozumienie (1)

    to są wyrzucone nasze pieniądze ponieważ korki powstają na odcinku od Sandomierskiej do Huciska a nie w środku.

    • 30 3

    • Też jestem tego zdania...

      Też jestem tego zdania. Przecież to widać gołym okiem. Wystarczy przejechać się o 1610 w stronę Oruni i widać jak na dłoni stojących w drugą stronę kierowców.

      • 2 0

  • nowa droga to fikcja (1)

    Na zdjęciu pokazujecie inny odcinek drogi . Tam gdzie ma powstać bedą tylko same zakręty. Nowa droga to bzdura, ona nigdy nie powstanie, to pic na wodę , propaganda przed wyborami. Potem będzie tłumaczenie że myśmy chcieli a Oruniacy nie.

    • 12 5

    • Też tak myślę

      • 0 0

  • Linia tramwajowa do pruszcza! (2)

    • 23 3

    • Kanonizuję adamowicza jak zbuduje tramwaj

      • 3 0

    • conajmniej trzeci tor do Pruszcza

      • 3 2

alert Portal trojmiasto.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść opinii.

Najczęściej czytane